X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט מעדיף פיצוי כספי במצב בו הביצוע נתבע כתוצאה מעבירה של הריסה ללא היתר, המסכנת את חלק המבנה שנותר מאוכלס.והתובעים רוצים בסך הכול שיוצר העוולה - יתקנה על חשבונו ובאחריותו
▪  ▪  ▪

לאה שרים מתגוררת בבית שנבנה לפני כ-60 שנה. מדובר בבית חד קומתי, דו משפחתי, אשר רצפתו נוצקה כמקשה אחת בשתי הדירות - ללא תפר, אלא כאלמנט קונסטרוקטיבי נמשך.
במצב זה, חיתוך שנעשה בגבול שבין הבתים במטרה להרוס את בית השכן של שרים - הוא טעון בעיגון מקצועי, שכן כאמור אין לאורך הגבול הפרדה, אלא חיבור קשיח נמשך, והזיון הקונסטרוקטיבי של צד א' מעוגן בתוך האלמנטים המצויים בצד ב'.
עם הריסתם על-ידי חיתוך - מופר האיזון הסטטי של הבניין, והבית שנותר שלם - מתעוות ונסדק. השכן ברדה, החליט להרוס את דירתו, והוא עשה זאת שלא כדין, ללא קבלת היתר בניה, ותוך כדי ביצוע חיתוך דבר שלאור ההסבר דלעיל גרם לנזק בדירת לאה שרים.
על כך הגישה לאה שרים תביעה בבית המשפט, וכל מה שהיא ביקשה - זה שיואיל השכן שהרס - לתקן את הנזק. להבהיר, הקיר המשותף שבין השכנים הנו קיר בלוקים בעובי 10 ס"מ, ועתה - לאחר ההריסה - בנוסף לבעיית העיגון והסדקים, נותרה לאה שרים עם בית שבצדו המערבי יש קיר חיצוני (שהיה בעבר קיר פנימי) בעובי 10 ס"מ, על כל המשתמע מכך מבחינת חוזק, איטום, בידוד טרמי ובידוד אקוסטי.
מיותר לציין כי בכל ארבעת הקריטריונים הללו - יש עתה אי-התאמה, שלא הייתה בטרם ההריסה. עתירתה של שרים לבית המשפט, לביצוע בעין של עיבוי הקיר ועיגון המבנה, ולא עתירתה לקבלת תמורה כספית - נדחתה ע"י בית המשפט, שפסק דינו רצ"ב להלן.
יש טעם להשוות פסק דין זה, שלכאורה מעודד עברייני בניה להמשיך בעבירותיהם, ולהיות פטורים מלשלם את נזקיהם, עם פסקי דין בתביעות ליקויי בניה.
בתביעות ליקויי בניה כאשר העתירה הינה לתשלום כספי, מנסה בית המשפט בדרך כלל לתת עדיפות לתיקון הליקויים בפועל, ולא שש לזכות את התובעים בתשלום פיצויים.
והנה, בענייננו, כשמדובר על עוולה המצמיחה עילה, כשמדובר על דרישת התובע לבטל בפועל את הנזק הנגרם לו - כאילו יש שוני, וביהמ"ש לא נעתר לתביעה ואף מחייב את התובעת בהוצאות.
זאת ועוד; ידוע כי בדרך כלל בית המשפט בישראל הולכים אחר מומחיהם שהם ממנים. ידוע כי מומחים אלו יצרו הנדסה אזרחית וירטואלית, בלתי מציאותית, בה ננקבים עלויות שאינן מספיקות כלל לביצוע התיקונים.
ומה בדיוק תעשה הגב' לאה שרים, שכבר עברה את גיל ה-80, עם - נניח - 20% מהכסף המגיע לה?, ואף אם היא תקבל את מלוא התמורה - האמנם ימתין המבנה ביציבותו הרעועה, ותחת מקדם בטיחות נמוך מהתקני, עד להתארגנותה - לאחר גביית הכסף - ויישאר על תלו עד לאחר שתארגן הגב' לאה שרים מהנדס ביצוע, קבלן, ומפקח?!
זהו (תיק שרים) המקרה הקלאסי שבו היה על בית המשפט לבכר ביצוע בעין על פני תשלום כספי: כדי למגר עבירות בניה; כדי להרתיע עברייני בניה וכדי לקצר את הזמן בו מבנה מגורים חוקי לכל דבר יהיה בבחינת מבנה מסוכן, רק בגלל שהשכן חתך שלא כדין את הרצפה, במטרה להפיק מהמגרש רווחים שהיו יכולים להיות לגיטימיים במצב דברים אחר, תקין, חוקי.

תאריך:  26/01/2011   |   עודכן:  26/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט מעדיף סעד כספי על ביצוע בעין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול דישי
התפוחים והאגסים הקולנועיים של 2010 נשארו על המדף של המקרר בארצנו הקדושה – הטיפשות וחוסר ההגינות לא עזבו את מקומותינו, ולפיכךְ האמת המרה התפוצצה מול עינינו ה"ממצמצות" כמו זיקוקי-דינור "מ-ת-ע-ת-ע-י-ם" מעל לבריכת הסולטן
אלכס לוין
הדרך הראשונה היא פשוט לאכול; איכלו רק מזון "ג'אנק" מלא בשומנים ובדברים בלתי מזוהים    הדרך השנייה היא לבצע תאונת דרכים; כזאת שתגרום לכם לא להיפצע קל    השלישית - לקפוץ מתחת לגלגלי רכבת    והרביעית - לקפוץ מבניין גבוה
שרון בר-און
ישראל מתמודדת עם מצב ביטחוני וסביבה משתנה. השאלה הנשאלת היא אלו תכונות צריך שיהיו לאדם המיועד לתפקיד הרמטכ"ל שיאפשרו לו להצליח בעולם בלתי צפוי. המפה הנומרולוגית של יואב גלנט מספרת שאין תוכו כברו ושהוא אדם לחיץ
מנחם רהט
נסיכי הליכוד בני בגין ודן מרידור שוב חטאו השבוע לשולחיהם כשהצביעו שוב ברוח מרצ נגד ועדת החקירה הפרלמנטרית    זה מה שהם למדו ממורם ורבם אריאל שרון, כשהעניק את קולות מצביעי הליכוד לשמאל הרדיקלי ולחמאס
איתן קלינסקי
משטר פאשיסטי אינו קיים בישראל אך נתיבי ההתנחלות לפאשיזם נסללים בעוצמה רבה. המרחב הדמוקרטי מקבל את מהלומותיו בסדרה של חוקים הזוכים לרוב בכנסת, כשנקודת המוצא של אותם חוקים היא הדרת האחר, כשהאחר הוא חמישית ממדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il