X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איתן קלינסקי מעיין בפרשת השבוע, משפטים, ומוצא את המחויבות הכתובה במקורותינו לעזור לאחר ולחלש בעת זעקתם ולא לעמוד מן הצד וגם: בשילוח העבד העברי בשנה השביעית יש זכר ליציאת מצרים, זכר לחירות, לחופש
▪  ▪  ▪

בשנת 1946 השמיע הכומר הגרמני מרטין נימולר דברים מייסרים לנוכח גילויי אדישות ועמידה מהצד, כאשר מתחוללת פגיעה באחר:
  • כשעצרו את הקומוניסט לא צעקתי, כי לא הייתי קומוניסט.
    כשעצרו את הסוציאליסט לא צעקתי, כי לא הייתי סוציאליסט.
    כשעצרו את היהודי לא צעקתי, כי לא הייתי יהודי.
    וכשעצרו אותי - לא היה מי שיצעק להושיע אותי.
אמירה זו מלווה אותי בעת קריאת פרשת משפטים, הפרשה השישית בספר שמות הממתינה לנו לקראת השבוע הבא. פרשה שמציבה בפני מי שקורא אותה מחויבות לא לעמוד מן הצד, לא להישאר אדיש לנוכח הצעקה של החלש והאחר. הקריאה בפרשת משפטים מציבה בפניי כפרט בתוך חברה ומהחברה בכללותה, דרישה למחויבות לערכים חברתיים ולהשמיע מחאה כאשר הם נרמסים.
פרשת משפטים מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה. להפוך את המעמד עם כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו, למהות חיים.

"לא תִּהְיֶה לוֹ כְּנוֹשֶׁה"

משלל המשפטים אני מבקש להפנות את תשומת הלב למחויבויות, שדורשת מאיתנו הפרשה כלפי החלש וכלפי האחר בחברה והחובה לא להיות אדיש כלפי מצוקותיהם, לא לעמוד מהצד כשהמארג המוסרי והערכי של הצווים בפרשת משפטים נרמס, הן ביחסינו כלפי האחר והן כלפי החלש בחברה שלנו.
ניטול לדוגמה את ציוויי שמיטת עבדים, בהם נפתחת הפרשה [שמות כ"א, 11-1]. שמיטת עבדים, כפי שמנוסחת בפרשה, אינה אקטואלית כיום. אך האם לא עלתה על בימת חיינו גרסה חדשה ומודרנית של סחר בעבדים? האם אין בקרבנו שכבות חלשות עובדות, משועבדות תמורת שכר רעב? אם זה פליט האימה מסודן, אם זה הפלשתיני שמוכן למכור את כוח עבודתו, אם זה העולה מאתיופיה או מארצות חבר-העמים שמוכן תמורת כל שכר שיוצע לו לעבוד, גם אם השכר הוא משפיל לפי שעת עבודה ללא תנאים סוציאליים וללא זכות להתארגן בארגון עובדים.
המחוקק העומד מאחורי חיבור המסמך של פרשת משפטים, מודע לקושי של יישום חזון ההלכה למעשה, לכן יש בפרשה ירידה לפרטים במיוחד בכל הנוגע ביחס לחלש ולאחר: "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת הֶעָנִי עִמְּךָ, לא תִּהְיֶה לוֹ כְּנוֹשֶׁה, לא תָּשִׁים עָלָיו נֶשֶׁך" [שמות כ"ב, 24]. המחוקק יורד לפרטים הקטנים ביותר בדרישתו מאיתנו כחברה להשתית במערכות חיינו כיום רגישויות רבות כלפי אדם הנמצא במצוקה, במיוחד כשהוא נזקק להלוואה והחיים העמידו בפניו מצב של קשיי פירעון.
תופעה של אדם עובד, שנקלע לקשיים בפירעון משכנתה, אסור שתסתיים בפינויו מביתו. במיוחד כשבפסוק הבא באה הדרישה "שֶׁאִם תַּחְבּוֹל שַלְמַת רֵעֲךָ עַד בּוֹא הַשֶּׁמֶשׁ תָּשִׁיבֵנוּ". הפרשנות החברתית - שחייבת להינתן כיום לשמיטת כספים, שהחלה בתיקון הפרוזבול - חייבת לקבל לבוש של תיקון עולם חברתי. תיקון עולם שביטויו בניית חברה על אדנים, שלא ההון יהיה המנווט בה, אלא גולת הכותרת שלה תהיה האדם העובד והיוצר בחברה, והגשת כל הכלים שחברה חייבת להגיש לאדם שנמצא במצוקה.

שאלת הרמב"ן והערך החברתי

הרמב"ן שואל שאלה מעניינת, מדוע פרשת משפטים - על שלל המשפטים שישנם בה - התחילה דווקא במשפט הראשון שלה "וְאֵלֶה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶר תָּשׁים לִפְנֵיהֶם. כִּי תִּקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי... בַּשְּׁבִיעִית יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם". מדוע הצו הראשון בפרשה כה משמעותי בגיבוש דפוסי חייה של החברה היהודית מתחיל בַּעֶבֶד, בָּעוֹבֵד. ועל כך אומר הרמב"ן: מפני שיש בשילוח העבד העברי בשנה השביעית זכר ליציאת מצרים. זכר לחירות, לחופש.
המסקנה שחייבת להנחות אותנו מפרשנותו של הרמב"ן, זו החתירה הבלתי פוסקת לבנות חברה יהודית לא על אדנים של קוטביות חברתית, אלא לבנות חברה, שקולו של האדם העובד יהיה בראש מעייניה, ולוֹ - ורק לוֹ - תהיה הגמוניה בחברה.

תאריך:  27/01/2011   |   עודכן:  27/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זעקת החלש הנגזל
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
פרופגנדה אנכרוניסטית כמו תמיד
אלישמע  |  27/01/11 13:42
 
- לאלישמע שלא קרא את המאמר
לאלישמע הכסיל  |  28/01/11 09:40
 
- חוץ מלגדף איך לן מה לומר
לא לענות לאלישמע  |  28/01/11 10:46
 
- קבוצת חסידים נרצעים וחסרי בינה
אלישמע  |  28/01/11 11:39
 
- מתי לאחרונה שמעת מהם טיעון
יוסף יוסף  |  28/01/11 19:19
 
- כתוב כאן רק על פרשת שופטים
ליוסף יוסף  |  29/01/11 00:37
 
- אתה תמים או מיתמם ומנסה להכניס
יוסף יוסף  |  29/01/11 12:02
2
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם"
פלא יועץ  |  27/01/11 14:11
3
to kakalinsky
yuseph chasan  |  27/01/11 18:54
4
למה בכל יום?
יוא"ב  |  27/01/11 21:28
 
- אתה אינך חייב לקרוא.
תגובה ליו"אב  |  29/01/11 15:51
5
איתן, היו כבר חכמים שניסו את
איש אתצוב  |  27/01/11 22:45
 
- איתן מבקש לממשאת פרשת משפטים
לאיש העצוב  |  28/01/11 09:47
 
- יאללה, בואי נממש!!!
איש עצוב  |  28/01/11 12:59
6
למשורר
מהפך 77  |  27/01/11 22:56
7
ריקוד בובות הסמרטוטים
יוני שדה  |  28/01/11 11:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס לוין
לצערי הרב, קשה לי להבין את ההתמכרות שלנו לראשי הדשא. אולי מכיוון שאנו מקבלים אותם בחינם או אולי בגלל שאנו פשוט לא רוצים להבין ולהפנים שמה שמגיע בחינם בסופו של דבר עולה לנו מאוד ביוקר
נרי אבנרי
אהוד ברק שלח לאולפנים את ח"כ עינת וילף; אריאל שרון שלח את אברהם הירשזון    לא כוחות: כשמדובר בלשכנע ציבור, אין עוצמת העיניים הכחולות והמדהימות של ח"כ וילף כדין העיניים המיוסרות והמהפנטות של הירשזון    הלכתי לארכיון...
הרב ישראל רוזן
הננס אהוד ברק פילג את "העבודה" באמצע הכהונה ובעט בבוחרים    הגמדה אותה גרר עימו, עינת וילף, המתעתדת להיות יו"ר ועדת החינוך ו/או ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, נשואה לגרמני שאיננו יהודי    חוצפה! אני קורא 'להחרים' את הח"כית כדמות שלילית מובהקת
שלי יחימוביץ'
ח"כ יחימוביץ' עונה לנחמיה שטרסלר ומנצלת את ההזדמנות לחדד את הדרך שתציל את מפלגת העבודה    מבהירה: על המפלגה להפנות את הקשב והאמפתיה לעול ההולך ונערם על כתפי מעמד הביניים, ולא לטייקונים שלבם של כספי ושטרסלר יוצא אליהם
ראובן לייב
אגודת "ידידים", שמאות חבריה פזורים ברחבי הארץ, יחושו, בהתנדבות, לעזרת כל נהג ונהגת תקועים    חבריה יתניעו את המכונית הדוממת, ימלאו בה דלק, שמן, מים ואוויר חסרים, יחליפו גלגל מפונצ'ר ומצבר ששבת    חסד על הדרך...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il