X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
[צילום: AP]
מזרח תיכון חדש
אם יפול משטרו של מובארק, קיימת אפשרות סבירה שנראה את האחים המוסלמים שותפים בשלטון. זוהי התפתחות מדאיגה ביותר מבחינתה של ישראל, שכן בעיניהם - ישראל היא אויב דתי שאין לו זכות קיום

נתחיל מהסוף: אם וכאשר יפול משטר מובארק, יש אפשרות בלתי מבוטלת שנראה את האחים המוסלמים שותפים בשלטון במצרים. אם המדינה הגדולה ביותר במזרח התיכון תיפול בידי האיסלאם הקיצוני - זהו באמת מזרח תיכון חדש, אבל ממש לא במובן של שמעון פרס.
כעת נחזור להתחלה. במזרח התיכון יש בדיוק מדינה דמוקרטית אחת, ושמה ישראל. יתר מדינות האזור הן דיקטטורות מובהקות (סוריה, לוב, סעודיה), דיקטטורות למחצה (ירדן, לבנון, עירק: יש בחירות, אבל השלטון האמיתי מצוי בידיים אחרות) או דיקטטורות בתחפושת (אירן, מצרים: יש בחירות חסרות משמעות). באף אחת מהן אין מערכת דמוקרטית אמיתית, מושרשת, כזו שמקיימת בחירות אמיתיות ומעניקה חופש ביטוי אמיתי.
הדמוקרטיה מעולם לא היכתה שורשים במדינות המזרח התיכון, מאחר שיובאה אליהן בידי המעצמות הקולוניאליסטיות השנואות (בריטניה וצרפת) ונתפסה כמנוגדת למסורת ולתרבות המקומיות. לכן, גם כאשר המונים במדינות אלו יוצאים לרחובות נגד דיקטטור זה או אחר, כל מה שהם מצליחים לעשות הוא להחליף דיקטטור אחד בדיקטטור אחר. לא סביר להניח שבמצרים התמונה תהיה שונה.
עוד גורם שמשותף למדינות האזור הוא עליית כוחו של האיסלאם הקיצוני. באירן הוא שולט מזה 32 שנים, בעירק הוא מאיים לפורר את המדינה, בלבנון הוא שולט בעקיפין, בסוריה הוא על אש קטנה אבל קיים, בירדן כנ"ל, בסעודיה כנ"ל. במצרים הוא מבעבע כל הזמן, למרות הדיכוי הבלתי פוסק שלו, וכעת מאיים לרתוח.
למרות ההבדלים בין המדינות השונות והתנועות השונות, הרי שמנקודת המבט שלנו - והיא זו שצריכה לעניין אותנו - יש מכנה משותף מובהק: ראייתה של ישראל כאויב דתי. אש"ף והרשות הפלשתינית רואים בישראל אויב גיאופוליטי, שלפחות מבחינה תיאורטית ניתן להגיע איתו להבנות. לא כך כאשר המדובר באויב דתי, כי למלחמות דת יש נטייה להיות לחיים ולמוות.
ראו את החיזבאללה. לכאורה, הארגון הזה קם כדי לגרש את ישראל מלבנון, אבל הוא ממשיך בפעילותו ומתחזק ומשתלט על המדינה עשור אחרי שמטרתו הראשונית הושגה. והוא ממשיך להילחם בישראל; למה? כי בתפישה של חסן נסראללה וחבר מרעיו, אסור לישראל להתקיים - לא בגבולות 1967 ולא בגבולות 1947 ואפילו לא בגבולות 1917. אסור, כי זו עבירה דתית לאפשר ליהודים להיות כאן.
כך גם החמאס. זו הסיבה שהארגון הזה מוכן לכל היותר להגיע איתנו ל"תהדייה" - הפסקת אש זמנית לצורך התארגנות. זו הסיבה שהוא אינו מוכן אפילו לנקוב בשמה של ישראל. זו הסיבה שהוא לא יאפשר לאבו מאזן לחתום על הסכם עם ישראל. זו הסיבה שאין שום אפשרות להגיע איתו לשום סוג של הסכם.

הדאגה של ירושלים

האחים המוסלמים הם הארגון המוסלמי הוותיק ביותר במזרח התיכון, שנוסד - כמה לא מפתיע - במצרים ב-1929. גם אם בשנים האחרונות הם נראים מתונים יותר, זוהי אשליה הנובעת משלוש סיבות. הראשונה: הדיכוי המתמשך של המשטר. השנייה: הרצון להפוך לתנועה לגיטימית לצורך תפיסת השלטון. השלישית: ביחס לארגונים כמו אל-קאעידה, האחים באמת נראים - אבל רק נראים - מתונים יותר.
אין זה אומר שאם יעלו האחים המוסלמים לשלטון במצרים, תפרוץ למחרת מלחמה עם ישראל. אבל זה ישנה את מצבנו בצורה קיצונית, כי האחים התנגדו ומתנגדים בתוקף להסכם השלום ולכל סוג של מגע עם ישראל (כלכלי, פוליטי, תרבותי). מן הסתם הם יתנו רוח גבית לחמאס בעזה, שתבוא לידי ביטוי בסיוע ממשי להברחת נשק, אמצעי לחימה, כסף וכל השאר.
יתרה מזאת: יעמוד לרשותם הצבא ה-11 בגודלו בעולם, עם כ-400 מטוסים (מתוכם למעלה מ-200 חדישים), 2,200 טנקים מודרניים, 450 אלף חיילים ותקציב שנתי של קרוב ל-6 מיליארד דולר. חלק ניכר מהנשק הזה התקבל - תחזיקו טוב - מארה"ב, שהסיוע הצבאי שלה למצרים שני בגודלו רק לזה הניתן לישראל. כלפי איזה אויב בדיוק נועדה כל ההתחמשות הזאת? תענו לבד.
אין פלא שבירושלים מודאגים מאוד. האסטרטגיה הישראלית מאז 1982 (סיום הנסיגה מסיני היא), שלא ניאלץ להילחם שוב בשתי חזיתות. כאשר פרצה מלחמת שלום הגליל היה הסכם השלום בן שלוש בלבד, אבל מצרים לא הנידה עפעף כאשר צה"ל מחץ את אש"ף והצבא הסורי. כך גם הייתה תגובתה במלחמת לבנון השנייה. שלא לדבר על שיתוף הפעולה, חלקי ככל שיהיה, במניעת הברחות לרצועת עזה.

הסגן של מובארק

29 שנים שימש מובארק כנשיא מצרים בטרם מינה לו סגן. לעובדה זו נתנו במשך העשורים הללו את ההסבר הבא: כאשר נאצר רצה למנות סגן, הוא חיפש מישהו יותר טיפש ממנו שלא יאיים עליו ומינה את סאדאת. כאשר סאדאת רצה למנות סגן, הוא חיפש מישהו טיפש יותר ממנו ומינה את מובארק. אבל מובארק לא מצא עד היום.

התמימות והטיפשות של אובמה

בעיה נוספת של ישראל נמצאת בוושינגטון. קוראים לה ברק אובמה. הנשיא האמריקני התמים וחסר הניסיון, שדווקא בקהיר ניסה להושיט יד לעולם המוסלמי (וידו נותרה תלויה באוויר), מפנה ביממה האחרונה כתף קרה למובארק ודורש ממנו שלא לפגוע באזרחים. גם אם הדיווח ב"טלגרף" הבריטי בדבר תמיכה אמריקנית במחוללי המהומות אינו נכון, ברור שהממשל מתכונן ליום שאחרי.
אובמה, וזה לא חדש, אינו מבין את העולם בכלל ואת האיסלאם בפרט. הוא לא מבין את אמיתת היסוד בה פתחנו: העובדה שמדובר במלחמת דת חסרת פשרות (כי איזה סכסוך אחר יש לאוסאמה בן-לאדן עם ארה"ב?). הוא לא מבין שבמזרח התיכון מפרשים מחוות של רצון טוב כסימן של חולשה. הוא לא מבין שבימי ג'ורג' בוש אולי שנאו את ארה"ב, אולי לא כיבדו אותה, אבל לפחות פחדו ממנה - וזה הרבה יותר מאשר המצב כיום. ראו את הצפצוף האירני המתמשך על ארה"ב והמערב בנושא הגרעיני.
לא בטוח שארה"ב יכולה להציל את מובארק ולא בטוח שיהיה זה נבון מצידה לנסות. אך עצם העובדה שאובמה מסוגל לנטוש בן-לילה בעל ברית אסטרטגי של עשרות שנים, מבלי להבין עד תומן את ההשלכות של נפילתו, צריכה לעורר דאגה רבה בליבו של כל מי ששלום העולם יקר לו. ואם אובמה חושב שמדובר בתנועה דמוקרטית שתביא למצרים חופש אמיתי - אז הוא לא רק טיפש; הוא גם בור מוחלט.

תאריך:  29/01/2011   |   עודכן:  29/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מזרח תיכון חדש
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ארה"ב ציידה את צבא מצריים!
rse4  |  29/01/11 21:26
2
ניתוח לא נכון של התמונה הכוללת
S  |  29/01/11 21:31
 
- לפני שאתה מברבר בשפה לא ברורה
לך תלמד עברית  |  30/01/11 01:03
 
- ניתוח מדוייק לחלוטין!!!
הערה למעיר  |  30/01/11 02:53
3
ממזר דרעק ימני
מפרשען אלק  |  30/01/11 03:22
4
חזרה אחורה 55 שנה .
ישמעאל  |  30/01/11 07:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל בוכניק
ההיתכנות להסתלקותו של משטר מובארכ במצרים והסיכונים האורבים ליציבותם של משטרים פרגמטיים אחרים בעולם הערבי הם יותר מאשר "נורות אזהרה" לישראל ולמערב, ולעומת זאת מקור לתקווה בלתי מוסתרת אצל שלטונות אירן, כמו גם בחוגי הג'יהאד העולמי
אברהם בן-עזרא
ניסיון של קבלן לכפות גישור באמצעות הכללת סעיף בהסכם המכר - נכשל ונפסל, בשל היותו של הליך הגישור אפשרי רק בהסכמה הדדית. לו הייתה דרך לכפות גישור הייתה בכך פגיעה בזכויות הרוכשים הקיימות בחוק המכר
אלכס לוין
למותק אין שם, הבובה היא לא אישה, היא בובה או בובל'ה במקרה הטוב. כשהיא הולכת ברחוב היא שומעת על מיני כינויים השמורים רק לנשים. היא כבר לא נפגעת, היא כבר רגילה לשמוע שאלה דימוייה בחברה שלנו
נסים גבאי
נבחרי העם נתפסים בקלקלתם בתדירויות מדהימות ובסנסציות לא פחות מהממות - ואנחנו עושים פרצופים תמהים, מעוותים את המוח באי-אמון וממשיכים לסופרמרקט כדי לא לפספס את המבצע הבא
גד גזית
כולנו רוצים להמשיך לחיות באשליה הנעימה, שבבריכה שלנו המים צלולים ושוחים בה רק דגי זהב, ולא נוכל להסכים שאיזה גנרל מעולה וגם מאפיונר, יקלקל לנו את ה"מציאות" המשתקפת ממי הבריכה: אצלנו, רק מי שנתפס אינו ראוי!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il