X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההיתכנות למשבר אנרגיה עולמי מחודש היא בדיוק התרחיש שלקראתו עלינו להיערך, ומכאן שעל הממשלה לתמרץ באורח מהותי את התהליך שתכליתו קיצור מירבי של לוח הזמנים הנדרש להכשרת הדרך להפקת הגז מהשדות הנובעים שנחשפו בלב ים
▪  ▪  ▪
שר האוצר יובל שטייניץ ואיתן ששינסקי [צילום: פלאש 90]

בהקשרים שונים הוזכרה לאחרונה במחוזותינו המימרה העממית "הייה חכם ולא צודק". דומה כי לתובנה זו ישימות אקטואלית יותר מאי-פעם, בהתייחס למשמעויות העלולות להיגזר מהמהפך השלטוני המסתמן במצרים.
הביקורת הנמתחת כלפי ממשלו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נוכח העדפת התמיכה ב"תהליך הדמוקרטי" המתרחש במצרים, גם בהינתן סיכוני אי-היציבות וההיתכנות לאובדן ההשפעה המערבית במדינה הערבית הגדולה והחשובה ביותר, מצטיירת כגישה נאיבית המבוססת בראש ובראשונה על עקרונות הצדק הטבעי. האם זוהי הדרך המושכלת והחכמה? ספק גדול מרחף בהקשר זה, וגם זאת בלשון המעטה. השתתת דמוקרטיה בכל מחיר היא בבחינת "תקלה" חשיבתית, בהינתן העובדה שקיים פער בנתוני היסוד המאפיינים חברות בחבלי ארץ שונים, ולעתים, היעדר הפנמה של המורכבות המובהקת של המושג המכונן "שלטון העם", מוביל לקבלת החלטות הרות-אסון.
ניתן לייחד לממד זה יריעה ארוכה של מאמרים וניתוחים היסטוריים, פילוסופיים ומחקרים בתחום מדע המדינה והיחסים הבינלאומיים. לפיכך, שואפת רשימה זו להאיר זווית בעלת חשיבות בלתי-מבוטלת לאינטרסים של ישראל בעיתוי הנוכחי, כחומר למחשבה "בטרם פורענות".
הערכת-מצב אסטרטגית - להתחשב בסיכונים
הפניית תשומת לב להיבטים הכלכליים הסמי-אסטרטגיים שביססו את הקשרים בין ישראל לבין מצרים של סאדאת ומובארק, בדגש לתחום הגז והנפט, כבר נותנת אותותיה בבורסות העולם, כאשר עננה כבדה מרחפת מעל תוחלתם של הסכמים ארוכי-טווח שעליהם ביססה ישראל את תחזית האספקה השוטפת של מקורות אנרגיה. ניסיונות הרגעה של גורמים עסקיים בעלי זיקה למישורים אלה הם מובנים מאליהם, אולם בעיתוי זה קשה להשתכנע כי ההיגיון הכלכלי הצרוף בשני הצדדים יש בו כדי לספק ערובות להישרדותן של ההתחייבויות החתומות בהקשר זה, בנסיבות של מהפך שלטוני במצרים.
ברי כי כל הערכת-מצב אסטרטגית בישראל חייבת להתחשב בסיכונים אלה על המשמעויות שייגזרו מכך. תתבקש, אפוא, חשיבה יצירתית ואמיצה, שגם כאן תנחה אימוץ המשתמע מן המימרה "הייה חכם ולא צודק".
בהיבט הקונקרטי נראה כי הממשלה תידרש לבחינה מחודשת של מסקנות ד"וח ששינסקי בעניין קביעת גובה המיסוי שיוטל על היזמים המעורבים בשדות הגז האדירים שנחשפו בסמוך לחופי ישראל.
הנחלת המלצות ששינסקי ככתבן וכלשונן, היא מהלך בעייתי ביותר, בנסיבות השוררות עתה במזרח התיכון, ובהנחה סבירה כי השלכות המציאות המתעתעת באזורנו תשתקף כבר בעיתוי קרוב בזינוק חד במחירי הדלק והגז בעולם. ההיתכנות למשבר אנרגיה עולמי מחודש היא בדיוק התרחיש שלקראתו עלינו להיערך, ומכאן שעל הממשלה לתמרץ באורח מהותי את התהליך שתכליתו קיצור מירבי של לוח הזמנים הנדרש להכשרת הדרך להפקת הגז מהשדות הנובעים שנחשפו בלב ים.
הערמת קשיים מנהליים ושימוש בוטה ב"שוט" המיסוי הגבוה עלולים להסתיים במבוי סתום, ובפגיעה מהותית במשאבי האנרגיה והכלכלה הפוטנציאליים של ישראל. אין חולקין על העובדה שאוצרות הטבע שייכים למדינת ישראל, אולם מהיכרותנו את מגבלות הביצוע של מערכות ממשלתיות ואת ההליך המסורבל של שחרור התקציבים למיזמים גדולים, מוטב שלא להעמיד שוב במבחן את המסלול הממשלתי.
התפניות המודיעיניות במזרח התיכון ימשיכו להיות נחלתנו, גם בהינתן מערך מודיעין מיומן ומשוכלל, ומכאן הצורך להפנים את התובנה כי עלינו להיות ערוכים לתרחישי קיצון, גם אם לפי שעה הם רק בגדר חזון אפוקליפטי.
הצעד המושכל המתבקש בהקשר זה הוא דווקא מציאת "שביל הזהב" בין המלצות ששינסקי לבין הרף הגבוה של ציפיות היזמים, באופן שתתאפשר הזנקה של פעילות ההפקה והטיפול במאגרי הגז, הטומנים בחובם ערכים מוספים גם מבחינת מיצובה האסטרטגי של מדינת ישראל. כלומר, העדפת ה"חוכמה" על פני ה"צדק" הטבעי.
יש להזכיר כי שידרוג מעמדן של מדינות ערב בעולם היה פועל-יוצא של חרם הנפט שהוטל בעקבות מלחמת יום הכיפורים. עובדה זו הביאה לחיזור אובססיבי של מדינות מערב אירופה אחר העולם הערבי (מה שכונה "הדיאלוג האירופי-ערבי") תוך פגיעה לא פשוטה ביחסים עם ישראל.

הכותב הוא אל"מ בדימוס, שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  31/01/2011   |   עודכן:  31/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ברק אובמה / Barack Obama
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התהפוכות במזה"ת ודוח ששינסקי - הרוויזיה חובה!
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עוד אחד שנמצא ב- PAYLIST של
תשובה  |  31/01/11 16:52
2
אפשר להלאים את שדות הגז
דב הלמן  |  31/01/11 18:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
ראובן לייב
במדיניותו הכושלת והאימפוטנטית לא נוקף הנשיא האמריקני אצבע למען נשיא-מצרים, חוסני מובארק, ומפקיר אותו כטרף להמוני הרחוב    כך נופלת, בעטיו של "שליח-מצווה", עוד מדינה מתונה במזה"ת כפרי בשל בידיו של האיסלאם הקיצוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il