X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפגנה בכיכר א-תחריר [צילום: AP]
זה לא שלום או מלחמה
שלטון חדש במצרים לא חייב להפר בריש-גלי את הסכם השלום עם ישראל כדי לעשות לנו הרבה צרות: בסיוע לחמאס, בהפרות צבאיות קטנות, בעידוד הברחות בני אדם ובסחר הגז. לנו, לעומת זאת, אין שר ביטחון אלא עסקן ואגו-מניאק
נניח שבמקום השוטרים יבואו חיילים ויביאו איתם גם תותח או שניים; האם על זה נצא למלחמה? ודאי שלא. האם על זה העולם יבוא לעזרתנו? ודאי שלא

בתוך כל המהומה במצרים, אמרו שניים מראשי האופוזיציה שאין להם כל כוונה לבטל את הסכם השלום עם ישראל. אני מאמין להם. אבל אפשר לעשות הרבה מאוד דברים בלי לבטל את ההסכם. זה לא שחור (מלחמה) או לבן (שלום); כמו תמיד בחיים, יש המון אפור באמצע.
לכל מצרי שעיניו בראשו ברור, שביטול הסכם השלום או הפרה בוטה שלו (כגון הכנסת כוחות צבא משמעותיים לסיני), תגרום למצרים נזק אדיר. ארה"ב צפויה להפסיק את הסיוע המסתכם במיליארדי דולרים לשנה, וקרוב לוודאי שאירופה תלך בעקבותיה. במצב הנוכחי של מצרים, שהוא המביא אותו למהפכה המתקרבת, זה יהיה אסון מבחינתו של כל שליט. הוא אולי יקבל תשואות בטווח הקצר, אבל ימצא את עצמו במצבו של מובראק בטווח הפחות-קצר.
אולם, כאמור, יש הרבה מאוד מרווח פעולה למי שרוצה לצנן את היחסים עם ישראל, שממילא ממש אינם חמים (סחר הדדי של מאות מיליוני דולרים בודדים בשנה, תיירות כמעט אפסית, העדר ביקורים בדרג גבוה). פורמלית צעדים כאלו עלולים להיות אף הם הפרה של הסכם השלום, אך לא ברמה שתגרור תגובה כזו שמצרים תתקשה לחיות איתה.
נכון להיום, מצרים נלחמת בהברחות לרצועת עזה. אומנם לא באינטנסיביות שהיינו רוצים לראות, אך גם זה טוב יותר מאשר כלום. שלטון פרו-חמאסי יכול פשוט לשבת בשקט ולהעלים עין, ואז תהפוך הרצועה למחסן נשק ולבסיס טירור גדולים עוד יותר מאשר היום. הסכם השלום רק מחייב את הצדדים למנוע מעשי אלימות ואיבה לא ייצאו משטחם; הברחות נשק לעזה הן לא הפרה של לשון ההסכם.
על-פי הסכם השלום, בסמוך לגבול עם ישראל רשאית מצרים להחזיק רק משטרה אזרחית המצוידת בנשק קל. נניח שבמקום השוטרים יבואו חיילים ויביאו איתם גם תותח או שניים; האם על זה נצא למלחמה? ודאי שלא. האם על זה העולם יבוא לעזרתנו? ודאי שלא. כנ"ל אם הצבא המצרי יעבור בכמה קילומטרים את הקו המגביל אותו בסיני, או אם ייכנסו עוד פלוגה או גדוד.

שיטת הסלאמי

כך, בשיטת הסלאמי, ניתן לכרסם בנגיסות קטנות בהסדרי הביטחון - לא עד כדי הפרתם הבוטה או המוחלטת, אלא ברמה כזו שתחייב את צה"ל להקדיש משאבים ותשומת לב לגבול שב-30 השנים האחרונות היה שקט ובטוח.
בעיה אקוטית אחרת בגבול עם מצרים היא הברחת בני אדם - זונות ומסתנני עבודה. גם כיום המצרים לא ממש משתפים פעולה במניעת התופעה. תארו לעצמכם מה יקרה אם קהיר תחליט שהיא לא עושה דבר ואולי אפילו מעודדת את ההברחות הללו. שלא לדבר על כך שלא תהיה לנו כל אפשרות להחזיר את המסתננים לשטח מצרים והבעיה הקשה ממילא תחמיר עוד יותר.
ומה לגבי אספקת הגז המצרי, המהווה 40% ממקורות האנרגיה של חברת החשמל? טועה מי שאומר, שאספקה זו מעוגנת בחוזה השלום. ממש לא. החוזה מדבר על אספקת נפט למשך 15 שנה, דהיינו - עד 1994. מצרים אינה מחויבת למכור לנו אפילו מ"ק אחד של גז. נכון שיש לה אינטרס כלכלי במכירה הזאת, אך שלטון חדש עשוי להעדיף אינטרסים אחרים, ולכו תתבעו אותו.
גם בחיי היום-יום אפשר לעשות לנו לא מעט צרות. אפשר להקשות על ישראלים לקבל ויזה לסיני. אפשר למנוע מישראלים רשיונות עבודה במצרים. אפשר להחליט שמפעלים ישראלים ישלמו מס גבוה במיוחד. אפשר להפסיק את מעט קשרי התרבות שעוד קיימים בין המדינות.
בקיצור: יש לנו בהחלט סיבה לדאגה, גם אם אין סכנה מיידית של מתיחות או מלחמה בגבול המצרי. אם היה לנו שר ביטחון, הוא היה מן הסתם מביא את כל זה בחשבון. אבל יש לנו עסקן מליגה ג' ואגו-מניאק מליגת-העל. וזה עוד יותר מדאיג ומסוכן מאשר השאלה מי ישלוט במצרים.

תאריך:  02/02/2011   |   עודכן:  02/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה לא שלום או מלחמה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
ממשבר להזדמנות
מטאטא כביש  |  2/02/11 09:16
2
אחרי גלנט תורו של ברק לעוף
דן הרפז  |  2/02/11 09:43
 
- ברק שר חוץ מצויין ואיש חכם
שושיה  |  2/02/11 23:49
3
ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא י
pepe  |  2/02/11 10:26
4
"כי לא שלום ידברו,ועל רגעי ארץ
קורןנאוה טבריה  |  2/02/11 10:28
5
הבעייה הגדולה ביותר....
אבי גיא  |  2/02/11 10:41
6
אני לא מפחד מהאחים המוסלמים
נבו  |  2/02/11 11:41
7
ברק
bavik  |  2/02/11 15:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
"אמרת שאת רוצה להיות בסביבה כשאני אעשה טעות; ובכן, זה יכול להיות עכשיו" - האן לנסיכה ליה, או אובמה להילרי, ולא בפעם הראשונה    האימפריה האמריקנית שהתנהלה ועודנה מתנהלת כבובת "נחום תקום", תהפוך, בקרוב מאוד, לבובת "נחום לא-תקום"
אורן קאשי
יש ראשי ממשלה נהנתנים ועשירים, יש שר ביטחון זחוח ומיליונר    מה שחסר על-מנת להשלים את הפאזל זה רמטכ"ל פולש וחומד    מבחינה זו, יואב גלנט מתאים    וגלנט מצידו - יושב על הגדר דונם פה דונם שם
מנחם רבוי
ההתייקרות הנוספת במחירי הדלק גרמה לח"כים שאישרו אותה בעבר להתנגד לה. הנהגים הסתערו על תחנות הדלק. עדיין לא ברור אם המחאה הציבורית תתמיד ותגבר    אחד הפרשנים התבדח: כאן לא יוצאים לרחובות כמו בתוניס, כאן צועקים קצת ועוברים הלאה - לא בטוח שהוא צודק...
אריה פרי
עקב הכאוס במצרים ובמדינות ערב מוצא עצמו הסמול כשכל הנחות היסוד שלו קורסות בזו אחר זו כמגדל קלפים. עובדה זו לא מפריעה לסמולנינו לשכתב ההיסטוריה, להתנהל בהיסטריה ולהיאחז בציפורניים במוקדי הכוח - וכל זאת כדי להתנגד ולהילחם בסמכות הממשלה הנבחרת למנות מינויים, לבצע רפורמות ולשלוט במדינה
נפתלי רז
האם צמד ההתקוממויות העממיות הבא עלול להיות בגדה-המערבית וברצועת-עזה? האם יגרמו לכך התסכול בגדה-המערבית - מההתנחלויות, משיחות השלום התקועות ומרעידת-האדמה במצרים; והתסכול ברצועת עזה - מהדחייה בשיקום, מהמחסור במזון, מאיומי נתניהו לניתוק התשתיות?    מה יהיה הזיק שידליק את אבק השריפה? והעיקר - האם יש לישראל תשובה טובה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il