X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוא נבחר כמעט פה-אחד לתפקידו הבכיר אחר-כך הוגשה נגדו תלונה, והוא הואשם בעסקת נדל"ן מפוקפקת היועץ המשפטי לממשלה דרש להעמיק את החקירה האם מדובר ביואב גלנט?
▪  ▪  ▪
אשר ידלין. "טעות קטנה פה ושם"
יואב גלנט. "הרמטכ"לות אבדה לי לעולם" [צילום: דובר צה"ל]

הממשלה החליטה בישיבתה השבועית, כמעט פה-אחד, למנות את האיש לתפקיד הבכיר, אחד החשובים והקובעים בישראל. הוא כבר החל בחפיפה ובלימוד הנושאים הכבדים. לפתע, הוגשה נגדו תלונה, שבמרכזה דיווח על עסקת נדל"ן לא כשרה, לכאורה.
הנושא הועבר לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה. הוא פירסם דוח, שקבע כי יש להמשיך בחקירה בקצב נמרץ, כדי לסיים אותה בהקדם האפשרי, כי הרי הזמן דוחק, והאיש צריך להיכנס תוך כמה שבועות לתפקידו הבכיר. החקירה העמיקה, התגלו עובדות חדשות. התקשורת יצאה כמעט מדי יום בגילויים מסעירים. לבסוף החליטה הממשלה על ביטול המינוי, וחיפשה בבהלה מועמד אחר.
האם מדובר ביואב גלנט? לא ולא. אני מתכוון לאשר ידלין, שלפני 34 שנים, בספטמבר 1976, נבחר על-ידי הממשלה לנגיד בנק ישראל (שר אחד נמנע, לא משה יעלון אלא גדעון האוזנר). שבוע לאחר היבחרו, נפתחה נגדו חקירה בחשד לעבירות בתחום הנדל"ן. אומנם, חקירת ידלין לא נעשתה על-ידי מבקר המדינה - שהיה הרבה יותר חלש מאשר היום - אלא על-ידי המשטרה. המתלונן לא היה "התנועה הירוקה", אלא עיתונאי ותיק. פרטי התלונות, באופן טבעי, היו שונים. אבל פרט לזאת, האירועים של ינואר 2011 דומים במידה רבה לאלו של ספטמבר-אוקטובר 1976.
אז, כמו היום, הובילה העיתונות את הסיפור. גם באותם ימים הוא תפס את הכותרות הראשונות, שלושה שבועות רצופים. כל בדל מידע פורסם בהבלטה רבה, כולל עובדות שלאחר זמן התברר שאינן קשורות לפרשה.
אז, כמו היום, הרגיש הבכיר איך הוא נופל, תוך שבועות מספר, מתפקידו הבכיר אל תהום החקירות. אז, כמו היום, מי שהפיל אותו היה היועץ המשפטי לממשלה, ושמו אהרן ברק. הדוח שהגיש מנה את העבירות המיוחסות לידלין, בעיקר בתחום הנדל"ן, וקבע שיש להמשיך בחקירה ולהעמיק אותה. היועץ המשפטי דחה את בקשותיהם של שרים בכירים לרכך את נוסח המסקנות, ועמד בתוקף על עצמאותו. מזכיר לכם משהו מהיממה האחרונה?
גם בשלבי 1976 היה הבכיר - ידלין - בטוח שהוא נקי וחף מפשע. לאחר שנים כתב אוטוביוגרפיה, ובה סיפר על מעשיו, בנוסח "עשיתי כך וכך, מה היה רע בזה? לכל היותר הייתה טעות קטנה פה ושם". מזכיר משהו על מישהו?
לבסוף, לא הייתה ברירה אלא לבטל את המינוי. באוקטובר 1976 עשתה זאת הממשלה. אתמול (1.2.11) עשו זאת ראש הממשלה ושר הביטחון, והם ודאי יביאו את ההחלטה לאישור פורמלי בישיבה הקרובה של הממשלה. "הנגידות אבדה לי לעולם" - אמר ידלין כששמע על החלטת הממשלה. גלנט יכול להגיד אותו דבר, בהבדל של מילה.
מיד התעוררה השאלה הדחופה: מי יהיה הנגיד במקומו של אשר ידלין? לא היה זמן, היו צריכים למצוא אדם בכיר מהתחום הכלכלי, עם תנאי ברור שעליו להיות נקי-כפיים. הבחירה נפלה, כמעט מיד, על מנכ"ל משרד האוצר, ארנון גפני. הממשלה חזרה והתכנסה ואישרה את מינויו. הוא השלים בנחת את חמש שנות כהונתו (כשרצה להיבחר לקדנציה שנייה, הטיל יורם ארידור, אז שר האוצר, וטו - אבל זה כבר סיפור אחר).
אני ער להבדלים: ידלין לא היה גיבור לאומי וקצין מעוטר, אלא עסקן, ואחר-כך יושב-ראש קופת-חולים. הוא הועמד לדין, הורשע (על-פי הודאתו) ונידון לחמש שנות מאסר. אבל הדמיון בין שתי הפרשיות מאפשר להסיק לקחים מהעבר, היכולים להיות טובים גם היום:
  • לעיתונות ולתקשורת כוח רב לחשוף פינות אפלות, להשפיע על מהלך האירועים ולמנוע בחירתו של אדם לא-נקי לתפקיד בכיר.
  • הבכיר, המוצא עצמו "פתאום" חשוד, יאמר תמיד שהוא חף מפשע והכל בסדר, ולכל היותר הייתה טעות קטנה. אצל ידלין זה נגמר כאמור בחמש שנים בכלא; התמונה אצל גלנט קלה יותר.
  • צבא התומכים לא יעזור. מאחורי ידלין עמדו כל מפא"י ההיסטורית ורבים משרי הממשלה, אבל זה לא עזר נגד גילויי שחיתות ועבירות פליליות.
  • הציבור, שתחילה אהד את ידלין, עשה מהפך כשהתבררו החשדות נגדו. פרשת ידלין הולידה את הסיסמה "מושחתים, נמאסתם".
  • אסור להשאיר חלל ריק. ב-1976 לא בחרה הממשלה "ממלא-מקום לנגיד בנק ישראל". נערכו בדיקות מהירות, ונמצא איש מקצוע בכיר, שמילא את התפקיד בהצלחה. כדאי ללמוד את הלקח גם היום.

תאריך:  02/02/2011   |   עודכן:  02/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקדים ידלין - הממשלה מינתה וביטלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בתברר שבוגי צדק:ממשלה וקריה...
ראספוטין בן מדביד  |  2/02/11 20:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
לחובבי המטבח היהודי של מזרח-אירופה מובטח להתענג על מעדנים שמיימיים, המוצעים מבית-מטבחו של שף עתיר-מוניטין - אליעזר לויה - במסעדתו החדשה שבאזור התעשיה של ראשון-לציון    לרוץ ולא להחמיץ כופתאות, כבד קצוץ, קציצות דגים, קוגל, ומה לא!
הלל ויס
למציאות כעת פוטנציאל נפיץ מאוד, ואולי תהיה התפכחות כללית - לא רק פוליטית אלא קודם כל נפשית. הסיכוי למלחמת הכל בכל כתוצאה מיציאת מצרים הוא גדול הרבה יותר. אולי כדי למנוע תהליכי הידרדרות יקומו כמה צ'רצ'ילים במערב ובמזרח, ואולי גם בעם ישראל
מנחם רהט
הלקח למדינת ישראל: אפילו על אמריקה אי-אפשר לסמוך    הלקח לעולם: גם טובי המומחים לא מסוגלים לחזות את פני העתיד    האמריקנים ממשיכים להתבלבל במאמץ הנאיבי לכפות דמוקרטיה בעולם איסלאמיסטי
יוני בן-מנחם
סגן הנשיא המצרי עומר סולימאן מנסה למצוא "פתרון של כבוד" למשבר הפוליטי במדינה, אך ספק רב אם יוכל להיבחר כנשיא החדש של מצרים    צפוי שהמשטר החדש "אחרי מובארכ" במצרים יהיה אנטי ישראלי ואנטי מערבי שיגביר את המתיחות במזרח התיכון
עו"ד אברהם פכטר
חוק יסוד נשיא המדינה, הוא מקור הסמכות לחנינות נשיאותיות. פס"ד תקדימי שניתן לאחרונה קבע כי סמכות החתימה של שר/ת משפטים היא סמכות עצמאית, שאינה חייבת להתיישב עם שיקול דעתו של הנשיא, ותפקידה כביקורת ובקרה על המערכת השלטונית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il