X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשכן, שקוראת לנו פרשת תרומה לבנות, זה משכן הדיאלוג היומיומי עם חוויות הפגיעות שלנו, מה שאמור להרתיע אותנו מלהסב אותן פגיעות לזולתנו. זה חייב להיות משכן רוחני, כל אחד ומשכנו הארוג בכלים מוסריים וחברתיים
▪  ▪  ▪
דגם בית המקדש [צילום: AP]
בין בוני המשכן מתרומה לבוני המקדש ממיסים
איתן קלינסקי
פרשת השבוע, תרומה, מדברת במפורש על תרומה ולא על מערכת מיסוי אלימה כפי שבאה לידי ביטוי בימי שלמה; "וַיַּעַל הַמֶּלֶך שְׁלמָה מַס מִכָּל יִשְׁרָאֵל, וַיְּהִי הַמַּס שְׁלוֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ" * רצוי שננהל את אורחות-חיינו מתוך הנימה הערכית והאידיאית שעיצבה את דור בוני המשכן
לרשימה המלאה

אודה, שהעיסוק בכלים ובאביזרים של המשכן, שיש להם ביטוי נרחב מאוד בפרשת "תרומה", מעוררים בי אי נוחות. אי נוחות של אדם, הנרתע מן העיסוק בפרטים של זֵר הזהב סביב לארון, שני כרובי הזהב משני קצות הכפורת, אורך השולחן ורוחבו, כמה יריעות בד וכן מה יהיה אורכן ורוחבן. יש בי אי נוחות למקרא שלל ההוראות המפורטות והמדקדקות בכל פרט ופרט במישור הגשמי הפיזי של המשכן.
אני שואב הקלה מסוימת, כאשר אני קורא את יחסו של הרבי מברדיטשב לדחיסות של ההוראות על טבעות הזהב, הקערות, הקשתות, המנורה, הגביעים שכולם חייבים להיות עשויים מזהב טהור. הרבי מברדיטשב ב"קדושת לוי" על-פי פרשת תרומה, מתייחס לפירוט הזה - "כי היו צריכין לעשות צורת המשכן ותבנית הכלים, אשר נעשים לבוש לאורות הרוחניים".
לשיטתו של הרבי מברדיטב, אנחנו כאנשים בוגרים בוחרים לעצמנו את הלבוש החיצוני. יהיה מי שידזקק ללבוש נוצץ ואף מוזהב, ויש מי שיפלס דרכו וילך יד ביד עם המשורר חיים נחמן ביאליק, המשתף את הקורא בשאלת הלבוש החיצוני לאורות הרוחניים שלנו - "היש את נפשך לדעת את המעין, ממנו שאבו אחיך המומתים עוז ותעצומות נפש לסבול חיי סחי ומאוס בלי קץ ובלי אחרית סור אל בית המדרש הישן והנושן".
יש משכן של ספר ויש משכן של "עשר יריעות שש משזר, ותכלת וארגמן ותולעת שני, כרובים מעשה חושב ..." . בני אדם נעזרים בלבוש שונה, כשצלם האלוהים האחד בכולם. כל אחד מאיתנו מובע באופן גשמי ונפשי אחר.
כל אחד מאיתנו בונה את המשכן שבו. יש מי שיאדירו את המשכן במישור החיצוני ויש מי שיאדירו את המשכן שבלבם בעשיה במישור הרוחני. יש מי שיתמקד באוצר הרוחני בלבד ויתרחק מהלבוש של ארבעים אדני כסף ופרוכת תכלת וארגמן ותולעת שני.
ההליכה בעקבות הרבי מברדיטשב מגייסת אותנו להימנע משקיעה בפרטים הגשמיים, להימנע מהתרכזות יתר בצורת הכלים. מוטלת עלינו חובת ההתמקדות רק במישוריות הרוחנית. למשכן ולכליו יש להם מקום נכבד בפרשה שלנו. עלינו למקד את עיקר העשייה שלנו ביצירת המשכן של דמותנו המוסרית בלבבות. וזאת אם נהיה קשורים בעבותות לציווי הפרשה שקדמה - פרשת משפטים - ואלה המשפטים אשר נשים לפנינו. משפטים שהם בבחינת אתגר ליחיד ולקהילה.
האתגר לתרגם חזון וערכים נשגבים לחיי היום יום הלכה למעשה זה הביטוי הנעלה של בניית משכן החיים. קיום המצוות היורדות לפרטים בכל תחומי החיים - בין אדם לחברו, הלכות עבד ואמה, הלכות רוצח וגנב, היחס לחלש, הלכות שמיטת כספים ושמיטת קרקעות. שמירת חוק יובל המקפיד להחזיר את האדמה לבעליה החוקיים ומניעת ריכוז משאבי הקרקע בידים של מעטים - זה המשכן שלי בפרשת "תרומה", ועליו אני מבקש לשמור .
אני בא לפרשת תרומה עם אוצר מלים עוד מהפרשה הקודמת - "נשך", "לחבול", "לענות", "תונה", "לצעוק", "גר", "נושה" ועוד, הלקוחות מלקסיקון הסבל האנושי והאוניברסאלי, שחווים בני אדם כאן ובעולם.
מלים אלו באות לעורר בנו את זיכרון חווית הכאב העינוי והצעקה של החלש . המשכן - שקוראת לנו פרשת תרומה לבנות - זה משכן הדיאלוג היומיומי עם חוויות הפגיעות שלנו וזיכרון החוויות האישיות והקבוצתיות שלנו, שאמור להרתיע אותנו מלהסב אותן פגיעות לזולתנו. זה חייב להיות משכן רוחני, כל אחד ומשכנו הארוג בכלים מוסריים וחברתיים.

תאריך:  02/02/2011   |   עודכן:  02/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת תרומה - חובת ההתמקדות במישור הרוחני
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
המשכן שבלב
שולה..  |  2/02/11 13:53
2
משכן=410=קודש=דרור=שמע.
פלא יועץ   |  2/02/11 14:07
3
התפיסה הערכית של המשכן מדברת א
ידידיה  |  2/02/11 14:43
 
- תרומה=תרום ה.תפקיד היהודי
פלא יועץ   |  3/02/11 10:04
 
- לפלא יועץ
איתן קלינסקי  |  3/02/11 12:19
 
- במילה-דעה חסר העיקר שני היודים
פלא יועץ  |  4/02/11 14:18
4
תרומה חברתית לארון הספרים היהו
שולה וידידיה  |  2/02/11 14:49
5
איתן, תתרכז רק בנושאי תרבות.
שוחר תרבות  |  3/02/11 07:57
6
איתן, אני מודה לך. ל"ת
אבי בן יעקוב  |  3/02/11 10:20
7
אני מברכת אותך
נורית רא  |  3/02/11 18:49
8
איתן,אני נפעמממת ממך ל"ת
יבלית  |  5/02/11 00:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הוא נבחר כמעט פה-אחד לתפקידו הבכיר    אחר-כך הוגשה נגדו תלונה, והוא הואשם בעסקת נדל"ן מפוקפקת    היועץ המשפטי לממשלה דרש להעמיק את החקירה    האם מדובר ביואב גלנט?
ראובן לייב
לחובבי המטבח היהודי של מזרח-אירופה מובטח להתענג על מעדנים שמיימיים, המוצעים מבית-מטבחו של שף עתיר-מוניטין - אליעזר לויה - במסעדתו החדשה שבאזור התעשיה של ראשון-לציון    לרוץ ולא להחמיץ כופתאות, כבד קצוץ, קציצות דגים, קוגל, ומה לא!
הלל ויס
למציאות כעת פוטנציאל נפיץ מאוד, ואולי תהיה התפכחות כללית - לא רק פוליטית אלא קודם כל נפשית. הסיכוי למלחמת הכל בכל כתוצאה מיציאת מצרים הוא גדול הרבה יותר. אולי כדי למנוע תהליכי הידרדרות יקומו כמה צ'רצ'ילים במערב ובמזרח, ואולי גם בעם ישראל
מנחם רהט
הלקח למדינת ישראל: אפילו על אמריקה אי-אפשר לסמוך    הלקח לעולם: גם טובי המומחים לא מסוגלים לחזות את פני העתיד    האמריקנים ממשיכים להתבלבל במאמץ הנאיבי לכפות דמוקרטיה בעולם איסלאמיסטי
יוני בן-מנחם
סגן הנשיא המצרי עומר סולימאן מנסה למצוא "פתרון של כבוד" למשבר הפוליטי במדינה, אך ספק רב אם יוכל להיבחר כנשיא החדש של מצרים    צפוי שהמשטר החדש "אחרי מובארכ" במצרים יהיה אנטי ישראלי ואנטי מערבי שיגביר את המתיחות במזרח התיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il