X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם ישראל התכוננה לתרחיש/תסריט בו תקרוס מצרים של מוברק יחד עם קריסה של הפרדיגמה של מדיניות ישראל?
▪  ▪  ▪
מובארק. זכה לתמיכה אמריקנית [צילום: AP]

לאור המהומות האחרונות ברחבי מצרים, עולה השאלה מדוע אין ישראל ערוכה לדינמיקה ביחסי החוץ, ומדוע אין סיעור מוחות המתייחס לתרחישים שונים מאלו המקובלים על ישראל מזה שנים. בישראל שררה הקונספציה, יש לומר אף אקסיומה כי: החזית הדרומית, קרי מצרים, הינה אזור בטוח מאז חתימת "הסכמי קאמפ דיוויד" על-ידי מנחם בגין המנוח.
קונספציה זו שקרסה בימים אלו, הייתה מקובלת על כל בכירי השלטון בישראל, למעט קומץ אשר לא ראה במשטרו של מוברק משטר אשר מסוגל להתקיים לאורך ימים.
בשעתו כאשר חתם בגין על חוזה השלום הראשון בין ישראל לגדולה במדינות ערב, היא מצרים, נעשה ההסכם בתיווך ובחסות אמריקנית. ניתן לומר כי זהו "פקס אמריקאנה", דהיינו: חוזה שלום בחסות אמריקנית. משמע, הערבויות להסכם הנ"ל הנן ערבויות אמריקניות הכוללות: שדות חישה ומעקב מודיעיני על ביצוע ההסכם וכן הסדרים בדבר ייבוא הנפט המצרי.
חשוב גם לציין כי מבחינת המשפט הבינלאומי, הנוסח הקובע להתדיינות ובוררות הוא הנוסח האמריקני, ולא הנוסח הערבי או הישראלי, אשר הותאמו לצרכי הממשלות בישראל ובמצרים.
משעה שהנשיא האמריקני השמיע אמש קריאה לעידוד הדמוקרטיה במצרים, משמע בעצם שהביע תמיכה במתנגדי משטרו של הנשיא מוברק. ניתן לומר כי זוהי סטירת לחי מצלצלת להסכמי ההגנה של ארה"ב עם בת בריתה בעולם הערבי, ובכך גם נתן הנשיא אובמה יד לתחילת ערעור היסודות של הסכמי קמפ דיוויד, אשר בבסיסם עומדת החסות האמריקנית כביטחון להסכמי השלום.
קריסת הקונספציה הישראלית כמו אפקט הדומינו, באה כרגיל אצלנו בדיעבד, ומן הסתם יואשמו גורמי המודיעין אשר לא חזו את התרחיש של נפילת משטרו של מוברק.
חבל כי בישראל, למצרות כל גורמי ההערכה הרבים בקרב הצבא ובקרב האקדמיה, אשר מצויים בנבכי "הביצה המצרית", לא הושמעו דעות החורגות מן הקופסה המרובעת, הקובעת כי הסכמי השלום עם מצרים, הם דבר העתיד להימשך לנצח.
היה רצוי כי תוכן תוכנית חלופית המציעה פתרונות, גם ליום שאחרי נפילת משטר הנוח לישראל, אבל כנראה שהחממה הנוחה של קונספציה שגויה, נעימה לתומכים בה, עיניהם טחו מלראות את המציאות.
למעשה מדיניות רוב הממשלות הינה אילוזיה-אשליה אשר הייתה נוחה למרבית מקבלי ההחלטות.
דווקא שר החוץ ליברמן יצא חוצץ בשעתו נגד הקונספציה הקבועה והותקף על-ידי מרבית הפרשנים, אשר הציגו עצמם כמביני דבר, אך כעת התברר כי למעשה לא מיני ולא מקצתי, פרשנויותיהם ותחזיותיהם למעשה טובים בדיוק כמו של יושבי קרנות, בפרלמנטים מאולתרים ברחבי המדינה.

הכותב הוא מרצה במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  03/02/2011   |   עודכן:  03/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריסת הקונספציה הישראלית ביחס למצרים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
חילופי שלטון
מראה מקום  |  3/02/11 21:04
2
אכן: עיניים להם ולא יראו אזנים ל"ת
מאז ומתמיד...  |  3/02/11 21:17
3
וודאי שישראל התכוננה
אלישמע  |  4/02/11 16:37
4
קשרי חוץ
בובי קט  |  12/02/11 12:46
5
כמה נכון !
רמי21  |  14/02/11 01:55
6
מסכים עם ד"ר שוורץ
נפתלי - סטודנט   |  9/05/11 15:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה מכנס
גם ללא התוצאות המשפטיות של מעשיו, שאולי ידונו בבג"ץ, יש נימוקים כבדי-משקל הפוסלים את יואב גלנט מלכהן כקצין בכיר בצה"ל, קל וחומר כרמטכ"ל    מכתב גלוי ליואב גלנט
אור לביא
בחצי השנה האחרונה התנהל מסע מאורגן, מתוקשר ועוצמתי שעקבותיו ברורים ומטרתו אחת – למנוע מיואב גלנט את תפקיד הרמטכ"ל    יש יסוד להניח שמי שיצליח לרדת לעומקם של דברים ירעיד שמיים וארץ    אז למי היה חשוב כ"כ שגלנט לא יהיה רמטכ"ל?
חננאל ובר
האם בניין בית המקדש - שהרמב"ם מנה בהלכות בית הבחירה כמצות עשה - האם היא עדיין מדברת אלינו?    האם - חוץ מאזכור געגוענו לבית המקדש בתפילותינו שלוש פעמים בכל יום - אנו באמת ובתמים כואבים את חורבנו, את העדר יכולתנו להקריב קורבן תמיד פעמיים ביום?
נתנאל אלישיב
בשעת כתיבת השורות הללו לא ברור עדיין לאן יובילו ההפגנות במצרים. הלקח המיידי עבורנו הוא שעלינו להבטיח את ביטחוננו באמצעות טופוגרפיה, ולא להסתפק בדיפלומטיה. עלינו לדרוש גבולות בטוחים. כשבאים לקבוע מהם הגבולות יש להתכונן לתרחיש הפסימי כשמהצד השני של הגבול ניצב האויב
ידידיה ארגמן
כפי שאני מבין את זה, חופשת לידה היא קצת כמו אי בודד ולכן צריך בה איזה "ווילסון". לא קל להיות שלושה חודשים על "אי בודד" עם עולל מתייפח ותחושות של אובדן שליטה. נכון שחופשת הלידה נשמעת יותר כמו "אבודים" מאשר "להתחיל מחדש". דווקא כאן חשוב שתדברו עם התינוק כדי לא להרגיש אבודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il