X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אהבנו את השלום עם מצרים... [צילום: AP]
על צד ימין
סביב המשבר במצרים, ממשלת ישראל והתקשורת הישראלית התגלו כשקולות ואחראיות רשת אל-ג'זירה, לעומתן, פעלה בחוסר מקצועיות ובשחצנות לפי שלוש התיאוריות המסבירות אירועי מלחמה ושלום, ישראל מנציחה מצב אי-שלום מנהיגי ישראל צריכים לצאת מדמויות השעווה שלהם

קשה לשבת או לישון תמיד על צד שמאל. זה מעייף ויכול להיות גם לא יעיל. הפעם אני עובר לצד ימין, להביע הערכה לתפקוד התקשורת הישראלית והממשלה בנושא האירועים במצרים. כשהייתי צעיר, בתקופת הערוץ ראשון היחיד, לא אהבתי לצפות בטלוויזיה הערבית הישראלית-ממלכתית, עם הכתבים והפרשנים העירקים שחלקם עדיין מגישים תוכניות בערבית בעידן אל-ג'זירה, ולהקשיב לרדיו הערבי הישראלי-ממלכתי. לא אהבתי את יתר הממלכתיות ואת הקו הציוני. לכן, כאשר הופיעה אל-ג'זירה היא הייתה כמלאך שמופיע בחלון לאסירים שלא ראו אור חמישים שנה. כמו שאר הערבים במזרח התיכון, הוקסמתי מהמקצועיות ומהאמינות שלה, אך לא יכולתי לוותר על מכונת הייצור הפוליטית של המדינה - ערוצי התקשורת בישראל.
במתרחש במצרים עקבתי בשלושת הערוצים, ובפרשנויות בכולם הייתה אחריות ומקצועיות. גם תגובתה של הממשלה הייתה הפעם מאופקת ושקולה. מצד שמאל התחרו שתי תחנות ערביות, אל-ג'זירה ואל-ערבייה, בשידור ישיר רצוף במשך שבוע שלם. אל-ערבייה לא נפלה מהתקשורת הישראלית בדיונים ובפרשנים, כאשר הכוונה הייתה להאיר ולהוביל לאמת. אך עלי להודות שאל-ג'זירה המליכה את עצמה כמי שמניעה את כדור השלג הדמוקרטי בעולם הערבי, בכל מחיר, בחוסר מקצועיות ולפעמים באי-דיוקים, מתוך הרגשה של שחצנות.
האחריות שהפגינו בישראל הממשלה והתקשורת מראה שאהבנו את המצרים למרות הכל, ואהבנו את השלום עם מצרים - שאיפשר לנו להתמקד שלושים שנה בכלכלה, וסיפק לנו עורף ושקט תעשייתי של יותר מחצי מהאומה הערבית.
שלוש תיאוריות מרכזיות מסבירות אירועי מלחמה או שלום:
  • מנהיגים פועלים לפי האישיות שלהם; דמותם, היא שגורמת לבחירה בנתיב של מלחמה או שלום, וגוררת את כל העם והמדינה - כמו אנואר סאדאת שהוביל לשלום, למרות שהעולם הערבי, בריה"מ והמערכת הפנימית שלו לא רצו בכך. ולהבדיל, סדאם חוסיין הוביל למלחמה.
  • רק אם המערכת הפוליטית המקומית סביב המנהיג - מפלגות, ארגונים כלכליים, מוסדות דת, תקשורת, תנועות אליטה תרבותית - מאפשרת פעולה, המנהיג יילך לקראת שלום (או להפך), כיצחק רבין.
  • מה שקובע זו המערכת האזורית והבינלאומית של המדינות השכנות, או המעצמות, שלהן אינטרס מובהק, והן שמכתיבות או מונעות הליכה למלחמה או לשלום.
קשה היום למצוא מנהיג ישראלי או ערבי שיכול לעשות שלום, כמו סאדאת או המלך חוסיין. בישראל, שלוש התיאוריות הנ"ל מנציחות את המצב. בנימין נתניהו איננו מעוניין במהלך משברי עמוק. המערכת הפוליטית המקומית, בדמותם של ליברמן, ישי, המתנחלים וקבוצת ברק, אינה מאפשרת מהלך המנוגד לתפישה המדינית שלהם. המערכת האזורית והבינלאומית גם היא עסוקה בנושאים כבדים כמו אירן, סין, כלכלה ומשטרים לא יציבים והאיסלאמיזציה שלהם.
כך עמדנו במקום, נהנים שנים רבות מהמצב. זו טעות גדולה לא לנצל את המצב הקיים, כדי לצעוד בצעד אמיץ לשלום כאשר אנחנו חזקים, ומסביב לנו חלשים.
המהפכה במצרים טובה לעולם הערבי, ומהפכות דומות נמצאות בדרך. דמוקרטיזציה במערכת האזורית מתבקשת, והיא תביא להחלטות אזוריות מפוקחות יותר ולסולידריות בינלאומית רבה יותר. העורף המתבסס על שלום הוא חזק יותר. דמוקרטיזציה באזור עשויה ליצור גוש כלכלי ענק במזרח התיכון, ועל ישראל להיות מובילה בתוכו. לשם כך, על המנהיגים בישראל לצאת מדמויות השעווה שלהם. הן מתאימות למוזיאונים, אך לא ליצירת חיים ורווחה בני קיימא, מדינה עם גבולות סופיים, וסוף-סוף - עצמאות.

תאריך:  09/02/2011   |   עודכן:  09/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על צד ימין
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יש לי חדשות בשבליך-אתה עדיין
פלא יועץ  |  9/02/11 12:16
2
קודם נראה את הדמוקרטיה...
ע. הנביא  |  9/02/11 14:06
3
רק 3 תיאוריות?
צבי גלברד  |  9/02/11 14:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני אריאל
קו ישיר עובר בין פרשת "קו 300" לפרשת גלנט    החנינה שניתנה לבכירי השב"כ שלחה מסר שעדות שקר זוכה לכרטיס צהוב    נקווה שאחרי צחי הנגבי ויואב גלנט יפנימו בכירינו שעל עדות שקר חוטפים כרטיס אדום, אדום במיוחד
יוני גליקמן
בשנים האחרונות, יחד עם הצמיחה הכלכלית והפתיחות הרבה למערב מצד מדינות באסיה, לא מעט חברות ישראליות ניסו, ועדיין מנסות, לחדור לשווקים הבינלאומיים ובעיקר לשווקים בהודו וסין    אסטרטגיה אחרת, שרצוי שחברות ישראליות ישקלו בכניסתן ליבשת אסיה היא החדירה למדינות ASEAN
נרי אבנרי
היא רצתה לרגש את צופיה. "שחיטה" של קצין בצה"ל בתוכנית התחקירים שלה נראתה לה כסיפור מרגש. הוא הגיש תביעת דיבה, וזכה. היא ערערה לעליון... פרופסור אסא כשר, חשב שהיא חצתה קו אדום    הלכתי לארכיון...
אבשלום וילן
מי ש"תפסו" טרמפ על פרשת גלנט כדי לנגח את המגזר החקלאי, שכחו לציין שהחקלאים בישראל נמצאים במצב שאין שני לו בעולם: העובדה כי הם נעדרי בעלות על הקרקע אותה הם עובדים הופכת אותם לתלויים בחסדיו של יו"ר מנהל מקרקעי ישראל שהוא פקיד מדינה
הלל ויס
אין ספק שמתחוללת כאן עכשו במדינה מהפכה תודעתית שמשמעותה תואמת את אירועי ככר 'תחריר' בקהיר. צו המעצר לרב ליאור מלבה את התודעה הלאומית היהודית לא פחות מהפגנות המליונים בכיכר. מן הראוי שמערכת המשפט תכריז על תענית חרטה ושראשיה יתכבדו ויישבו בביתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il