X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעולם הערבי מאשימים את הנשיא אובמה כי נכנע ללחצי ישראל ולכן הוא תומך בהישארות מובארכ בשלטון עד להעברתו באופן מסודר הגישה הפייסנית של ממשל אובמה כלפי תנועת "האחים המוסלמים" במצרים היא בומרנג מסוכן שיחזור לארה"ב ולישראל
▪  ▪  ▪
אובמה. מדיניות "זגזוג" [צילום: AP]

ממשל אובמה הוכיח, במהלך המשבר האחרון במצרים, כי לארצות הברית אין מדיניות ברורה במזרח התיכון והיא קובעת את מדיניותה בהתאם למאזני הכוח שנוצרים בשטח ולא על-פי עמדה עקרונית ברורה.
באותה המהירות שבה היא תומכת במשטרים חדשים במזרח התיכון כך היא ממהרת "למשוך את השטיח" מתחת לרגליהם של משטרים שבהם תמכה.
מדיניות ה"שבשבת" או ה"זגזוג" של אובמה באה לידי ביטוי בסיבוב הפרסה שעשה הממשל האמריקני ביחס לנשיא מובארק. לפני שבועיים אמר אובמה כי "עתיד מצרים יקבע על-ידי תושביה", אולם שרת החוץ קלינטון שינתה שלשום את הגישה ואמרה כי "עזיבה מהירה של מובארק תסבך את המצב, אנחנו לא רוצים להגיע לבחירות כושלות".
נראה כי מאחורי הקלעים פועל הממשל להשאיר את מובארק בתפקידו בינתיים עד לגיבוש פשרה בין סגן הנשיא עומר סולימאן לבין נציגי האופוזיציה כדי להקים ממשלה זמנית. הממשלה הזמנית אמורה, על-פי התוכנית האמריקנית, לתקן את החוקה המצרית ואת תקנות החירום ולהביאם לאישור הפרלמנט שיקבע מועד לבחירות.
מה גרם לשינוי בעמדת ממשל אובמה כלפי מובארק?
בעולם הערבי כבר מאשימים את ישראל ואומרים כי הנשיא אובמה נכנע ללחצי ראש הממשלה נתניהו כפי שנכנע בעבר לתכתיבי נתניהו בערוץ הישראלי פלשתיני.
פרשנים ערבים אומרים כי העמדה הישראלית היא ברורה כפי שבאה לידי ביטוי בהדלפות "וויקיליקס" כי יש לתמוך במשטר מובארק וביורשו הפוטנציאלי הגנרל עומר סולימאן.
על-פי מסמך שהודלף ל "וויקיליקס" אמר אל"מ דוד חכם, יועצו של שר הביטחון אהוד ברק לדיפלומטים אמריקנים כי "הישראלים מאמינים שהגנרל עומר סולימאן יכהן לכל הפחות כנשיא זמני אם מובארכ ימות או לא יוכל למלא את תפקידו".
אולם נראה כי הממשל האמריקני חושש כי אם מובארק יעזוב כעת את כס השלטון ייוצר וואקום פוליטי שאליו תיכנס "תנועת האחים המוסלמים".
למרות זאת ממשל אובמה נוקט גישה פייסנית בהתייחסותו לתנועת ה"אחים המוסלמים".
הנשיא אובמה אמר בראיון לרשת "פוקס" כי ל"אחים המוסלמים" אין רוב במצרים אך הם מאורגנים היטב וברורים באידיאולוגיה האנטי אמריקנית שלהם. לצד זאת יש במצרים גם חברה חילונית, משכילה ואזרחית המעוניינת לעבור לקדמת הבמה וחשוב לזכור שלא מדובר בין בחירה ב"אחים המוסלמים" לדיכוי העם המצרי.
דובר בית הלבן רוברט גייטס אמר שלשום כי "וושינגטון תומכת במאמצי "האחים המוסלמים" להשיג את זכויותיהם שאותן הם מחפשים מזה זמן רב ושעדיין נשללות מהן בצל הממשלה הנוכחית, הם מייצגים חלק מהעם המצרי וכל ממשלה דמוקרטית חייבת לכלול את כל שכבות העם המצרי". הוא הכחיש דבר קיומם של מגעים בין הממשל לתנועת "האחים המוסלמים".
אולם, למרות ההכחשות טענו מקורות מצרים כי ארצות הברית הפעילה לחץ על סגן הנשיא המצרי עומר סולימאן לנהל מגעים עם נציגי תנועת "האחים המוסלמים" ואף להזמינם למשא-ומתן על העברת השלטון והרפורמות החדשות דבר שאכן קרה.
לראשונה, הוזמנו נציגי התנועה שהוצאה מחוץ לחוק לפגישה עם עומר סולימאן דבר שהתפרש על ידם כהישג היסטורי וניצחון חשוב בדעת הקהל המצרית והעולמית.
תנועת "האחים המוסלמים" פרסמה היום גילוי דעת שבו אמרה כי "העם המצרי הוא שעשה את המהפיכה ולא תנועת "האחים המוסלמים" כפי שטוען משטר מובארק".
התנועה מנסה לשמור על תדמית מתונה כדי שלא להפחיד את הממשל האמריקני ומדינות המערב בתקווה לזכות בתמיכתם. מנהיגי התנועה מאשימים את הגנרל עומר סולימאן כי הוא "משחיר את פניה" של התנועה ומציגה כגורם שלילי ביותר המהווה סכנה למצרים ולאזור.
פעילי התנועה הגבירו את השתתפותם בהפגנות נגד משטר מובארק לצידם של מפגיני "הדור הצעיר". נראה כי התנועה רוצה לחזק את מעמדה בשטח כמי שהשתתפה במהפכה ולאלץ את המשטר להתחשב במעמדה ובכוחה ברחוב לכשתחולק "עוגת השלטון" לאחר לכתו של מובארק. במקרה שתקבל הבטחה כזו היא עשויה לפעול למען הרגעת הרוחות ולהתפשר.
נראה כי ממשל אובמה משלה את עצמו כי אם ינקוט בגישה מפייסת כלפי תנועת "האחים המוסלמים" הדבר ישתלם לו בעתיד כיוון שבכל מקרה התנועה הזו תשתלב במערכות השלטון במצרים,לאחר לכתו של מובארק. המדיניות הזו משתלבת ברצונו של הנשיא אובמה מאז שנבחר לפייס את הערבים ואת העולם המוסלמי.
מה שממשל אובמה לא הבין עדיין הוא שתנועת "האחים המוסלמים" נוקטת מדיניות זהירה מאוד. מדובר בתנועה שנרדפה במשך עשרות שנים על-ידי מנגנוני הביטחון של המשטר, היא המפלגה המאורגנת והחזקה במצרים והיא עדיין לא שלפה את ה"קלף" המנצח שלה שהוא דת האיסלאם שיכול לסחוף את ההמונים.
עד כה לא ראינו בקרב ההמונים המצרים שהפגינו, דגלים ירוקים המייצגים את התנועה האיסלאמית הקיצונית, אבל ברגע שיוכרז על בחירות או על הקמת ממשלה זמנית, ייצאו פעילי התנועה לרחובות ויפגינו את כוחה האמיתי של התנועה.
ממשל אובמה לא הפנים את הלקחים מהטעות של ממשל בוש אשר אילץ את ישראל והרשות הפלשתינית להסכים לכך שתנועת החמאס תשתתף בבחירות לפרלמנט ב-2006. התוצאה הייתה שהחמאס שהיא תנועת בת של "האחים המוסלמים" זכתה בבחירות ואח"כ אף עשתה הפיכה צבאית והשתלטה על רצועת עזה.
תמיכה אמריקנית, אפילו עקיפה, בתנועה הקיצונית הזו רק תחזק אותה ולעלייתה לשלטון במצרים תהייה השפעה שלילית על המשטרים הערבים האחרים במזרח התיכון.

תאריך:  09/02/2011   |   עודכן:  09/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצרים - האם ממשל אובמה תומך באיסלאם הקיצוני?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר יפה וממצה ל"ת
צנחן  |  9/02/11 12:16
2
סוס טרוייני של דמוקרטים,תשאלו
ראספוטין בן מדביד  |  9/02/11 12:59
3
אובמה הפנים גם הפנים
גדעון אמיר  |  10/02/11 07:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רן שורר
כמי שעמד בראש מערכת המלחמה בסמים בחלק משנותיה הראשונות, אני מבקש להזהיר מפני הקלת הנהלים לניפוק מרשמים לריטלין    אי-אפשר שלא לראות קשר בין ריטלין לבין סמים כחשיש    בשמאל יש נטייה להקל
שולמית קיסרי
גלעד ארדן, בן 41, נשוי ואב לשלושה, יליד אשקלון, בוגר ישיבה תיכונית שיצא מהצבא בדרגת סרן, בוגר משפטים מאוניברסיטת בר-אילן ובעל תואר שני במדעי המדינה נימק את החלטתו להישאר בתפקידו כשר לאיכות הסביבה ברצונו לסיים את הרפורמות שישפרו את איכות האוויר בישראל, את מיחזור הפסולת, את הקמת הפארקים לכל אורך מדינה ישראל ושאר התוכניות שהציב לעצמו
מנחם רהט
במסע קידום מכירות לספרו האוטוביוגרפי חושף אהוד אולמרט – ומסמכי אל-ג'זירה מאשרים זאת - עד כמה היה מוכן להפקיר את בטחון המדינה, כדי לרשום לזכותו 'פתרון מדיני'    ערבים אזרחי ישראל נגד פתרון שאינו החרבת המדינה
אוריאל שטרית
כאשר נוח לאלוף גלנט הוא מתעלם מהתקשורת ולא זורק לה חשבון עד כדי זלזול בעיתונאי ובמערכת אותה הוא מייצג, אבל כאשר גלנט נדחק לפינה, פתאום הוא מסתער כמו איש קומנדו מיומן על כל אולפני הטלוויזיה כדי למכור לציבור את מרכולתו וסיפור תרומתו לבטחון המדינה בתקווה שימחלו לו על חטאיו, שלטעמו, מדובר בחטאים טכניים בתום לב
דרור אידר
תומאס פרידמן כבר מזמן לא נחשב בקרב חלק מהתקשורת הישראלית כעוד פרשן, אלא כאייקון בר-סמכא שאין לערער על קביעותיו האלמותיות    המציאות, היא המפריכה חזור והפרך את הרומנטיקה המדינית שלו    "לא משנה מה יקרה בעולם - תמיד המסקנה של פרידמן וחבריו תהיה שישראל צריכה לוותר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il