X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מערכות המשפט והתקשורת מילאו את תפקידן נאמנה בפרשת גלנט, כאשר שמרו על העיקרון של שוויון בפני החוק, ופסלו את גלנט מלהיות רמטכ"ל. גלנט נכשל ב"מבחן בוזגלו", כשבבוטות עבר על החוק ובבריונות הצליח להשתלט על שטחים ציבוריים. בזמנים של הידרדרות מוסרית בהנהגה, ישנה חשיבות עליונה להצבת רף מוסרי גבוה
▪  ▪  ▪
יואב גלנט. חשוב מתמיד להציב גבולות [צילום: מן הטלוויזיה]

מערכות המשפט והתקשורת הישראלית מילאו את תפקידן בצורה הטובה ביותר בפרשת גלנט, וחבל שהחמלה היהודית גורמת היום לאזרחי ישראל לחוש חרטה על הצדק שנעשה, עם מי שעבר על החוק והתנהג בבריונות כלפי שכניו וכלפי הדמוקרטיה הישראלית. אסור לקחת מגלנט, ואף אחד גם לא ניסה לקחת ממנו, את הכבוד על כך שהיה חייל אמיץ ולוחם, אבל באותה נשימה אסור לשכוח שגלנט עבר בבוטות על החוק, תוך שהוא פוגע באזרחים אחרים בבריונות.
עמוד התווך של השלטון בישראל הוא השוויון בפני החוק, ובמידה שהעיקרון הזה לא יישמר ישנה סכנה אמיתית לדמוקרטיה הישראלית. לא קשה להבחין שבעלי השררה בארץ לא מבחינים בין שימוש לגיטימי בכוח שיש להם, לבין שימוש שהוא לא לגיטימי, כאשר רק לאחרונה הורשע שר משפטים בישראל בהטרדת חיילת, ונשיא המדינה הורשע באונס.
היום חשוב יותר מתמיד להציב גבולות, גם לאנשים שאנחנו מעריכים ומכבדים, כי ישנה מגמה של שימוש לא ראוי בכוח. גלנט הוא לא קצב ולא רמון, אבל גם הוא עשה שימוש לרעה בכוח שנתנה לו המדינה כדי לקדם את המאוויים האישיים שלו, ועל כך הוא נענש בצדק כשנמנע ממנו למלא את תפקיד הרמטכ"ל.
החוק בישראל נועד להגן על כל אחד ואחד מאיתנו במיוחד מהשררה, כאשר הצד השני של הפרת החוק הוא פגיעה בזכויותיהם של אזרחים אחרים. המעשים של האלוף גלנט, בתקופה שהיה יועצו של שרון, גרמו לסבל רב לשכניו שמנהלים כבר תשע שנים מאבק משפטי כנגדו, ומסרבים לקבל הניסיון שלו להשתלט בכוח על שטחים ציבוריים. שכניו של גלנט מתארים מסכת של לחצים ממקורבים לאלוף ביישוב, ומיחס מחפיר ומזלזל של רשויות השלטון, כאשר האלמנט הבולט בדבריהם הוא שהאלוף הצליח לעשות שימוש לרעה במעמדו, כדי לעמוד מעל החוק, ומעל וחוקי המוסר הבסיסיים.
גלנט פלש לשטח שמוגדר כשמורת טבע ציבורית, כשהוא התעלם לגמרי משכניו ומהחוק, והצליח למשוך במספיק "חוטים" כדי שהמדינה אכן תכשיר עבורו את השמורה הזאת, ותאפשר לו להמשיך ולהחזיק בה. מעמדו של גלנט איפשר לו להתחמק לא רק מהחוק, אלא גם מהזעם של התושבים ביישוב שלו, כאשר התושבים הפנו את זעמם דווקא לשכניו שנפגעו מגלנט ומיררו את חייהם, בגלל שהם חשבו שהם יפיקו תועלת כלכלית מכך שאדם במעמדו מתגורר ביישוב שלהם.
ההתנהלות הזאת ללא ספק פוסלת את גלנט מלהיות רמטכ"ל, מאחר שאם הוא לא ישלם מחיר על הכוחניות שלו, המסר לציבור יהיה שבריונות היא לגיטימית. שימוש בכוח כמו שהפעיל גלנט הוא שימוש פסול ולא חוקי, ולכן מישהו היה צריך לעצור את גלנט, ולהבהיר לו, שההתנהגות שלו לא יכולה לעבור בלי ענישה. למען האמת, מישהו היה צריך לעצור את גלנט כבר לפני כן, ורשויות השלטון והחוק נכשלו כשלא הגנו על החוק, ועל שכניו של גלנט מפני הבריונות שלו כבר לפני תשע שנים.
"מבחן בוזגלו" שקבע שופט בית המשפט העליון אהרן ברק צריך לעמוד בפנינו, כשאנחנו בוחנים האם נעשה צדק עם גלנט. האם מישהו מאיתנו יכול לתאר מה היה קורה לאדם פשוט שהיה נוהג כמו גלנט, כאשר לא מדובר בעוד בניית מרפסת לא חוקית, אלא בפלישה ובגניבה של עשרות דונם ששייכים לציבור. מעשים דומים למעשיו של גלנט, שכוללים גם מתן תצהיר שקר בבית משפט, הם עילה לפתיחת תיק פלילי לאדם פשוט, ובטח לפסילתו מכל תפקיד ציבורי.
אזרחים רבים אינם יכולים להתקבל לעבודה בסקטור הציבורי או להתקדם בתפקידים ציבוריים בגלל עבירות שהן לרוב עבירות קלות יותר מזו של גלנט; אז מדוע שנסלח או נרגיש חמלה על גלנט, שהצליח תקופה ארוכה להתחמק מהחוק ומהדין רק בגלל מעמדו?
החמלה האמיתית שאנחנו צריכים להרגיש היום היא לא על גלנט, אלא על הדמוקרטיה הישראלית שסופגת עוד מכה, כשאנשים כמוהו מצליחים לעשות שימוש לא ראוי במעמדם ובכוחם. בניגוד לטוענים שיש "משפטיזציה" בישראל, צריך לזכור שהמצב הוא הפוך, ושפרשת גלנט חשפה חולשה של מערכת המשפט והחוק בישראל, שלא הצליחה לעצור את הבריונות של גלנט עוד הרבה לפני שהוא הוצג כמועמד להיות רמטכ"ל.

תאריך:  10/02/2011   |   עודכן:  10/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהרן ברק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמלה על הדמוקרטיה הישראלית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מחנך.
מהפך 77  |  10/02/11 11:33
2
הדמוקרטיה הישראבלופית היא דיקט
קורןנאוה טבריה  |  11/02/11 06:01
3
לינצ' לא בבית ספרנו,ביי בייניש
ע_הראל  |  14/02/11 00:45
4
יש רשות למע' המשפט לדון במוסר?
תורה&עבודה  |  14/02/11 04:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיקי גולדווסר
תגידו לי מתי אי פעם, ירדו מחירי מוצרים שעל המדף בעקבות הורדת מחירי הדלק? רק עלו. במדינות מתוקנות עליות וירידות מחירים מתבצעות לפי עליית או ירידת מחיר הדלק. אצלנו, מעלים מחירים כשרק מדברים על אפשרות של העלאת מחיר הדלק או העלאת מיסים. אבל מחירים יורדים? אף פעם לא
ירון זכאי
הגיע הזמן לפזר חלק מהערפל של עשרות שנות שקרים בתקשורת, אשר נועדו לקדם אינטרסים שלעולם לא יושגו. האם מצרים תלחם בעתיד הנראה לעיין בישראל? מה יהיו יחסי מצרים ואמריקה? האם יהיה ניתן "לנהל" את מצרים? מה השלכות המשבר סביבנו, ואצלנו? בתום קריאת המאמר תוכלו להשיב בעצמכם טוב יותר מפרשנים מלומדים
ראובן לייב
המצב הכלכלי הרעוע במדינות שמעבר לים, כתוניסיה וצרפת, הוציא את ההמונים אל הרחובות. עכשיו זה עלול לקרות גם אצלנו, כאן בישראל, והכל בשל מדיניות כלכלית לא מאוזנת    ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראה הוזהרת...
עו"ד אורית קוך, עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
עסקות תמ"א 38 הן עסקות נפוצות בימים אלו. קיימות מספר דרכים לצירוף שותפים אסטרטגיים מממנים או מבצעים לפרויקטים    במאמר הפעם נדון באפשרות להכניס שותף עסקי באמצעות התאגדות בחברה משותפת אליה תועבר הפעילות
יוני בן-מנחם
המהפכה במצרים תשפיע באופן ישיר על הסיכויים להגיע להסדר קבע בין ישראל והפלשתינים, על יציבותה של הרשות הפלשתינית ועל שלטון החמאס ברצועה    ברשות הפלשתינית מודאגים ממדיניות ה"זגזוגים" של ממשל אובמה במזרח התיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il