X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איפה ההפתעה באירועי מצרים - בהתכנסות זרמים אופוזיציוניים מנוגדים לכדי נחשול אחד שפרץ לכיכר "ללא סימנים מוקדמים"? המבחן האמיתי במצרים יהיה כש-40 מיליון מצרים ילכו לקלפי בבחירות הבאות, ובישראל - כשהשמאל יקים אלטרנטיבה סוציאל-דמוקרטית
▪  ▪  ▪
מצרים לאן? [צילום: AP]
בשנים האחרונות העביר מובארק הנחלש רפורמות כלכליות ברוח הגלובליזם הניאו-ליברלי, שתואמת את תפישת הדמוקרטיזציה מבית המדרש האמריקני. הרפורמות פגעו בחלקים גדולים של המעמד הבינוני ומטה

למהומה במצרים יש גם צדדים שיכולים לשמש את הקומדיה הנפלאה של הקולנוע המצרי. למשל - מוטיב ההפתעה שהכי צפויה בתבל. לפנינו מנהיג עייף וחולה בן 82, שבשנים האחרונות מבלה תכופות במוסדות רפואיים ברחבי אירופה. בהופעותיו בטלוויזיה הוא נראה יותר כמומיה פרעונית מאשר כדיקטטור מאיים. כשהרודן מזדקן ומאבד חיוניות, מגיע זמנם של גורמים אופוזיציוניים לקום ולדרוש נתח גדול יותר בשלטון ובטובות ההנאה הנגזרות. מה בדיוק מפתיע פה, שלא מחכים עד שתיפח נשמתו?
הדיבורים על הורשת הנשיאות לבנו רק הדגישו את אפקט תקופת הדמדומים של שלטון מובארק. מי שמכיר קצת את מצרים היה אמור לפקפק ביכולתו של מובארק לפעול כאסד בסוריה או אף כחוסיין בירדן. הזמן הוא אחר, ומצרים היא מקום אחר. אי-אפשר להתעלם מכמה אפיונים שמייחדים אותה משכנותיה. בדרכה שלה מחוברת מצרים להתפתחויות התרבותיות של העולם המודרני - יותר מכל מדינה ערבית אחרת (אני גם נוטה לחשוד שהדיקטטורה המצרית, עם שוטר חרש אחד על כל 12 אזרחים, היא עדיין לא מן הנוקשות שבמשטרים באזור).
רוב המצרים רואים עצמם מצריים ברצף של תרבות עתיקה מפוארת (סדאם חוסיין ניסה לכפות אתוס דומה, כמעין ציר מאחד לכל אזרחי עירק המודרנית, ונכשל). מצרים המודרנית היא ישות אותנטית, ולא תוצר מלאכותי של החלטות קולוניאליות משלהי מלחמת העולם הראשונה. יחסית למדינות ערביות אחרות מצרים פתוחה יותר לעולם, בין השאר בגלל השפעות הדדיות ביחסיה עם ארצות הים התיכון, שנמשכות ברצף אלפי שנים. במצרים פועלים מוסדות ותיקים, כגון תעשיית קולנוע מפותחת משנות ה-30. מתקיים בה מעמד בינוני עירוני גדול, והיא למעשה מרכז התרבות של העולם הערבי כולו.
מה שנראה כגפרור תוניסאי שהגביר את הלהבה המלחכת במצרים כבר מ-2008, לא צריך להטעות. בשנים האחרונות העביר מובארק הנחלש רפורמות כלכליות ברוח הגלובליזם הניאו-ליברלי, שתואמת את תפישת הדמוקרטיזציה מבית המדרש האמריקני. הרפורמות פגעו בחלקים גדולים של המעמד הבינוני ומטה. הצמיחה שחלחלה רק כלפי מעלה הניבה שביתות והפגנות ברחבי מצרים. אי-השקט הפנימי הקרין גם החוצה. כבר זמן רב נשמעים הרהורים, גם מחוץ למצרים, על עתידה אחרי עידן מובארק. בהקשר הזה ראוי להבין את נאומו של אובמה דווקא בקהיר.
לכן, מול ביטויי הפתעה מעושים, מתבקשת השאלה - מה רוצים מנהיגי המערב שנחשוב עליהם? שהם מטומטמים כי לא הבינו את המתרחש? שהם משקרים כי הבינו, ואולי אף יותר מכך? כמה אינדיקציות מרמזות על האפשרות שאירופה וארה"ב בחשו בתוך הוואקום שהסתמן במצרים, כשהן מתחרות ביניהן מי תצליח לתפור את החליפה שתבטיח המשכיות ויציבות, עם כמה פירורי דמוקרטיה ולחם מסובסד לעניים. לפי הקולות העוינים לרעיון הירושה, שמושמעים כבר זמן רב במצרים, סביר שהיורש לא נכלל באותה חליפה.
אז איפה ההפתעה, בהתכנסות זרמים אופוזיציוניים מנוגדים לכדי נחשול אחד שפרץ לכיכר "ללא סימנים מוקדמים"? הרי הכתובות מהבהבות כבר זמן רב על כל הקירות. המבחן האמיתי יהיה כשארבעים מיליון מצרים ילכו לקלפי בבחירות הבאות. אולי משם תצא הפתעה.
ובישראל? הציבור הישראלי מסתגר בתוך בית אטום, ומשאיר להנהגה צינית וזחוחה להיתפס עם מכנסיים מופשלים, שחושפים קונספציה עבשה מנותקת מהמציאות הדינאמית.
בפני השמאל מוצב אתגר אדיר אך לא בלתי אפשרי - להשתחרר מהצליעה על רגל אחת, שבקושי השיגה שלום עם רודנים ושכשלה בהשגת סיום הכיבוש, ולהציג בזמן סביר אלטרנטיבה סוציאל-דמוקרטית, שנטועה על שתי הרגליים: המדינית והחברתית-כלכלית. בלי שיווי המשקל הזה, נמצא עצמנו מול ימין שמתחזק מקטסטרופות, ועם מדינה שמאבדת את החוסן הפנימי ואת הסולידריות הרחבה, שהם תנאי הכרחי לעמידה בפני אתגרים חיצוניים מפתיעים ולכל תהליך שלום.

לקריאה נוספת
תאריך:  10/02/2011   |   עודכן:  10/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפתעה - הפעם הגרוש נמצא מתחת לפנס
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
הסולידריות רחבה מספיק.  ל"ת
השמאל לא כלול בה  |  10/02/11 19:49
2
אוי התמימות הקדושה.
efis  |  11/02/11 12:26
3
מה בעצם רצית להגיד?
ל רפי  |  11/02/11 12:59
 
- לרפי
נעי  |  11/02/11 15:18
 
- הנושא המצרי עומד בפני עצמו
מיכאל לינדנבאום  |  12/02/11 12:43
4
מצרים בועה ערבית ריקה טיפוסית
ע"ג חולות נעים  |  12/02/11 13:08
5
אז אין חדש תחת השמש?
נעי  |  12/02/11 15:09
 
- צודקת,רק ה"לאומנים" טפשים מידי
מיכאל לינדנבאום  |  12/02/11 17:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם שלום
בישראל יש תקשורת ממלכתית שאנו משלמים עבורה - ערוץ 1, קול ישראל וגלי צה"ל. בכלים אלו שולט השמאל האנטי-ישראלי    אנו זקוקים לכיכר א-תחריר משלנו - כיכר לשחרר את התקשורת הישראלית מידי המיעוט שהשתלט עליה ומונע חופש דיבור וביטוי מן הציבור
ד"ר צ'לו רוזנברג
המהלך הנוכחי של ראש הממשלה מצביע על קריסת המערכת השלטונית. המשילות, המילה הכה אהובה על ראש הממשלה וחבר מרעיו, עומדת על כרעי תרנגולת. היום מחליטים כך, מחר משנים, מחרתיים משנים שוב. ראש הממשלה ושריו מוציאים אצבע מחוץ לחלון כדי לבדוק לאן הרוח נושבת, וזהו המצפן היחידי להחלטותיהם המטופשות
משה בן-שושן
תהליך שבו הריבון חלש בצורה ניכרת אל מול בית המשפט האקטיביסטי העוסק בסוגיות ערכיות ואף אינו מייצג נאמנה את העם, הוא מדרון חלקלק ומסוכן, אשר עלול להוביל לכך שאף דעות שמרניות, יוגדרו כדעות המנוגדות לערכים הדמוקרטיים. התוצאה תהיה במידה ניכרת איבוד ההצדקה המוסרית של השלטון במדינת ישראל
עזרא הראל
אין שום בעיה שיטתית בהליך קבלת ההחלטות של הממשלה, גם לא כשל מנהיגותי במינוי הרמטכ"ל ומשבר המשילות של ישראל נובע מהתאבנות והסתיידות העורקים של האסכולה השיפוטית הנוכחית
ד"ר מוטי גולן
כאשר ייבנה בית המקדש השלישי והאחרון, לכלי קודש זה, מזבח הזהב, יהיה תפקיד מרכזי בכל הקשור לעבודת האל באמצעות הקורבנות, כמו גם בתהליכי הכפרה על עם ישראל    במה התייחד המזבח הפנימי, "מזבח הזהב" מן המזבח החיצון, "מזבח העולה"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il