X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבקר המדינה, או מדינה למבקר - זאת השאלה? מאז קיום מוסד מבקר המדינה לא הייתה לו פריחה מוסדית ועוצמתית כה גדולה, כמו לעת הזאת כמו בג"צ, לגביו טוענים ובצדק, שנטל לעצמו סמכויות נרחבות ופלש לתחומים לא לו - כך גם לגבי מוסד מבקר המדינה - שנדחף לשם בעל כורחו, מכוח הנסיבות האשמים: זרועות השלטון - הכנסת והממשלה - שבורחות מאחריות ומפחדות להחליט ולשלוט ומחפשות סיוע וגיבוי חיצוני
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

החוק השולט בטבע - שאין "וואקום". במקום שנוצר או יש חשש ל"וואקום", נכנס תמיד אלמנט אחר שמשתלט על המשבצת הריקה או החלשה ויוצר מצב חדש.
הבג"צ, התרחב וייחס לעצמו, שטחי שפיטה שלא היו לו בעבר ושאינם מופיעים בספר החוקים שלנו המגדיר את גבולות פעולתו של בג"צ.
לדוגמא: בג"צ לא צריך להתערב בנושאי דת, מוסר או ביטחון, או לקבוע תא משפחתי חדש, מודרני, המנוגד למסורת היהודית. בג"צ לא צריך לפלוש למחוזות שלא ניתנו לו בחוק ולא יכול לפעול לפי העיקרון של "הכל שפיט", שהנהיג הנשיא היוצא פרופ' ברק. לאידיאולוגיה זו קמו מתנגדים רבים לרבות שופטים עליונים, אך הדעה הזו עדיין שולטת.
שופטי בג"צ, כמו מוסד מבקר המדינה על צוותו, לא ביקשו את הסמכויות הנרחבות ושטחי הפעולה החדשים, אבל קיבלו אותם ואימצו אותם בהתלהבות, מאחר שהם נותנים להם עוצמה, מעמד מיוחד וכוח שליטה.
כך, בדרך האיטית ובזחילה כלפי מעלה, משך שני העשורים האחרונים, הפך מוסד מבקר המדינה לזרוע עצמאית חזקה, שליטה ובעלת השפעה מכרעת בהחלטות רבות של הממשלה.
מה הסיבות לכך?
כפי שאמרתי לעיל בפתיח - כמו שאין "וואקום" בטבע, אין "וואקום" ממשלי ופוליטי בחברה דמוקרטית. ככל שזרועות השלטון ובמיוחד הכנסת, על וועדותיה השונות והממשלה על שריה - נחלשו, גמגמו, זגזגו, לא רצו או פחדו להחליט או לקחת אחריות ולהחליט במהירות, כך הלכו בג"צ ומבקר המדינה הלוך ונתחזקו, כי פשוט פנו אליהם לעזרה והצלה.
משך השנים האחרונות, היינו עדים לתופעה מוזרה, שבכל בעיה מוסדית או פוליטית, רצו מייד או לבג"צ שיחליט או למבקר המדינה שיבדוק ויביע עמדתו. האבסורד הזה הגיע עד כדי קיצוניות, שגם עיריות ומועצות מקומיות על כל שסכסוך או פילוג או בחירות, פנו לבג"צ שיפתור להם את הפלונטר. וכך החלה תקופה שבה "בגצצו" על כל דבר.
החולשה של המוסדות והמפלגות, החולשה של המנהיגות, הוא הדלק לעליית כוחם של מבקר המדינה ובג"צ. תופעה לא רצויה ולא נבחרת בכל הנוגע לשלטון תקין ופעילות מוסדית עצמאית.
מוסד מבקרה המדינה וסמכויותיו
מבקר המדינה פועל מכוח חוק מבקר המדינה - (נוסח משולב) תשי"ח-1958, המעניק לו סמכויות רחבות, לחקור ולבקר את זרועות השלטון, אם כי לא נותן לו מספיק סמכויות עונשיות וכוח חוקי לכפות את ממצאיו וחוות דעתו על משרדי הממשלה המבוקרים.
תולדות מוסד מבקר המדינה מאז הקמתו לא היו מרשימות ביותר. מבקר המדינה, כמו ד"ר נבנצאל שהיה מבקר משך תקופה ארוכה למדי (כמה קדנציות) בשנות ה-60, היה אדם ישר, הגון, אבל חסר כריזמה, מנהיגות ואסרטיביות הדרושים כמתברר לתפקיד זה. הדוחות שלו היו יבשים ואנמיים. פעם בשנה דווח עליהם משך יום-יומיים והם הונחו על המדפים או מתחתיהם והעלו אבק עד לשנה הבאה. שרי הממשלה ומשרדי הממשלה לא התרגשו מהדוחות ולא עשו די כדי לתקן או לשנות את ממצאי המבקר. ואולי בשל כך הוא נבחר כל פעם מחדש מספר קדנציות רצופות, כי לא הזיק לאיש ולא הפחיד איש.
הרוח השתנתה עם מינויה של גברת בן-פורת (שופטת עליונה בדימוס), למבקרת המדינה. בשל יוזמותיה, אישיותה החזקה והלא מתפשרת, מוסד מבקר המדינה קיבל מעמד ראוי וחזק - הגם לא מספיק מוערך דיו. על בסיס זה החל לפעול בנמרצות ראויה לציון המבקר, השופט המחוזי (בדימוס) עו"ד מיכה לינדנשטראוס, שהחליף את השופט העליון (בדימוס) גולדברג.
השופט מיכה לינדנשטראוס, מייד עם מינוי לתפקיד, עורר מחלוקות לא מעטות. משרד ראש הממשלה, בתקופת אולמרט, השמיץ והסית נגדו, בקשר לחקירות על ממשל בתקופתו ועל ראש הממשלה אולמרט בעצמו.
כתבי האישום שבאו בעקבות ממצאי המבקר, הן כנגד אולמרט, נגד שולה זקן, רשות המיסים וכל המתלווה לכך, הגיעו ליועץ המשפטי לממשלה מבדיקותיו של המבקר (שריכז התלונות גם מתחקירי העיתונות) והראיות שנתגלו במהלך החקירה והבדיקה של צוות מוסד המבקר.
המבקר לינדנשטראוס הצטייר כלוחם בשחיתות הציבורית, בשל מעשיו אלו, וגם בשל תקיפותו, אומץ ליבו ושימוש נכון, יעיל וחכם באמצעי התקשורת.
הביקורות נגד המבקר גברו, ככל שהוא העמיק לחקור את גופי הממשלה, תוך הוצאת דוחות ביניים, ולא רק דוחות שנתיים. תוך טיפול פרטני בסוגיות בוערות, לפי פניית וועדת ביקורת המדינה של הכנסת או פניות ישירות של שרים ממונים על משרדים כולל פניות של ראש הממשלה נתניהו - כמו בחקירה על אסון הכרמל.
הבדיקות האחרונות, בנושא הקרקעות של גלנט, שהועברו ליועץ המשפטי לממשלה, הביאו לביטול המינוי של רמטכ"ל שמונה זה עתה וטרם נכנס לתפקידו ע"י הממשלה. זהו מקרה חריג ותקדימי, שלא היה כמותו בעבר וספק אם יהיה בעתיד. לא לחינם רואה גלנט במבקר המדינה את האדם שגרם להדחתו ויוצא נגדו בביקורת נוקבת.
יש להדגיש ולציין כי השחיתות החברתית, ציבורית, מוסדית, היא רעה חולה שיכולה ומפילה ממשלות דמוקרטיות ולאחרונה אנו עדים לכך שהיא מפילה גם ממשלות ומשטרים טוטליטריים או סמי דמוקרטיים, ראה תוניסיה, מצרים ועליית החמאס בעזה על חשבון פת'ח, מאותם נימוקים.
המסקנה המתבקשת מחד-גיסא לחזק ולתמוך במבקר המדינה, המייצג את הציבור שבחר בנבחרים, שיתנהלו וינהלו את המדינה בצורה מוסרית ונקייה. ומאידך-גיסא - לא להגזים בפניות מיותרות למבקר או לבג"צ בנושאים שהם שלטוניים פרופר, כגון: סוגיות ביטחוניות, אתיות ומוסריות ובוודאי לא להשאיר בידיהם את המילה האחרונה במינויים, כמו הרמטכ"ל שהם בסמכות בלעדית של הממשלה. על הכנסת לפעול כיאה לתפקידה וכוחה, על הממשלה - לשלוט ולנהל את המדינה ולשמור על האיזון וההפרדה בין זרועות השלטון, המחוקקת מבצעת ושופטת.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה
תאריך:  11/02/2011   |   עודכן:  11/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבקר המדינה ובג"צ - הזרוע המוסדית החדשה השלטת
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
הבדל בין קודש לחול, המבקר אינו
בזרוע עם בג"ץ  |  11/02/11 15:57
2
אשרינו שיש לנו את לינדנשטראוס
הפרקליטים  |  11/02/11 17:41
 
- נכון שהוא נכס לאומי=nachs
...  |  12/02/11 23:05
3
קישקוש,אתה לא מציע שום דבר.
אליהו חיים  |  11/02/11 22:03
4
מבקר המדינה פועל בחסות דיקטטור
ישע  |  11/02/11 23:02
 
- לינצ' לא בבית ספרנו,ביי בייניש
ע_הראל  |  13/02/11 16:09
5
תגובה 2, של "הפרקליטים" דוגמא
לפעולת "מקורבים".  |  12/02/11 18:03
6
ממשלת פרייערים ויתרה על השלטון
בעיה שלה  |  12/02/11 22:40
7
זה לא מוסיף כבוד לאיש
לואי ל.  |  12/02/11 23:21
8
לפחות עדין מאמינים למוסד הזה.  ל"ת
בר דרור דוד  |  13/02/11 03:43
9
הדגש על "עדיין" - חשוב שהמבקר
יהיה קשוב לביקורת  |  13/02/11 10:59
10
הבדל ענק בין המבקר לבג"ץ..
מטאטא  |  13/02/11 11:04
11
"רצון העם" ? סקר המכון לדמוקרט ל"ת
שירות לציבור   |  13/02/11 15:11
12
מתי יגע ב"מומחי בימ"ש" למשפחה?
חיפאית  |  13/02/11 21:07
13
פגיעה בקיצבה
גימלאי צהל-גליל  |  15/02/11 17:00
14
הפתרון - מינויים פוליטים לבג"ץ
אור משפטן  |  5/04/11 03:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
מדוע לא נזכר שמו של משה רבינו בפרשה?    ייחודיות היהדות: קידוש הגשמיות    אחרי המעשים נמשכים הלבבות    להיות יהודי תמיד    וגם: הבגד הוא האדם    דברים לפרשת תצווה
נפתלי רז
פילסנו דרך בתוך מאות אנשי ימין מוסתים ואלימים    הרב כהנא וצחי הנגבי (אז במפלגת "התחייה") עמדו במסלול המצעד וקראו לאנשיהם לחסום את דרכנו    אנשי הימין קיללו, ירקו, בעטו והיכו    17 השוטרים שליוו את המצעד כשלו מלהגן
דודו אלהרר
לא משנה מה יסבירו וילמדו את יוסי שריד, יש לו תובנות משלו לגבי כל דבר ודבר    ובכל זאת, מותר לנו לצפות ממי ששימש כשר החינוך בישראל לפרשנות תנ"כית קצת יותר רצינית מאשר הסברו המגוחך על הטעם שהיה בעונשו של משה רבינו ע"ה שלא להיכנס לא"י
הרב אריק אשרמן
מי שלא נוח לו שילדים נמצאים בחזית המאבק על הכפר הבדואי, הפתרון הוא שאנחנו, יהודים וערבים שאיכפת להם, נהיה שם במאות אנשים בכל אחד מבקרי השבוע הקרוב, לפני 08:00 בבוקר, כשההורסים מתחילים ב"מלאכתם"
אביתר בן-צדף
קריאה לעומק בדברי הרמטכ"ל בכנס הרצליה, מעלה תמיהה לגבי יכולתו ולגבי הפתעתנו מ"ההפיכה העממית במצרים"    מדוע אנחנו מופתעים חדשות לבקרים?!    שמא צודק ידידי הטוב, שטוען כי המודיעין יודע היטב רק את מה שנכתב אתמול בכותרות העיתונים?    יואל בן-פורת רצה שכל מעריך באמ"ן מדרגת רס"ן ומעלה יהיה "מהנדס לערביות ולאיסלאם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il