X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קולין פאוול, שהתפרסם כמזכיר המדינה של ארצות-הברית וכיושב-ראש המטות המשולבים במלחמת המפרץ, היה גם בעל שליטה מוחלטת בשפת ה"מאמא לושן", שאותה רכש בשכונה האורתודוכסית של רובע ברונקס בניו-יורק בית-ספרו האמיתי לחיים - כלבו "סניקרס"
▪  ▪  ▪
קולין פאוול

בקוריקולום המרשים ורב ההפתעות שלו, התפרסם קולין פאוול (73), מזכיר המדינה בעידן נשיאותו של ג'ורג' בוש, כמדינאי האפרו-אמריקני הראשון שזכה להגיע לצמרת הממשל - שיא שנשבר רק על-ידי הנשיא הדמוקרטי הנוכחי, ברק אובמה, שפאוול הרפובליקני נחשב לתומכו ולמעריצו הנלהב.
בעברו העשיר התפרסם פאוול גם כיועצו לביטחון לאומי של הנשיא רונלד רייגן ועוד לפני כן כיושב-ראש המטות המשולבים במלחמת המפרץ, שבה הקנה לארה"ב את ניצחונה הגדול על עירק של סדאם חוסיין.
לשפשף את העיניים ולא להאמין, אבל מן הקוריקולום הרב-גוני שלו נעדרת העובדה המתמיהה והלא ידועה שקולין פאוול, בנה של משפחה שמוצאה מג'מייקה, שולט, בין היתר, בשפת ה...יידיש, כשפתו השנייה!
מסתבר שקולין הילד גדל בלבה של השכונה היהודית-אורתודוכסית שברובע ברונקס בניו-יורק, שהייתה משופעת בבתי-כנסת, מקוואות, בתי-מדרש, אטליזים כשרים ומסעדות כשרות למהדרין. יום בהיר אחד, בהיותו נער בן 13, אתרע מזלו, כשהבחין בו בעליו היהודי של "סיקסרס" - כלבו ענק לאביזרי תינוקות, בעת שחלף ליד חנותו. הבעלים, שכרע תחת עול העבודה בכלבו, שאל את קולין אם הוא מעוניין לעבוד בחנותו ככוח-עזר. בלא לחשוב פעמיים קפץ קולין על ההזדמנות שנקרתה לו להרוויח מעט כסף, שיהיה בו כדי לסייע ללימודיו.

תקשור ביידיש

למן הרגע הראשון התגלה קולין הצנום וגבה הקומה כשוליה חרוץ. בעל הכלבו, שהתרשם מעבודתו המסורה, נאות להעסיקו 15 שעות בשבוע, תמורת שכר של 75 סנט לשעה. בזכות אהדתם הרבה של הקונים, ברובם יהודים, לנער החייכני והסימפטי, הציע הבעלים לקולין לממן עבורו שיעורים ביידיש, כדי שיוכל לתקשר ביתר קלות עם הלקוחות היהודיים. מסתבר שקולין עמד יפה במשימה ובמגעיו היומיומיים עימם רכש עד מהרה שליטה ב"מאמא-לושן".
במרוצת ארבע שנות עבודתו בכלבו, בעת שהיה תלמיד בקולג' המקומי, הצליח קולין לא רק לצבור כסף למימון המשך לימודיו הגבוהים, אלא גם להתוודע לאורחות-חייה ולמנהגיה של הקהילה היהודית המסורתית של ברונקס.
בינתיים זרמו מים רבים בנהר ההדסון, וכשהגיע הגנרל קולין פאוול לצמרת השלטון, הוא לא שכח להזכיר תמיד, בהתרגשות רבה, כי בית הספר האמיתי שלו לחיים היה כלבו "סניקרס", שבזכות בעליו היהודי עלה בידיו להגיע למה שהגיע.
שנתיים אחרי ניצחונו המרשים של הצבא האמריקני, שעליו פיקד במלחמת המפרץ בעירק, הגיע גנרל קולין פאוול לביקור בישראל. ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, היה אחוז התרגשות, כשהגנרל האמריקני פנה אליו ב...יידיש. "אנחנו יכולים, בשקט, לדבר ב'מאמא לושן'" - הוא הפתיע את ראש הממשלה הישראלי, שהתקשה להאמין שזוהי, בעצם, שפתו השנייה. ואכן, ה"מאמא לושן" קלחה לה בין השניים למשך שעה ארוכה...

תאריך:  14/02/2011   |   עודכן:  14/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגנרל האפרו-אמריקני ששולט ביידיש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
דבריו לאלופי צה"ל... ביידיש
ירון זכאי  |  14/02/11 16:49
2
על יידיש ועל יידישקייט
מ. שליסלמאכער  |  15/02/11 11:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
הסתדרות המורים חייבת להיאבק נגד אי-שוויון. אם היא לא נאבקה נגד התופעה הזו, הרי היא לא הכינה את שיעורי הבית שהייתה מחויבת להכין. היא נכשלה בבחינה במקצוע ראשי - שוויון בחינוך. לכן המורים חייבים לתת לה ציון נכשל בתעודה. הציון הזה צריך לקבל את ביטויו בקלפי ביום הבחירות
נסים גבאי
איש-איש ומעמדו, איש-איש ותרבותו, איש-איש והונו או חובו – איש-איש וכעסו על כאב הלוחץ לו. זו בדיוק הסיבה שאי-אפשר להוציא המונים לרחובות    יש צורך בתחליף ליציאה המיתולוגית לרחובות ו/או לפייסבוק המודרני    מזעקת יחידים לקול נשמע ברמה
אורי אבנרי
הצונאמי המתרחש אצל שכנתנו, מצרים, נראה בישראל כאסון-טבע מפחיד, ולא כפי שהוא: הזדמנות נהדרת לכרות ברית עם העם המצרי    אובמה - יתמוך בהנהגת דמוקרטיה מצרית, כפי שליבו יאמר לו בלי ספק, או שמא ישעה לעצתם של ה"מומחים", והישראלים בכללם, שיגידו לו לסמוך על דיקטטורה צבאית?
עמוס שריג
הליכתו של מובארק איננה אבדה כל-כך גדולה - לא לעמו ולא למדינת ישראל    הוא לא עודד את השלום עימנו, אדרבה, מבחינתו "שלום קר" עם ישראלי הוא מצב אידיאלי ביותר    נקווה שהליכתו והליכת נשיא תוניסיה בן-עלי היא בבחינת סנוניות המבשרות את בוא האביב למזרח התיכון    אינשאללה
פסח רויטמן
פסגות חדשות של צביעות נכבשו עם פרשת קרקעות יואב גלנט וביטול מינויו כרמטכ"ל הבא    התנהלות בית הדין הגבוה לצדק, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מונעת מאינטרסים בלבד ולא מתוך כנות ויושר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il