X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוסני מובארק - סמל המשטר השנוא על העם במצרים [צילום: AP]
מצרים - לקחים ראשונים
הכאוס במצרים נמנע בזכות אופיו הלא אלים של העם המצרי; בזכות הנשיא מובארק, שהבין שחלומו להמליך את בנו גמאל נגוז; ובזכות הצבא המצרי ומפקדיו, שנהגו בצורה מכובדת. רק הם מסוגלים לארגן את הבחירות שיצמיחו הנהגה חדשה
שלמה גזית פובליציסט, אלוף (במיל.), בעבר ראש אמ"ן על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
חוסני מובארק הוא בראש ובראשונה פטריוט מצרי כאשר מאחוריו למעלה משישים שנות שירות המולדת - כטייס וכמפקד חיל האוויר המצרי וכמי ששירת את העם שלושים שנה בתפקיד הנשיא

בימים אלה ניצלה מצרים ממאבק אלים וממלחמת אחים קשה וכואבת. לאחר כמעט שלושה שבועות של התקוממות עממית נרחבת ושל הפגנות סוערות, הושגה פשרה והכאוס נמנע. עוד מוקדם לנבא את העתיד - כיצד יתפתחו הדברים, מי ישלוט במצרים, כלום אכן תחזור ותושג יציבות במדינה. אולם אפשר ואף ראוי להתייחס למה שנמנע, ובזכות מי ומה.
ראינו הפגנות המונים, ראינו לא מעט זעם בקרב מיליון המתקבצים בכיכר התחריר בקהיר, כן, היו פה ושם גם אלימות, התפרעות וביזה, אולם לא אלה אפיינו את הפגנות ההמונים. הייתה כאן עמידת המונים עיקשת אשר תבעה את שינוי המשטר, ומי שסימל עבורם את המשטר המושחת והשנוא - היו שניים: הנשיא חוסני מובארק ובנו גמאל.
גורם ראשון
הכאוס נמנע, בראש ובראשונה בשל אופיו הלא אלים של העם המצרי, בשל סילוקה הכמעט מיידי של המשטרה מן השטח - השוטרים הם אלה שהיו מזוהים יותר מכל עם השלטון השנוא, ודרכי פעילותה של המשטרה במשבר מעין זה לא נועדו להכיל את הזעם, אלא ביקשו לשבור בכוח את ההתקוממות.
גורם שני
הגורם השני אשר תרם למניעת ההחרפה ולחיפוש פתרון של פשרה היה הנשיא מובארק עצמו. אינני יודע עד כמה אמת יש בטענות על שחיתות אישית המיוחסת לו ולמשפחתו, מה שאין לגביו ספק - חוסני מובארק הוא בראש ובראשונה פטריוט מצרי כאשר מאחוריו למעלה משישים שנות שירות המולדת - כטייס וכמפקד חיל האוויר המצרי וכמי ששירת את העם שלושים שנה בתפקיד הנשיא. מובארק הבין כמעט מיד כי חלומו ותקוותו להמליך את בנו גמאל כנשיא הבא של מצרים - נגוזו. הוא הקריב כמעט מיד אותו ואת חבורת נאמניו בתקווה כי בכך ניתן יהיה להגיע לפשרה ולתהליך מסודר של העברת השלטון.
לא היה די בכך. קודם כל מכיוון שלא הייתה מנהיגות למתקוממים שעימה ניתן היה לנהל מו"מ, אך גם משום שמובארק עצמו הפך לסמל שאותו ביקשו המפגינים לסלק. גם מינוי עומר סולימאן כסגן הנשיא לא הספיק - מובארק צריך היה לפנות את כיסאו ומיד.
אך גם ההמונים נרגעו והם ויתרו על סילוקו מאדמת מצרים והסתפקו ביציאתו לשארם א-שייח'.
גורם שלישי
והגורם השלישי - זה הצבא המצרי וחבורת הפיקוד שלו. הצבת הטנקים בכיכר התחריר הכילה אומנם את התפרצות ההמונים, אך הדבר נעשה בצורה מכובדת, ברוח טובה וללא הפעלת כוח. מי שעמד אל מול המפגינים לא היו נציגיו וכוחותיו של המשטר אלא המפקדים, הקצינים וחיילי העם המצרי, בשר מבשרו. אלה הוצבו בכיכר לא במגמה לשבור את ההמון, אלא כדי להציל את העם והמדינה.
וכאן נקלע הצבא לתפקידו הבא - הפיקוד הצבאי הוא הגורם היחיד המקובל היום גם על העם לצורך עיצובה מחדש של החוקה המצרית, וכמי שניתן לסמוך עליו בארגון וניהול מערכת הבחירות שתצמיח הנהגה חדשה.
לקח כללי
ויש מפרשייה זו גם לקח כללי - עד כמה חשוב שיימצא בכל חברה פוליטית לפחות גוף אחד אשר איננו מזוהה עם הפוליטיקה השלטת, גוף אשר ניתן לסמוך על נאמנותו המוחלטת לעם - ולא לשליט.

תאריך:  14/02/2011   |   עודכן:  14/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצרים - לקחים ראשונים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה לניוז אחד
רונן גולדשטיין  |  14/02/11 18:46
 
- לא נכון ואפילו מרושע
עופר רגב  |  15/02/11 08:33
 
- מר רגב, אל תיתמם
ל רפי  |  19/02/11 08:08
2
ממש חברה למופת
גדעון אמיר  |  15/02/11 05:40
3
הלקח הראשון והיחיד שיש לישראל
קורןנאוה טבריה  |  15/02/11 06:06
4
למה לא צריך להקשיב לו:
נתין מדמנת ישראל  |  15/02/11 12:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
רא"ל בני גנץ הוא חידוש - הרמטכ"ל הראשון שלא בחר שם עברי ועם שם כזה הפיתוי בוודאי היה לא קטן. בני גנץ הוא גם הרמטכ"ל הראשון שנולד אחריי והתגייס לצה"ל לאחר שהשתחררתי משירות החובה. פתאום כבר אי-אפשר להתייחס לרמטכ"ל כאל המבוגר האחראי וממה שמתפרסם חדשות לבקרים אין, כנראה, בצמרת מערכת הביטחון מבוגר אחראי
ראובן לייב
קולין פאוול, שהתפרסם כמזכיר המדינה של ארצות-הברית וכיושב-ראש המטות המשולבים במלחמת המפרץ, היה גם בעל שליטה מוחלטת בשפת ה"מאמא לושן", שאותה רכש בשכונה האורתודוכסית של רובע ברונקס בניו-יורק    בית-ספרו האמיתי לחיים - כלבו "סניקרס"
איתן קלינסקי
הסתדרות המורים חייבת להיאבק נגד אי-שוויון. אם היא לא נאבקה נגד התופעה הזו, הרי היא לא הכינה את שיעורי הבית שהייתה מחויבת להכין. היא נכשלה בבחינה במקצוע ראשי - שוויון בחינוך. לכן המורים חייבים לתת לה ציון נכשל בתעודה. הציון הזה צריך לקבל את ביטויו בקלפי ביום הבחירות
נסים גבאי
איש-איש ומעמדו, איש-איש ותרבותו, איש-איש והונו או חובו – איש-איש וכעסו על כאב הלוחץ לו. זו בדיוק הסיבה שאי-אפשר להוציא המונים לרחובות    יש צורך בתחליף ליציאה המיתולוגית לרחובות ו/או לפייסבוק המודרני    מזעקת יחידים לקול נשמע ברמה
אורי אבנרי
הצונאמי המתרחש אצל שכנתנו, מצרים, נראה בישראל כאסון-טבע מפחיד, ולא כפי שהוא: הזדמנות נהדרת לכרות ברית עם העם המצרי    אובמה - יתמוך בהנהגת דמוקרטיה מצרית, כפי שליבו יאמר לו בלי ספק, או שמא ישעה לעצתם של ה"מומחים", והישראלים בכללם, שיגידו לו לסמוך על דיקטטורה צבאית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il