X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפחתת המע"מ לרמה של עד 5% על מוצרי יסוד בסיסיים תקל משמעותית על השכבות החלשות, בעוד העלאת המע"מ על מוצרי יוקרה מעל ל-20% תאזן את ההכנסות ולא תפגע בשכבות החזקות היכולות לממנו, מה גם שחלק ניכר מהוצאותיהם מוכרות לצרכי מס ולקיזוזי מע"מ
▪  ▪  ▪
סיגרים - לבעלי המאה [צילום: פלאש 90]

הזעם הציבורי סביב ההתייקרויות האחרונות, הפוגעות כרגיל בשכבות החלשות ובמעמד הביניים המצטמק ושועט במהרה כלפי מטה, הולך ומתעצם. אין צורך להכביר במילים עד היכן התדרדרה החברה הישראלית, וזאת לעומת החוסן הכלכלי המוצהר של המדינה.
מספר דוגמאות המדברות בעד עצמן:
דוח משרד הרווחה שפורסם באחרונה קובע שאחת מכל חמש משפחות במדינה נמצאת בטיפול מערכת הרווחה. הגידול העצום שחל בקרב קבוצה זו בעשור האחרון מדאיג עד מאוד, אך לא את קברניטי המדינה. הם מעדיפים לתת אספירין לחולי סרטן, כפי שעשו באחרונה.
דוח העוני החמור ביותר שפרסם הלמ"ס, שלמרבה הצער מככבת בו ישראל בפערים בכל הפרמטרים החברתיים כלכליים נוכח כל המדינות המפותחות, ובממוצע בכולם פי שניים ממדינות אירופה ומדינות ה-OECD (בהן חברות גם כמה מדינות לא בהכרח נאורות כגון טורקיה, מקסיקו ועוד). בישראל כעשרים אחוז מהאוכלוסיה נמצאים מתחת לקו העוני לעומת כעשרה אחוז בממוצע במדינות ה-OECD.
מדד ג'יני שגם הוא התפרסם לאחרונה קבע שפערי השכר בארץ עוד העמיקו, ואף לפני כן כבר שברה ישראל שיאים בפערי השכר בעולם הנאור, וממשיכה בתאוצה גוברת.
הדוח השנתי של המועצה לשלום הילד מעיד על כך ששליש מילדי ישראל עניים, וזאת לעומת 11% ילדים עניים במדינות ה-OECD.
הגורם העיקרי למצב הכלכלי חברתי החמור בו נמצא חלק ניכר מהאוכלוסיה בארץ נעוץ במדיניות האוצר, המצמקת את המסים הישירים, היינו מס הכנסה ומס חברות, ומתמקדת במסים עקיפים על מוצרים ושירותים, העושקים בעיקר את החלשים, וזאת בניגוד מוחלט להמלצות הבנק העולמי ומדינות ה-OECD בהן מאז פרוץ המשבר הכלכלי העולמי מעלים מיסים על משכורות גבוהות ומסי חברות.
בין השאר העלה האוצר שרירותית את המיסוי על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים זולים לפני מספר חודשים, אך לא על מוצרי טבק, סיגרים ומשקאות אלכוהוליים יקרים הנצרכים רק על-ידי בעלי המאה, תופעה המעוררת תהייה בלשון המעטה.
שוב האזרח הקטן הוא זה שנאלץ לשלם את המחיר, בעוד בעלי ההון צורכים מוצרי המותרות שעליהם כמובן לא הוגדל המס.
מזה מספר שנים מנסה תנועת אומ"ץ, לדעתי ללא הצלחה, להניע מהלך שנועד להשית מע"מ דיפרנציאלי על מוצרים ושירותים, כנהוג במדינות האיחוד האירופאי ובמרבית המדינות הנאורות בעולם. שינוי המע"מ למודרג יקל משמעותית על השכבות החלשות.
פנייתנו הייתה לשרים ולחברי כנסת שעיסוקם בתחומים החברתיים כלכליים.
על-פי הצעתנו ירקות ופירות יהיו פטורים ממע"מ, כנהוג היום. לעומת זאת על כל מוצרי היסוד החיוניים לחיי היום יום יוטל מע"מ מופחת משמעותית, בעוד על מוצרי יוקרה ומותרות יושת מע"מ מוגדל משמעותית.
הפחתת המע"מ לרמה של עד 5% על מוצרי יסוד בסיסיים יקל משמעותית על השכבות החלשות, בעוד העלאת המע"מ על מוצרי יוקרה מעל ל-20% יאזן את ההכנסות ולא יפגע בשכבות החזקות היכולות לממנו, מה גם שחלק ניכר מהוצאותיהם מוכרות לצרכי מס ולקיזוזי מע"מ.
ניתן גם לבנות שתי מדרגות מע"מ על מוצרים חיוניים כגון בתים, דירות כלי רכב וכד'. להמחשה: על דירה או רכב עד גובה מחיר מסוים יושת מע"מ רגיל, ומעבר למחיר זה, המוצר יהפוך למותרות ויוטל מע"מ מוגדל משמעותית על ההפרש.
כך ייהפך המע"מ ממס רגרסיבי הפוגע בחלשים למס פרוגרסיבי המקל עליהם.
בארה"ב לא קיים מע"מ (אם כי יש כוונה להחילו גם שם), אך במקומו מוטל מס קניה, השונה ממדינה למדינה, למוצרים ולשירותים. אך במפגיע הוא אינו חל על מוצרי מזון (לא כולל משקאות אלכוהוליים) ומוצרים חיוניים אחרים. המס מונהג בדרגות שונות בהתאם לחיוניות המוצר, היינו חיוני, מס קניה נמוך, או כלל לא. מוצר יוקרתי, מס מוגדל.
לצערנו בכירים מרשות המיסים שללו את ההצעה נחרצות, בתירוצים נבובים.
לעומתם חברי כנסת ושרים אליהם העברנו את הצעתנו נותרו דוממים ואף לא אחד טרח להשיב, על-אף שכמה מהם מנפנפים בתיקונים שוליים שלו בנאומיהם בכנסת.
בפניותינו אליהם כמובן שצירפנו את טבלאות המע"מ הדיפרנציאלי והפרופורציונאלי הנהוג במדינות החברות באיחוד האירופאי.
יתרה מזאת הדגשנו שבשנת 2009, לאור המשבר הכלכלי החמור בעולם, הוציא האיחוד האירופאי הנחיה להחיל במיידית מע"מ מופחת גם על טיטולים, לתינוקות ולמבוגרים, במגמה לסייע לאוכלוסיות החלשות, ובמהלך שנת 2010 הרחיב משמעותית את רשימת המוצרים והשירותים עליהם יושת מע"מ מופחת.
מע"מ מודרג (דיפרנציאלי) בהחלט יקל על מעוטי היכולת, תוך שהוא יסב משאבים לאוצר מבעלי היכולת.
בראיון עם אסתי פרז ברשת ב' ביום חמישי שעבר אמר מר דב לאוטמן שהוא מודאג מהפערים החברתיים במדינה יותר מאשר מהסכנה האירנית, ושמדיניות האוצר נטולת חמלה, ומצבה הכלכלי האיתן של ישראל חסר משמעות לעומת המצב החברתי המתדרדר.
מה גורם לכך שמכל המדינות הנאורות, רק נבחרי הציבור בישראל מתעלמים מהצעה זו, ומשרד האוצר לדורותיו בעקשנות עיוורת אינו מוכן להטיל מע"מ פרוגרסיבי (היינו לפי חיוניות המוצר) ומתעקש על המס הרגרסיבי האחיד, הפוגע אך ורק בשכבות החלשות ובמעמד הביניים המצטמק במהירות, המהווה כשני שליש מאזרחי המדינה?
במקום להקל בנטל על הציבור בפתרון יעיל וזול כנהוג בכל המדינות הנאורות, כנראה שעיני נערי האוצר ונבחרי הציבור שלנו נשואות בעיקר לג'וב הבא שלהם, היינו משרתם של ברוני ההון, ועל כן הם שומרים עליהם מכל משמר, והודפים כל ניסיון להשית מס ערך מוסף מודרג (דיפרנציאלי), "שיפגע" רק בשכבות החזקות אך יקל משמעותית על החלשות.

תאריך:  18/02/2011   |   עודכן:  18/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  אסתי פרז
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם המשק בכזו צמיחה - מדוע רוב הציבור בכזו צניחה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
רוב הציבור ? מי נוסע ברכבי שטח
4X4  |  19/02/11 09:48
2
הטון הדמגוגי אינו במקומו
זה אני  |  19/02/11 14:19
3
ביבי
שלמה.י  |  20/02/11 11:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחמן פביאן
זלמן שובל, שהיה שגריר ישראל בארה”ב, ח"כ וסא"ל (במיל.) - הוא כיום יו"ר הפורום ליחסי ישראל ארה”ב במינוי אישי של ראש הממשלה    בראיון למגזין "מראה" הוא מתמקד במדיניות החוץ העתידית של ישראל נוכח השינויים העולמיים    נחמן פביאן מראיין את זלמן שובל
אריק זיו
ליברמן ותחזוקה פוליטית    על מי נאמר "עקשנותו אומנותו"    מי הילל את אונס הכתבת האמריקנית בקהיר    היבוא המקביל ייעצר על-ידי הפקידים
רחל ארנפלד
"האחים המוסלמים" מגדירים את עצמם כתנועה מהפכנית פוליטית וחברתית הדוחה ערכים והשפעות מערביים    לתנועה חסידים בלמעלה מ-70 מדינות, המקדישים את עצמם ליצירת סדר איסלאמי עולמי אשר יפלה נשים ויעניש את הלא-מאמינים    חברי התנועה ותומכיה ייסדו ומימנו את אל-קאעידה, את חמאס וכן ארגוני טרור מוסלמיים רדיקלים אחרים
מוטי היינריך
למדינת ישראל יש פוטנציאל בר-מימוש להיות בין המדינות העשירות בעולם למרות מצבנו הביטחוני הייחודי    שיטת המשטר בישראל היא המכשול העיקרי למיצוי פוטנציאל זה
צבי גיל
הקהל בישראל אינו אדיש אלא שעד כה הוא לא מצא את הדרך לתת ביטוי לעמדות שלו ולעוולות שנגרמות לו על-ידי השלטון בתחומי הכלכלה, החברה וגם המדיניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il