X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אנחנו יכולים לדמיין כרצוננו שאנחנו כמו האמריקנים, או כמו האירופים, אבל בפועל, העם היחיד שמבין כמונו מה המשמעות של להיוולד, לגדול ולחיות את הסכסוך הזה הוא הצד השני שלו
▪  ▪  ▪
להקשיב לצד השני [צילום: פלאש 90]

כשמדברים על פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני, בדרך כלל חושבים על הבעיות הקשות של שני העמים ועל המכשולים העומדים בפני פתרונות פרקטיים. על פניו, זה לא נראה קונסטרוקטיבי במיוחד, לשבת ולדבר על חוויות אישיות כואבות, מה שכל אחד חושב שנכון, ועל ההיסטוריה של שני העמים. אבל לאחרונה, למדתי שיש ערך מוסף בלמידת האמת של הצד השני - מה עומד מאחורי סיפורו של כל אדם ואדם, כמו גם של העם כולו. נוכחתי לדעת שמתוך ההקשבה צומחת הבנה, וממנה נובעת אמפתיה. מתוך האמפתיה, אפשר להתחיל לדבר.
תנועת קול אחד, בה אני פעילה, היא תנועה עממית בינלאומית הפועלת להעצמת קולו של הרוב המתון בישראל וברשות הפלשתינית, רוב המייחל לסיום הסכסוך על בסיס פתרון שתי מדינות לשני עמים. פרויקט נקודת מבט של פורום המשפחות השכולות מפגיש בין קבוצות שונות של ישראלים ופלשתינים לשיח בנושא הנרטיב האישי והלאומי. החיבור בין נקודת מבט לבין קול אחד הוליד קבוצה ייחודית, שהחלה להיפגש בחודש שעבר, בהנחיית רובי דמלין ועלי אבו עוואד מפורום המשפחות השכולות.
מטרתה של הקבוצה אינה לדבר על אסטרטגיות פרקטיות לסיום הסכסוך או לדון בתיאוריה כלשהי. המטרה היא לקיים דיון פתוח, שנוגע למהות הסכסוך - הנרטיב האישי והלאומי של שני הצדדים, והמקום של הנרטיבים הללו בסכסוך ובהתפתחותו.
הרעיון אינו לקבל את הנרטיב של הצד השני, וגם לא לכפות את הנרטיב שלך. הרעיון הוא ללמוד - להבין את המציאות המקבילה לשלך. אנחנו יכולים לדמיין כרצוננו שאנחנו כמו האמריקנים, או כמו האירופים. אבל בפועל, העם היחיד שמבין כמונו מה המשמעות של להיוולד, לגדול ולחיות את הסכסוך הזה הוא הצד השני שלו. זהו האבסורד של הסכסוך - רק הצד השני שלו שותף לאותו מצב, לאותו פחד, לאותם כעסים ולאותם פחדים.
המפגש הראשון לא היה מושלם. בצד הישראלי הייתה תחושה שהפלשתינים מנסים, מוקדם מדי ובצורה בוטה מדי, להתחרות או להשוות את הכאב ואת העוול לזה של הישראלים. יכול להיות שהפלשתינים הרגישו מצידם שלא עוסקים מספיק בנושאים הכואבים שנמצאים בליבת הסכסוך, שמתחמקים מלדבר על הדברים החשובים באמת. אבל זה הרגיש כמו תחילתו של תהליך.
אי-אפשר להתחיל בדיון על הנרטיב הלאומי הפלשתיני מול הנרטיב הלאומי הישראלי לפני שמכירים את הנרטיב האישי של כל אחד. לדעתי, רק אחרי שכולם מכירים את כולם, אחרי שעוברים את השתיקות המביכות והדמעות והצחוק ליד עמדת הסנדביצ'ים, רק אז ניתן להתחיל לשמוע היסטוריה אלטרנטיבית, אפילו הפוכה, ולקבל אותה בהבנה ובהשלמה. קיימת אפשרות שזה טעון מדי, שלא נוכל להתמודד עם האשמה והכאב, ושנחוש שהסיפורים החלופיים שוללים את כל מה שאנחנו מאמינים בו. אני מקווה שנצליח להוכיח את ההיפך: שכולנו יכולים להיות גם אשמים וגם צודקים, גם קורבן וגם תוקפן, ומתוך ההכרה הזאת יצמח משהו אחר, אופטימי, מדהים.
יצאתי מהמפגש הזה בתחושה טובה, תחושה של עשייה ושל תחילת תהליך. היו רגעים קשים, אבל הם הפכו לרגעים מקשרים. בעזרת שני המנחים מהפורום למשפחות שכולות, שעושים עבודת קודש למען השלום, נוצר הווי קבוצתי. היה צחוק ובכי, ובכמה מקרים מבט מעודד בין הקבוצות. באופן טבעי הייתה חשדנות, אבל גם נוצרו ניצנים של אמון. והרי בשביל הניצנים האלו, והתקווה לצמיחתם, אנו עושים את מה שאנחנו עושים.

תאריך:  22/02/2011   |   עודכן:  22/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלום מתחיל בהקשבה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שלום מתחיל בניצחון ובאי ויתורי
קורןנאוה טבריה  |  23/02/11 10:21
2
שלום מתחיל בהקשבה
ארז צ.  |  23/02/11 13:27
 
- אמת אמרת=רק חבל שהצד השני מעול
קורןנאוה טבריה  |  24/02/11 05:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' עלי זלצברגר
המונופול והאוטונומיה חסרי התקדים שניתנו ללשכה טומנים בחובם מידה ניכרת של אמון ציבורי בעורכי הדין. הם ניתנו לאיגוד המקצועי של עורכי הדין לא רק כדי להגן על האינטרסים של חבריו, אלא כדי להיות חיל החלוץ בהגנת הדמוקרטיה ושלטון החוק בישראל
פרופ' דפנה ברק ארז
כמי שמייצגת את ציבור עורכי הדין בישראל, פעילותה של לשכת עורכי הדין מתמודדת לא אחת עם השאלה האם היא משרתת את עורכי הדין כאיגוד מקצועי או את האינטרס הציבורי במובנו הרחב. במישור העקרוני, התשובה לשאלה היא ברורה: הלשכה חייבת לפעול גם בשם האינטרס הציבורי
אליקים העצני
החרטה על זוועות השואה לא גירשה את הדיבוק האנטישמי מתוך הנפש המערבית, היא רק אילצה אותו להתחפש ולהסוות את האנטישמיות הישנה בלבוש "אנטי-ישראלי" ופרו-ערבי, המאפשר להציג שוב את היהודי כעושק ומנשל, סמל הרוע
נסים גבאי
משרד התחבורה מתנהג בדיוק כמו קדאפי בלוב: איכפת לו רק מהג'ובים לברנז'ה הקרובה, הוא מצפצף על חובותיו למשלמי המיסים, ולמעשה אחראי בסעיף פלילי של רשלנות תורמת להמשך הקטל בדרכים    עד להיכן מוכנים אנו לרדת ולהירמס בנושאי התחבורה בישראל?
פרופ' יצחק זמיר
מצבו של מקצוע עריכת הדין השתנה בתקופה האחרונה לאחר שהוקמו המכללות למשפטים ברחבי הארץ. כיום ברור כי אין מחסור בעורכי דין. כצפוי קמה זעקה כי יש יותר מדי עורכי דין; הוספת עורכי דין היא לא רק בזבוז משאבים לאומיים, אלא היא גם גורמת נזק לעורכי הדין ולחברה כולה. השאלה היא אם הפעם, להבדיל מכל הפעמים הקודמות, הזעקה היא אזעקת אמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il