X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על כל צעד ושעל נושאת, עדיין, העיר הספרדית העתיקה והמפוארת את חותמם של יהודיה, שעד לגירוש ספרד שימשה להם מרכז מפואר ושוקק-חיים טולדו זכתה לפני 25 שנים למעמד של אתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו לראות ולא להחמיץ!
▪  ▪  ▪
מבט מבחוץ על בית הכנסת "אל טרנסיטו"

גם בחלוף 500 שנה, מאז שטוהרה מיהודיה, נושאת עדיין טולדו הספרדית את חותמם על כל צעד ושעל. ליבו של יהודי המבקר בה מתמלא, מן הסתם, גאווה, שהרי עד לגירוש ספרד היא הייתה מרכז יהודי מפואר ושוקק-חיים במלוא מובן המילה.
בזכות תרבותה העשירה, מבניה הקלאסיים ודו-הקיום שבין היהודים, הנוצרים והמוסלמים החיים בה, זכתה טולדו, עוד לפני 25 שנים, למעמד של אתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו.
טולדו, הבנויה בצורת מעגל, על הר שנופל לנהר, נושאת עד עצם היום הזה את חותמם של יושביה בכל הזמנים: רומאים, קתולים, ערבים ויהודים. הארכיטקטורה שלה - בחלקה מורית, בחלקה קסטיליאנית ובחלקה גותית - יוצרת, בהכרח, תחושה היסטורית חריפה, שאינה מרפה מן המבקר בה אף לרגע.
את הסיור בטולדו מומלץ לפתוח בביקור במבצר אלקסר, החולש על העיר, ושברובו הגדול נהרס עוד במלחמת האזרחים. מאז ששופץ ושוקם, הוא משכן בין כתליו הן את הספרייה הלאומית של קסטיליה לה-מאנשה והן את מוזיאון הנשק הלאומי.
בסמוך לו ממוקמת הקתדרלה הגותית של טולדו, הבנויה מאבנים לבנות והנחשבת לכנסייה המרכזית של ספרד כולה. בנייתה החלה בשנת 1227 ונמשכה כמאתיים שנה. מתחת לתקרתה קורצת קבוצת פסלים מוארת, שהיא יצירה יחידה במינה. באחד מאגפיה מצויות תמונות של הצייר היווני אל גרקו, שהשתקע בטולדו, ביניהן "לוקאס הקדוש", שהוא, למעשה, דיוקן עצמי; "מעצרו של ישו", של גויא, ו"לה דולורוזה", של מוראלס, שנגנבה מתוך מסגרתה במלחמת האזרחים ושניתן עדיין להבחין במקום שבו נחתכה. במרכזו של ציור התקרה בולטת המילה העברית של השם המפורש "יהוה".

אוצרות מרהיבים

בחדר הסמוך יש יצירת-מופת מהמאה ה-13: הברית הישנה (התנ"ך) והברית החדשה, מאוירות ב-5,000 ציורים מוזהבים. בחדר הבא יש ציורים של וולסקאז, טיציאן וון דייק. באגף נוסף של הבניין הענק מצויים אוצרות מרהיבים. אחד מהם הוא מזבח הבארוק, המתנשא לגובה של מספר קומות, עם פסלים, ציורים, יציקות-ברונזה וצבעי-שיש. המזבח נחשב ליצירת-מופת של שלוש אמנויות בארוקיות ויופיו מוגבר, תודות לתאורה ייחודית של השמש, במשך מספר דקות ביום, מבעד לנקב בתקרה, מה שיוצר תחושה כאילו המזבח עולה לגן-עדן. את הקתדרלה מקיפים כ-750 חלונות-ויטראז', מהמאות ה-14 עד ה-16 - יצירתם של טובי האמנים הספרדיים.
מכאן קצרה הדרך לרובע הקתולי שברובע ה...יהודי (!), בו ממוקם, בתעתועי הגורל, בית הכנסת על-שם... מריה הקדושה (!), ושקרוי כך משום שהנוצרים הפכו את בית הכנסת, אחר גירוש ספרד, ל...כנסייה, כשעד למאה ה-14 הוא היה בית הכנסת המרכזי של יהודי העיר. פרט פיקנטי: בבית הכנסת ההיסטורי הזה יש 24 עמודי-תמך ומעל לארון הקודש תלוי...צלב גדול.
במרחק מה משם ממוקם בית הכנסת "אל טרנסיטו", המהווה את אחד האתרים האטרקטיביים ביותר שהותירו אחריהם יהודי טולדו. עיצוב מבנהו הפנימי מבטא את הרווחה הכלכלית שאליה הגיעו, בשעתם, יהודי העיר. בית הכנסת הוקם בשנת 1366 על-ידי סמואל לוי אבולעפיה, שהיה שר האוצר בחצרו של המלך פדרו הראשון, שזכה לכינוי "האכזר", על שום שעינה את סמואל לוי עד מוות. חרף זאת נותר בניין בית הכנסת על תילו ומשמש כיום מוזיאון לזכר יהדות ספרד, כשלאורך קירותיו רשומים פסוקים מהתנ"ך.
ביציאה מבית הכנסת נכנסים לרחוב קטן וצר, הנושא את שמו של סמואל לוי אבולעפיה והמוביל היישר לביתו, בו חי והתפרסם הצייר והפסל אל גרקו, יליד כרתים, שהיגר לטולדו ב-1577 ושבה יצר את יצירותיו האמנותיות הנודעות. במוזיאון, הממוקם בקרבת מקום, מצוי אוסף הציורים הנפלא של אל-גרקו, המקשטים את קירותיו, ובהם עשרות ציורי שמן גדולים, שכל אחד מהם היה מוסיף הילה וכבוד לכל מוזיאון בעולם.

תאריך:  24/02/2011   |   עודכן:  24/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנקודה היהודית של טולדו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רק יהדות דתית? לא שלום עכשיו?  ל"ת
לא מר"צ? כלום?  |  24/02/11 12:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עזרא הראל
כדי להתמודד עם המונופול המשולש של תעשיית המזון, וכדי להחזיר את התפריט הים-תיכוני הבריא יותר אל השולחן העממי, תוך העדפת מזון טרי וגולמי בריא וזול על פני מזון מעובד עם תוספים כימיים - אין מנוס מהקמת רשת שיווק מזון ממשלתית חדשה ומתחרה
עו"ד אברהם פכטר
נשיא שמורשע באונס - לא יאומן כי יסופר. עוד פרשה שישראל לא צריכה להתגאות בה. העונש הראוי צריך להיות איזון בין חומרת המעשים לבין הפגיעה, ההשפלה, הנפילה והתעללות התקשורת. הרשעה בתקשורת, מבחינה ציבורית ומשפטית, היא נתון שיש להתחשב בו בגזר הדין
חאלד אבו טועמה
במקום למקד את תשומת ליבם באיסלאמיסטים, בחרו הרודנים הערביים לרדוף רפורמיסטים חילונים, ליברלים, דמוקרטים, עורכי עיתונים ופעילים למען זכויות אדם    בדכאם את עלייתם של אנשים אלה, סללו הרודנים הערביים את הדרך לעליית האיסלאמיסטים הרדיקליים
יוני בן-מנחם
האירועים האחרונים במזרח התיכון החלישו את כוחה של ארה"ב וחיזקו את מעמדה של אירן    המחאה העממית הגיעה גם לאירן, אך משטר האייתולות הצליח לבלום את ההפגנות    המערב חייב לתמוך במתנגדי המשטר האירני באופן ברור וגלוי
ציפורה חלפון
אסור לנו לתת לנתניהו ולנער השעשועים שלו שטייניץ להמשיך לנהוג קדימה ולצפצף על כולנו    החלשים והעניים הם המפסידים הקבועים מהגזירות הכלכליות    נראה שבקרוב לא יהיה להם אפילו מה להכניס לפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il