X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבה נבנה מעין כרובים גדולים ונשים אותם מעל בית הכנסת הגדול בירושלים, שהינו מקום קרוב מאוד להר הבית. נתחיל מסורת שבכל חודש, אחרי קידוש הלבנה יעלו שני הרבנים הראשיים אל גג בית הכנסת הגדול ויסדרו את זווית הכרובים בצורה שמשקפת, לדעתם, את מצב האחווה והאחדות ויראת השמים בקרב העם. זה יהיה לכולנו סימן גלוי וברור לרמת האחווה בין איש לרעהו
▪  ▪  ▪
סימן לאחווה בין איש לרעהו [צילום: AP]

מכל הכלים שבמשכן, אפשר לטעון שאלה שבקודש הקודשים הינם בעלי המשמעות הרוחנית והמוסרית הנשגבת ביותר. למה אני מתכוון?. נתחיל בתורה עצמה: "ויעש שני כרֻבים זהב מקשה עשה אֹתם משני קצות הכפֹרת: כרוב-אחד מקצה מזה וכרוב-אחד מקצה מזה מן-הכפֹרת עשה את-הכרֻבים משני קצוותו: ויהיו הכרֻבים פֹרשי כנפים למעלה סֹככים בכנפיהם על-הכפֹרת ופניהם איש אל-אחיו אל-הכפֹרת היו פני הכרֻבים:" (שמות לז, ז-ט).
מן הפסוקים הללו אנו לומדים מספר עובדות בעלות משמעות רוחנית עמוקה: הכרובים והכפורת של ארון הברית עשויים כולם מקשה אחת, כדי לרמוז לנו שהאידיאל עבורנו הוא שיהודים יהיו מחוברים לתורתם הקדושה בחיבור בלתי ניתן לניתוק. הכרובים - המסמלים אותנו - מכוונים את מעשיהם השמיימה "לאביהם" שבשמים. ברם, בו-זמנית הם סוככים ומגינים על התורה - שהיא מקור חיינו בעולם הזה. ובנוסף, פניהם איש אל-אחיו, קרי, הם מאוחדים בלבם, במעשיהם, איש אל רעהו - בהשראת התורה.
יש לשים לב לדבר הניסי שבתיאור מעשה הכרובים - כנפיהם פרושים מעלה אך גם מכסים את ארון הברית. פניהם פונות איש אל אחיו, אך גם פונות מטה לכיוון הארון. כיצד זה אפשרי? על בסיס אותו תיאור סותר כביכול של הכרובים אמרו חז"ל "כמסורת בידינו מאבותינו" במסכת בבא בתרא צט, ע"א, ש"מקום ארון וכרובים אינו מן המידה.
תניא נמי הכי: ארון שעשה משה יש לו ריוח עשר אמות לכל רוח ורוח". רש"י מבאר כי כשהניחו את ארון הברית בקודש הקדושים של בית המקדש הראשון היה מרחק של עשר אמות מן הארון לכל כיוון, כך שהארון לא תפס שום מקום!, זאת מכיוון שמידות קודש הקודשים היו עשרים אמה אורך, רוחב ועומק. הגמרא שם ממשיכה ואומרת שגם הכרובים הגדולים שעמדו בכל צד של הארון לא תפסו שום מקום.
לעניות דעתי, המציאות של "אינו מן המידה" שבקודש הקודשים של המשכן ושל בית ראשון אופיינה בכך שהקב"ה סילק ממנו את אחד המימדים, כך שראינו את הארון והכרובים "בתמונה" של שני מימדים ולא כיתר העצמים שבעולם. את המימד השלישי - מימד "הבראשית" והטבע - החליף ה' עם מימד "האנכי", מימד האלוקי שהינו מימד הטרום-בראשית. קודש הקודשים למעשה היה המקום היחיד בעולם הזה שבו יש לנו תחושה של מציאות אחרת שדומה מעט לעולם הבא, לעולם של טרום הבריאה, לעולם בעל מימדים שונים לחלוטין.
כידוע, כאשר רצה הקב"ה לדבר עם משה רבינו לאחר בניית המשכן, הוא תמיד עשה זאת במקום אחד בלבד - מבין הכרובים. "ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפֹרת מבין שני הכרֻבים אשר על-ארון העדֻת" (שמות כה, כב). כי כך חווה משה רבינו, עד כמה שיכול מִשהו עלי אדמות לחוות - בו-זמנית - את נוכחותו של הקב"ה, את העולם הבא, ואת מלוא עוצמת חיבורו של עם ישראל לה' ולתורתו.
וכיצד התרחש דבר זה? ע"פ חז"ל (בבא בתרא צט, ע"א) כאשר עם ישראל עשה את רצונו של ה' המצב השתקף בכך שהכרובים פנו איש אל אחיו. כאשר עם ישראל לא עשה את רצון ה' הכרובים היפנו את פניהם קדימה, אל הבית.
זה היה מצב נהדר שבו ה' גילה למשה כל פעם שהוא דיבר עמו - ואפילו לפני שדיבר עמו - את מצבו הרוחני של עם ישראל. וכך היה גם בבית ראשון בשלוש הרגלים כאשר איפשרו לעם לראות את הכרובים מרחוק, ובכך להבחין ביחסו של ה' אל העם.
והיום, אוי לנו שאין לנו, לא את בית המקדש, לא את ארון הברית, ולא את הכרובים שיכולים ליידע אותנו על רמת קירבתנו לאבינו שבשמיים. האם ניתן לעשות משהו עד ביאת משיח צדקנו, שיעזור לנו לחוש את מצבנו הרוחני - לפחות ע"פ תחושת גדולי הדור?.
לעניות דעתי, יש משהו שאכן אפשר ומותר לעשות. הבה נבנה מעין כרובים גדולים ונשים אותם מעל בית הכנסת הגדול בירושלים, שהינו מקום קרוב מאוד להר הבית. (מעשה זה מזכיר את העובדה שבבית המקדש שבנה שלמה המלך הכרובים עיטרו את קירות המקדש וגם את דלתות המקדש). והבה נתחיל מסורת שבכל חודש, אחרי קידוש הלבנה יעלו שני הרבנים הראשיים אל גג בית הכנסת הגדול ויסדרו את זווית הכרובים בצורה שמשקפת, לדעתם, את מצב האחווה והאחדות ויראת השמים בקרב העם.
זה יהיה לכולנו סימן גלוי וברור לרמת האחווה בין איש לרעהו ועידוד לשיפור מעשינו, וגם סימן לה' שאנו כואבים מאוד את חורבן בית מקדשנו, ומוכנים ומזומנים לבנייתו במהרה בימינו, כן יהיה רצון.

הכותב הוא רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  24/02/2011   |   עודכן:  24/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכרובים אז - והיום?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ואיזו דמות תתן לכרובים? ל"ת
הניה  |  24/02/11 17:26
2
לא תעשה לך פסל ומסכה
חשדנית  |  24/02/11 18:23
3
בסוף גם אנחנו עובדי אלילים
אלילובסקי הפסל  |  24/02/11 18:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
אם נבחן את המציאות של כל ההפגנות בעולם הערבי נופתע לגלות כי בשום הפגנה, אף מפגין לא פצח מעולם בצעקות: "רוצים דמוקרטיה! רוצים דמוקרטיה!” וזאת מהסיבה הפשוטה שלא לשם כך התכנסו כל ההפגנות הללו. ברוב המקרים המפגינים פשוט רוצים להחליף את השליט הקיים במישהו או במשהו אחר
ד"ר מוטי גולן
לשבת הקדושה יש כוח אדיר לא רק בכל תחומי החיים אלא, השבת, כ"בתו של הקב"ה" קודמת אף למשכן, מקום משכנו וביתו של הקב"ה עלי אדמות. השבת היא לא רק "מעין עולם הבא", אלא, בעיקר, מקור של קדושה קדושתית הנאצלת והנמשכת ישירות ממקור הקודש
מתי דוד
איתן הבר, העיתונאי הוותיק והמוערך, האשים את התקשורת באשמה חמורה    לכתב אשמה זה של הבר נגד התקשורת, בפרשת גלנט, ראוי להוסיף האשמות חמורות ביותר של עיתונאים נגד עיתונאים, בנושאים אחרים ובזמנים אחרים
אברהם בן-עזרא
הידעתם שיזם נדרש להסדיר את כינויי הקומות בבניין בהתאמה לתקן על-מנת לקבל תעודת גמר? כינוי הדירה בניגוד לתקן, מהווה ליקוי בנייה    זהו סיפורן של שתי משפחות שרכשו "דירה עשר" ב"קומת [חוסר] המזל"...
בני אקילוב
כדי לבצע השקעה אופטימלית צריכה להיות התאמה בין המשקיע לבין העסק בשלושה היבטים עיקריים: העסק צריך להתאים לתוכנית הפעולה של המשקיע; על המשקיע להגדיר בשלב מוקדם באיזה סוג של מעורבות הוא מעוניין; להתאים את אופי ההשקעה למאפייניו של המשקיע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il