X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חינוך הוא נושא רגיש וחשוב ביותר. אלפי שנים והשאלות עדיין עולות, השאלות עדיין מטרידות. אבל בבסיס החינוך, כמו בבסיס כל מערכת יחסים, נמצאים האהבה, הכבוד והפרגון ההדדי. אלו החומרים החשובים ביותר לחינוך ולהגדלת הילד
▪  ▪  ▪
להקשיב לכל תלמיד/ה [צילום אילוסטרציה: באדיבות אולפנת עופרה]

מורה טוב בעיניי, הוא מורה שנותן מרחב מחיה לילד, שאינו מגדיר לעצמו מיד מי הוא הילד, מה יכולותיו, מגבלותיו, כישוריו וכדומה. הוא פתוח ללמוד אותו, ומתוך כך מאפשר לו להתבטא וללמוד בעצמו את יכולותיו ולבטאן. השאר, באחריות הילד והוריו.
יש סוגים רבים ושונים של מורים והם טובים כל אחד על-פי דרכו. נכון שמורה אינו יכול או אינו אמור לפתור את בעיות תלמידיו. הוא יכול אולי לנסות לכוון, אבל מורה טוב הוא לפעמים מורה שלפחות לא מקלקל. מורה שלא חונק, שלא הורג מוטיבציה ולא כבול לתדמית שנוצרה או שיצרו אצלו. מורה טוב ידע לברור ולהבחין בתוכו של התלמיד. להביט בעיניו ישר ולנסות לזהות בו את הדברים היפים, הרגישים. ידע לתת לו מרחב מפרגן, קשוב ומלא כבוד, עם הגבולות הנחוצים, כמובן.
חומרים רצויים למורה הטוב
אהבה - מורה טוב באמת אוהב את כל התלמידים: לפני מספר שנים באסיפת הורים, הביטה המורה בעיניי וסיפרה: "יש לך בת מקסימה. אני מאוד אוהבת אותה". ברור שמאז אני מעריצה מושבעת של המורה ומספרת לכולם כמה נפלאה היא. ובתי פרחה ושמחה ללמוד אצלה.
יש מורים שאינם אוהבים את תלמידיהם? מורים צריכים ללמד מאהבה. להכיל את הילד ולגלות מה הדבר הכי נפלא בו. ויש כזה בכולם, זה הרי ברור. כשאוהבים, מוארים החלקים הכי טובים בילד, כך אפשר לזהות אותם, לעודד, לחזק ולהעניק קרקע פורייה לצמיחה ולהתפתחות. תלמידים חשים כשלא אוהבים אותם. זה יוצר סגירות, ניכור ואנטי. אם מורה סבור שיש ילדים שאי-אפשר לאהוב - כדאי שיחפש עיסוק אחר.
לא חבר של התלמידים
יש מין נטייה כזאת של מורים להתחבר – להיות חברים לתלמידים. לשוחח, להסתחבק, אפילו לחבק. נשמע לכאורה מקסים וחינני. רבות התלבטתי מה צורם לי כאן? מה הבעיה? אבל הבעיה גדולה ולא נעימה כלל. הבעיה היא, שזה יוצר סוג של אפליה כלפי בנות שלא יודעות או לא אוהבות להתחבר עם המורה. הן מכבדות וקשובות – אבל זהו. יש בנות שלהיות חברה למורה זה קל להן וכיף להן. בתחילה זה נראה כאילו המורה מנווטת, אחר-כך בלי לחוש היא מופעלת על-ידי התלמידות המקורבות, אותן תלמידות שדואגות להיות צמודות אליה. כי כאלה הן, מתקרבות לרשות המחנכת. זה בטבען. המורה, בלי לשים לב, עלולה להיות מושפעת מהן ומדעותיהן, במקום להשפיע עליהן ועל התנהגותן. בשלב מסוים הקשר יהיה כה קרוב וחברי, שאפילו לא יהיה כלל עניין להעיר להן או לדרוש מהן דבר מה כלפי חברות אחרות בכיתה. האפליה הזאת מסוכנת, כי היא לא ממש מורגשת. רצוי לשמור על דיסטאנס. יחס קשוב לתלמידים, אוהד, מפרגן, אבל לא חברי.
כבוד לתלמידים
יש מורים ש"מבינים" לגמרי את תלמידיהם. הם יודעים מה עבר להם בראש, מה רצו לעשות, למה הם התכוונו ובמה הם מוכשרים. אלף טיעונים והורים לא יצליחו לשכנע אותם! זהו מעצור גדול מאוד לילדים מופנמים, שכמו בפרק על אהבה, מסויגים ונשארים בצד ולא מעזים לבטא את יכולותיהם.
מורה המתייחס בכבוד לתלמידים, ינסה ללמוד אותם אישית עם הקשבה וכבוד. יעורר בהם רצון להתבטא ולהגשים את עצמם וכך לבטא את יכולותיהם שאולי היו רדומות קודם. ילדים יכולים לפרוח להפליא בסביבה מכבדת ומפרגנת. כבוד הוא מפרה והוא בדרך-כלל הדדי.
המורה, יש לי שאלה!
יש תלמידים הנוטים לשאול את המורים שאלות קצת פרובוקטיביות. אבל בשבילם אלו שאלות אמיתיות, חשובות הדורשות תשובה. מורים הנבהלים וכועסים על שאלות חריגות, סוגרים את הילד ומעוררים תסכול וחוסר אמון. כדאי לנסות להקשיב בתשומת לב ולנסות לענות. מורה טוב יתייחס בכבוד לשאלה ולא ישתיק את התלמיד. מוטב לומר: "שאלה טובה – אבל אין לי תשובה", מאשר: "איזו מין שאלה זאת?!". תלמיד ששואל בתום לב, לעולם לא ישתכנע ששאלתו טפשית. הוא רק יחליט בצער שהמורה לא מבין כלום. הרשות לשאול שאלות גם חריגות ותמוהות צריכה להיות מובנת ללא תנאי. זוהי זכותם של תלמידים. תשובה עניינית לכאן או לכאן – תשאיר את הילדים בסביבה ותמנע תסכול וסתימת-פיות מיותרת. בנוסף, כל עוד הילדים מבטאים את שבליבם, שואלים על מה שמטריד, אפשר לדעת כיצד ולמה להתייחס ולהתמודד. מה שנשאר, זה לנווט את השאלות למקום של חיבור ולא של מאבק.
אסיפת הורים
בשיחה עם ההורה על ילדו, רצוי לפתוח במחמאה מיוחדת לילד. משהו שישאיר את ההורה שמח ועם זאת קשוב להמשך. שלא תמיד מחמיא. הפתיחה המפרגנת תעורר אמון ויחס קשוב עם נכונות לשפר מה שצריך. הפתיחה החיובית המחמיאה תיתן להורה מרחב נשימה וביטחון בהקשבה. המילים ירגיעו ויתנו תחושה שהמורה אמין ומזהה גם דברים טובים. ואם המורה מזהה את הטוב שבילד, אפשר להתייחס ברצינות ובכובד ראש גם למה שפחות טוב.
חינוך הוא נושא רגיש. אלפי שנים והשאלות עדיין עולות, השאלות עדיין מטרידות. אבל בבסיס החינוך, כמו בבסיס כל מערכת יחסים, נמצאים האהבה, הכבוד והפרגון ההדדי. אלו החומרים החשובים ביותר לחינוך ולהגדלת הילד.

תאריך:  27/02/2011   |   עודכן:  27/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
פאינה קירשנבאום כבר ראתה עצמה מככבת כיו"ר ועדה החוקרת את ארגוני השמאל. היא כבר ראתה איך היא מככבת בכותרות העיתונים ובראיונות לכל אמצעי התקשורת על ממצאי החקירות. היא כבר ציפתה להזדמנות לחשיפה ציבורית שתוציא אותה מאלמוניותה. והנה כשהחלום כבר מתייצב במלוא הדרו על הסף, בא בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, וטרף את כל הקלפים
ציפורה חלפון
אתגר עומד בפני מנהיגי הנגב: להושיב יהודים ובדואים יחד ולהגיע לתוצאה טובה לחברה; וגם לתכנן מהלכים עתידיים שישפיעו על עתיד הנגב בעשור הקרוב    על מנהיגי הנגב להבין שיש כאן דבשת וחייבים להביט בה מלפנים ומאחור, לטפל בה, כאן ועכשיו!
אריה פרי
דווקא כעת, כאשר יש אפשרות לנצל את המומנטום באזורנו ולחסל סופית את ארגון החמאס, בוחרת ממשלת ישראל לשבת בחיבוק ידיים - את המלחמה כנגד הטרור והמשטרים הדיקטטוריים באזור היא משאירה לשכנים...
אריה גל
אני רוצה חלוקה לגמרי אחרת של העוגה בין הטייקונים לעובד הפשוט    למה אסור לי לרצות בו בזמן גם "מדינה יהודית"?
צביקה ובר
מלחמת צרכנים איפה שאפשר, ברכב    אנחנו חייבים רכב אבל לא חייבים רכב חדש    קדימה להתארגנות צרכנים ראויה    השנה לא קונים רכב חדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il