X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תעשיית הרמייה והשקר במערכת החינוך שוב נחשפת, כשאין מישהו שבאמת מנסה לברר את השורשים שלה או למצוא דרכים להתמודד איתה. מנהלים, מורים ותלמידים משתפים פעולה כי המערכת, מבלי לדעת, מעודדת, כשהיא ממקדת את תשומת הלב בציונים ולא בלמידה לשם למידה. מערכת תמריצים שקולה יותר יכולה לבנות מערכת חינוך ערכית יותר שתוביל גם להישגים טובים יותר
▪  ▪  ▪
מערכת שמקדשת את הציונים [צילום: זהר שיטרית]

מערכת החינוך סובלת מליקויים חמורים, כאשר התגלה לנו שוב לאחרונה שתלמידים בשיתוף פעולה עם מורים ומנהלים מרמים במבחני המיצ"ב ובמבחני הבגרות. שתי הפרשות שנחשפו לאחרונה, בהן נחשף כי בחינות הבגרות מופצות לפני הבחינות עצמן לתלמידים רבים, ומורים עוזרים לתלמידים לרמות במבחנים הן למעשה רק קצה הקרחון.
ואכן אנחנו שומעים בכל כמה זמן על פרשה חדשה שחושפת את גודלה של תרבות השקר והרמייה במערכת החינוך בישראל. יש צורך לחשוף את הרמאות ולהעניש את המעורבים, אבל תגובה נכונה לבעיה היא לא רק להעניש את האשמים, אלא לבחון מה הם השורשים שמובילים לתעשיית הרמייה, שהתפתחה למימדים מפלצתיים במערכת החינוך.
התופעה היא לא מיוחדת לישראל, ובמדינות אחרות בעולם חוקרים ניסו לברר מה הם הגורמים לתופעת הרמייה במערכת החינוך. אחד הספרים, שבחן את התופעה לעומק בארה"ב, הוא הספר "פריקונומיקס" שבו נטען והוכח שמורים נוטים להעלות את הציונים של התלמידים שלהם, ולעזור להם במבחנים, כדי שיקבלו ציונים גבוהים יותר, וזאת בניגוד לכל כללי האתיקה המקובלים.
הכותב, שמנסה להסביר מדוע מורים מרמים, מסביר כי ישנם מספר "תמריצים" שמעודדים את המורים לרמות, ולכן כדי למגר את התופעה יש ראשית להבין את שיטת התמריצים, ולשנות אותה כדי שתשיג את התוצאות הראויות. התמריצים בחברה, על-פי הכותב, מתחלקים לתמריצים שליליים ותמריצים חיוביים, כאשר לשני סוגי התמריצים ישנה השפעה על התנהגות של אנשים.
תמריצים חיוביים הם בונוסים על "הצלחה", כאשר מורים, בתי ספר ומנהלים, למשל, יכולים להיות מתוגמלים על ציונים גבוהים, על הישגים מיוחדים, או על איכות הלימוד. תמריצים שליליים לעומת זאת באים לידי ביטוי יותר בהענשה, וכאשר מדברים על מערכת החינוך הענשה כמו קנסות, הרחקה או פיטורים, יכולה להיות מוטלת על מורים מנהלים או בתי ספר שאינם מתנהגים על-פי הכללים, משיגים תוצאות נמוכות, או פשוט עוברים על כללים של מערכת החינוך.
במערכת החינוך שלנו, כמו גם בזאת של ארה"ב שאותה מתאר הכותב, שיטת התמריצים מעודדת רמאות, מאחר שהמערכת בוחרת לתמרץ דברים מסוימים על פני דברים אחרים. לדוגמה, העובדה, שבית הספר והמנהל שעומד בראשו זוכים לשבחים ותגמולים עבור הצלחה במבחני בגרות או מבחני מיצ"ב, היא אחת מהתחלואים הגדולים ביותר במערכת החינוך ויוצרת תחרות לא בריאה בין בתי הספר.
השאיפה של בית הספר, לזכות בתמריצים חיוביים מסוג זה, גורמת לכך שבית הספר נוטה להזניח תלמידים חלשים, מנסה להיפטר מהם ומסתפק בלימוד רדוד שמטרתו היחידה היא הצלחה במבחנים. במקרים קיצוניים הוא אף עוזר לתלמידים לרמות במבחנים. המורים מתוגמלים באותו האופן על-ידי המנהל, ולכן גם הם מאמצים את הקו של בית הספר, מזניחים את תפקידם כמחנכים ומתמקדים רק בהצלחה מספרית בבחינות הבגרות.
התמריצים הלקויים שניתנים למחנכים ולבתי הספר הם לא כל התמונה, מאחר שבסופו של דבר התלמידים הם חלק מאוד חשוב מהמערכת. הבעיה היא שגם התלמידים זוכים לתמריצים חינוכיים רעים, כאשר במקום לתמרץ אותם להיות אזרחים טובים יותר, וללמוד את נושאי הלימוד בצורה מעמיקה יותר, המערכת מעודדת אותם רק לקבל ציונים גבוהים יותר, מבלי שלציונים אלה יש משמעות עבורם.
התלמידים בבית הספר, בבית וגם בהמשך חייהם במערכת ההשכלה הגבוהה נשפטים, על-פי ציונים אלה, כאשר אף אחד אינו מנסה לבחון האם הציונים באמת משקפים ערכים, ידע, הבנה ותובנות גדולות יותר.
הבעיה לכן היא עמוקה יותר מכמה תלמידים שרימו במבחן בגרות, והיא לא תיפתר רק באמצעות תפיסה של אותם מחנכים ותלמידים שעברו על החוק. נוכל להתגבר על בעיות אלה רק באמצעות שינוי כללי של המטרות שמציב משרד החינוך, ובניית מערכת תמריצים שנועדה להשיג מטרות ערכיות יותר. משרד החינוך, למשל, צריך להחליט שהוא מעניק תמריצים חיוביים לבתי ספר שבהם יש אחוז גבוהה של תלמידים חלשים, שמצליחים לעבור את בחינות הבגרות.
קובעי המדיניות יכולים גם להעניק תמריצים לפעילויות חברתיות של תלמידים ומורים, כדי לעודד אותם להשקיעה בדברים שבאמת חסרים היום בחברה הישראלית, כמו סולידאריות ואחריות אזרחית.
אם רוצים לבנות חברה טובה ובריאה יותר צריך להתחיל להתוות במערכת החינוך את הערכים שרוצים לקדם ולהעניק להם עדיפות בדמות תמריצים חיוביים ושליליים. שיטת התמריצים עובדת, רק צריך להחליט את מה רוצים להמריץ.

תאריך:  02/03/2011   |   עודכן:  02/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמריצים לקויים במערכת החינוך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זה מאוד פשוט!
w3  |  2/03/11 13:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
מכתב התמיכה והעידוד ששיגרו רבנים מן הציונות הדתית לנשיא שהורשע באונס ועבירות חמורות נוספות, בנוסף לעבירות על תורת ישראל, מטילים צל כבד על שיקול דעתם של הרבנים, ומוציאים שם רע לציבור נאמני הציונות הדתית
דודו אלהרר
ההתלבטות המופגנת של מדינת-ישראל באשר להחלת ריבונות מלאה בשטחי יהודה ושומרון, משחקת לידי הערבים מבלי להביא להם תועלת כלשהי    אם כך - מה הטעם?    ישראל חייבת לזקוף גווה מול כל העולם ולהסביר שאם יהודה ושומרון כבושים, אזי כל מדינת-ישראל כבושה
ראובן לייב
מסעדת "שמאלץ" שבראשון-לציון היא התגלמות השופרא דשופרא של מעדני המטבח המזרח-אירופי של פעם, המותירים בקולינריה המשובחת שלהם טעם של עוד    סוד משף הצמרת של המסעדה על ה"בייבי" בעלת הטעם הפולני שלו
אריאל כהנא
מגובה 30 אלף רגל נראה שנתניהו מנווט את הספינה לא רע. בכלל הכלכלה יותר מבסדר. הביטחון היה בסדר עד הגראד בבאר שבע. החינוך בתנופה. התחבורה עם חזון. הבעיות החברתיות מקבלות מענה. כך גם מערכת הבריאות שזכתה לזריקת אדרנלין
ד"ר מיכאל וולט
האם מדד המחירים משקף באופן אמיתי את עליות המחירים?    מדוע כדאי לממשלה שהמדד יהיה נמוך?    איך ייתכן שהמחירים עולים והמדד לא?    צריך להפיק מדד אמיתי, שמשקף בצורה טובה ונכונה את עליות המחירים המטורפות ואת התגמול האמיתי עבור עבודתנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il