X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל עוקבים בדאגה אחר העיכוב בהזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל גורמים מדיניים מביעים חשש מהתחזקות כוחות פוליטיים במצרים העוינים את ישראל ואת הסכם השלום עימה
▪  ▪  ▪
מובארק. ישראל איבדה אותו [צילום: AP]

במערכת המדינית בישראל גברה בסוף השבוע ההתלבטות בשאלה האם הקולות הקיצוניים נגד ישראל שגברו לאחר הדחתו של הנשיא מובארק מתחילים להשפיע על שלטון המעבר בראשותה של "המועצה הצבאית העליונה במצרים".
באחרונה הודיע המשטר הצבאי החדש במצרים כי המדינה תכבד את כל ההסכמים הבינלאומיים והאזוריים שעליהם חתומה מצרים ונראה כי הסכם אספקת הגז הטבעי לישראל הוא המבחן הראשון לכוונות המשטר החדש.
הסיבה לדאגה הישראלית נבעה מהודעת ספקית הגז המצרית EMG הדוחה את חידוש הזרמת הגז לישראל כשהיא רומזת כי הסיבות לאי חידושה של הזרמת הגז הטבעי אינן טכניות "אלא פוליטיות".
הסכם הגז הטבעי הוא חלק חשוב ביחסים בין ישראל למצרים ובעלי המניות של ספקית הגז המצרית EMG פנו לארצות הברית ותאילנד בבקשה שישכנעו את צמרת הצבא השולטת במצרים להורות על חידוש הזרמת הגז לישראל.
מצרים החלה לספק גז לישראל ב-2008 על-פי הסכם שנחתם שלוש שנים קודם לכן שבו התחייבה מצרים לספק למשק הישראלי כמות גז שנתית של 7 מיליארד קוב בשנה.
הזרמת הגז לישראל עוררה בשנה החולפת ביקורת קשה בקרב האופוזיציה המצרית ועכשיו לאחר המהפכה במצרים גובר החשש בישראל כי הזרמת הגז תופרע או תופסק לחלוטין.
עאטף עביד, לשעבר ראש ממשלת מצרים שבתקופת כהונתו כראש ממשלה נחתם הסכם הגז עם ישראל, אמר לפני כמה ימים בראיון שהעניק לעיתון המצרי "א-שורוק" כי הגז לישראל נמכר מכיוון שהסכם השלום בין ישראל לשתי המדינות אינו אוסר זאת.
הוא הסביר כי ההחלטה המצרית לספק לישראל גז במחיר נמוך נבעה מהתחרות הגדולה בין המדינות המייצאות גז וההזדקקות הדחופה של מצרים למטבע זר. "זו הייתה הסיבה", הוא טען, "שמכרנו לישראל את הגז במחיר נמוך והסכמנו שהוא יהיה קבוע לתקופה של 15 שנים".
ב-28 אחוזים ממניות חברת EMG החזיק גם איש העסקים המצרי חוסיין סאלם מקורבו של הנשיא לשעבר מובארק אשר נמלט לז'נווה עם פרוץ המהומות במצרים ואשר טוען כי מכר אותן. ייתכן שלדבר יש קשר לקשיים שגורמת עכשיו מצרים לישראל בחידוש אספקת הגז.
הזרמת הגז לישראל הופסקה ב-5 בפברואר בעקבות חבלה בתחנת מדידה שלאורך צינור הגז לירדן הממוקם בחצי האי סיני ומאז היא לא חודשה.
הדאגה בישראל היא ברורה. מצרים נמצאת עכשיו בשלטון מעבר ולא ברור מי בסופו של התהליך יתפוס את השלטון. ייתכן שכוחם של הכוחות הפוליטיים במצרים המתנגדים להסכם עם השלום עם ישראל יגבר. לא מדובר רק בתנועת "האחים המוסלמים" הקיצונית מדובר גם בכוחות פוליטיים אחרים כמו המפלגה הנאצריסטית למשל.
הדאגה הישראלית נובעת מאירועים נוספים שהתרחשו במצרים. לפני כשבועיים נשא השיח' יוסף קרדאווי, פוסק ההלכה הסוני הבכיר ביותר ומראשי תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, בכיכר "השחרור" בקהיר את דרשת יום השישי שהייתה רווית שנאה לישראל, היה זה נאומו הראשון של קרדאווי מאז 1981.
באותו היום גם אישר המשטר החדש במצרים לשתי ספינות קרב אירניות לעבור דרך תעלת סואץ אל הים התיכון בדרכן לסוריה. נכון שמבחינת החוק הבינלאומי לא הייתה יכולה מצרים לסרב לבקשת אירן כי תתיר את מעבר הספינות בתעלת סואץ אולם הדבר היה לצנינים בעיניה של ישראל.
ראש "המועצה הצבאית העליונה" הפילדמרשל חוסיין טנטאווי נמצא כבר בקשר הדוק עם יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס ומתאם עימו את המהלכים המדיניים בכל הקשור לישראל.
החשש הישראלי נובע בעיקר מהתשובה לשאלה מה יהיה היחס של המשטר החדש במצרים להסכם השלום הישראלי מצרי. רבים במצרים אינם רואים בהסכם זה הסכם שלום אמיתי המספק את האינטרסים של מצרים ובמיוחד נוכח המשך המבוי הסתום במשא-ומתן עם הפלשתינים.
מאז נחתם הסכם השלום עם מצרים חשים מצרים רבים כי ההסכם כובל את ידיה של מצרים ופוגע במעמדה האזורי.
כמה ממנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" אומרים בגלוי כי הם תומכים בביטולו של הסכם זה.
הנה דברים שאמר בסוף השבוע שעבר אחמד חסן המזכיר הכללי של המפלגה הנאצריסטית המצרית לשבועון "כל אל-ערב" היוצא לאור בנצרת בהתייחסו לדבריה של ג'יהאן סאדאת כי "מצרים תשמור על ישראל ואין דאגה להסכם השלום בין שתי המדינות": "בעלה הוא שהביא את האסון הגדול באמצעות הסכמיו, כל מה שקרה בשנים האחרונות הוא המשך למה שעשה סאדאת והשחיתות התפשטה במולדת המצרית".
בהמשך הראיון התייחס אחמד חסן לתוצאות המהפכה המצרית עד עכשיו ואמר כי הוא איננו אופטימי.
"אהיה המאושר באדם כשתהיה לנו היכולת לומר לארצות הברית הסירי את ידך מאומתנו הערבית ומפלשתין" סיכם חסן את דבריו.
החששות הישראלים הם טבעיים. ישראל איבדה, כתוצאה מהמהפכה במצרים את הקשר עם הנשיא חוסני מובארק ועם סגנו הגנרל עומר סולימאן שהיו בעלי ברית חשובים שתמכו ביציבות האזורית ונלחמו בהתפשטותה והתעצמותה של אירן.
עכשיו ממתינה ישראל למשטר החדש הלא נודע, יש תחילת שינוי באווירה במצרים, הכוחות הקיצוניים יכולים להתבטא בחופשיות נגד ישראל ונגד הסכם השלום עם מצרים ונראה כי המשטר הצבאי הזמני איננו פועל להשתיק את הכוחות האלה.

תאריך:  07/03/2011   |   עודכן:  07/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גוברת הדאגה הישראלית מהנעשה במצרים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה ביהודונים, לא בערבים.
אליהו חיים  |  7/03/11 10:49
 
- נכון, צודק מאה אחוז...
מטאטא  |  7/03/11 18:06
 
- עברנו את נקודת האל חזור. מסרנו
את הארץ לערבים  |  9/03/11 08:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישיב רייכנר
השר החדש אומנם מצדיק את המאבק שלכם, אבל אל תחיו באשליות, עו"סים יקרים. כחלון הוא עדיין קודם כול שר תקשורת, מכיוון שבמדינת ישראל של היום, משרד התקשורת הרבה יותר חשוב ממשרד הרווחה
גרשון אקשטיין
דברי האלוף יעקב עמידרור עוררו סערה ונופחו ללא כל פרופורציה, אך הם - הדברים - בהחלט לא ההוויה הישראלית    צה"ל לא יורה בחייליו כמו בצבאות העולם. אסור לנו אפילו לחשוב על כיוון זה
איתן קלינסקי
לפלשתינים החיים ליד בורות המים בני מאות השנים יש רק את העיתונאי גדעון לוי, שמביא את צעקתם לציבור בישראל, את עזרא נאווי, פעיל שלום מירושלים שחי איתם, שני מתנדבים שבאו מויסקונסין שסועדים אותם, וסיוע של הצלב האדום שתורם להם אוהלים. כל הסיוע המוסרי מתנפץ מול הברוטליות של המנהל האזרחי
בתיה רודד
הפלסטינים שחיו במרכז אזור 2H, אשר הותר בהסכם חברון למגורי יהודים, נתונים בתהליך מתמשך של רצח-עיר    המתנחלים - בסיוע הצבא, לפי הנחיות של הדרג הפוליטי ובגיבוי מכשיר של הדרג המשפטי - טוו מערכת כוח דכאנית שדחקה וגירשה רבים מהפלסטינים או סגרה את עסקיהם במקום
דרור אידר
אסור לתת לעובדות ולעובדים הסוציאליים לשבות    שביתה פירושה חוסר הקשבה לאלה שמקשיבים במקומנו למצוקות החצר האחורית של החברה הישראלית, אלה המקלים על חייהם של חסרי היכולת להיטיב עם עצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il