X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצפיפות בכיתות הלימוד בישראל היא אחד התחלואים הגדולים של מערכת החינוך מדוחות שונים על המערכת עולה כי ישראל מדורגת באחד מהמקומות הגבוהים בצפיפות בכיתות, וזאת למרות שמחקרים הוכיחו קשר ברור בין צפיפות בכיתות להישגים נמוכים של תלמידים ח"כ פלסנר הגיש שאילתה בנושא לשר החינוך, אך תשובת המשרד מתחמקת, ולכן המחדל במערכת החינוך נמשך!
▪  ▪  ▪
שר החינוך גדעון סער [צילום: מוקי שוורץ]

מערכת החינוך בישראל סובלת מבעיה קשה של צפיפות בכיתות, כאשר משרד החינוך והמדינה אינם עושים די כדי לשנות את המצב. מדוח ה-OECD שעסק בחינוך [מצורף מעלה], עולה שהצפיפות הכללית בכיתות בישראל עוברת בהרבה את הממוצע של 24 תלמידים ומגיעה לממוצע של 33 תלמידים, כשאנחנו ממוקמים במקום השלישי מכל החברים בארגון מבחינת גודל הצפיפות. הצפיפות בכיתות בישראל גדולה אפילו יותר ממדינות כמו מקסיקו, טורקיה וברזיל, ורמת הצפיפות במדינה הקטנה שלנו מתקרבת למדינות כמו אינדונזיה וקוריאה. הצפיפות גדולה במיוחד בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה, אבל גם בבתי הספר היסודיים התלמידים לומדים בתנאי צפיפות שהם מהגדולים בעולם. מדובר במחדל של משרד החינוך, וצריך להפעיל את כל הלחץ הציבורי כדי לגרום למשרד החינוך לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות שלו.
הצפיפות הזאת בכיתות בישראל פוגעת באופן ישיר בהישגים של התלמידים, כאשר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הוכיחו שתלמידים בכיתות גדולות השיגו הישגים נמוכים יותר, והצביעו על קורלציה בין הצלחה בלימודים לבין מספר תלמידים נמוך בכיתה. בארה"ב ישנה מודעות גדולה לנושא, כאשר בלחץ של ארגוני הורים וארגוני מורים, עברו ברוב המדינות חוקים שמגבילים את מספר התלמידים בכיתות בחינוך הציבורי ל-20. באירופה המצב הוא דומה לארה"ב, כאשר במדינות המפותחות באירופה עומד ממוצע מספר התלמידים בכיתה על 22 בלבד, ויש שם מגמה מתמשכת להוריד את מספר התלמידים. אנשי חינוך בישראל גם מודעים לכך שההשפעה של צפיפות בכיתות היא אחת מהסיבות העיקריות להישגים הנמוכים של התלמידים שלנו, כשהם מדגישים שכיתות גדולות לא מאפשרות למורה להתמקד בתלמיד היחיד ובצרכיו, ומגדילות את הזמן שהמורה צריך להתמודד עם הפרעות בכיתה.
המחקרים וההבנה הזאת לא חילחלו מספיק לתודעה של מקבלי ההחלטות, ולכן בישראל ישנה התחמקות מתמשכת מהנושא, כשהצפיפות בכיתות עדיין גבוהה ביחס למדינות המפותחות. הממשלה קיבלה החלטות והכנסת חוקקה חוקים, אבל בפועל היישום במקרה הטוב הוא חלקי, ועל כן אנחנו הולכים ומתרחקים מהעולם המפותח ברמת ההישגים של התלמידים. בתקופת ממשלת אולמרט התקבלה החלטה חשובה בנושא, שמהותה הייתה להוריד את מספר המקסימום בכיתות מ-40 ל-32, אבל ההחלטה לא יושמה בגלל עיכוב בהעברת תקציבים, ולכן עדיין בלמעלה מ-10 אחוז מהכיתות בארץ יש עדיין מעל 40 תלמידים בכיתה, וב-24 אחוז מהן יש מעל 36 תלמידים. באותו אופן גם חקיקה שהתקבלה בשנת 2007, להגביל את מספר התלמידים בבית ספר יסודי ל-20 תלמידים בלימודי המיומנות (קריאה, כתיבה וחשבון), מיושמת רק בצורה חלקית ונדחית כל הזמן בחוק ההסדרים, כאשר בחוק ההסדרים האחרון שוב הסכים האוצר לקיים את החוק רק בצורה חלקית.

שאילתה ברורה ותשובות מתחמקות

בשאילתה [מצורפת מעלה] שהגיש לאחרונה חבר-הכנסת יוחנן פלסנר, התבקש משרד החינוך לתת הסברים על הצפיפות הבלתי נסבלת בכיתות, אבל התשובות [מצורפות מעלה] של המשרד היו מתחמקות, והן משקפות התעלמות מהחלטות שהתקבלו בעבר בנושא. ראשית, הנתונים לשנת תש"ע סותרים את הנתונים של דוח ה-OECD מ-2010, שמראים כי הצפיפות גדולה הרבה יותר ממה שמשרד החינוך מוכן להודות. דוח ה-OECD מראה גם שבחטיבות הביניים היה ממוצע של 32 תלמידים בכיתה, ואילו משרד החינוך בתשובה שלו טוען שהממוצע היה רק 29.2. באותו אופן, בעוד דוח ה-OECD מצביע על כך שבישראל היה ממוצע של 28 תלמידים בכיתה בחינוך היסודי, משרד החינוך שוב מציג נתונים "אופטימיים", כאשר לטענתו הממוצע עמד רק על 25.3.
משרד החינוך בתשובתו, גם נותן פירוט "קטנוני" של הצעדים שנעשים להקטין את גודל הכיתות, אבל ישנה התעלמות מכך שהחוק מ-2007 שקבע מתווה ברור להקטנת הכיתות עדיין לא יושם במלואו. משרד החינוך גם לא ממש נותן דעתו על חוק ההסדרים שבסעיפים 70 ו-71 במפורש, דוחה שוב את יישום החוק, ובכך מאפשר המשך של המחדל הזה. מישהו במשרד החינוך גם צריך לתת את דעתו על העובדה שב-10 אחוז מבתי הספר בחינוך הציבורי, עדיין לומדים 40 תלמידים בכיתה. ואם לא די בכך, משרד החינוך מתעלם גם מהפערים שנוצרים בחברה הישראלית, כאשר מהנתונים שהוא מפרסם עולה תמונה עגומה שבבתי ספר פרטיים הצפיפות היא קטנה הרבה יותר מבבתי ספר ציבוריים.
כולם מבינים היום שהצפיפות במערכת החינוך פוגעת קשה בהישגים של התלמידים, אבל הממשלה ומשרד החינוך לא עושים די כדי לתקן את המחדל. גם אם נתוני משרד החינוך מדויקים, עדיין ישראל מדורגת במקום גבוה מדי מבחינת צפיפות, ולכן חשוב להמשיך ולדרוש שינוי של המצב.

תאריך:  10/03/2011   |   עודכן:  10/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  יוחנן פלסנר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שאילתה לשר החינוך
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
צביעות.
מהפך 77  |  10/03/11 10:23
2
שאילתא לגיגי: מתי בקרת את
הירשון בכלא?  |  11/03/11 04:15
3
השר הזה צריך לסלק אותו מיד
בן ישראל יהודי  |  11/03/11 05:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שמעון מזרחי אינו ראוי לפרס ישראל. מכבי תל אביב שלו היא ארגון טורפני ותוקפני, הוא עצמו מצוי בניגוד עניינים תמידי (כמו גם יו"ר ועדת הפרס), ולי אישית גם יש סיבה לסלוד ממנו בשל מחזה מכוער שאליו הייתי עד
עמוס מוקדי
כשלון המאמצים להשגת "שלום" נובע מהסתירה שבין הרצון לראות את ישראל כמדינה מערבית משגשגת, לבין חיבוק המודל הליברלי שנראה לשכנותינו כרצון לקיים את המצב הקיים
דודו אלהרר
"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ"; מי יִּתֵן? אנחנו! אנחנו צריכים לקבוע מי ומי יהיו בין ה"נותנים" לנו שופטים ושוטרים    איך אנחנו מסכימים בשתיקה ששופטים גוזרי גורלות ייבחרו ע"י "ועדות"? זה פוליטי לחלוטין!    ביהמ"ש חייב להיות מוּרם ע"י העם
אהוד פרלסמן
כדי להצדיק את הרשעת רומן זדורוב ברצח תאיר ראדה, החליטו דרוקר ושלח להשתלח בכל מי שמעז לערער על ההרשעה. הם ביצעו רצח אופי בד"ר חיים סדובסקי, השמיצו את אלכס פלג, וסתמו את פיו של שרון גל    "המקור" הנחילה לנו אכזבה מרה ומפתיעה
סבאסטיאן בורטניק
ידע הוא דבר עוצמתי בכל תחום בחיים בכלל ובתחום אבטחת המידע בפרט. ה"אנשים הרעים" תוקפים על-ידי ניצול הבורות (או היעדר ידע מקדים) של המשתמשים. רוב הקורבנות של התקפות האינטרנט כלל לא היו מודעים לסיכונים או לאיומים עד שהיה מאוחר מדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il