X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אורי אבנרי עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ירושלים מתפוצצת עכשיו מרוב רעיונות מבריקים חדשים. טובי המוחות של הממסד הפוליטי שלנו מתמודדים עם הבעיות שנוצרו בעקבות המהפכה הערבית המתמשכת, המשנה את הנוף סביבנו הנה היבול האחרון של הרעיונות החדשניים המדהימים
▪  ▪  ▪
נתניהו, ליברמן וברק. גמדים פוליטיים [צילום: פלאש 90]
התנאי המוקדם המוחלט, הבלתי-ניתן לשינוי, הוא שנעשה שלום עם העם הפלשתיני. הממסד הישראלי כולו מאמין באמונה שלמה שהדבר אינו ניתן. והם דווקא צודקים - כל זמן שהם בסביבה, זה באמת בלתי-אפשרי

אף אחת מההתקוממויות המתחוללות עכשיו בעולם הערבי אינה אנטי-ישראלית מטבעה. בשום מקום אין ההמונים קוראים למלחמה. אכן, רעיון המלחמה נוגד את שאיפותיהם הבסיסיות: קידמה חברתית, חירות, רמת-מחיה מכובדת

שר הביטחון אהוד ברק הכריז שהוא עומד לדרוש מארצות-הברית 20 מיליארד דולר נוספים כדי לרכוש מטוסי-קרב, ספינות טילים, צוללת ונושאי-גייסות. ראש-הממשלה בנימין נתניהו הצטלם כשהוא מוקף חיילות - כמו מועמר קדאפי בימים הטובים - ומשקיף כמצביא אל מעבר לנהר הירדן. הוא הכריז שצה"ל לא יעזוב לעולם את בקעת הירדן, מכיוון שרצועה כבושה זו היא "גבול הביטחון" של ישראל. ימיה של סיסמה זו כימי הכיבוש עצמו. היא הייתה חלק מתוכנית-אלון המפורסמת, שנועדה להקיף את הגדה המערבית בשטח ריבוני ישראלי. אגב, אבי התוכנית, יגאל אלון, נמנה עם מנהיגי התנועה הקיבוצית, ובקעת הירדן נראתה כשטח אידיאלי לקיבוצים חדשים. היא שטוחה, משופעת במים, והאוכלוסייה שלה הייתה דלילה.
ואולם, הזמנים השתנו. כשאלון היה אחד המפקדים האגדתיים במלחמת תש"ח, הוא לא חלם על טילים. כיום, טילים המשוגרים מעבר לירדן יכולים להגיע בקלות לביתי בתל אביב. כשנתניהו מצהיר שאנחנו זקוקים לשליטה בבקעת הירדן כדי למנוע מהערבים להגניב טילים לגדה המערבית, שיאיימו על פתח-תקווה, הוא - איך נאמר - קצת מפגר אחרי הזמן.
כאשר הפוליטיקאים מתייצבים באומץ מול העולם החדש, הצבא אינו יכול להישאר מאחור. השבוע הכריזו כמה מפקדי אוגדות שהם מתכוננים ל"התקוממות המונית בלתי-אלימה", נוסח כיכר השחרור. הם מאמנים את החיילים ומכינים אמצעים לפיזור הפגנות. צה"ל המפואר שלנו מוכן לתפקיד של משטרה קולוניאלית.
כדי לחזק את היכולת האינטלקטואלית של ההנהגה, גייס נתניהו מוח מדהים: הוא מינה את האלוף יעקב עמידרור לראש המועצה הלאומית לביטחון. עמידרור, לשעבר הקצין חובש-הכיפה הבכיר בצה"ל, לא הסתיר מעולם את השקפותיו הלאומניות הקיצוניות-קיצוניות, ובכללן התנגדותו הנחרצת להקמת מדינה פלסטינית ושלום עם הפלסטינים בכלל. אגב, הוא הקצין כשדיבר בחיוב על צבאות התוקעים "כדור בראש" של חייל שאינו מסתער. על כן, לא הפתיעה הידיעה שנתניהו הזמין את מפלגת האיחוד הלאומי, שיש בה יסודות פשיסטיים גלויים, להצטרף לממשלתו. היא סירבה.
בינתיים התחילו פוליטיקאים בכירים, מאביגדור ליברמן ומטה (אם דבר כזה אפשרי בכלל), להחיות את התוכניות מכוסות-האבק של "הסכם-ביניים" - סחורה ישנה הנרקבת על האצטבות ואין לה קונים. בסך-הכל: עדה של גמדים פוליטיים מול מציאות מהפכנית חדשה, שהם אינם מסוגלים להבינה או להתמודד איתה (ואיני מתכוון להעליב את הגמדים האמיתיים, שהם דווקא בני-אדם אינטליגנטיים בדרך כלל). כאשר אלה מנהיגינו, אין הרבה טעם לשאול מה אנחנו יכולים וצריכים לעשות כדי להתאים את עצמנו למציאות הגיאו-פוליטית החדשה.
בהנחה שהעולם הערבי, או חלקים גדולים ממנו, צועד לקראת דמוקרטיה וקידמה חברתית, איך זה ישפיע על עתידנו? האם אנחנו יכולים לבנות גשרים לחברות מתקדמות, רב-מפלגתיות כאלה? האם אנחנו יכולים לשכנע אותן לקבל אותנו כחלק לגיטימי של המרחב? האם אנחנו יכולים להשתתף ביצירתו המדינית והכלכלית של "המזרח התיכון החדש"?
אני מאמין שאנחנו מסוגלים. אך התנאי המוקדם המוחלט, הבלתי-ניתן לשינוי, הוא שנעשה שלום עם העם הפלסטיני. הממסד הישראלי כולו מאמין באמונה שלמה שהדבר אינו ניתן. והם דווקא צודקים - כל זמן שהם בסביבה, זה באמת בלתי-אפשרי. אך אם תקום הנהגה אחרת, האם הדברים יהיו שונים?
אם שני הצדדים - וקודם כל ישראל, שהיא הצד החזק יותר לאין שיעור - באמת ירצו בשלום, השלום מחכה לנו. כל התנאים מונחים על השולחן, גלויים לכל עין. דנו בהם בלי סוף. נקודות הפשרה מסומנות בבירור. לא דרושים יותר מכמה שבועות כדי לעבד את הפרטים. הגבולות, ירושלים, ההתנחלויות, הפליטים, המים, הביטחון - כולנו יודעים כיום מה הפתרונות (גם אני פירטתי אותם לא-אחת). מה שדרוש הוא הרצון הפוליטי.
לטאטא את חבורת הגמדים מן הבמה
הסכם-שלום - הסכם שייחתם על-ידי אש"ף, יאושר במשאל-עם פלסטיני ומקובל על חמאס - ישנה באופן קיצוני את יחסם של העמים הערביים כלפי ישראל. זה לא עניין פורמאלי - העניין חודר אל מעמקי התודעה הלאומית. אף אחת מההתקוממויות המתחוללות עכשיו בעולם הערבי אינה אנטי-ישראלית מטבעה. בשום מקום אין ההמונים קוראים למלחמה. אכן, רעיון המלחמה נוגד את שאיפותיהם הבסיסיות: קידמה חברתית, חירות, רמת-מחיה מכובדת.
ואולם, כל עוד נמשך כיבוש השטחים הפלסטיניים, ההמונים הערביים דוחים את ההתפייסות עם ישראל. תהיה דעתם של העמים השונים על הפלסטינים כאשר תהיה - כל הערבים חשים מחויבות עמוקה לשחרור האחים-הערבים. כפי שאמר לי פעם מנהיג מצרי: "הם קרובינו העניים, והמסורת שלנו אינה מרשה לנו להפקיר קרוב עני. זה עניין של כבוד". משום כך, שמה של ישראל יצוף בכל מערכת-בחירות חופשית בעולם הערבי, וכל מפלגה תראה את עצמה מחויבת לגנות את ישראל.
אחת הטענות נגד אפשרות השלום, שהתעמולה הרשמית שלנו חוזרת עליה בלי סוף, היא שחמאס לא יקבל אותו לעולם. בסיוט הישראלי מנצחות מפלגות איסלאמיות בבחירות הדמוקרטיות בארצות הערביות - כפי שחמאס אכן ניצח בבחירות הפלסטיניות. כדאי לזכור שחמאס הוא בעצם יציר-כפינו. בעשורים הראשונים של הכיבוש אסרו המושלים הצבאיים כל פעילות פוליטית פלסטינית, אפילו של מי שדגלו בשלום עם ישראל. הפעילים נשלחו לכלא. רק סוג אחד של פעילות יצא מן הכלל: האיסלאמית. לא זו בלבד שאי-אפשר היה למנוע מהפלסטינים להתאסף במסגדים - מקום-המפגש היחיד שנותר - אלא שהמושלים הצבאיים קיבלו הוראה מפורשת לעודד גופים איסלאמיים, כמשקל-נגד לאש"ף, שנראה אז כאויב העיקרי. אש"ף היה ונשאר ארגון לא-דתי, ונוצרים רבים ממלאים בו תפקיד חשוב.
זה היה, כמובן, רעיון מטופש, דוגמה טיפוסית לקוצר-הראייה של מנהיגינו הפוליטיים והצבאיים כשזה נוגע לעניינים ערביים. בפרוץ האינתיפאדה הראשונה הפכה התנועה האיסלאמית לחמאס ("תנועת ההתנגדות האיסלאמית") והצטרפה לקרב. בדרך פחות ישירה, גם חיזבאללה נוצר בעקבות פעילותנו. כאשר פלש אריאל שרון ב-1982 ללבנון כדי להשמיד את המיני-מדינה של אש"ף בדרום המדינה, הוא יצר חלל ריק שהתמלא במהרה על-ידי "מפלגת אללה" - חיזבאללה. גם חמאס וגם חיזבאללה שואפים לשלטון בארצותיהם. זהו יעדם העיקרי. לגבי שניהם, המאבק בישראל הוא אמצעי, יותר מאשר מטרה. אם יושג השלום, הם יקדישו את מרצם למאבק על השלטון - חמאס בפלסטין וחיזבאללה בלבנון.
האם חמאס ישלים עם השלום? הארגון הצהיר על כך בדרך מפותלת. לדבריו, אם הרשות הפלסטינית תעשה שלום, והשלום הזה יאושר במשאל-עם פלסטיני, חמאס יקבל אותו כביטוי לרצון העם. הוא הדין לגבי כל התנועות האיסלאמיות בארצות הערביות, חוץ מאשר אל-קאעידה ודומיה, שאינן מפלגות בעלות בסיס לאומי אלא ארגונים מהפכניים בינלאומיים.
אם ראשי העם הפלסטיני יחתמו הסכם-שלום שיספק את המטרות הלאומיות, כל התערבות של ארצות ערביות אחרות תיראה מיותרת, ואפילו מגוחכת. חיזבאללה, האחים המוסלמיים ושאר המפלגות הדתיות-הלאומיות יעשו תפנית, וישתתפו במאבק על השלטון בקרב המסגרות הדמוקרטיות החדשות. עם סילוק המכשול הזה, ההמונים הערביים ישפטו אותנו על-פי מעשינו, כפי שיהיו אז. תהיה לנו ההזדמנות ההיסטורית להשתתף בעיצוב מחדש של המרחב כולו. מעשינו ידברו.
לפני יותר מ-50 שנה השמיע הנסיך חסן, מי שהיה אז יורש-העצר המרוקאי (ולימים היה למלך חסן ה-2) הצעה היסטורית: להזמין את ישראל להצטרף לליגה הערבית. באותה עת, ההצעה נשמעה כחזון-תעתועים ונשכחה במהרה (אך לא על-ידי המלך עצמו, שטרח להזכיר לי אותה ב-1981, כאשר קיבל אותי ואת שותפיי לפגישה סודית). כיום, כאשר עולם ערבי חדש נראה באופק, החזון האוטופי הזה מקבל לפתע צביון מעשי. כן, אחרי כינון השלום, כאשר מדינת-פלסטין החופשית והריבונית תתפוס את מקומה כחברה מלאה באו"ם, הרעיון של ארגון מרחבי, שיכלול את ישראל, ואולי את טורקיה וברבות הימים גם את אירן - נראה מעשי. מרחב שבו הגבולות פתוחים, שבו יפרחו המסחר ושיתוף-הפעולה ממרקש עד מוסול, מחיפה עד עדן, תוך דור אחד או שניים - כן, זוהי אחת האפשרויות הנפתחות לפנינו על-ידי המאורעות הנוכחיים, מרעידי-האדמה.
התפתחות כזאת תדרוש, כמובן, שינוי מוחלט בתפישותינו הבסיסיות, שימי כמה מהן כימי התנועה הציונית עצמה, ואולי הן אף עתיקות יותר. זה לא יקרה כל עוד חיינו האינטלקטואליים והפוליטיים נשלטים על-ידי בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, אהוד ברק, אליהו ישי, ציפי לבני, שמעון פרס ודומיהם. יש לטאטא את כל חבורת הגמדים מן הבמה.
האם זה יכול לקרות? האם זה יקרה? "ריאליסטים" ינדנדו בראשיהם - כפי שעשו לפני שהאמריקנים בחרו בנשיא אפרו-אמריקני, לפני שהגרמנים הפילו את החומה שלהם, לפני שבוריס ילצין טיפס על הטנק ההוא.

תאריך:  13/03/2011   |   עודכן:  13/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגמדים
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
אורי כגדעון לוי,כנתן זך,מגרמני
שימו לב!  |  13/03/11 12:43
 
- גדעון לוי הוא צ'כי מתחזה!
fd  |  13/03/11 16:35
2
המזרח התיכון החדש שנבאת לבואו?
היכן,היכן,היכן...  |  13/03/11 12:50
3
חוצפה
ע. הנביא  |  13/03/11 15:29
 
- רק הישראלים היהודים אשמים.
יריב א.  |  13/03/11 17:10
 
- ישראלים?
ע. הנביא  |  13/03/11 20:02
4
I do not read what you publish
Gilead  |  13/03/11 16:50
5
אבנרי לא שמת לב
ע.ג.  |  13/03/11 16:54
6
הננסים מהשמאל.
מנהפך 77  |  13/03/11 17:07
7
גמדים מנקודת מבט של מיקרוב
אליק א.  |  13/03/11 17:29
8
מיקרוב ממוזמז שכל רואה גמדים ל"ת
sailor  |  13/03/11 20:18
9
א.לא יריב. סתם אויב.
מהפך 77  |  13/03/11 20:27
10
ביום שקוברים את קורבנות-שתוק!
אלישמע  |  13/03/11 22:27
11
אבנרי-זמנך עבר. לך לבית זקנים. ל"ת
עצה מידיד  |  13/03/11 22:33
12
חוץ מקללות אין לימניסטים מה
להגיד  |  20/03/11 02:53
 
- יש לנו הרבה מה להגיד ואומרים
אלישמע  |  28/03/11 12:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז העצני
הרשות הפלשתינית מנהלת ללא הפסק מערכת הסתה וזריעת שנאה ליהודים ולישראל בכלל    ספרי-לימוד, עיתונים, הרצאות, ראיונות ועוד מנציחים את המשטמה הערבית    ממשלתנו חסרת האחריות מתעלמת מכך וממשיכה להגן על ראשי הרשות העוינת
יצחק ג'קי אדרי
עם הפרטת השירותים החברתיים וכניסת העמותות והמגזר השלישי לתוך החלל שההמשלה הפקירה, החלו לקלוט עובדות סוציאליות לעבודה במסגרות המופרטות החדשות שהוקמו - מספרן מגיע היום לכדי 40% מכלל העובדים הסוציאליים
אורה עריף כץ
הכותרת הראשית בעיתון הארץ לאחר טבח חמשת בני משפחת פוגל באיתמר: "בתגובה לפיגוע: אושרה בניית חמש מאות יחידות דיור בהתנחלויות"    כך מערערים על קיום מדינת ישראל
רפי פרידמן
אחיי המתנחלים, שננו לעצמכם: שרון זרק אתכם מגוש קטיף והפך אתכם גולים בארצכם. אולמרט ייסר אתכם בשוטים בעמונה. ברק פרץ את המחסומים בפני רבי-הטבחים    מחר, כשירעמו התותחים מאירן - דעו גם אז להגן עליי    אין טובים מכם כדי להוכיח שאני תמיד הילד הטוב בכל סיפור
עו"ד יוסי דר
שונאינו הפלשתינים נכנסים לאקסטזה מטורפת מלראות דם יהודי שנשפך    אי-אפשר לשכוח את התלהבות ההמון הפלשתיני לפני 11 שנים עת בוצע לינץ' ברמאללה בשני חיילי מילואים    לא הסכסוך ארוך השנים מביא אותם לשחוט בנו, אלא צבעו של הדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il