X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העומס בבתי המשפט אינו פוחת, אך הוא אינו גזירת גורל. צריך לטפל בכל הגורמים לו - החל מריבוי עורכי הדין וכלה באורך פסקי הדין. הנה כמה הצעות מעשיות
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

כיצד ניתן להפחית את העומס בבתי המשפט? הנתונים שפרסמה הנהלת בתי המשפט (א', 13.3.11) מלמדים, שלמרות כל הדיבורים וגם המעשים - העומס אינו פוחת. בשנה שעברה נפתחו בערך אותו מספר תיקים שנסגרו, תקני השופטים מאוישים כולם, ההמתנה הממוצעת היא למעלה משנה - והשיפור אינו נראה באופק.
אבל בכל זאת יש לא מעט דברים שאפשר וצריך לעשות. רובם לא יעלו אף אגורה; להפך - הם יחסכו כסף ואולי אפילו יכניסו קצת לאוצר המדינה. אז הנה ההצעות שלנו.
  • חלק ניכר מהעומס נובע מהצפת מקצוע עריכת הדין. יש בישראל אלפי עורכי דין מיותרים שמחפשים תעסוקה ופרנסה, ולכן רצים לבית המשפט על כל שטות. בחלק מהמקרים אפשר גם לראות, שהם פשוט אינם יודעים מה שפיהם שח. זהו מצב קלאסי של כשל שוק, בו יש מקום להתערבות של הרגולטור - אם בהקשחת תנאי הכניסה למקצוע, ואם בהגבלת מספרם של העוסקים בו.
  • צריך להגביר את השימוש בכלים כמו גישור, פישור ובוררות, בתנאי שהמדינה היא שתשא במימונם, כך שלא יהיו בגדר משפט לעשירים בלבד. חלק ניכר מהמימון אפשר להשיג מהאגרה, ואת היתרה - מצעדים נוספים שמיד נציע. בולט במיוחד העומס הגובר בבתי המשפט למשפחה; דווקא שם, עם כל הבעייתיות והאמוציות, אפשר להפנות את הצדדים להליכים חילופיים.
  • במקביל, צריך להעלות את מספר העבירות המינהליות. אין סיבה שכל סטייה ממסלול תחייב הגשת כתב אישום לבתי המשפט לתעבורה הקורסים תחת הנטל. אם השוטרים יהיו ברחובות, אם משטרת התנועה תתוגבר - ניתן יהיה להעניש במקום על עבירות מסוג זה, בקנסות משמעותיים שלצידם החרמת הרכב אם לא ישולמו. הנה צעד שגם יפחית את העומס וגם יכניס למדינה עוד כסף, שניתן יהיה לנתבו למימון האמצעים המשפטיים החילופיים.
  • יש מקום לשיפור ניכר באופן ניהול המשפטים. עוד לא יצא לי לראות שופט שמתחיל את הדיון בדיוק בזמן ומנהל אותו לפי המסגרת שהוקצבה. כך מצטבר איחור על איחור, והתוצאה: העומס גדל מתוכו, גם אם לא יתווסף אף תיק. השופטים חייבים לעמוד בזמנים.
  • אם השופטים יעמדו בזמנים, הם יוכלו לדרוש זאת גם מהצדדים. כמעט בכל המשפטים בהם נכחתי בחודשים האחרונים, אחד הצדדים איחר או פשוט לא הגיע. השופטים צריכים לקנוס בצורה משמעותית את מי שמתנהג כך (הנה עוד מקור הכנסה), ויש להנחות אותם לתת פסקי דין במעמד צד אחד אם הצד האחר אינו טורח להתייצב. וכן, יש בהחלט מקום לעשות זאת גם בהליכים פליליים.
  • כל המעורבים צריכים לקצר. חלק מהשופטים התחילו להגביל את עורכי הדין בכמות הניירות שביכולתם להגיש; צריך להפוך את זה לצו המערכת. גם השופטים מצידם אינם צריכים להאריך בכל פסק דין פשוט.
אפשר כמובן להעלות עוד רעיונות. העיקר הוא להבין שזהו מצב חירום - לא בגלל העומס על השופטים (שאין לזלזל בו), אלא משום שהציבור מאבד את אמונו ביכולתה של מערכת בתי המשפט לתת לו מענה צודק ויעיל. כדאי מאוד לזכור את האימרה האנגלית: Justice delayed is justice denied.

תאריך:  13/03/2011   |   עודכן:  13/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעמיס לי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
למחוק תביעות שיקריות
מציע  |  13/03/11 23:05
2
צריך פשוט שופטים יותר חכמים
האם השופט טיפש ??  |  13/03/11 23:36
3
להכין רשימת מומחים איכותית
טוב  |  14/03/11 09:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
הכיצד דבר-אלוהים נשמע אל משה מתוך אוהל מועד?    מדוע האות א' ב"ויקרא" כתובה כאות זעירה?    ירידה אל ארץ זרה - סופה שתביא להתבוללות היורדים אליה    יש לראות בכל מצוות התורה גזירות שעל כל אדם לקיימן
אלון לופוביץ
ההסתה הפרועה שקיימת באחרונה, והייתה גם בעבר, בקרב כלי התקשורת, המשמיצה השכם והערב את המתנחלים - לא סביר שהביאה את הפיגוע עליהם, אבל בהחלט תרמה לאווירה שהביאה את הוצאתו של הפיגוע אל הדרך
ד"ר גדי אשל
ה"פלשתינים", שחיים בסדנת הסתה מתמשכת, מבינים כי כל גל של נסיגות - מה שנקרא בסגי נהור "יוזמות מדיניות", הוא כהודאה של ישראל בכך שהיא גזלה אדמה לא לה. מכאן ועד להרשאה לרצח, הדרך פתוחה. נאום "בר-אילן 2" מבטיח להיות כזה
דוד יהונתן גרינברג
מעמדו ויוקרתו של יהורם גאון מתירים לו לומר את אשר על לבו לגבי המוזיקה המזרחית/הים-תיכונית    דבריו נאמרו כדברי תוכחה ממעמד של אוהב החרד לתרבות העברית    גאון הוא אולי הלוי שבין הלויים החי בדורנו
נסים ישעיהו
העובדה שעם ישראל חי וקיים אחרי כל הגזירות וההשמדות ר"ל, ואפילו חוזר לארץ שהשם הבטיח לו ומקים בה ישות מדינית, גורמת לכך שאומות העולם תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ. או במילים אחרות, גם אם היהודים עצמם עדיין אינם מודעים לכך שתפקידם בעולם הוא תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ, עצם קיומם מספר את תהילות השם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il