X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ריימונד קארבר הוא אחד הסופרים המפורסמים בארצות הברית במאה העשרים. הוא מת בשנת 1988 כשהיה בן 50 והשפעתו ניכרת על סופרים צעירים בעולם וגם בישראל. אבל מעל יצירתו מרחפת השאלה - "זה נכון, שגורדון ליש כתב את כל סיפורי ריימונד קארבר?"
▪  ▪  ▪
דיאלוג אמיתי בין הסופר לעורך [צילום: AP]

גורדון ליש היה עורכו הקבוע של קארבר ועל עבודתו חלוקות הדעות. יש גורסים ששיפר לחלוטין את הסיפורים ויש מתלוננים שעשה בהם שמות. הכל יודעים, שהעורך ליש שינה, קיצר, החליף פסקאות וקטעים ועשה בתוכנם של הסיפורים כבתוך שלו. אלמנתו של קארבר, המשוררת טס גאלאגר, החליטה להוציא לאור את הסיפורים הלא-ערוכים. אמת לומר, כקורא לא הקדשתי עד כה תשומת לב לתפקידו של עורך ספרותי.
למרות נסיוני כעורך בעתון, לא חשבתי על תפקידו של עורך הספרים והתייחסתי רק אל הסיפור המוגמר. כאשר הציגה אתי בן זיו את "סיפורים אחרונים" של קארבר במועדון הספר שלנו, הביאה את המידע על גורדון ליש ונדהמתי לראות שבאחד הסיפורים, מחק העורך שליש סיפור!.
זה הזכיר לי אירוע מאד יוצא דופן שאירע במעריב לפני שנים. העורך הספרותי נעדר והחליפו עורך חדשות. בידיו הלא-מקצועיות של זה נפל שיר והוא פירסם אותו במדור הספרות של העיתון. ביום ששי נדהם הסופר לראות, שהשיר שלו הופיע נטול שני בתים אחרונים. בתגובה לתלונה, השיב אותו מ"מ העורך: "ככה זה בחדשות. כשידיעה ארוכה מדי, מקצרים מן הסוף. אז קיצרתי". לא העליתי בדעתי שגם בספרות יש עורכים כמו בחדשות..
אז מה תפקידו של עורך ספרותי? באתר של הספריה החדשה כתב פרופ' מנחם פרי: "פרט למקרים נדירים מאוד, טקסט ספרותי - אפילו כתב אותו סופר נפלא - יש לערוך". ובהמשך הוסיף: "עריכת ספרות היא, בין השאר, פעולה פרשנית, הכרוכה גם בשיפוטי טעם... העורך יכול להציע, למשל, לשנות את מבנה הספר, את סדר פרקיו; לעבור מגוף ראשון לגוף שלישי; להוריד או להעלות את משלב השפה; לתת לקורא רמזים או להרחיק ממנו אמירות מפורשות מדי; למחוק שורות דביקות, הגולשות לחוסר טעם, לפטפטת, לגוזמאות; להחליק צרימות; ולעתים ממש לשכתב פסקאות שמסיבה כלשהי לא צלחו תחת ידיו של המחבר וזקוקות למגעו של אדם פחות מעורב... חלק לא-מבוטל מעבודה העריכה הוא עבודת מחיקה... עריכה כמוה כליטוש יהלום. אם אין יהלום אין מה ללטש".
א.ב. יהושע, הנהנה מעריכתו של מנחם פרי, השיב בפוסט משלו באותו אתר: "סופרים ותיקים שמצאו לעצמם סגנון ייחודי משלהם ובכתיבתם טבוע חותם אישי ומיוחד, עדיין זקוקים לעינו הבוחנת של עורך נאמן, מלווה, שמכיר היטב את יצירותיהם ומקיים עימם יחס של דיאלוג אמיתי וכן - דיאלוג נטול חנופה, שאינו חושש להיות ביקורתי". חשבתי, מי אני שאבקר את גדולי המקצוענים והנה מצאתי, שבפוסט שלו מנחם פרי לא מהסס למתוח ביקורת: "לא מעט מקוראיו הרבים של 'סיפור על אהבה וחושך' של עמוס עוז, ספר חזק ומצוין לכל הדעות, יודעים שהספר היה נשכר אילו זכה להיערך. הוא היה יכול להגיח אל העולם כספר צלול יותר".
אני מסכים בהחלט עם דברים אלה על ספרו של עמוס עוז. אחרי שקראתי אותם, אוכל לומר שאני מסכים עם דבריהם של העורך הנודע והסופר הדגול על הצורך בעריכה. ועם זאת, לא תמיד עבודתם המשותפת מצליחה. בספר "אש ידידותית", למשל, נתקלתי בצרימות, שידו של העורך הייתה צריכה לסלק אותן. דמויות שהופיעו ונעלמו בלי שתרמו לעלילה או להבנת הדמויות ותיאור של אשה שחזר על עצמו ארבע פעמים בשלושה עמודים. היום אני מודע יותר לתפקידו של עורך ספרותי. עורך, לא שוחט ספרותי, כגורדון ליש.

תאריך:  14/03/2011   |   עודכן:  14/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמוס עוז / Amos Oz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עורך ספרותי כשוחט
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עצה חברית לדקל לא.ב. יהושע וכו
בן דוגית  |  14/03/11 16:13
 
- עורך דרוש. השאלה מה תפקידו
יאיר דקל  |  15/03/11 22:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
המדינה אינה ערוכה מבעוד מועד לאסון הטבע הצפוי וטומנת את ראשה בחול כבת-יענה    רק 12 מבנים בכל הארץ עברו חיזוק וגם בו יש ספק גדול    עשרות מיליונים, שנועדו לביסוסם של מבנים חיוניים, כמו בתי-ספר ובתי-חולים, קוצצו    ומי ישלם פיצויים במקרה של רעש קטלני גדול? אחרי המבול
יוסי אחימאיר
הציבור חי בתחושה ששקט שורר ברחבי יו"ש - ולא היא    שוב הראו חיות האדם את פרצופם האמיתי - פרצוף של רוצחי תינוקות וילדים    מנהיגים בעולם אומנם גינו בקול רפה את הטבח, אך יחזרו מהר מאוד להמשך מסכת הלחצים על ישראל    חבל שהממשלה חיכתה לחמישה קרבנות תמימים כדי לקבל החלטה על בנייה בהתנחלויות    יש משרד הסברה למדינה, אך אין שומעים אותו וזהו מחדל משווע    אין סיכוי לדו-קיום ולשלום עם בני העם הפלשתיני
ציפורה חלפון
רק אם נבין ממה חושש האויב באמת, נוכל לבנות מחדש את תפישת הביטחון שלנו, נוכל לשקם את יכולת ההרתעה    מלחמה, כנראה, אינה הפתרון    כרגע צריך לחזק את הביטחון האישי של כולנו, להדק את השמירה על השטחים ולסגור בוואקום את אזור קו התפר
איתן קלינסקי
אמחק ממגילת אסתר שלי את הפסוק "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז", ולא ארעיש ברעשן למקרא הפסוק "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם"    במגילה יש הטפה לרצח של חפים מפשע
דודו אלהרר
אמנים מחרימים, מי הכריח אתכם שלא להחרים? תחרימו כאוות נפשכם את מי שתרצו - רק אל תעשו מזה מפעל עולמי במטרה לפגוע בנו! אל תופיעו באריאל ואל תקנו פטרוזיליה תוצרת יהודה ושומרון    אין ברירה אלא לעצור אתכם!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il