X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מועמר קדאפי. השליט בעל מספר השנים הרב ביותר בארצות ערב [צילום: AP]
מי אתה מועמר אל-קדאפי?
מקורות חייו של קדאפי ניתן ללמוד על דמות רצינית ושכלתנית שפעולותיו מתבצעות לאחר מחשבה עמוקה. קדאפי איננו בלתי שפוי כמו שרבים נוטים לראותו, אלא ההפך הוא הנכון. הוא דמות המנהיג שהעמיד את לוב כמדינה

רקע על דמותו - מועמר גדל בחבל "סרת" שבלוב, למשפחת נוודים, לשבט קד'אד'פה. חבל "סרת" נמצא בין טריפוליטניה לקירנייקה (אלו שלושת החבלים של לוב). אנשי ה"סרת" נחשבים לבעלי אופי שבטי ונוודי ביותר. הקד'אד'פה מגדלים גמלים, כבשים ועיזים, בשנים גשומות הם אף זורעים דגנים בערוצי הוואדיות, ובנוסף מגדלים תמרים על-ידי תושבי הקבע של השבט.
מועמר היה הילד הקטן במשפחה ואביו העניק לו את השם מועמר שמשמעותו בשפה הערבית "בעל החיים הארוכים, הבכיר", כלומר שיחיה חיי משמעות. הוא לא ידע עד כמה הוא יהיה צודק. בכל אופן, מועמר נולד בשנת 1942 (התאריך המקובל, זאת מאחר שקיים איפול על פרטיו) במדבר סרת, בן זקונים ולפניו שלוש אחיות.
אביו הביא למאהל מורה-דת שילמד את הילד יחד עם חבריו, לאחר שאביו ראה כי בנו דבק בלימוד, גמלה בליבו ההחלטה לשלוח אותו לבית הספר היסודי בסרת (בגיל 10 או 12). מועמר הצליח לקבל תעודת בוגר בית ספר יסודי, לא היה זה עניין של מה בכך, באותה תקופה סיימו את כיתה ו' פחות מרבע מהתלמידים.
בשנת '57 התחיל קדאפי את לימודיו בחטיבת הביניים, בית ספר שאליו התקבלו רק כ-25 תלמידים מתוך כמה מאות שניסו. בשנת '60 עמד קדאפי בהצלחה במבחן המעבר לתיכון, אך לאחר שנה סולק קדאפי מבית הספר בעקבות פעילות פוליטית. כבר אז. בשנת '63 סיים את לימודיו, הישג מרשים במיוחד מכיוון שבשנתון שלו רק מחצית מאלו שהתחילו את כיתה י' סיימו את לימודיהם.
קדאפי השתתף והנהיג פעילויות פוליטיות כבר מהיותו בכיתה ט', בכיתה י' הוא כבר הבין שההפגנות אינן מעשה חיובי וזאת לאחר שנעצר לתקופה של כשבועיים, באותה עת החל לגבש סביבו תא נאמנים שמטרתו שחרור ואחדות ערבית, ללא כל מגמות "חברתיות". צריך לשים לב לכך שכל זה התרחש כאשר היה בכיתה י', אומנם היה גדול בשנתיים-שלוש מהשנתון של כיתתו, אך למרות זאת, לא ניתן להתכחש לעובדה שדמות המנהיג נשקפה ממנו כבר בגיל זה, הוא מנהיג מלידה.
ממי מושפע קדאפי?
על-פי הודעתו ב-1 בספטמבר 1969, בעת שהודיע על הקמת הרפובליקה, ניתן לראות כי קדאפי מושפע מכמה גורמים שעיצבו את השקפותיו ודעותיו הפוליטיות-חברתיות.
הגורם המעצב "הפנימי" היה- שנות ילדותו ומשפחתו, על-רקע חיי הנוודות במדבר, עד היום הינו לוקח עמו את המאהל שלו כאשר הוא צריך לישון מחוץ לביתו, חירותו וחיי החופש שלו נובעים מהיותו "איש המדבר", כך גם לגבי תפיסתו האדוקה את האיסלאם, שכפי שהוא מעיד שורשיה נעוצים במאהל השבטי. קיים רובד נוסף של האיסלאם, האיסלאם הרפורמטיבי, שרחש בזמן לימודיו בבית הספר (ספריו של כווכאבי), הוא לקח גם מתורתם של "האחים המוסלמים" וזאת על-אף ויכוחיו עימם. בנוסף, למד את משנת האיסלאם הנאצרית, ובעקיפין השתמש ברעיונות מערביים של לאומיות, סוציאליזם, ובעיות חיברות בעמים המתפתחים.
מפאת קוצר היריעה, לא ארחיב עוד על חייו, אך בהחלט ניתן ללמוד מכל קורותיו אלו על דמות רצינית ושכלתנית שפעולותיו מתבצעות לאחר מחשבה עמוקה, קדאפי איננו בלתי שפוי כמו שרבים נוטים לראותו, אלא, ההיפך הוא הנכון.
דמות המנהיג, שהעמיד את לוב כמדינה, לאחר שחיבר בין שלושת חבליה, שהיו פרודים ומשוסעים גם בינם לבין עצמם, בעקבות מריבות וסכסוכים שבטיים, היא דמות של מנהיג חזק וכישרוני, אשר בדרכו הוא פועל להשגת האינטרסים שקבע לעצמו, הוא כובש יעדים ונזקפת לזכותו עובדת היותו השליט בעל מספר השנים הרב ביותר בארצות ערב ובכלל.
ייתכן כי ימסור את שרביט השלטון הלאה ממנו אך בהחלט זה לא יפתיע אם ישאר לשבת על כסאו או שיעביר את שלטונו למי שיבחר בדרכו שלו ולא מתוך הפיכה כמו במדינתו השכנה-מצרים.
מועמר אל-קדאפי בנה את עצמו במשך השנים וידע לתמרן בין השבטים השונים בלוב, ובין לחצים גדולים ככל שהיו שהופעלו עליו מהמעצמות המערביות. אין זה מן הנדרש ובכלל לא מוכרח שהוא ירד מכיסאו, אבל אלו הם דברים שרק ימים יגידו.

רקע למאמר: דרך קדאפי בלוב, גרא גדעון; משטר קדאפי בלוב, שורשיו הרעיוניים והחברתיים ופועלו, גרא גדעון; Libya’s Qaddafi, the politics of contradiction, Mansur o.el-kikhia
הכותב הוא סטודנט להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה
תאריך:  14/03/2011   |   עודכן:  14/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי אתה מועמר אל-קדאפי?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
למרות הכל , כתבה טובה .
ישמעאל  |  14/03/11 11:07
2
Official biography
meyffe  |  14/03/11 13:27
 
- yes
עודד בלום  |  16/03/11 08:00
 
- לעודד: אחד הכותבים המוצלחים
מיני 1  |  16/03/11 17:34
3
קדאפי-קוץ בתחת לאמריקאים.
ראספוטין בן מדביד  |  16/03/11 19:39
4
כתבה מקצועית ואמינה
נירברששת  |  17/03/11 01:30
5
עודדי אני אוהב אותך!
דור הלבננן  |  10/04/11 12:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן קאשי
מדי שנה אנו מתכנסים לדבר על מורשת    ראש הממשלה השישי הותיר אחריו חותם מדיני; אך, החותם האמיתי, מורשתו, איננה הפצצת הכור או השלום; מורשת בגין היא העוז וההדר, האיש שבדם וביזע, בצניעות ובאהבת ישראל סלל דרכו מבריסק לירושלים - לא דרך אישית, אלא קולקטיבית    לא לרשת באנו אם כי לשרת: זוהי מורשת בגין
שלמה גזית
אינני יודע מי עומד מאחורי היוזמה הפלסטינית בפייסבוק, הקוראת לאינתיפאדה חדשה נגד ה"כובש הישראלי". אינני יודע גם אם הרצח הנורא באיתמר, שאני - ככל אדם - מגנה בכל תוקף, הוא "חלוץ" מעוות שלה (או תגובת "תג מחיר" ל"תגי המחיר" המצטברים של המתנחלים)
יאיר דקל
ריימונד קארבר הוא אחד הסופרים המפורסמים בארצות הברית במאה העשרים. הוא מת בשנת 1988 כשהיה בן 50 והשפעתו ניכרת על סופרים צעירים בעולם וגם בישראל. אבל מעל יצירתו מרחפת השאלה - "זה נכון, שגורדון ליש כתב את כל סיפורי ריימונד קארבר?"
ראובן לייב
המדינה אינה ערוכה מבעוד מועד לאסון הטבע הצפוי וטומנת את ראשה בחול כבת-יענה    רק 12 מבנים בכל הארץ עברו חיזוק וגם בו יש ספק גדול    עשרות מיליונים, שנועדו לביסוסם של מבנים חיוניים, כמו בתי-ספר ובתי-חולים, קוצצו    ומי ישלם פיצויים במקרה של רעש קטלני גדול? אחרי המבול
יוסי אחימאיר
הציבור חי בתחושה ששקט שורר ברחבי יו"ש - ולא היא    שוב הראו חיות האדם את פרצופם האמיתי - פרצוף של רוצחי תינוקות וילדים    מנהיגים בעולם אומנם גינו בקול רפה את הטבח, אך יחזרו מהר מאוד להמשך מסכת הלחצים על ישראל    חבל שהממשלה חיכתה לחמישה קרבנות תמימים כדי לקבל החלטה על בנייה בהתנחלויות    יש משרד הסברה למדינה, אך אין שומעים אותו וזהו מחדל משווע    אין סיכוי לדו-קיום ולשלום עם בני העם הפלשתיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il