נחום ברנע גילה אפוא תגלית מפתיעה: הסתה אינה יכולה להרוג, ולבטח לא לשכנע את המוסתים כי עליהם לרצוח. זה ייתכן אולי אצל יהודים, אך לבטח לא אצל ערבים. צעיר ערבי בשכם, בעוורתא, בבית פוריק או במקום אחר, יכול לינוק את ההסתה יחד עם חלב-אמו, לשיר שירי הסתה בגן הילדים, ללמוד בבית הספר היסודי והתיכון ובאוניברסיטה את כל דברי ההסתה והנאצה והשנאה והדימויים המבחילים וההשוואה הגזענית בין היהודים ובין חזירים וקופים, לקרוא את דברי ההסתה הללו בספרי הלימוד ואף להיבחן עליהם לאחר שהתכונן כראוי לבחינה, להאזין מדי יום שישי לדרשת ההסתה והשנאה האיומה של המטיף במסגד, להאזין לרחשי השנאה ולפעמים גם לתוכניות לפעולה מבצעית בקרב בני משפחתו שטופי השנאה - אך נחום ברנע יודע כי אין להתייחס לכך ברצינות. מכל מקום, לא בממשלת ישראל, המוחה באוזני העולם על מעשי הסתה אלה וברוב איוולתה ופחדנותה אינה מודיעה לאבו-מאזנים למיניהם, כי בתוך שלושה ימים תנותק כל אספקה להם אם ההסתה לא תבוער כליל, באומר ובכתב.
ואם חבורה של רוצחים בני בליעל חודרת מבעד לגדר ליישוב הנם את שנת השבת שלו, סורקת את הבתים עד שהיא מגלה בית שדייריו כבר ישנים, חודרת מבעד לחלון ושוחטת שם את ההורים ואת ילדיהם הקטנים, לרבות תינוקת בת שלושה חודשים - ברור כשמש כי אין שום קשר בין מעשיהם ובין מאה טון של הסתה לשנאת היהודים, שהועמסו על מוחותיהם מיום היוולדם וללא הפסק.
על-פי נחום ברנע, אותם מרצחים ערבים לא נזקקו להסתה, אלא יזמו את הרצח המזוויע ללא כל קשר להסתה, שכן מוחותיהם לא נזקקו לה. הלא ידוע ברבים, מן המפורסמות, שהציבור הערבי מחוסן בפני השפעתה של הסתה כלשהי עליו. מעולם לא נראו המונים ערבים מוסתים שפנו לעריכת פוגרום או סתם שחיטה, ביהודים ואפילו בערבים אחרים, לאחר דרשת יום השישי במסגד. דבר כזה קרה רק בדמיוננו. ואם הטבח המחריד בחברון בשנת תרפ"ט (כמו מאות מעשי טבח אחרים) התרחש מיד לאחר הדרשה במסגד, שבה קרא המטיף לטבוח ביהודים - היה זה צירוף מקרים נדיר.
ורק יגאל עמיר, לכל הדעות, בחור אינטליגנטי, לא היה מסוגל להעלות בדעתו באורח עצמאי את רצח ראש הממשלה, ללא הסתה פרועה מאת רבניו. לפיכך ברור כי הוא הוסת על-ידי רבנים, וכמוהו כל הימין, ולא יעזור דבר נגד מסקנה אמיצה זו. ככלות הכל, היהודים (במיוחד הדתיים שבהם) ניתנים בנקל להסתה, שלא כמו הערבים, הידועים במתינותם ובהתנגדותם לכל דבר הסתה.
תודה לנחום ברנע על השיעור המרתק.