X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי לפנות אשפה, לטפל בביוב ולדאוג לתאורה ולגינון אין צורך בראש עיר נבחר. מספיק מנהל טוב, בעל ניסיון ניהולי שיודע לנהל תקציבים ולהפעיל את המערכת שמתחתיו. צריך להפסיק את מערכות הבחירות המטורפות לראשות העיר, ולעבור לשיטה של מינוי ראש עיר עם ועדות ניהול של מנהלים מקצועיים
▪  ▪  ▪
עמרם מצנע. העלה את העיר על פסים חדשים [צילום: יעקב סער/לע"מ]

לא אחת נחשף הציבור לשחיתות שלטונית המתרחשת ברשות מקומית כזו או אחרת. השחיתות מובנית בשיטה לפיה מתקיימות בחירות דמוקרטיות לראשי ערים ולחברי מועצת עיר במדינת ישראל.
כדי להיבחר זקוק מועמד כלשהו לכסף. הרבה כסף. כסף שיממן את מסע הבחירות שלו ויכלול מודעות, שילוט חוצות, חוגי בית, ארגון אירועים ועוד כהנה וכהנה פעילויות הדורשות משאבים כספיים. ברוב המקרים המימון הממשלתי אינו מספיק והמועמד נדרש לתרומות או להבאת כסף מן הבית. מועמדים שמביאים כסף מהבית עשויים למצוא את עצמם בפני פשיטת רגל אישית וכבר היו דברים מעולם (ראו מקרה יוסי אולמרט). לכן, מי שלא רוצה להסתכן יעדיף ללכת על תרומות.
פה בדיוק מתחיל שורש השחיתות. חברי כנסת נבחרים אינם יודעים מראש אם אכן ייבחרו ומה יהיה מעמדם הציבורי אחרי הבחירה - חברי ועדות, שרים, סגני שרים וכדומה. סוגיות אלה נקבעות בהכרח בהתאם לתוצאות הבחירות. לכן, טובות ההנאה שהם יכולים להציע לתורם אפשרי אינן קונקרטיות.
לעומתם, בבחירות לראשי רשויות מקומיות טובות ההנאה האפשריות נראות בעין במיוחד כאשר הבחירה היא בראש עיר שהוא בעל סמכויות ביצוע רחבות ביותר. ולכן החבירה בין בעלי הון למועמדים לראשות עיר היא אך טבעית. לאלה יש אינטרס בזכייה במכרזים, אישור תוכניות בנייה, הפשרת קרקעות ועוד כהנה וכהנה דברים קונקרטיים שניתן לראות אותם מתממשים אם המועמד ייבחר.
לכן, בעלי הון מוכנים יותר בקלות לתרום למסע בחירות של מועמדם מתוך הנחה כי עם היבחרו של המועמד הוא יהיה חייב להם ויפעל לקידום עניינם והעסקים שלהם. המגבלות על היקף התרומות המותר נעקפות על-ידי מציאת "תורמים" שמוכנים לתת את שמם לתרומה או באמצעות תשלום ישיר לספקים (בתי דפוס, משרדי פרסום וכדומה). מוכרת גם תופעה של בעלי הון "שמפזרים" את הסיכון ותורמים למספר מועמדים.
וכך, לראש עיר שנבחר על בסיס תרומות אלה יש מחויבויות אישיות עוד בטרם ישב יום אחד על כסאו. פירעון הצ'ק מגיע מהר מאוד בצורה של קידום ענייני בעלי ההון בוועדות למיניהן של העירייה - זירוז הליכים, תפירת מכרזים, אישורים למיניהם, הקלות במיסוי ועוד. הכול נעשה כמובן בכסות של מנהל תקין כאשר מאחורי הקלעים בוחשים, מתאמים ומפעילים לחצים. יש קושי למנגנוני בקרה - טובים ככל שיהיו לאתר תופעות אלה ולמגרן. מכאן ועד לקבלת שוחד אישי הדרך קצרה מאוד.
התרחישים מתפתחים כאשר ראש עיר שנבחר וכבר "הוכיח" את יכולת ההחזר שלו מתמודד על קדנציה נוספת. וכך, אנו נמצאים במעין לופ בלתי נגמר של קשר בעלי הון עם השלטון ממנו נהנים כולם - ראש העיר מחד ובעלי ההון מאידך. הציבור משלם בסופו של דבר על הקשר הזה.
את הלופ הזה לא ניתן להפסיק. הוא מובנה בתוך השיטה של הבחירות וקיים קושי להתמודד מולו בלי שינוי השיטה. מינוי של ועדות קרואות, לפחות בחלק מן המקרים, הוכיח את עצמו. ראו מקרה עמרם מצנע בירוחם. בלי קואליציות פוליטיות ובלי שום מחויבות כלכלית או פוליטית הוא ביצע שם שינויים מפליגים והעלה את העיר על פסים חדשים ונכונים. יש עוד דוגמאות בהקשר זה.
הדוגמאות הללו מוכיחות בעליל כי בכדי לפנות אשפה, לטפל בביוב, לדאוג לתאורה ולגינון ולהקים מפעלי תרבות אין צורך בראש עיר נבחר. מספיק מנהל טוב, בעל ניסיון ניהולי וארגוני שיודע לנהל תקציבים ולהפעיל את המערכת שמתחתיו.
מוצע לשנות את השיטה. להפסיק את מערכות הבחירות המטורפות האלה לראשות העיר ולעבור לשיטה של מינוי ראש עיר עם ועדות ניהול של מנהלים מקצועיים. אין שום הבדל ניהולי עקרוני בין ניהול משרד ממשלתי, או ארגון גדול לבין ניהול של מתן שירותים מוניציפאליים לתושבי עיר. שום פוליטיקה לא נדרשת בניהול עיר. כמובן, שעניין זה מצריך הסדרה בחקיקה והחלפת דיסקט ברמה של נבחרי הציבור.
נדרשת מערכת של חוקים ונהלים הן לגבי אופן הבחירה והן לגבי ההתנהלות בפועל של המנגנונים החדשים. זה לא יהיה קל אבל זה הכיוון הנכון. בנוסף ליתרון של עצירת הלופ של קשרי הון ושלטון ברשויות המקומיות יש עוד שני יתרונות מובהקים בשיטה המוצעת:
א. חיסכון כספי גדול בניהול מערכת בחירות ברשויות המקומיות והפניית כספים אלה לצרכים ציבוריים אחרים.
ב. כוח ניהולי מקצועי במקום בחירה אקראית של פוליטיקאים שכישוריהם הניהוליים לא תמיד מוכחים ובחירתם נעשית על-פי דימויים ותדמיות שהם מצליחים למכור לציבור הרחב.
הטענה כי יש צורך בהליכים דמוקרטיים לבחירת ראשי עיר היא מפוקפקת. רק כ-30% מהציבור בממוצע משתתף בבחירות אלה. וכך למעשה אותם 30% קובעים מי ינהל אותם עבור רוב התושבים. זה אינו בהכרח הליך דמוקרטי.
הציבור שלא בא לבחור אדיש לבחירות אלה ולא מעניין מי ייתן לו שירותים מוניציפאליים. חלק מזה נובע גם מחוסר יכולת להחליט מי עדיף מפני שההתמודדות היא שטחית ומתבצעת על-פי מוכרי התדמיות. אין בבחירות אלה סוגיות של ביטחון לאומי.
וכך, מועמד שידע להביא את מצביעיו לקלפי או שייצור לעצמו תדמית של מצליחן הוא בעל סיכוי גבוה לזכות בתפקיד. זוהי אינה דמוקרטיה. נדרשת יוזמה להפיכת הרעיון הלא מגובש הזה למציאות. חשבו על זה.

תאריך:  17/03/2011   |   עודכן:  17/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוסי אולמרט  עמרם מצנע
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשביל לפנות אשפה לא צריך פוליטיקאי - צריך מנהל טוב
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אכן ראש עיר היום הוא נציג.
אריה גל .  |  17/03/11 11:38
2
מבריק חכם מרענן וצודק
מועמר קדאפי  |  17/03/11 13:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי צור
הגעתי לצומת ושם נעמדתי, לא כי רציתי אלא כי מישהו לפני החליט עבורי שאני אעצור ולא אסע. כאן הפסיק המפגן של הסולידריות להיות נחמד והפך להיות מפגן דיקטטורי של אנשים שכופים את רצונם על אחרים
ד"ר מיכאל וולט
הגיע הזמן ללמוד מיפן ולא לחוות את כל האסונות על בשרנו. הכור בדימונה ישן ומסוכן - במקרה של רעידת-אדמה, יהיה אסון. יש לסגור את הכור בדימונה ולא לנסות את מזלנו מול כוחות הטבע האימתניים
הרב אליהו קאופמן
לפני כשנתיים עדיין האמינו אנשי שמאל ששובו של דרעי יחזיר את הגלגל הפוליטי אחורה, וימתן לאומנות אצל החרדים הספרדים. הסברתי להם שזהו חלום באספמיה, משום שדרעי הפך מזמן לאיש ימין קיצוני - כי שם מרוחה פרוסתו האלקטוראלית
איילת רז
ההסכם עוד לא גובש, ולכן שביתת העו"סים ממשיכה. חייבים לנצל את המומנטום, את התגייסות העובדים ואת התמיכה הציבורית המדהימה, ולהמשיך עם הדחיפה הזו עד להשגת הסכם שבו לא מוותרים על דרישות הבסיס שלנו - שינוי מבנה השכר וצו ההרחבה לעו"סים המופרטים
בומה ענבר
גם השנה נטענו אלפי עצי זית בכפר סאלם, ממזרח לשכם, יחד, ישראלים ופלסטינים, במקום העצים שחובלו בידי מתנחלים מ"חוות סקאלי" ומאלון מורה    ממשלות חותמות הסכמים; אנשים עושים שלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il