X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחשבות ותהיות על 'כינוס' חברי האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה שמתקיים השבוע והוא בכלל לא "אסיפה כללית" (בעלת שיניים) של חבריה – אנשי הקולנוע והטלוויזיה הרשומים בעמותה ומשלמים דמי-חבר שנתיים והנחזים בעיני עצמם כחברים בגוף דמוקרטי שוויוני
▪  ▪  ▪
האקדמיה חייבת להיות גוף דמוקרטי!

הקמנו(!) את האקדמיה הישראלית לקולנוע (כן, הייתי חבר הנהלת איגוד הבמאים בעת הקמתה ב-1990 והייתי בין מקימיה) על-מנת שהיא תוכל להביא לידי ביטוי את הרצון החופשי של כלל חבריה בצורה דמוקרטית ושוויונית – ובעיקר, תביא לקידום ופיתוח הקולנוע הישראלי.
לאור מה שהתרחש ומתרחש כרגע אני לא בטוח שכך הם פני הדברים – ויש סימנים לכך "שהגולם קם על יוצריו" (הם = אנחנו). האקדמיה במהותה ועל-פי רצון מייסדיה וחבריה חייבת להיות גוף דמוקרטי במלוא מובן המילה, כי רק כך היא תוכל לבטא את רצון חבריה, אנשי התעשיה ויוצרי הסרטים הישראלים - דעותיהם ובחירותיהם.
כיום, על-פי תקנון האקדמיה, האקדמיה איננה גוף דמוקרטי המאפשר לכל החברים שמשלמים את מיסי החבר להשמיע בה את קולם, דעותיהם, או להשפיע ולהצביע בתוך מנגנון ניהולי-תפעולי כלשהו - אפילו לא ב"אסיפה כללית" שנתית של האקדמיה, ואם כך, הרי בעצם אף פעם לא.
לפי תקנון האקדמיה רק חברי ההנהלה בהווה ובעבר הם חברי העמותה הזכאים להשתתף בתהליכים ה"דמוקרטיים" שלה ב"אסיפה הכללית" ואנחנו החברים (ה"רגילים" והרבים מאוד – כתשע מאות) רק מוזמנים לצפות בסרטים ו"להשמיע את דעתנו עליהם" באמצעות ההצבעה בטופס ההצבעה, וְתוּ לא.
להלן תעתיק מצולם מהתקנון של עמותת האקדמיה:
  • "סעיף 12.6.1 האסיפה הכללית:
    האסיפה הכללית תהייה מורכבת מכל מי שישמש כחבר הנהלה בעמותה מאז היווסדה ותמנה לפחות 20 חברים.
    האסיפה הכללית תתקיים לפחות אחת לשנה בתאריך כפי שייקבע ע"י הוועד והמנהל".
הייתם מאמינים?! – לקח לי הרבה זמן להבין זאת, ואף אחד לא העמיד אותי על טעותי (טעותכם) עת לא הבחנתי בכך וביקשתי בתמימותי "ד מ ו ק ר ט י ה לקוֹל (ולתמונה)".
נכון שהאקדמיה פועלת על-פי החוק ועל-פי התקנון הרשום שלה - אבל השאלה היא האם התקנון הזה הוא דמוקרטי כהלכה, שמסוגל או רוצה ויכול להביא לידי ביטוי את מחשבותיהם ותחושותיהם של כל חברי האקדמיה.
דוגמה שאירעה השנה (2010) היא ההצבעה על חלוקת פרסי האקדמיה:
יש תקנון לעמותה, יש תקנון לחלוקת הפרסים, ויש מה שכל אחד מאיתנו מרגיש ויודע – דמוקרטיה אמיתית. אירועי השנה האחרונה (שפורטו בהרחבה וידועים לרוב החברים) שיבשו כליל את רצון הבוחרים. זה לא שהתוצאות (חס וחלילה) זויפו – אבל ברגע שלא פעלו על-פי התקנון ו"התחכמו" איתו "לפנים משורת הדין" – אפילו בלי שכל חברי ההנהלה צפו בסרטים שסביבם נסוב הוויכוח התקנוני, העדיפו וקידמו סרט אחד למסגרת העלילתית לה הוא אינו בהכרח שייך (לכאורה או למעשה) וגרמו ליצירתו של "באג 2010" שבעטיו, למשל, סרט עם 12 מועמדויות ("הדקדוק הפנימי") בשלב א' של ההצבעה, הגיע לקו הגמר עם אפס שלם של זכיות. כמו-כן וכידוע לכל, לחמישיית הגמר הגיעו רק ארבעה סרטים עלילתיים ולא חמישה, כפי שהצדק והתקנון מחייבים. סרטים "טובים" וראויים, כמו "התגנבות יחידים", "גיא אוני", "היום השלישי" ועוד אחרים "קרסו" וצנחו מחמישיית הגמר ברגע שעל-פי רצון החברים בהנהלה ואישורם מראש ובדיעבד, נכנס אליה הסרט התיעודי "המדריך למהפכה".
רצון החברים המצביעים שובש! ואסביר מדוע: זה לא בגלל שגנבו או רימו בספירה של הַקוֹלוֹת ("והמשקאות הדיאטטיים וְהַמּוּגָזִים האחרים") – זה בגלל שחברי ההנהלה ששמעו ממני לפחות, ובדיון הציבורי שהתקיים בתקשורת את כל הטענות בהרחבה החליטו לאשר לסרט תיעודי טוב(!) (שנראה בעצם כמו "סרט הדרכה") כמתחרה עם סרטים עלילתיים בצורה מובהקת – בכך הם טעו, הטעו, קידמו, דחקו ושיבשו את תוצאות הבחירה. הנהלה לא אמורה להיות גוף "קול יכול" היא כפופה לתקנון הפרסים והיא לא יכולה לומר: "השנה ככה, בשנה הבאה נראה...".
כל זה על קצה המזלג והשיפוד, הרי לא באתי להלאות אתכם בכל מה שכנראה כבר ידוע לכם ופורט בהרחבה בעבר.
האקדמיה היא שלנו, של קול אחד ואחת מאיתנו, ולכן אנחנו כאן כדי לומר שאנחנו נעמוד על זכותנו להיות חברים בדמוקרטיה שהיא אקדמיה ולא באקדמיה שהיא לא דמוקרטיה.
לחברים יש "זכות לזכויות" דמוקרטיות בגוף בו הם חברים - וצריך להיות מותאם וקיים "המנגנון המשפטי התקנוני" שיאפשר להם להביע את דעתם, לבטא את תחושת ליבם, ובבואם להצביע בכל שלב ושלב, הם ראויים וצריכים להיות בטוחים שהכל שוויוני, תקין והוגן, בדיוק על-פי התקנון ולפי ההצבעה החופשית.
כך ורק כך נקדם עוד את הקולנוע הישראלי, כשהוא בידיים טובות – ידיהם הנקיות של העושים במלאכה – הם אנחנו – המצביעים.

הכותב הוא צלם, תסריטאי, מפיק ובמאי סרטים תיעודיים(!) ועלילתיים(!!), חבר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה.
תאריך:  20/03/2011   |   עודכן:  21/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אקדמיה לנו - אקדמיה לא לנו
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
ה ב ה ר ה נוספת:
שאול דישי  |  21/03/11 12:37
2
אכן דרושה מהפכה
אורי ברבש  |  23/03/11 23:01
3
כמה עובדות והצעה פרקטית
גידי אורשר  |  24/03/11 01:40
 
- מכתבך נקטע באיבו - נא השלימו.. ל"ת
שאול דישי  |  24/03/11 11:51
4
העתק של מכתב לחבריי האקדמיה
דן וולמן  |  24/03/11 11:05
5
הבהרה
מלוי סופר  |  24/03/11 18:51
 
- So What?!
שאול דישי  |  24/03/11 20:44
6
הצעה של ח. אקדמיה
ל.ז.  |  25/03/11 14:23
7
מה זו דמוקרטיה?
אורנה לביא-פלינט  |  9/04/11 09:03
 
- אורנה יקרה ...
שאול דישי  |  12/04/11 12:26
8
לא כך ראיתי אותה 20 שנה קדימה
שלמה פבירבלט  |  5/05/11 11:20
9
תומך בדמוקרטיזציה מלאה באקדמיה
פרופ' ג'אד נאמן  |  6/05/11 08:11
10
דרושים שינויים דחופים !!!
דן וולמן  |  6/05/11 12:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
ביום שלישי היה נתניהו בדרום. לא הייתי שם, אבל אחד מעמיתיי דיווח לי שהציבו לכבודו גדר תיל שאמורה לייצג את הגדר החדשה בגבול המצרי. נתניהו והשרים הביטו דרכה אל המצלמות, כמו אסירים במחנה ריכוז. התמונה נועדה לשדר ביטחון. היא שידרה מצוקה. מצג שווא שכזה חייב להדאיג שמא השיטה הזאת של הונאת הציבור יש בה מן האמת
צ'לו רוזנברג
הדירה הקטנה בת השלושה חדרים של הוריי הושכרה לבחור שעד מהרה התברר כי שלטון החוק בעקבותיו והוא קיבל עונש מאסר בבית הכלא. את שכר הדירה הוא לא שילם והותיר את בעלת הבית להיאבק מול הביורוקרטיה על-מנת לשמור על זכויותיה. לימים הוחלט לעשות את מה שמכונה בשפה משפטית "איחוד תיקים" ומהחוב שהצטבר שולם סכום פעוט של 54 שקלים בלבד. שלטון החוק ניצח, השאלה את מי?
דודו אלהרר
כדי שנוכל להעז ולקרוא לישראל "מדינה דמוקרטית" היא צריכה קודם לכל להיות - מדינה. אין דמוקרטיה בלי מדינה. מי שעיניים לו בראשו ושכל ישר בין אוזניו יכול להבחין כי במקום הזה יש כל מיני דברים, אבל אין עדיין מדינה. לכל היותר, אנחנו יכולים לקרוא למדינת-ישראל "מדינה בהקמה", בדרך למדינה
חן בן אליהו
זה הזמן בו על הפוליטיקאים שלנו לחוקק חוק חדש שיגביל אחת ולתמיד את התערבותו הבוטה של הנשיא בפוליטיקה. זה הזמן למנוע ממנו לגונן באובססיביות על כישלונותיו המהדהדים ולגרור את ישראל בכוח לנתיב החביב עליו והמכונה אצלו 'שלום', הלא הוא נתיב ההרס והגירוש
ליאון אלי
היין מקובל ונפוץ בכל העולם, ובשנים האחרונות הפך לפופולרי מאוד גם בישראל. חובבי היין מדברים רבות על ריחו, שתייתו וטעמו. שתיית יין היא חוויה אסתטית, ולכל סוג יין יש את הכוס המתאימה לו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il