X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אז מה דעתכם על תרומה לבית חולים של 45 מיליון דולר ממשפחה ישראלית שהונה מגיע ל-10 מיליארד. זה מעט? זה הרבה? זה נדיב? זה מכסה את חובם לחברה?
▪  ▪  ▪
נדיבות? קמצנות? [צילום: פלאש 90]

לאחר 2000 שנות גלות ועוד 62 שנות מדינת ישראל זכינו לכמה וכמה מיליארדרים שהתחילו את אימפריית ההון שלהם בישראל, העוסקים, בין השאר בתרומות לקהילה.
לאחרונה התבשרנו כי משפחת עופר, העשירה בישראל, בעלת ממון הנאמד בעשרה מיליארד דולר, תרמה להקמת אגף חדש בבית החולים איכילוב בתל אביב סך של 45 מיליון שקל. בני אותה משפחה, רצו בעבר לתרום 20 מיליון דולר מהונם האגדי כחלק מעלות בניית האגף החדש במוזיאון תל אביב והתנו את תרומתם (שלא היוותה את עלות כל הבניה אלא רק חלק ממנה) בקריאת שם המוזיאון על שמם. כידוע יש תורמים רבים שצניעותם ונדיבותם לא הופכת אותם לדורשי תנאים. יש שנותנים כדי לתרום. לתת.
20 המיליון שלהם נדחו אז על-ידי ועדת המוזיאון. בתרומה לבניית האגף החדש בבית החולים איכילוב, השתתפו גם תורמים אחרים, מלבד משפחת עופר, איש כפי יכולתו והחלטתו. נושא התרומות בישראל, הוא יחסית, בחיתוליו. זאת למרות שעם ישראל נחשב לעם של גומלי חסדים העוזרים זה לזה.
בארה"ב, מאז צמחו בה העשירים הגדולים, מזה כ-130 שנה, התפתחה מסורת שנקראת בשם "להחזיר לקהילה". התרבות האמריקנית בתחום זה קובעת כי אדם שהתעשר מכך שמוצריו נרכשו על-ידי אזרחים כמוהו, שרכשו אצלם דלק, תירס, שוקולד, צבעים, תרופות, בגדים וכל מה שבתוך השוק האמריקני הפך את היצרנים למיליונרים ובהמשך למיליארדרים, אך טבעי שאלו שהרוויחו יחזירו בכספי תרומות חלק מרווחיהם לקונים. ההחזר הוא תרומה לחינוך, מחקר, רפואה, תרבות ואמנות.
הרוטשילדים ותרומות לקהילה
חמשת בניו של אנשל רוטשילד שהיו האנשים העשירים ביותר באירופה ( בין השאר הילוו כספים לממשלות אירופה השונות) במהלך המאה ה-19 ועד פרוץ מלחמת העולם הראשונה, תרמו לקהילה כעיקרון מקודש (הם תרמו גם חלק לקהילות יהודיות וגם למתיישבים יהודים בארץ ישראל). הם הקימו קרנות מחקר בתחום הרפואה הקיימות כבר מאז שנות ה-70 של המאה ה-19 ועדיין ממשיכות לפעול. בכך הקדימו את האמריקנים שבאותה תקופה עדיין "חיפשו את עצמם" וטרם הקימו את האימפריה העשירה בעולם.
העשירים החדשים בישראל אכן מתנהגים כעשירים חדשים. לביטוי זה כל הקונוטציות השליליות המכוונות למי שהתעשר זה עתה וכל מעייניו בהתפארות בעושרו ודאגה לתענוגותיו. הנובורישים הישראלים גרים בבניינים ובבתים הכי בולטים, נוסעים ברכבים הכי יקרים, נוסעים במטוסים פרטיים יאכטות ועונדים את היקרים בשעונים וכדומה ורעיותיהן מקושטות לא פעם "כעץ חג המולד" ל"מען יראו ויתפוצצו".
יוצאים מכלל זה שרי אריסון בעלת המסורת האמריקנית דור שני לתורמים לקהילה אחרי אביה, טד ואחיה מיקי, וכן, סטף ורטהימר האיש שעשה את כספו במו ידיו, שהתנהל בשיא הצניעות, התרבות ואהבת ישראל שתרם את הידע והחזון שלו להקמת פארקים לתעשיות בישראל וחינוך לצעירים למקצועות של מכניקה עדינה, אופטיקה, מיחשוב, פיתוח בתחום המתכות ועוד. יש כמובן את העשירים הצנועים, הלא מיליארדרים התורמים בצניעות, בלי יחצנים שמפרסמים כל גרוש שנתרם.
נחזור למשפחת עופר. ברור שיש צדיקים מבין קוראי טור זה שיגידו בליבם או יכתבו על כל קירות העיר, כי עופר ומיליארדרים אחרים, יכולים לעשות בכספם בדיוק את מה שהם רוצים ואף אחד לא יכול להעיר להם שתרומתם קטנה מדי ביחס לעשרם המופלג. אז זהו שלא! הם יכולים לעשות וגם עושים מה שהם רוצים, אבל, לא יוכלו לעולם להתעלם מעיקרון ההחזר לקהילה ממנה הרוויחו ובזכותה התעשרו ( במקרה עופר רוב חברות המשפחה נקנו ממדינת ישראל במחירים נמוכים ולא בזכות הקמה וייסוד או המצאות ופיתוחים על-ידי מי מבני המשפחה).
יש תרומות ויש תרומות
הסכום 45 מיליון דולר כתרומה לקהילה, שנתרם על-ידי העופרים למען בית החולים נראה לי מצומק למדי, יחסית... ראו להלך רשימת תרומות (דה מארקר 21 למרס 2011) בתחום החינוך הגבוה והמחקר מן השנים האחרונות של יהודים שלא חיים בישראל ואשר לא עשו את הונם ממכירת מוצרים בישראל או מתוך ישראל.
250 מיליון דולר נתרמו בשנת 2005 לאוניברסיטת בן-גוריון ממשפחת מרקוס הלא ישראלית. 100 מיליון דולר נתרמו בשנת 2005 על-ידי אלפרד מאן להקמת מכון מחקר בהנדסה ביו רפואית בטכניון. 50 מיליון דולר נתרמו על-ידי קרן ספרא בשנת 2009 להקמת מרכז לחקר המוח באוניברסיטה העברית. 26 מיליון דולר נתרמו בשנת 2005 על-ידי קרן ראסל ברי להקמת מכון לננו טכנולוגיה בטכניון. 18 מיליון דולר נתרמו על-ידי האחים מנדל מקליבלנד אוהיו, בימים אלה להקמת מרכז למדעי הרוח באוניברסיטה העברית. האחים מנדל תרמו כבר לישראל 300 מיליון דולר!!!!!! מתוכם 100 מיליון דולר להקמת מפעל פיניציה לזכוכית בירוחם.
אז מה דעתכם על תרומה לבית חולים של 45 מיליון דולר ממשפחה ישראלית שהונה מגיע ל10 מיליארד. זה מעט? זה הרבה? זה נדיב? זה מכסה את חובם לחברה? כדאי שילמדו משני האנשים הכי עשירים בעולם שתרמו את רוב המיליארדים שלהם לחינוך בארצות שונות לא רק בארהב: ביל גייטס וורן באפט. תרמו לחברה האנושית משכלם, תבונתם וכישרונם ואף תרמו את רוב כספם לזולת וגם ממשיכים להרוויח. כן. יש גם דברים כאלה.

תאריך:  22/03/2011   |   עודכן:  22/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תרומות של מיליארדרים לקהילה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מותק, כמה את תרמת, וכמה הונך ? ל"ת
עוד מטיפת מוסר.  |  22/03/11 15:02
2
התרומה כאמצעי להתעשרות קלה..
מטאטא  |  22/03/11 19:31
3
לקהילת חזירים שלא אומרים תודה
חסר בכותרת  |  23/03/11 08:39
4
מכובד
donna1  |  10/05/11 01:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ועדות השחרורים מתנות בדרך כלל שחרור מוקדם של עברייני מין בקבלת טיפול - אך קצב מכחיש מכל וכל את העבירות בהן הורשע, ולכן ספק אם יסכים לקבל טיפול בכלא
דודו אלהרר
יש להם ארגון מסודר עם משרדים ראויים להנאותיהם, נשפים, הצגות גאלה, קבלות פנים, נסיעות, טיסות, ארוחות, וגם פה ושם הפגנות, ועידות וכינוסים    מה איכפת להם זכויות אדם?    מהות הארגונים הללו אינה אלא בטלה לשמה
דרור אטקס
אין בר-דעת התומך ברצח ילדים ועוללים, אך גם אין הרבה אנשים שמסוגלים להגן על זכותן של 400 משפחות מתנחלים באיתמר להשתלט על אלפי דונמים של קרקעות פלסטיניות, כדי להקים לעצמן מובלעת מבוצרת המשפריצה סביבה אלימות
גלית קדמי-ביבר
כמעט כולנו חוטאים מדי פעם באי-ביצוע משימות שהחלטנו לקחת על עצמנו - לתקן את המוט השבור של הווילון, להתקשר לקרובים-רחוקים, לבדוק אם מגיע לי החזר מס ואפילו ללכת לבדוק בעיה רפואית    טכניקה לפתרון הבעיה: לבדוק מה הם הרווח וההפסד
צבי כסה
כך צריך לומר ראש ממשלה סוציאל-דמוקרט: "התפארות שרי האוצר מהימין בהצלחה הכלכלית של ישראל היא טלוויזיונית. ב-20 שנה לא הצטמצם הפער הכלכלי בין ישראל לארה"ב ואירופה הצפונית. ניצור את התשתית לחיזוק כושר תחרות ולהרבות את הרווחים. אבל 'נריב' איתכם על צדקת החלוקה!"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il