X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במבט לעתיד - ניתן לצפות שהגנה על הצרכן תלך ותגבר, בזכות הכלי החשוב של התובענה הייצוגית, שממשיך לשנות סדרי עולם ביחסים בין הצרכן לחברות המסחריות החברות, אשר יודעות כי "מחפשים" אותן, נזהרות כפליים מלפגוע בצרכניהן
▪  ▪  ▪
להגן על הצרכן [צילום: AP]

נראה שלפני 20 שנה האפשרות של האזרח הקטן, קל וחומר האזרח הזר בישראל, לתבוע תאגידים גדולים בגין פגיעה צרכנית בו, פגיעה אזוטרית במישור האישי, הייתה כחלום באספמיה. חוק תובענות ייצוגיות, שחוקק לפני כמה שנים - הוא תוצר של עליית המודעות בדבר חשיבות הגנת הצרכן, בין השאר, לאור פניות גוברות והולכות לבתי המשפט בהליך של תובענה ייצוגית, על בסיס הוראות חוק שונות, שסיפקו מזור חלקי בלבד - ממשיך לבעוט ולהשפיע מהותית על חייו של הצרכן ועל היחסים שבינו לבין התאגידים המלווים אותו בחיי היומיום. חוק זה שינה, הלכה למעשה, את המוסכמות במערכות היחסים והכוחות שבין החברות לצרכנים, כאשר צרכנים ועורכי-דין לא מהססים הרבה לעשות בו שימוש, לטוב ולרע.
נזקים קטנים שנגרמו לצרכנים שונים, אף אם רבים, אשר זכו בעבר להתעלמות גמורה אצל החברות המזיקות ואולי אף בוצעו לעתים כחלק משיקול עסקי-מסחרי קר, הפכו את עורם והיו לנזקים גדולים לחברות, אשר מצאו עצמן במרכזם של הליכים משפטיים, נזק תדמיתי ולעתים אף נדרשו לתשלום פיצויים גדולים.
הוראות החוק, לצד פרשנות בית המשפט, אשר בוחן בציציות את התנהלות החברות מול הצרכן, מקשות על החברות לקנות בנזיד עדשים את דרכן החוצה מההליך השיפוטי.
מעבר להשפעה הישירה של החוק על הצדדים לתובענה הייצוגית ואף מעבר להשפעתו על כלל צרכניה של החברה המסחרית שהיא צד לאותו הליך משפטי, לחוק גם החצנות חיוביות רחבות הרבה יותר על כלל ציבור הצרכנים בישראל. הוראות החוק והתפתחויות הפסיקה בתחום, הובילו הלכה למעשה להטמעה של עיקרון הגנת הצרכן בקרב החברות המסחריות, אשר נזהרות מביצוע עוולות קטנות, שבעבר היו אדישות להן, אף אם לעתים עושות זאת הן משיקולים מסחריים גרידא.
העוקץ - גם אם החוק והתפתחויות בתחום מיום חקיקתו ככלל הם חיוביים, יש להם גם אחים שליליים - כך חלק גדול מהבקשות להגשת תובענה ייצוגית נדחה בידי בית המשפט, כאשר לעתים עורכי-דין וצרכנים עושים שימוש ציני בכלי התובענה הייצוגית בניסיון לגרוף רווחים על חשבון החברות.
החברות מצידן, כל בקשה לאישור תובענה ייצוגית המוגשת לבית המשפט, מחייבת אותן להוצאות משפטיות בלתי מבוטלות, אף אם אין עוול בכפן. מצד שני, גם בין החוחים ניתן למצוא שושנים - תביעות סרק אלו שיש לגנותן (ככל תביעת סרק), מגבירות בפועל את ההרתעה בקרב החברות, אשר יודעות כי "מחפשים" אותן, ונזהרות כפליים מלפגוע בצרכניהן, ובכלל נראה כי התועלת של חוק תובענות ייצוגיות גדולה עשרות מונים על הנזק הטמון בו.
במבט לעתיד - ניתן לצפות שהגנה על הצרכן תלך ותגבר, בזכות הכלי החשוב של התובענה הייצוגית, שממשיך לשנות סדרי עולם ביחסים בין הצרכן לחברות המסחריות. כך, אפשר לקוות גם כי הגנה שמעניק החוק תתפרש הלכה למעשה גם אל מעבר לפגיעה אפשרית של התאגידים הגדולים, אל העסקים הקטנים יותר, המושכים מטיבם פחות את תשומת הלב של עורכי-הדין, וחשופים לכן פחות לתביעה הייצוגית.

הכותבת היא שותפה במשרד ש.פרידמן ושות' מומחית לנושא תובענות ייצוגיות וחקיקה להגנת הצרכן.
תאריך:  24/03/2011   |   עודכן:  24/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם האזרח הקטן ממשיך להיות קטן?!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תובענות ייצוגיות נגד רשויות?
אחד העם  |  24/03/11 10:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
העיתונאי איתמר לוין, פרסם דברים מפיה של השופטת (בדימוס) עדנה בקנשטיין, הנשיאה לשעבר של בתי המשפט בת"א-יפו, לפיהם, יש לשמוע את קרבנות תאונת דרכים קטלניות לפני מתן גזר הדין כפי שהיה במקרה של הנערה שחר גרינשפן. "הסדרי טיעון" - הם הכרח בל יגונה - אבל שופטים רשאים וחייבים לדחות הסדרים לא הגיוניים ונוגדים את טובת הציבור
ליאור רזניק
לצערי, היום, יותר מתמיד, מערכת המשפט אינה שקולה לצדק    מי שחטא, במקרה הטוב יוצא בזול. במקרה הפחות טוב, משוחרר ללא כל עונש    עונשו של מרק פטריק, דורס הנערה שחר גרינשפן, הוא דוגמה למערכת משפט שקרסה
יוסף דוריאל
אסון יום הכיפורים של 1973 נגרם על-ידי קברניטים שטעו קשות אך בתום לב. האסון המתגלגל לפתחנו כיום נובע מתרבות ניהולית הבנויה על אובדן ערכים, אטימות מחשבתית, צביעות ובוּרוּת שחצנית
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
בפסיקה חדשה מעניקה ועדת הערר פרשנות כלכלית, המרחיבה את המונח "שימוש במישרין" ביחס למקרקעין שבידי מוסד ציבורי. שימוש בהכנסה או ברווחים ממקרקעין לצורך מטרות המוסד איננו בגדר "שימוש במישרין", בין אם המדובר ברווחים שוטפים או ברווחים ממכירת הנכס
יורם הר-לב
תמריץ מקבלים רק במחיר פער בין שכר העובד המצטיין בעבודה בכישרונו ובזיעתו, לבין השכר שיקבל העצלן האדיש. חוסר הצדק שמרגיש מי שמתאמץ ומקבל שכר כמו הבטלן, משתווה רק לאדישות של אדם שלא מתחשק לו לעבוד אם גם כך הוא מרוויח כמו הפראייר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il