X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע זכה חודש ניסן לעמוד בראש החודשים כראש השנה בימי קדם? מהי משמעותם של שלושת שמות חג הפסח - ניסן, אביב, ראש חודשים? למה הקפידו חז"ל בשמירת דיני החג? בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל
▪  ▪  ▪
מתכוננים לחג החשוב ואופים מצות לפסח [צילום: פלאש 90]

מדוע זכה חודש ניסן להיות ראש וראשון לכל החודשים בלוח השנה היהודי? זאת רואים אנו מדברי הכתוב בספר שמות [פרק י"ב, ב']: "החודש הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה". גם בדברי המשנה במסכת ראש השנה [פרק א', א'] מצינו שחודש זה שימש בין ארבעת ראשי השנים כנקודת ציון במסלול השנה כראש השנה למלכים ולרגלים.
מה הם הטעמים שזכה דווקא חודש זה לעמוד בראש החודשים בימי קדם כראש השנה, ובתקופה מאוחרת יותר כראש השנה למלכים ורגלים? הטעם הראשון קשור לטבע: שתי עונות עיקריות בארץ ישראל - קיץ וחורף - ובניסן נפתחת עונה חדשה, מסתיים החורף ומתחיל הקיץ - עובדה הבאה לידי ביטוי בתפילת שמונה-עשרה. בפסח אנו מפסיקים לומר את ברכת "משיב הרוח ומוריד הגשם" ובמקומה אומרים את ברכת "מוריד הטל". חודש ניסן מהווה גם נקודת גבול בין עונות השנה - הבשלת היבול החורפי, השעורה והחיטה, שמצאה את ביטויה החגיגי בהבאת העומר ובקביעת ט"ז בניסן כראש השנה לעומר, ומכאן ואילך מתחילה שנת יבול חדשה.
חוץ משינוי האקלים קיימת תופעה מעניינת בחיי בעלי-החיים. באביב עוזבים עופות החורף את הארץ ועופות הקיץ באים תחתם. חילוף משמרות בעולם בעלי הכנף. גם מזלו של החודש, טלה, קשור לטבע - זאת על שום קרבן הפסח שעם ישראל מקריב במועד כמצוין בתורה: "ויקחו להם איש שה לבית אבות שה לבית" [שמות י"ב, ג'].
הטעם השני הוא החשוב יותר, וקשור לאירוע הלאומי הגדול שהיה לעם ישראל ביציאתם ממצרים. מבחינה היסטורית הוא בעל הערך המוסף הייחודי לחודש זה. יציאת מצרים הייתה מאורע ענק שנצרב לדורות לא רק לעם ישראל אלא לכלל אומות העולם מאז ועד היום. זכר יציאת מצרים מובא לא רק בתזכור של חג הפסח, אלא אף בשאר הרגלים ובמסגרת מהלך עשיית המצוות היומיומיות שבחיי האדם שומר המצוות כדוגמת מצוות ציצית, תפילין, ברכת המזון וכן הלאה.
בהצצה נוספת על החודש שבמרכזו ניצב חג הפסח, נראה ששלושה שמות נתכנו ואלו הם: חודש ניסן, חודש האביב וראש חודשים, והוא השביעי למניין בריאת העולם והחודש הראשון ליציאת מצרים. מה באים להביע שמות אלו?
ניסן: השתרש בשפה העברית עם שובם של גולי בבל לארץ ישראל. הוא נזכר פעמיים בתנ"ך [אסתר ג', ז'; נחמיה ב', א']. בצלצולו מזכיר את השם ניצן ואכן בחודש זה "הניצנים נראו בארץ עת הזמיר הגיע וקול התור נשמע בארצנו" [שיר השירים ב', י"א].
אביב: מציין את עונת השנה בה מבשילה התבואה. השם מרמז על היותו הראשון לחודשי השנה אביב - אב ל-י"ב חודשי השנה.
ראש חודשים: ממחיש בפנינו את תהליך הגאולה שאבותינו יצאו ממצרים בחודש זה, חודש של גאולה בעבר וגאולה לעתיד: "בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל" [מסכת ראש השנה, י"א, עמ' ב'].
על-אף שהאנושות נולדה בחודש תשרי, עולה ערך הגאולה על ערך היצירה, ועל כן נבחר החודש להיות הראשון לחודשי השנה וממנו מונים לפי התורה את שאר החודשים.
בשל חשיבותו הגדולה של האירוע קיימים דינים רבים להלכות הפסח שאין להם אח ורע בשום חג ומועד. חז"ל הקפידו מאוד בשמירת דיני החג - זאת נראה מהעיון בפסוקים הבאים: "שמור את חודש האביב" [דברים ט"ז, א'], וכן: "ושמרתם את המצות" [שמות י"ב, י"ז].
החג הוא היחיד מכלל המועדים שמקפידים לקיימו באיחור של חודש במקרה שלא ניתן לקיימו במועדו וכהלכתו - כגון מי שהיה טמא או מי שהיה בדרך רחוקה, שדינם לקיים "פסח שני". נוכח חשיבותו של ניסן כראש חודשי השנה מזהירה אותנו התורה שהפסח יהיה בזמנו ובעונתו הטבעית, לכן קיימת הקפדה על קביעת החודש ועיבור השנה כדי שהחג יהיה במועדו.
הנביא מיכה מבטיח: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" [ז', ט"ו]. מפסוק זה למדו חז"ל כי סגולה מיוחדת מוטבעת בחותמו של חודש ניסן גם לגאולה העתידית. לכן אף בשעת צער צריך אדם לזכור את ימי השמחה העתידין לבוא ואל יתייאש מן הפורענות כי "בניסן עתידין להיגאל".

תאריך:  24/03/2011   |   עודכן:  24/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניסן - ראש החודשים: בין גאולה ליצירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל מנין
התמונות הקשות מחזירות אותי לגיל 16, הגיל בו החלטתי שאיני יכולה עוד לשבת בשתיקה אל מול מעשי טרור רצחניים שבוצעו בתדירות גבוהה, כמעט על בסיס יומיומי    במבט אישי ומפוכח היום, עת בוצע פיגוע בירושלים, המסקנה היא שדבר לא השתנה - אז לא היה פרטנר וגם היום אין פרטנר
איתן קלינסקי
מאות פועלים פלשתינים מגיעים לפנות בוקר למחסום אייל, בו אין מחסה מפני גשם או שמש, אין שירותים ואין שעת פתיחה קבועה    נראה שאין אחד בין האחראים על דרך ההתנהלות של המחסום שחש צורך לשאול עצמו שאלות    מציאות זו עלולה להתפוצץ לנו בפנים
עמוס שריג
אני מודה: שלילת אזרחותו של גדעון לוי אומנם תמנע ממנו להסתובב חופשי בארץ, אבל לא לסתום את הפה בעולם, כך שבהצעה שלי יש גם קורטוב של רצון להרע למי שלא חדל להזיק לי ולאחרים מעל לכל במה ותחת כל עץ רענן    וחוץ מזה, זכותה של דמוקרטיה לנקוט צעדים אנטי-דמוקרטיים כדי להגן על עצמה
גורי גרוסמן
טייסים צרפתים, בריטים ואיטלקים מפציצים מטרות בטריפולי ובבנגזי, הורגים אזרחים חפים מפשע, במטרה להגן על אזרחי לוב המורדים בשליט שלהם    יפי הנפש בעולם אינם פוצים פה, אלא אם כן מדובר במעשים של מדינת ישראל...
הרב ישראל רוזן
מפעל ההתנחלות ביהודה ושומרון הוא כור רב-עוצמה לכל המפעל הציוני הנאדר. כור זה מקרין אנרגיות ומתח גבוה לכל העם היהודי בארץ ובתפוצות. אלמלא כור זה, ואלמלא המתח החלוצי של מתנחלי לב ארץ ישראל - היינו מזמן מתחפרים בחשכת מדינת רצועת-חוף הנצלפת מגבעות קלקיליה ואום-אל-פחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il