X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהצעת החוק שהוחלט בוועדת חוקה, חוק ומשפט להעביר לקריאה שנייה ושלישית, מצוין כי מטרת התיקון היא לקבוע באופן שונה את האיזון הראוי בין עיקרון סופיות הדיון וסוגי העניינים שראוי שיתבררו בבית המשפט העליון, לבין מימוש הזכויות המהותיות של עצירים ונאשמים. האמת הצועקת מאחורי הצעת החוק משמעותה כי מי שנעצר מעצר ימים ועררו על מעצר זה נדחה בבית המשפט המחוזי, לא יוכל לערור באופן אוטומטי לבית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון. החירות היא נכס יקר [צילום: פלאש 90]

בשקט בשקט, באופן סמוי ורחוק מן העין הציבורית והאוזן הקשובה לפגיעות בזכויות אזרח מהותיות, חלף, חמק מדיון ציבורי פומבי, פתוח וממצה, הדיון שהתקיים בוועדת חוקה חוק משפט של הכנסת, בהצעת חוק "חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים)(תיקון מס' 9) (ערר שני ברשות והארכת מעצר או חידושו), התש"ע-2010 שפורסמה ב"רשומות" מטעם הממשלה.
דיון זה התקיים וננעל מעט יותר לפני כשבועיים ימים. ביום האחרון של חודש פברואר השנה. מתוך 14 מוזמנים שהשתתפו בישיבת ועדת חוקה חוק ומשפט, 7 משתתפים היו אנשי משרד המשפטים, פרקליטים מהפרקליטות הפלילית שבשירות המדינה, עו"ד מהלשכה המשפטית של הנהלת בתי-המשפט, 2 קצינים מהמשרד לביטחון פנים וכן רמ"ד חקיקה במשרד הביטחון. עשרת משתתפים אלה מזוהים כולם עם הממשלה שמטעמה הוגשת הצעת החוק. מולם התייצבו 4 משתתפים מהסנגוריה הציבורית והאגודה לזכויות האזרח. לא למותר לציין ולהדגיש, כי בדיון זה לא נכח כל נציג שהוא של לשכת עורכי-הדין.
בתום הדיון, נדחו כל ההסתייגויות שהוגשו להצעת חוק זו, פה אחד. הצעת החוק, כמות שהוגשה היא בידי הממשלה - כפוף לשינויים מסוימים בעת ניסוח החוק - אושרה גם היא, פה אחד. במצב דברים זה החליטה ועדת חוקה חוק ומשפט, להעביר הצעת חוק זו לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
שני עניינים הם נושאה של הצעת חוק זו. ברשימתי זו מתכוון אני לעסוק, אך ורק בהצעת הממשלה הנכללת בהצעת חוק זו, לפיה מי שמבקש לערור על מעצר שנעצר הוא בבית משפט שלום ועררו על מעצר זה, נדחה בבית המשפט המחוזי, יאלץ להגיש בקשת רשות ערעור, לצורך הגשת ערר על החלטת בית המשפט המחוזי, לבית המשפט העליון. כיום, במצב הדברים הקיים, פתוחה הדרך בפני מי שעררו על מעצרו בידי בית משפט השלום, נדחה בידי בית המשפט המחוזי, לפנות פעם נוספת בערר לבית המשפט העליון, בלא כל צורך בנטילת רשות מוקדמת לשם כך מבית המשפט העליון.
בהצעת החוק נכתב, כי תיקון החוק בעניינים הנכללים בהצעת החוק, מקורו בהמלצותיה של הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר הדין הפלילי ודיני ראיות, בראשות שופטת בית המשפט העליון, מרים נאור. בהצעת החוק שהוגשה כאמור מטעם הממשלה מצוין, כי מטרת התיקון המוצע הינו לקבוע באופן שונה את האיזון הראוי בין עיקרון סופיות הדיון וסוגי העניינים שראוי שיתבררו בבית המשפט העליון לבין מימוש הזכויות המהותיות של עצירים ונאשמים.
הממשלה מפרטת בהצעת החוק, כי על-פי נתוני הנהלת בתי-המשפט, מתקיימים בבית המשפט העליון כ-1000 דיונים, מידי שנה, בנושא הארכות מעצר וכ-600 דיונים בעררים על החלטות בתי-משפט מחוזיים בהחלטות הנוגעות למעצר, כאשר מעל ל-40% מתוכם הם עררים שניים, שהם עררים של בית המשפט המחוזי, שניתנו בעררים על החלטות של בית משפט שלום.
מעבר למלים מכובסות אלה של "איזון ראוי בין עיקרון סופיות הדיון" אל מול "מימוש הזכויות המהותיות של עצירים ונאשמים" מסתתרת אמת עובדתית אחת, אשר לא ניתן להגדירה במלים הנוגעות ל"עקרונות" או ל"איזון ראוי". אמת צועקת ובוערת זו משמעותה, כי מי שנעצר מעצר ימים ועררו על מעצר זה נדחה בבית המשפט המחוזי, לא יוכל לערור - באופן אוטומטי, מיידי ובלי כל הגבלות שהן -על החלטתו זו של בית המשפט המחוזי, לבית המשפט העליון.
הממשלה מציעה, בהצעת חוק זו, כי במסגרת בקשת רשות הערעור שתוגש לבית המשפט העליון, יוכל שופט, דן יחיד, לדחות בקשה שכזו, על הסף, בלא דיון בנוכחות הצדדים. היה ותינתן רשות הערעור המבוקשת, ידון בערר בית המשפט העליון בערר, בשופט יחיד.
כותב שורות אלה לא העלה בדמיונו הפרוע ביותר, כי יום יבוא והנה ייעצר הוא, בידי בית המשפט השלום, אולם נתקיימה בו, גם נתקיימה, מציאות דברים זו. מששוחרר הח"מ למעצר-בית, בידי בית משפט השלום, הגישה הפרקליטות ערר לבית המשפט המחוזי- ערר שנתקבל, ושחרורו למעצר בית בוטל, בו ביום. על אתר ובאופן מיידי הגיש עורך-דינו, עו"ד מיקי חובה ממשרד אביגדור פלדמן, ערר לבית המשפט העליון בשל השבתו למעצר, כאשר על סיפה של שבת, בוטלה החלטת בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון אישר שהותו במעצר-בית, כקביעת בית משפט השלום.
לו הייתה מציאות דברים, לפיה הייתה הצעת החוק, נשוא רשימתנו זו, בתוקף, בעת התרחשותם של דברים, לא הייתה מבוטלת החלטת בית המשפט המחוזי, בידי בית המשפט העליון, בתוך פחות מ-24 שעות והח"מ היה מצוי מאחורי סורג ובריח, תחת לשהות במעצר-בית. וזאת לדעת. נדירים שבנדירים (אם בכלל מתקיימת מציאות דברים שכזו, למעשה ובפועל!) הם מקרים בהם מתקבלת בקשת רשות ערעור, ללא קבלת תגובת הצד שכנגד.
יחד עם זאת, מעשה שבשגרה הוא שבקשת רשות ערעור נדחית בידי בית המשפט, על הסף. בדרך כלל, מבקש בית המשפט, בנסיבות שכאלה, תגובתו של הצד שכנגד. כל אותה עת, ממשיך מבקש בקשת רשות הערעור לשהות במעצר, שזהו מצב הדברים, שבגינו ובגדרו אמורה להיות מוגשת בקשת רשות ערעור שכזו לבית המשפט העליון, כהצעתה של הממשלה.
החירות הינה נכס יקר שמי שלא נשללה היא ממנו, אינו יודע ואינו מסוגל להוקירה ולהעריכה. איש אינו יודע מה יוליד יום ואם לא ימצא הוא עצמו, שלא בטובתו, מאחורי סורג ובריח. "שיקולי יעילות" או "סטטיסטיקת מספרים" אינם תחליף לזכות חופש התנועה ולבירור חזקת החפות, באופן מיידי ובלא כל מגבלות שהן.
קיומם של אפילו 300 עררים בשנה- ואף יותר- המוגשים לבית המשפט העליון, כערר שני, בענייני מעצרים, אינם מצדיקים שלילת זכות הגישה בהליכי ערר לבית המשפט העליון, כערר שני, בלא כל מגבלה חוקית שהיא. הצבת מחסומים בפני זכותו של מי שנעצר, מעצר ימים, להביא עניינו לבירור, בדרך של הגשת ערר - ואפילו יהא הוא ערר שני - בפני בית המשפט העליון, מהווה פגיעה בזכות יסוד חוקתית ומהותית בכיסוי של "יעילות דיונית". מוטב תוחזר הצעת חוק זה, בחלק אליו מתייחסת רשימה זו, חזרה אל הממשלה, למען תיגנז היא ותיעלם מן העין ויפה - יפה שעה אחת קודם.

כותב המאמר כיהן כסיו"ר ועד מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  24/03/2011   |   עודכן:  24/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מרים נאור / Miriam Naor
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תקחו מאיתנו את זכות הערר לביהמ"ש העליון
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הכל שפיט ועמיד ..סתם הכל
מה זה משנה?  |  25/03/11 10:54
2
וגם חייבים לערור בתוך 30 יום..
עו"ד גיל באיער  |  25/03/11 12:08
3
תלמד מהדמוקרטיה הגדולה בעולם
קוסם  |  25/03/11 12:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד נבון קצב
הנשיא קצב חייב להגיש ערעור להעליון. זהו ערעור שהוא חייב לכולנו אזרחי מדינת ישראל, אשר שואפים לחיות במדינת חוק, צדק וסדר, בה נשמרת זכותם של כל אזרחיה, ויהיה מעמדם אשר יהיה, למשפט צדק. קריאתי לנשיא מדינת ישראל נעשתה בטענת ה"הגנה מן הצדק" שנועדה להבטיח את הוגנות ותקינות ההליך המשפטי, כאשר הוגנות זו נמצאת בסכנה, שעה שמתקיימת אווירה ציבורית עוינת במיוחד נגד הנאשם
איתן גנור
ממשלות ישראל מזה שנים מרמות את הציבור החלש ביותר, זה המרוויח לכאורה שכר מינימום    במקום לשלם שכר מינימום, המציאו פטנט הנקרא השלמת הכנסה, פטנט של הונאת החלשים בחברה שלא יקבלו אפילו את השכר המינימלי המגיע להם על-פי חוק
עו"ד אמיר מסארווה
ביהמ"ש במשפט קצב הכשיר מדיניות בלתי תקינה והתנהלות בלתי ראויה של הפרקליטות    יד הפרקליטות אינה העליונה    ביטול עסקת הטיעון ע"י קצב לאחר לבטים רבים, הוא רמז לשלילת האפשרות מהפרקליטות בכלל ומידי מזוז בפרט מלהגיש כתב אישום מקורי    התוצאה הסופית הפתיעה רבות/ים - 7 שנות מאסר בפועל
חניאל פרבר
מדוע זכה חודש ניסן לעמוד בראש החודשים כראש השנה בימי קדם?    מהי משמעותם של שלושת שמות חג הפסח - ניסן, אביב, ראש חודשים?    למה הקפידו חז"ל בשמירת דיני החג?    בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל
מיכל מנין
התמונות הקשות מחזירות אותי לגיל 16, הגיל בו החלטתי שאיני יכולה עוד לשבת בשתיקה אל מול מעשי טרור רצחניים שבוצעו בתדירות גבוהה, כמעט על בסיס יומיומי    במבט אישי ומפוכח היום, עת בוצע פיגוע בירושלים, המסקנה היא שדבר לא השתנה - אז לא היה פרטנר וגם היום אין פרטנר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il