X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע נאסרו החיות הטמאות לאכילה? ומי הוא האיש העומד מאחורי המניפסט האנטי חזירי? ומה בין הלכות כשרות למות בני אהרן? על אקולוגיה רוחנית בפרשתנו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

אקולוגיה רוחנית מהי?
זה עתה ציינו בארץ ובעולם את יום כדור הארץ, שלכבודו נערך מבצע כיבוי אורות, כדי לשמור על איכות הסביבה מפני פליטת גזי החממה. התורה מייחסת חשיבות רבה לסוגייה זו. כבר ביסוד בריאת העולם מונחת התפיסה האקולוגית, כפי שמצביע מדרש חז"ל. הקב"ה הציג לפני אדם הראשון את העצים הנאים ואת הבריאה המושלמת שיצר להנאת האדם "לעובדה ולשומרה", וביקש ממנו: "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי".
רבי משה חיים לוצאטו (רמח"ל), בספרו "מסילת ישרים", משדרג תפיסה זו בעקבות רמב"ם ומרחיב אותה אל המימד הרוחני. הוא מתאר את ההשפעה הסביבתית הקוסמית של כל מעשה. המעשה של כל אדם הוא בעל עוצמה רבה. ההשפעה ניכרת לא רק על האדם עצמו, ועל הסביבה הקרובה, אלא על כל הבריאה והיקום כולו.
הפסיכולוגים כידוע מצביעים על הזיקה ההדדית הברורה בין גוף לנפש, ובמיוחד על המחלות הפסיכוסומטיות הנובעות ממצוקות נפשיות. ולהפך, הם מדברים על השפעת הרגשות החיוביים כמו שמחה, אמונה ואהבה על בריאות איתנה והחלמה מהירה אפילו ממחלות קטלניות.
לעומת זאת התורה בכלל, וחומש ויקרא בפרט, הם במידה רבה ספרי אקולוגיה רוחנית., המתארים את הזיקה הטבעית הקיימת בין המישור הפיסי למישור הרוחני. מעבר לזיקה בין גוף לנפש, מצביעה התורה על ההשפעה ההדדית הקיימת בין הגוף לרוח והקשר האורגני שביניהם.
מראשית ספר ויקרא ועד לסיומו בפרשת 'בחוקותי' אנו מוזהרים על קדושת הפה, הרחקה מהוצאת לשון הרע ומהכנסת מאכלות אסורים, טהרת המשפחה, שבת ומועדים, קידוש החיים בכל המישורים האישיים, החברתיים והרוחניים על-ידי דבקות בתורה, בהוראות ההפעלה המנצחות שלה, שהן מתכוֹן בדוּק לחיים בריאים ומאושרים. רק על-ידי פרישה מטריפות ומחיים מתירניים נגיע אל הקדושה המיוחלת המשתקפת בפרשת 'קדושים תהיו' ובסדרת עשרת הדברות הנשנית בה. ספר ויקרא הוא אפוא המדריך האולטימטיבי לחיי טהרה וקדושה בכל מקום. על-פי התפיסה ההוליסטית, שעליה מצביע רמח"ל, זיהום החטא משפיע על זיהום הגוף, זיהום הסביבה והבריאה כולה.
טמטום הלב
המאכלות האסורים, אחרי חנוכת המשכן, הם אחד הנושאים המרכזיים הנידונים בפרשת שמיני, התורה מצביעה על התוצאה הטבעית : "וְנִטְמֵתֶם בם". טומאה, המוליכה לטמטום הלב, כפי שמפרש רש"י על-פי מצלול המילה, הכתובה חסרה בלי א' מבחינה גרפית. ולא, אין מדובר בתהליך מיסטי, אלא בתהליך ביולוגי מובהק. המאכלים הטמאים נטמעים בדם הזורם אל המוח, משכן המחשבות והנשמה ומרכז הפיקוד (הרמטכ"ל) של הגוף. הם גורמים לזיהום הדם ובעקבותיו לזיהום כל המערכות הגופניות, השכליות, הנפשיות והרוחניות. התוצאה הטבעית היא ארוכת טווח, ואינה מצטמצמת לתחום הגוף בלבד. התוצאה מתרחבת מן המעגל הגופני הקרוב אל מעגל הארץ כולה. ארץ ישראל הקדושה אינה סובלת חטאים, המזהמים את סביבתה. החטאים, כפי שמלמדת ההיסטוריה העגומה, גורמים לגלות. כדי לפלוט את החטאים, הארץ פולטת את החוטאים ומרחיקה אותם ממנה.
דיוק כהלכה
לא פחות חשובה הייתה השמירה על טוהר הלשון. כזכור, תורתנו הקדושה הלקונית מטבעה וחסכנית בלשונה, האריכה בפרשת נח בסיפור המבול בשלוש מלים, ובשבע אותיות. כל זאת כדי להימנע מלומר 'הבהמה הטמאה' ובמקום זאת הצביעה על 'הבהמה הלא טהורה' במקביל לבהמה הטהורה. מדוע אפוא התורה חוזרת בפרשתנו פעמים רבות על המילה 'טמא' כדי לציין את החיות הטמאות שיש להימנע מאכילתן? אכן, בהלכות כשרות הנידונים בפרשה, מוזכרים הבהמות והעופות הטמאים, אך זאת ככל הנראה לצורך ההלכה, שחייבת להיות מדויקת, בהירה וחד-משמעית.
בשר אחר
ועכשיו חידה: נחשו מי כתב את הקטע הבא:
"אני מודה: שונא אני חזירים, ויותר משאני שונא חזירים, שונא אני מגדלי חזירים. מפחד אני מפני חזירים , ויותר משאני מפחד מפני חזירים, מפחד אני מפני מגדלי חזירים. בטוח אני בהללו שאין לך חזירות בעולם שאינם מוכנים ומזומנים לגדל אצלנו, בשביל המטרה הקדושה , שלמענה הם מגדלים את החזירים עצמם. המפני כאלה לא אפחד?"
לא, לא הרב עובדיה ולא ח"כ גפני מיהדות התורה חתומים על שורות אלה. הכותב הוא לא אחר מברל כצנלסון, מאבותיה הרעיוניים של תנועת העבודה, שיצא נגד תופעת החזיר. בהתבססו על ההיסטוריה היהודית המרה, ועל העובדה שהחזיר הפך לסמל אנטי - לאומי הביע האיש את שאט נפשו מהבשר הלבן ומגידולו. לתשומת לב קיבוץ מזרע וחנויות המפעל ברחבי הארץ.
וַידום אהרן - מודל אמונה
ולסיכום: מה המשותף בין כשרוּת למוֹת בני אהרן הכהן? התשובה היא אקולוגיה רוחנית.
נדב ואביהוא מתו בהקריבם אש זרה בקודש, בניגוד לצו ה'. על-פי התפיסה ההוליסטית העונש הטבעי הוא לא רק על הסתייגות מחטא, אלא גם תוצאה של מגע ישיר בין עולם הקדושה לעולם החומרי. הקדושה אינה סובלת אש זרה, שפגעה כבומרנג בשני הכהנים הצדיקים, שנשמתם הגבוהה לא הייתה מסוגלת לשאת פגיעה כה קריטית בקודש, למרות כוונותיהם הטובות.
והלֶקח לדורות - אין להמציא 'מצוות' או תורות חדשות שאינן כתובות בתורתינו הקדושה. האמת האבסולוטית שייכת רק לבורא עולם בעל הראייה הגלובלית והנצחית, בניגוד לתפיסה האנושית הסובייקטיבית והמצומצמת, המוגבלת במרחב ובזמן.
אי-אפשר להתעלם מתגובת אביהם ההרואית: "וַידֹם אהרן" של קבלת הדין באהבה, ומההיבט האקטואלי של הטבח באיתמר. משפחות פוגל ובן ישי, שאיבדו את יקיריהם בפיגוע, הפגינו עמידה איתנה מתוך שתיקה שבאמונה. היה להם ממי ללמוד, מאהרן הכהן כמובן.
שבת שלום!

תאריך:  25/03/2011   |   עודכן:  25/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הריאה הירוקה - פרשת שמיני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חזירות היא תכונה אצל בני אדם מ
ראספוטין בן מדביד  |  27/03/11 23:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי דוידוביץ
שלמה קלדרון, נשיא לשכת המבקרים הפנימיים, הוביל את הביקורת הפנימית בישראל לאחת מנקודות השפל בתולדותיה    בצעד חסר תקדים ניתק הארגון העולמי של המבקרים הפנימיים את קשריו המקצועיים עם הלשכה הישראלית    קלדרון מנסה להסתיר את האמת על הנסיבות שהובילו להחלטה המשפילה על ניתוק הקשר    האם סוף כל סוף הוא יסולק מתפקידו כנשיא הלשכה?
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - רב ראשי עם פגם אתי, ישראל כמדינה מממנת טרור, יופיטר והשור, נקודת זכות ל"אסף הרופא", פרס לקניוק וחשוב לצפות ב"מבט שני"
צ'לו רוזנברג
ירי הטילים מעזה והתגובה הרפה של ישראל שוחקים את אחד ההישגים החשובים של מבצע "עופרת יצוקה": ההרתעה    עזה היא קן צרעות שיש להילחם בו כל הזמן, ללא חשש ומורא    בשלב זה, רק ההרתעה שישראל תיצור יכולה למנוע טילים על ישראל בתדירות שאנו עדים לה
אברהם הללי
בני אהרון, נדב ואביהוא, לא נהגו מנהג אביהם    מדוע נכתב "וידום אהרון"?    התורה לא נתנה יחס מיוחד למנהיגים, לאנשי שררה או לבעלי מעמד רם, יהיה מעמדו של האדם בחברה אשר יהיה, דין אחד לכולם
חננאל ובר
על יולדת זכר להמתין 33 ימי טהרה ועל יולדת נקבה להמתין 66 ימי טהרה    טומאת היולדת והינתקותה מבעלה משתבצת היטב באותו פסיפס היסטורי של התרחקויות מהקב"ה - של האדם הראשון, של הגויים בדור הפלגה, ושל בני ישראל בחטא העגל ובחטא המרגלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il