X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוויכוח על הפצת התמונות הנוראות מזירת הרצח באיתמר היה כואב ומר, אבל תיאורטי בלבד. העולם לא רוצה לראות את התמונות האלה גם אם יוגשו לו בחינם. תמונת ילד יהודי שחוט לא משתלבת עם הסיפור השולט בעולם, ובקרב על דעת הקהל, אם לא נשנה את הסיפור מיסודו לא עשינו כלום
▪  ▪  ▪
פצוע מפונה מזירת הפיגוע בירושלים. החרדה שישראל מפגינה בזירה הבינלאומית מחזירה את הטרור [צילום: AP]

ראש הממשלה, בתגובה לרצח הברברי באיתמר, חזר והזכיר את ההסתה נגד ישראל הרוחשת ברשות הפלשתינית. והאמת היא שהביטוי "חזר והזכיר" עושה הנחה לראש הממשלה ולממשלה בכלל. כי זה זמן רב מאוד ממשלת ישראל שותקת בעניין הזה, ורק הזעזוע האיום לנוכח דם הילדים השחוטים הביא אותה להפר את השתיקה. עוד מעט נחזור לשאלה למה ישראל לא מדברת על ההסתה הפלשתינית יום-יום וללא הפסקה, אבל קודם על תמונות הרצח והוויכוח סביבן.
הוויכוח על הפרסום וההפצה של תמונות הזוועה של המתים הדקורים ושלוליות הדם, ככל שהיה סוער ונרגש וכואב, היה בסופו של דבר ויכוח תיאורטי בלבד. נכון, מחד עומדים החובה היהודית של שמירה על כבוד המת ועל קדושת החיים, ונטיית הלב לשמור על איפוק תרבותי יהודי דווקא כנגד ומול הרצחנות הפרועה ותאוות הדם הערבית. ומאידך תחושה של פיקוח נפש שמחייבת לחרוג מהמזג היהודי והאיפוק התרבותי, ולהשיב לרוצחים כגמולם גם בשדה המערכה התקשורתי וההסברתי.
אלא שמאחורי שני הצדדים הצודקים של הוויכוח, עומדת המציאות הבלתי צודקת והיא הקובעת: העולם לא מתעניין בתמונות האלה. עיתונים במערב לא יפרסמו אותן וטלוויזיות לא יקרינו אותן. אפילו ביו-טיוב לדעתי יורידו אותן אחרי זמן קצר. שי צ'רקה המוכשר, שמדי שבוע מצייר מאמר חריף בעמודי האמצע של הגיליון הזה, מראה השבוע את העולם עסוק באסון הענק ביפן ולכן לא פנוי לשמוע את זעקת משפחת פוגל מאיתמר. וזו, אם אינני טועה, הפעם הראשונה שבה אני לא מסכים עם האמירה של צ'רקה. אני חושב שגם השבוע אילו היו מופצות תמונות של ילד פלשתיני הרוג, העולם היה מתפנה לרגע מן הקטסטרופה היפנית, ומקדיש תשומת לב וזעזוע לילד הפלשתיני המת.
ל'עולם', כלומר לכלי התקשורת העולמיים ולצרכניהם, יש רמת קשב מוגבלת שיכולה להכיל מספר לא גדול של סיפורים מוכרים ופשוטים. צופה הטלוויזיה המכור יכול לראות 400 פרקים בסדרה שהוא רגיל אליה, אבל הוא לא יכול לצפות ביותר מחמש או שש סדרות. זה מבלבל אותו. גם שידורי החדשות בנויים היום על עיקרון הסדרה הטלוויזיונית. הסיפור הישראלי-פלשתיני הוא סיפור על ישראלי כובש ופלשתיני הרוג. העולם התרגל לסיפור הזה, הוא מכיר אותו כמו את נעלי הבית שלו, וכמו צופי טלוויזיה מכורים, תמיד יהיה לו מעניין לצפות בעוד ועוד פרקים בסדרה המוכרת. בתנאי שהם משרתים את הסיפור הכללי ולא חותרים תחתיו.

איפה פה הנס?

מה זה נס פורים? איזה נס קרה שם? אסתר הפעילה את קסמיה הנשיים, מרדכי פעל בטיימינג נכון, והתברר שהוא מוכשר יותר מהמן במאבק של תככי חצר וניצול חולשותיו ויצריו של מלך קפריזי. אין ויכוח על זה שבזכות מרדכי ואסתר היהודים ניצלו מסכנה גדולה מאוד, ויש בהחלט מקום לשתות קצת לזכר המאורע. אבל איפה פה הנס? במה הייתה גדולתו של מרדכי מעבר לתככי פוליטיקה של קיסרות?
הנס היה ב"להקהל ולעמוד על נפשם". גם אחרי שהמן נתלה חיילי המלך אחשורוש לא נשלחו להגן על היהודים מפני אויביהם. ליהודים ניתנה רק רשות להתארגן ולהגן על עצמם. וזה מוזר: אם יש ליהודים כוח להגן על עצמם, ממילא הבריונים של המן לא היו יכולים להשמיד אותם. ואם אין ליהודים די כוח, מה יועילו להם איגרות מרדכי?
גדולתו של מרדכי הייתה שהצליח לשנות מן היסוד את הסיפור שסופר על היהודים בפי המן, ושכולם האמינו לו כולל היהודים עצמם. מרדכי סיפר ליהודים ולעולם, שלא מדובר בעם מפוזר ומפורד אלא במי שמסוגל להיקהל ולעשות שפטים באויביו. והסיפור החדש נקלט וכבש את השיח הציבורי מהודו ועד כוש עד כדי כך שנפל פחד היהודים על כולם.
מדינת ישראל הוקמה בנס דומה. הבדיחה הידועה אומרת בשם זקני צפת, שעירם ניצלה במלחמת השחרור בדרך הטבע ובדרך נס: "בדרך הטבע שאמרנו תהילים; ובדרך נס שהפלמ"ח הגיע". הפלמ"חניקים היו מספרים את הבדיחה הזו ומתגלגלים מצחוק, ושרים 'נס לא קרה לנו פך שמן לא מצאנו'. אבל לאמיתו של דבר זקני צפת צדקו. אני לא יודע להסביר מדוע דווקא ברגע ההיסטורי הזה היה ליהודים פלמ"ח, ולא בשום רגע אחר באלף ושמונה מאות השנים הקודמות. למה רק עכשיו ורק כאן נתן המלך רשות ליהודים להקהל ולעמוד על נפשם, ולמה לא ניתנה להם הרשות הזו מול הפוגרומצ'יקים באוקראינה והפורעים בבגדד. אבל דבר אחד ברור: הציונות והמדינה שינו מן היסוד את הסיפור שסיפר העולם כולו על היהודים והגויים והיחסים ביניהם. נראה שעכשיו הציונות צריכה לחזור שוב על התהליך הזה, רק שהפעם אין צורך בנס כל כך גדול. רק באמונה ועקשנות וביטחון עצמי.

לא רק אנטישמיות בסי-אן-אן

לא רק אנטישמיות גרמה לסי-אן-אן להציג את הטבח באיתמר תחת מרכאות, או לבי-בי-סי להטיל ספק מסוים בעצם התרחשותו. יש פה משהו נוסף ששייך לתחום התקשורת ולמה שקוראים היום 'השיח' העולמי: הילד היהודי, בן מתנחלים, השחוט באכזריות איומה כזו, הוא תמונה מעצבנת. הוא לא שייך לסיפור. לכן אין מקומו בכותרות הראשיות, וגם אם יפורסם הוא לא יקבל הבלטה, לא יגרום זעזוע ולא יישאר בזיכרון הקולקטיבי של הצופים או הקוראים.
המשימה של ההסברה הישראלית הרבה יותר קשה מאשר לגרום זעזוע או להשיג איזה איזון ליום אחד בתוך הסיפור הקיים. היא צריכה לשנות את הסיפור מיסודו. זו מלאכה לשנים רבות, משימה כמעט בלתי אפשרית, אבל זה מה שצריך לעשות. הסיפור שלנו הוא על העם היהודי השב למולדתו אחרי אלפיים שנות גלות. הוא סיפור על מיעוט יהודי קטן ואמיץ וחרוץ, שישה מיליון יהודים המוקפים ב-250 מיליון ערבים. הוא סיפור על הפלשתינים שלא רוצים מדינה ולא שלום עם ישראל, אלא משמשים מוצב חזית של האומה הערבית הגדולה המבקשת לדחוק את היהודים החוצה. זה סיפור מאוד לא פופולרי ולא מקובל בעולם המערבי של היום, אבל זה הסיפור שלנו, ואם אנחנו לא נילחם כדי שהוא יסופר, אף אחד לא יעשה את זה במקומנו.
ומכאן אנחנו חוזרים אל דרישתו של ראש הממשלה מהרשות הפלשתינית להפסיק את ההסתה נגד ישראל. זו אמירה יותר אפקטיבית ויותר משמעותית מהתמונות הכי מזעזעות של הרצח. היא אומרת שיש קשר בין הדם השפוך באיתמר ובין הרשות הפלשתינית. האלימות והרצחנות מחלחלים מן המסרים שהרשות משדרת במגוון ערוצים, החל בשידורי הטלוויזיה שלה, דרך מעשי ודיבורי שליחיה בארגונים בינלאומיים ובקמפוסים ברחבי העולם, וכלה בתוכני הלימודים בבתי הספר שלה. ההסתה ברשות הפלשתינית היא חלק מהסיפור האחר שמוטל עלינו לדאוג שיסופר.

נקודת הבקעה בחומת הדה-לגיטימציה

אבל ישראל מתפקדת בזירה ההסברתית כמו ילד כאפות, זה שכתוב לו על הפרצוף 'אל תרביצו לי אל תרביצו לי'. וזה כידוע הילד שכל הילדים הרעים מרביצים לו כל הזמן. למנהיגינו ולמסבירינו אין מספיק אומץ לב ודמיון כדי לחרוג מסורגי הברזל של הסיפור השולט. וזו הסיבה לכך שראש הממשלה ושרי הממשלה נמנעים מלדבר על ההסתה הפלשתינית בימים כתיקונם. תלונות וטענות נגד הרשות הפלשתינית הן מחוץ לגבולות הדיבור התקין, הן עלולות "להעכיר את האווירה ולפגוע בסיכויי ההידברות".
אגב, זה גם ההסבר לעליבות הפושרת של 'התגובה הציונית ההולמת', כלומר בניית עוד כמה מאות דירות במעלה אדומים ואריאל. זו אכן תגובה ציונית מסורתית, שמכוחה קמו הרבה ישובים בארץ ישראל מאז טרומפלדור ועד בכלל, והיא יכולה להיות גם תגובה מרתיעה מול הטרור אם מתכנניו יידעו שכל התקפה רצחנית תביא בעקבותיה עוד יישובים ועוד שכונות יהודיות. ועם זאת, ומצד שני, המספר הזעום והעלוב שבו מדובר, משדר הפעם מסר הפוך: ייבנו יחידות דיור במספר סמלי, המינימום האפשרי כדי להרגיע את המתנחלים הלומי הצער והזעם, והמקסימום האפשרי כדי לא לעצבן יותר מדי את אובמה ואת אהוד ברק. בשורה התחתונה המסר הוא אל תרביצו לי. אפילו ביום נורא שכזה אנחנו בעיקר לא רוצים לעצבן אף אחד. כך לא מבקיעים שום חומה. רק מטיחים בה את הראש עד זוב דם.
אבל למי שמחפש נקודות הבקעה בחומת הדה-לגיטימציה שאויבינו בונים בעולם, זו הנקודה. שנה את הסיפור. תקוף את התוקפים אותך ולא (רק) את חיות הטרף הרוצחות בפועל משפחה על ילדיה. משרד ההסברה יכול להחליט להפיץ או לא להפיץ את תמונות הזוועה מאיתמר, אבל הוא לא יכול לעבור בשתיקה על ההסתה והשנאה נגד ישראל ונגד העם היהודי שמפיצה האומה הערבית בכלל והרשות הפלשתינית בפרט. הוא אמור לאסוף ללא הרף עוד ועוד הוכחות לפעילות של הרש"פ נגד השלום והפיוס ולאחריות השילוחית שיש לה על שפיכות הדמים והאלימות. זה אמור להיות לחם חוקה של ההסברה הישראלית בכל ימות השנה ולא רק ביום של פיגוע מפלצתי. בכלל, אי-אפשר לנצח במלחמת הסברה באמצעות שדר חד פעמי, מזעזע ככל שיהיה. המלאכה האמיתית היא לנסח מסר ולהתמיד ולחזור עליו שוב ושוב יום יום לאורך שנים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  26/03/2011   |   עודכן:  26/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד ברק  מתנחלים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשנות את הסיפור
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ניתוח נכון מאוד.כל מילה בסלע ! ל"ת
בועז2000  |  27/03/11 07:27
2
לא זה הסיפור שלנו.
אהוד פרלסמן  |  27/03/11 08:43
3
אני לא מבין מה לא ברור
המומחה  |  27/03/11 09:26
4
העולם מגיב בדיוק כפי שמגיבים ה
קורןנאוה טבריה  |  27/03/11 10:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
זה בהחלט לא טבעי שאשת ראש הממשלה תתלווה אליו לכל נסיעה ונסיעה כאילו הייתה טיול שנתי בבית הספר. למה ביבי לא יכול לנסוע לבד בענייני הג'וב שלו??? האם זה מעוגן בחוק שאשת רה"מ תתלווה אליו לכל מקום?
יעקב איציקוביץ
תיאור מצב קיים לקראת כינוס העבודה בהרצליה    השנאות עולות ומציפות את הרציף המוזיאוני, משהו כרוני, משהו ישן עתיק, משהו ארגוני חולני פסיכיאטרי, קשור ומתחבר לאברבנל    השמות אומנם מתחלפים אבל הטרמינולוגיה נשארת
אריה אבנרי
מה כתב נתניהו בפנקסו הקטן על אהוד אולמרט, אהוד ברק, ציפי לבני ואביגדור ליברמן    רשומון דמיוני    קיפוד (39)
עו"ד משה גולדבלט
אורי בלאו פעל בשליחות עיתון הארץ    מסמכים סודיים שהביא פורסמו בעיתון שללא ספק ידע שהעיתונאי מחזיק בחומר סודי שאינו מוסמך להחזיקו    אם כך מדוע הוא יועמד לדין לבדו? ומדוע יוצג בלאו על-ידי עו"ד מיבי מוזר, ב"כ עיתון הארץ, שעה שמסתמנים ניגודי עניינים ביניהם?
יואב יצחק
רכישת מעריב על-ידי קבוצת אי.די.בי. בראשות נוחי דנקנר יוצרת עידן חדש, אופטימי יותר    מעריב ניצל מסכנת קריסה מיידית    ידיעות אחרונות בראשו עומד נוני מוזס עומד בפני סיכונים חדשים ועצומים    כניסת דנקנר למעריב משנה חלק ניכר מכללי המשחק בשוק העיתונות    להלן: מוקדי הכוח החדשים, השאלות והתשובות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il