X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד יתייחס מעריב לעסקיה של אי.די.בי ולמתחריה? האם האינטרסים של דנקנר יכתיבו את ההתייחסות לשרים ולרגולטורים? אם דנקנר יצליח לא ליפול לבורות הללו, הוא יכול להפוך את מעריב למוצר ייחודי בנוף התקשורת הישראלי: עיתון עצמאי באמת
▪  ▪  ▪
נוחי דנקנר. לא יתערב? [צילום: סיון פרג´]
בעיית הסיקור האובייקטיבי אינה מסתיימת בעמודי הכלכלה. הרי אי.די.בי זקוקה לרצונם הטוב של הפוליטיקאים והרגולטורים. האם העיתון יתבקש לטפל בעדינות או בקשיחות בראש-הממשלה, בשר האוצר ובשר התקשורת בהתאם לאינטרסים של הקבוצה? האם שר המשפטים יספוג, בשל עמדתו בנושא שכר הבכירים, ביקורת מכיוונים אחרים לגמרי?

המבחן האמיתי של נוחי דנקנר כבעל השליטה במעריב יגיע מוקדם מן הצפוי, ליתר דיוק: בתוך שלושה שבועות. כמו תמיד לקראת פסח, יבקש מן הסתם המדור הכלכלי של העיתון לערוך השוואת מחירים בין מגה לבין שופרסל. האם העובדה שבעלי העיתון הוא גם בעלי שופרסל תשפיע? האם הסקר ייערך? האם תוצאותיו יהיו אמינות?
זוהי כמובן רק דוגמה אחת לבעייתיות שעלולה להתעורר במעריב מדי יום. אפשר למנות עוד ועוד: מה יהיה היחס של העיתון לסוגיית הריכוז במשק ולשאלת שכר המנהלים? האם הוא ישווה בין מרכזי השירות של חברות הסלולר וכיצד יעסוק בבעיית הקרינה מהאנטנות של סלקום ומתחרותיה? מה תהיה עמדתו של העיתון בענייני תיירות לאור שליטתו של דנקנר בגנדן ודיזנהויז? האם העיתון יפרסם ידיעה שפרסמנו כאן, על עובדת של גולף שזכתה בפיצוי בשל רשלנות מצד החברה? מה יקרה אם וכאשר יתעוררו חלילה בעיות במוצריה הרפואיים של גיוון אימג'ינג? או אם תהיה תקלה בשירותי האינטרנט של נטוויז'ן? וכאמור, אלו רק כמה דוגמאות מקריות.
הבעיות אינן נגמרות פה. בכל תחום בו פועלת קבוצת אי.די.בי, יש לה מתחרים. כיצד יתייחס מעריב אליהם? האם ידיעה על ליקויים בתשלום תביעות מצד מגדל, למשל, לא תיתפש כמיועדת לשרת את האינטרסים של כלל ביטוח? האם ניתן יהיה לפרסם תחקיר על בעיות בבטיחות של משאיות מבלי שיעלה חשד שחברת תעבורה עומדת מאחוריו? האם כתבה על קבוצות הרכישה לא תיחשד כנובעת מאינטרסים של נכסים ובניין?
בעיית הסיקור האובייקטיבי אינה מסתיימת בעמודי הכלכלה. הרי אי.די.בי זקוקה לרצונם הטוב של הפוליטיקאים והרגולטורים. האם העיתון יתבקש לטפל בעדינות או בקשיחות בראש-הממשלה, בשר האוצר ובשר התקשורת בהתאם לאינטרסים של הקבוצה? האם שר המשפטים יספוג, בשל עמדתו בנושא שכר הבכירים, ביקורת מכיוונים אחרים לגמרי?
נעבור מן המערכת למחלקת המודעות. האם החברות מקבוצת אי.די.בי ישלמו את אותן מחירים כמו מתחרותיהן? האם המתחרות בכלל יוכלו לפרסם במעריב, ואם כן - באלו מחירים ובאלו מיקומים? מה יקרה כאשר גם שופרסל וגם מגה ירצו את כפולת האמצע בגליון החג של "סופשבוע"?

אמצעי תקשורת הוא לא כמו כל עסק

בקיצור: המון שאלות ומעט מאוד תשובות. הצהרתו של דנקנר בשבוע שעבר, לפיה העיתון יהיה עצמאי, היא הדבר הצפוי. כפי שכתב כאן יואב יצחק, לדנקנר יש רקורד של מי שעומד בהבטחותיו. יש לו גם רקורד של איש עסקים מעולה, בעל חושים חדים ויכולת ניהול מצוינת. הנקודה היא, שאמצעי תקשורת הוא לא כמו כל עסק אחר, ואת זה דנקנר חייב להבין.
אמצעי תקשורת חייב להרוויח. זה ברור. אם לא, הוא נתון להשפעות של אינטרסים זרים - כמו ישראל היום כעת, כמו העיתונים המפלגתיים בעבר. דנקנר הוא איש עסקים, ואני מקווה מאוד שהוא רוצה להרוויח במעריב. אחרת, העיתון עלול להגיע בדיוק לאותם מחוזות שליליים עליהם רמזנו. במילים אחרות: אם המטרה של דנקנר איננה להרוויח אלא להשפיע, אז חבל על הזמן, כי מעריב יאבד במהירות את אמון הציבור.
לאמצעי תקשורת יש גם שליחות ציבורית. הוא משרת את העיקרון העומד בבסיסה של הדמוקרטיה: חופש הביטוי. בלי תקשורת חופשית, אין דמוקרטיה. חד וחלק. משימתם של בעלי אמצעי התקשורת היא למצוא את נקודת האיזון בין שני היסודות הללו: רווח כלכלי וחופש ביטוי. וזה לא ממש קל.
מצד אחד, הבעלים רוצה להתערב כמו בכל עסק. כך ראוי. מצד שני, התערבות שלו עלולה להביא לצנזורה - רשמית או לא-רשמית, מוכתבת או עצמית, כפויה או רצונית. וזה פסול לחלוטין. לכן, דנקנר יהיה חייב להבין שמעריב אינו עסק בו הוא צריך ויכול להיות מעורב במישרין או בעקיפין בחיי היום-יום. הכוונה אסטרטגית - כן. בחירת ממלאי התפקידים הבכירים - כן. התערבות בעבודתם - ממש לא.
דנקנר צריך למנות למעריב מנכ"ל ועורך ראשי מקצועיים, בהם יש לו אמון, ולומר להם: עכשיו רוצו לבדכם ואני אגבה אתכם. כיתבו כל מה שאתם רוצים ולא תשמעו ממני מילה, מטוב עד רע. אל תחשבו אפילו לרגע מה האינטרס שלי ושל אי.די.בי. אם כן תעשו את זה - אז תסתבכו איתי, כי אני רוצה עיתון עצמאי לחלוטין.
זה נכון לא רק מבחינה אתית, אלא גם מבחינה עסקית. למעשה, אין היום בישראל אף עיתון עצמאי באמת (בתחום האינטרנט, אתם נמצאים עכשיו באתר היחיד שהוא עצמאי באמת). על ישראל היום אין צורך להרחיב את הדיבור. ידיעות אחרונות מתנהג באותה צורה, רק לכיוון הנגדי - האינטרסים של נוני מוזס. הארץ הפך לעיתון כל כך שמאלני, עד שלפעמים נדמה שהמערכת שלו עברה לרמאללה. בגלובס יש מעורבות של אליעזר פישמן הרבה יותר מכפי שנראה כלפי חוץ. בקיצור: אם דנקנר יתן למעריב להיות עיתון עצמאי באמת - הוא רק ירוויח מזה, כי בכך ייצור את הייחודיות שכל כך חסרה למעריב בשני העשורים האחרונים.

תאריך:  27/03/2011   |   עודכן:  27/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבחן של דנקנר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מעריב ככלבלב מחמד של ההון-נים
ר.ט.  |  27/03/11 12:37
2
הההצלחה מובטחת! עקוף
יצחק הכהן  |  27/03/11 13:55
3
תראו בן כספית, אין מוסר במעריב ל"ת
עיתון של עיתונאי   |  27/03/11 14:32
4
איש טוב
איש נאיבי  |  30/03/11 12:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אליצור
הוויכוח על הפצת התמונות הנוראות מזירת הרצח באיתמר היה כואב ומר, אבל תיאורטי בלבד. העולם לא רוצה לראות את התמונות האלה גם אם יוגשו לו בחינם. תמונת ילד יהודי שחוט לא משתלבת עם הסיפור השולט בעולם, ובקרב על דעת הקהל, אם לא נשנה את הסיפור מיסודו לא עשינו כלום
שולמית קיסרי
זה בהחלט לא טבעי שאשת ראש הממשלה תתלווה אליו לכל נסיעה ונסיעה כאילו הייתה טיול שנתי בבית הספר. למה ביבי לא יכול לנסוע לבד בענייני הג'וב שלו??? האם זה מעוגן בחוק שאשת רה"מ תתלווה אליו לכל מקום?
יעקב איציקוביץ
תיאור מצב קיים לקראת כינוס העבודה בהרצליה    השנאות עולות ומציפות את הרציף המוזיאוני, משהו כרוני, משהו ישן עתיק, משהו ארגוני חולני פסיכיאטרי, קשור ומתחבר לאברבנל    השמות אומנם מתחלפים אבל הטרמינולוגיה נשארת
אריה אבנרי
מה כתב נתניהו בפנקסו הקטן על אהוד אולמרט, אהוד ברק, ציפי לבני ואביגדור ליברמן    רשומון דמיוני    קיפוד (39)
עו"ד משה גולדבלט
אורי בלאו פעל בשליחות עיתון הארץ    מסמכים סודיים שהביא פורסמו בעיתון שללא ספק ידע שהעיתונאי מחזיק בחומר סודי שאינו מוסמך להחזיקו    אם כך מדוע הוא יועמד לדין לבדו? ומדוע יוצג בלאו על-ידי עו"ד מיבי מוזר, ב"כ עיתון הארץ, שעה שמסתמנים ניגודי עניינים ביניהם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il