X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפעלה שיטתית וממושכת של מקור מידע ראוי וייחודי, לא קיימת על סדר-יומה של העיתונות. כאשר אלו הם פני העיתונות, בנישה המיוחדת של כתבות תחקיר שבאו לעולם מתוך הרחם של מקורות מידע, כדוגמת ליאורה גלאט-ברקוביץ' וענת קם, אני לא מופתע מהתוצאה המעליבה והמבזה שבה הן סיימו את תפקידן
▪  ▪  ▪
ענת קם. התפכחה מאוחר מדי [בוצ´צ´ו]
מפעיל מקורות הוא מקצוע הדורש יכולת אישית מוכחת, בגרות ובשלות אישית, לצורך עמידה אל מול מסכת לחצים תובענית במיוחד. המקצוע הזה לא נרכש בהתכתבות עם שלוחה של אוניברסיטה מחו"ל בתמורה לשכר לימוד

"מקור" זה לא רק מקור של חסידה. זה גם כינוי מקובל וידוע למקור מידע אנושי המופעל באופן קבוע ו/או חד-פעמי על-ידי קצין מודיעין ברשות ממלכתית ואפילו על-ידי עיתונאי חוקר.
חשיפתן המתוקשרת של ליאורה גלאט-ברקוביץ' וענת קם כמקור מידע עיתונאי של כתבים מעיתון הארץ, מטרידה מאוד את מנוחתי המקצועית. כמי שהפעיל מקורות מידע ברשויות חקירה ממלכתיות וגם ככתב חוקר לתקופה קצרה בעיתון הארץ לפני כ-12 שנה, לא ברור לי כיצד מקורות רגישים מסוג זה "נשרפים" בראש חוצות ובכותרות ראשיות ודרמטיות בכל אמצעי התקשורת. יש כמה עקרונות וערכי יסוד שמאוד ברורים לי ולאורם צריך לפעול ברגישות ובמקצועיות כאשר מפעילים מקורות, ולא משנה מהי זירת הפעילות אליה נשאבים המקור ומפעילו.
וליתר פירוט: למקור מידע מניעים רבים ומגוונים לשתף פעולה עם מפעיליו. המניע יכול שיהיה אידיאולוגי, כספי, נקמני ואפילו הרפתקני. המניע של המקור חייב להילקח בחשבון על-ידי מפעילו, אך אין לבסס רק על המניע את ההחלטה אם לפסול את המקור על הסף או להמשיך הפעלתו. ההחלטה על המשך הפעלה ראוי לה שתישען על איכות המידע ותרומתו לתחום הכיסוי, עליו מופקד המפעיל.
משעה שהתקבלה החלטה שהמקור מצדיק המשך הפעלתו, הוא יקבל כינוי מיוחד, כדי לחסות על זהותו האמיתית וכדי למדר את עובדת הפעלתו מפני אחרים, שלא אמורים להיות שותפי סוד. מקובל ואפילו מומלץ לבדוק את הרקורד של מקור מזדמן. הבדיקה כרוכה בשיתוף פעולה עם מפעילים מאותו תחום כיסוי בתוך הבית ומחוצה לו ברשויות מקבילות. במהלכה, נבדק הרקע האישי והמקצועי של המקור, על-ידי מי הופעל בעבר ואיכות תוצריו.
גיוס מקורות, טיפוחם והפעלתם השוטפת אינו עסק לחובבנים. מפעיל מקורות הוא מקצוע הדורש יכולת אישית מוכחת, בגרות ובשלות אישית, לצורך עמידה אל מול מסכת לחצים תובענית במיוחד. המקצוע הזה לא נרכש בהתכתבות עם שלוחה של אוניברסיטה מחו"ל בתמורה לשכר לימוד. המדרשות של קהילת המודיעין ובתי-הספר מטעם רשויות חקירה ממלכתיות אמונות על הכשרת המפעילים בתחומי הפעילות עליהן מופקדת כל רשות.
ייתכן שיש בתוכנו עיתונאים פעילים שעברו הכשרה ממלכתית בהפעלת מקורות. את ניסיונם המצטבר יכול שיבקשו ליישם בתפקידם כתחקירנים. עם כל הכבוד ליומרה ולכוונות הטובות, מסופקני אם מערכות העיתונים ערוכות לספק תשתית ראויה להפעלת מקורות לפי תורות הפעלה מקובלות וידועות לעוסקים במלאכה זו.
עולם העיתונות רווי תחרות אגרסיבית הדוחפת את העורכים והמוציאים לאור למקד מאמצים במכירה והפצה. הפעלת מקור איכותי, כרוכה בהוצאות ניכרות, שתמורתן העתידית לא ניתנת לחיזוי מבחינת כמותית וערכית. לעורכים שלי בעיתון הארץ, ואני מניח שגם בעיתונים אחרים, אין ולא היה את אורך הנשימה והכיסים העמוקים לשלם לכתב-חוקר את משכורתו החודשית ולקבל כתבת תחקיר אחת לרבעון. ידיעות אחרונות הוא אולי העיתון היחיד החריג לטובה שאינו מעיד על הכלל. העורכים מבינים את סד הלחצים והדילמות בהם שבוי הכתב-החוקר. עם זאת, הם נאלצים להיכנע לתכתיבי השוק ולשורה התחתונה של כל מאזן כספי.

כיצד למנוע חשיפת מקור

System.String[]

תמימותן עלתה להן ביוקר
ליאורה גלאט-ברקוביץ' [צילום: בוצ´צ´ו]

לא ברור לי מה הניע את אורי בלאו "להדביק" לכתבה מסמך שמסרה לו ענת קם. מדוע לא הסתפק בכתבה שאינה מעוטרת במסמכים. מה הוא רצה להוכיח? שלו יש את מה שעמיתיו היו כמהים להשיג?! לטעמי, אגו מנופח הנזרק לתוך זירה תחרותית גועשת משבש את שיקול הדעת הנדרש וגובה את המחיר הבלתי הפיך מהמקור והפעם גם מהעיתונאי

System.String[]

תאריך:  28/03/2011   |   עודכן:  28/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גלאט-ברקוביץ' וקם הופעלו על-ידי חובבנים
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
גלאט-ברקוביץ וקם - מקרים שונים
אחד העם  |  28/03/11 16:14
2
הלקח העיקרי
רפי דרום  |  28/03/11 18:46
3
משהו קטן צורם כאן
המומחה  |  28/03/11 23:30
4
בוזגלו-ווענונו ופחימה הופעלו ע
קורןנאוה טבריה  |  29/03/11 05:50
 
- סייג לחוכמה - שתיקה ל"ת
תפנימי...  |  30/03/11 09:08
 
- אני לא צבועה כמוך! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  30/03/11 14:20
5
אורוול בתגובה:"אין שום פשע,שום
קורןנאוה טבריה  |  29/03/11 05:58
6
ברקוביץ'-קם-ופחימה שמאלניות קי
קורןנאוה טבריה  |  29/03/11 10:08
 
- גם אויל מחריש - חכם יחשב ל"ת
תפנימי...  |  30/03/11 09:41
7
הבעיה בפרשת קם היא אחרת
שרגא עילם  |  29/03/11 11:16
8
קם ביצעה עבירות פליליות חמורות
דודי29  |  30/03/11 21:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
שבוע קשה של טרור אבל גם של שחיתות פוליטית עבר על ישראל    בנוסף על כך שנשיא במדינת ישראל הורשע באונס, נחשפה התנהלות פוליטית קלוקלת של רה"מ    תוכנית "המקור" העלתה שוב שאלות קשות בנוגע לניקיון-הכפיים של מנהיגינו, שלאחרונה רבים מהם מסיימים את תפקידם כשהם משאירים עננה פלילית בלכתם    התנהלות פוליטית קלוקלת זאת מאיימת לא פחות מאשר האיום הפלשתיני
צ'לו רוזנברג
יש מי שמוביל את הקמפיין הזה מזה תקופה ארוכה כאשר המניעים אינם כשרים אלא שער להשגת מטרות פוליטיות ואחרות, גם אם המחיר יהיה דם נקיים. "להקות" המעודדים המסתובבות ממקום למקום, פועלות כמסדר מאורגן היטב. אירועים טרגיים מנוצלים לצבירת רווח בדעת הקהל מתוך תקווה שבבוא יום הפקודה, יתגייסו אלה לטובת ה"מנהיגות האמיתית"
יהודה קונפורטס
כניסתו של דנקנר למעריב הצילה מפיטורים כמה מאות עיתונאים שעובדים בו, אבל צימצמה עוד יותר את מרחב המחיה וחופש הביטוי של העיתונאים    אז האם באמת נוחי דנקנר הוא המושיע?
איתן קלינסקי
יורם קניוק כואב בספרו "תש"ח" את כאבם של ערביי קיסריה שגורשו מכפרם. אך לילדי בית הספר הערבי בכפר הסמוך לקיסריה אסור על-פי חוק הנכבה להקריא מהרהוריו של קניוק. הם ימצאו את עצמם עבריינים וייענשו, כפי שישיתו עליהם סעיפי חוק הנכבה, כי הם נתנו ביטוי לכאבם בטקס
יחיאל (חיליק) רוזמן
חיבור זה ייראה כאוסף אקלקטי של עובדות על שכנתנו שממזרח, אך מביני עניין ימצאו עצמם מחייכים ומנידים ראש לאות הסכמה עם התיאוריה המקשרת בין שלוש הישויות המתוארות בכותרת – עולם החמורים, עולמם של האנימטורים ועולמם של מי אשר מחזיקים ברשותם לפחות מכשיר טלפון סלולרי אחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il