X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיקר דבריי מכוונים נגד אמירות רבניות השוללות את תוקף בית המשפט ואת הלגיטימיות שלו, גם בתחום הפלילי, מכוח התורה וההלכה. אמירה כזו צפה לאחרונה בהקשר ל'תיק הנשיא', אך מוטות כנפיה היו עקרוניות. אני קורא לעמיתיי הרבנים לתמוך בעמדה עקרונית זו של הבעת אמון במערכת המשפט הפלילי ולא לשפוך את התינוק עם המים
▪  ▪  ▪
משה קצב בבית המשפט [צילום: פלאש 90]

קוראי מדור זה ישפשפו עינים למקרא מילים חיוביות על בית המשפט. לא חזרתי בי, ודעתי על האג'נדה של בית המשפט, בעיקר העליון, לא השתנתה. מוסד זה היה ונותר מעוז האנטי-לאומיות, ולעתים רבות מאד גורם המעדיף, הלכה למעשה, את המילה השניה בהגדרת המדינה כ"יהודית ודמוקרטית" על פני הראשונה.
לא אחת השחזתי עטי ומקלדתי נגד התערבות בית המשפט בסוגיות של השקפת עולם ובזירה בה מתנגשים לעתים ערכים מנוגדים, ומשנה ראשונה לא זזה ממקומה. הפעם אני מוצא לנכון להביע אמון במשפט הפלילי, כאשר הרקע לכתיבתי הוא גזר דינו של נשיא המדינה לשעבר.
ערעורים ב'תיק הנשיא'
כזכור וכידוע, יצאו עוררין נגד הפסיקה ב'תיק' זה לא רק במיגזר הרבני, נשוא התייחסותי להלן. פובליציסטים ודעתני-משפט טענו כי העונש חמור למדי, הן בנסיבות הספציפיות והן בהשוואה לתיקים אחרים. בקשר לחומרת גזר הדין נטען גם כי "המשפט התנהל בתקשורת", ולבית המשפט לא נותרה ברירה אלא להחמיר ולספק את רצון ה'מדיה', צמאת הכותרות האדומות.
סוללת ההגנה עדין נאבקת על חפותו המהותית של הנשיא-הנאשם, וכמדומה שנשמעו בתקשורת קולות תמיכה מצד פרשנים ומומחים-למחצה המפקפקים ב'חומר הראיות'. מכיון שחומר זה לא נחשף (עדין?) לציבור אין, לדעתי, שום יכולת לצופה מהצד להביע עמדה רצינית בנדון, פרט למשאלות לב או מכח רוח הקודש.
לגיטימיות תורנית לבית המשפט
עיקר דבריי היום מכוונים נגד אמירות רבניות השוללות את תוקף בית המשפט ואת הלגיטימיות שלו, גם בתחום הפלילי, מכח התורה וההלכה. אמירה כזו צפה לאחרונה בהקשר ל'תיק הנשיא', אך מוטת כנפיה היו עקרוניות. ואדגיש, אינני עוסק בדבריי היום בתחום המשפט האזרחי ולא ביחסנו לחוקי המדינה בתחום שבין אדם לחברו.
גלוי וידוע לכל בר-בי-רב כי בצד משפט התורה קיים 'משפט המלוכה', וכי 'כח המלכות' בשטח זה נתון לכל מימשל באשר הוא. מקור הסמכות התורני העליון הוא 'דינא דמלכותא', ובמשטר דמוקרטי הדברים מקבלים בסיס נוסף מכח 'תקנות קהל' אשר הציבור קיבל על עצמו. רבנים שעסקו בשאלה זו חיוו דעתם שיש תוקף הלכתי לחקיקה ולמשפט הפלילי בישראל (כן, גם לחוקי תנועה!), ותקצר היריעה מלצטט כאן פיסקאות תורניות בנדון.
נסתפק בהלכה אחת מהרמב"ם (הל' מלכים פ"ג ה"ח) המבטאת גישה עקרונית לסמכות ה'מלכות' בתחום הפלילי: "כל ההורג נפשות שלא בראיה ברורה, או בלא התראה, אפילו בעד אחד, או שונא שהרג בשגגה, יש למלך רשות להרגו ולתקן העולם כפי מה שהשעה צריכה. והורג רבים ביום אחד ותולה ומניחן תלויים ימים רבים להטיל אימה ולשבר יד רשעי העולם". (ראו מאמר מקיף על "מעמדם ההלכתי של בתי המשפט בישראל" מאת פרופ' אליאב שוחטמן, בתחומין כרך יג, עמ' 337 ואילך. ראו גם בספרו של השופט בדימוס, ד"ר גרשון גרמן, 'מלך ישראל').
לפיכך, אני מקבל באמון מלא את ההתדיינות הפלילית בבתי המשפט, כולל מסכת הראיות, למרות הטענה כי מנקודת מבט הלכתית צרופה קיימות מגרעות בדיני הראיות הנהוגים שם, כמו: הודאת עצמו, עד מדינה, עסקת טיעון, דיבוב משטרתי, עדות נסיבתית, עד נוגע בדבר, עד אחד, עדות אשה, עדות נכרי, עדות מחלל שבת, שופט אחד, שופטת נשית, שופט נכרי, שופט מחלל שבת.
גם כל השיטה המערבית(?) לפיה השופט צופה מן היציע בהתגוששות פרקליטות-סניגוריה ותפקידו להחליט מי שיכנע יותר, אינה תואמת את גישת המשפט היהודי לפיו השופט הוא החוקר והדורש והוא מציג השאלות העיקרי. אף-על-פי-כן, זה 'משפט המלך' בישראל תשע"א, וזו "מוראה של מלכות שאלמלא היא איש את רעהו חיים בלעו" (אבות ג,ב).
אי פגיעה בצדק הטבעי
בודאי מקובלים הדברים, גם מצד השכל הישר והצדק הטבעי, שהרי החקיקה הפלילית אינה נגועה באפליה והשיפוט אינו נגוע בשוחד. ולוואי שבתיה"ד הרבניים יאמצו, למשל, את הנגישות הבלתי-אפשרית לשופט, מחוץ לאולם הדיונים, ויפעילו אותה כלפי דיינים.
כמדומה, שגם אם יש לנו, כשומרי תורה ומצוות וכבעלי עמדה לאומית, הערות על ארחות חייהם והשקפת עולמם של שופטים ושופטות - כמדומה שהאשמת מי מהם בנגיעה אישית או בהטיית דין בשל אינטרסים או דעות קדומות, טרם נשמעה במחוזותינו. כיוצא בזה טרם שמענו, ב"ה, האשמה של ממש כלפי שופטים על אפליה על-רקע דתי, לאומי, עדתי או השקפת עולם פוליטית.
אחתום איפוא מעין הפתיחה בהבעת אמון במערכת המשפט הפלילי בכלל, ובהכרעת הדין במשפט הנשיא לשעבר בפרט. אני קורא לעמיתיי הרבנים לתמוך בעמדה עקרונית זו ולא לשפוך את התינוק עם המים; את מיצוי הדין ברשעים עם מֵי הויכוח ההשקפתי בסוגיות דת, לאום וזכויות אדם.

תאריך:  31/03/2011   |   עודכן:  31/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גרשון גרמן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבעת אמון במשפט הפלילי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
טעות בידך-כבוד ה"רב"
אנשים מורשעים   |  31/03/11 11:50
2
רוזן=0 מול הרב אבינר&עו"ד שפטל
ע_הראל  |  31/03/11 15:43
3
כבוד הרב אתה טועה ו/או מטעה
עושה שלום  |  1/04/11 01:53
4
בייניש זה מלכותה? אולי ארבל ?
פרפלה  |  1/04/11 03:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מוטי גולן
שמה של השבת ניתן לה על-שם הנאמר בפסוק "החודש הזה לכם ראש חודשים"    פרשת החודש עוסקת בענייני חג הפסח ובעיקר בענייני הקרבת קרבן פסח    וגם: מה ראתה תורתנו הקדושה להזכיר בפרשתנו, בתוך עניין טומאת היולדת, את עניין מצוות המילה?
מקסין לויטה
גינה אינה מקום טבעי לגידול צמחים, אלא סביבה מלאכותית שבה אנו שואפים לצמיחה מבוקרת. הצמיחה נעשית על-ידי שיפור איכות האדמה והוספת מים ודשן כדי לעזור לטבע לעזור לנו    טיפים לשמירה על איכות הקרקע למי שרוצה גינה יפה, מטופחת ובריאה
ראובן לייב
מסיבות-טראנס פרועות, עם סמים ואלכוהול, בצירוף אימוני ירי של הצבא, פוגעים באיכות-חייהם של תושבים בראש העין המתגוררים בסמוך ליער הקק"ל ואף מסכנים את שלומם    העירייה הציבה שער-כניסה ליער, האמור להינעל ב-23:00, אך בפועל הוא נותר פתוח
עידן יוסף
כנס החורף של הכנסת היה מהמוצלחים ומהמרתקים שידעה הכנסת. אלא שלצד החקיקה העשירה והשקיפות בדיוני הוועדות דחקו התפלמסויות חסרות תוחלת את מוסד השאילתות, וכך יצא האזרח הפשוט נפסד
עפרה ישועה-ליית
אין לצפות כי יימצא אסטרטג בשכר שיתנדב לנסות ולשכנע את ממשלת ישראל - בנוסח הפילוסופיה הליברלית של ג'ון רולס - כי "טעות חמורה היא שלא להבחין בין הרעיון של חברה פוליטית דמוקרטית לבין רעיון הקהילה". יועץ נבון יגלה שהניסיון למדר ולגדר את משאבי היסוד ואת המרחב כולו לטובת עדה דתית אחת כבר גרם מספיק נזק, וכדאי לשקול שלא יהיה חלק מהאסטרטגיה החברתית-כלכלית לחמש-עשרה השנים הבאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il