X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
והפעם - על ציפורה המדיינית. ציפורה היא אישה דעתנית אקטיבית אשר יודעת להשמיע את מה שיש לה גם בסביבה גברית. ציפורה ראויה שנעלה אותה על שולחן הסדר כדמות שקשה לה להשלים שישנם דברים השמורים רק לגברים. היא מוכיחה שאין מקצוע או עיסוק שהיא אינה יכולה לבצעו על הצד הטוב ביותר
▪  ▪  ▪
משה ובנות יתרו [ציורו של סבסטיאנו ריצ´י]

במאמר הקודם הדגשתי את הצורך לכבד ארבע בנות כנגד ארבעה בנים, בהם דיברה תורה. נכבד גם את מי שנשאה על כתפיה את כל ההכנות לחג - טרחה, ניקתה, בשלה והכינה את שולחן הסדר. יהיה ראוי וצודק שנשמע את קולה, לא רק "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ", אלא גם "וְהִגַּדְתְּ לִבְנֵךְ וּלְבִתֵּךְ".
במאמר הקודם התמקדתי רק בדמותה של תמר אשת ער, הקוראת קריאת תגר נגד הגזירה לחיות חיי אלמנה-חיה. היא מחליטה החלטה אמיצה להלחם על מימוש זכויותיה לאימהות ולבניית משפחה.
במאמר זה אתייחס לדמותה של צפורה בת יתרו כהן המדבר, מדבר מדיין. ספרות המדרש שופעת מעמדים מחמיאים לבת יתרו, לצפורה האישה טרם נישואיה למשה. על-פי "ילקוט שמעוני, שמות קס"ח", משה הוחזק כאסיר במדיין תקופה די ארוכה. מדרש "ילקוט שמעוני" מספר - "וַיְהִי בִּהְיוֹתוֹ עָצוּר שָׁמָה, וַתַּחֲמוֹל צִפּוֹרָה בַּת רְעוּאֵל וַתְּכַלְכֵּלְהוּ לֶחֶם וּמַיִם".
משה הנסיך, שגדל בבית פרעה הוא רגיש לסבל בני עמו, לכן יצא לראות אותם בסבלותיהם, ואף מושיט יד לעזרת בן עמו הנתון במצוקה. צפורה בת החורין במדבר מגלה רגישות כלפי אדם במצוקה ומכלכלת אותו בלחם ובמים.
צפורה ומשה הם שתי דמויות המשלימות האחד את רעהו בהיותם קשובים לסבלו של הזולת. הם אינם אדישים לסבל של האחר, הם מתגייסים מתוך צו פנימי ערכי-מוסרי כדי לחלצו.
על-פי המדרש המאוחר בילקוט שמעוני, צפורה היא אישה דעתנית אקטיבית. היא יודעת להשמיע את מה שיש לה גם בסביבה גברית. היא מודעת להיותה בת הכהן ולכוח שיש בידיה, לכן היא משכנעת את אביה, יתרו, לשחרר את הפליט משה מכלאו במדבר. יתרו קשוב לקולות הצדק של בתו ופועל לשחרורו של משה.
צפורה, ראויה שנעלה אותה על שולחן הסדר כדמות שקשה לה להשלים, שישנם דברים השמורים אך ורק לגברים והם אסורים בתכלית האיסור על נשים. כאשר נולד לה בנה היא המוהלת, שמלה במו ידיה את ערלת בנה - "וַתִּקַּח צִפּוֹרָה צוּר וַתִּכְרוֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ, וַתִּגַּע לְרַגְלָיו, וַתּאֹמַר: כִּי חֲתַן דָּמִים אַתָּה לִי".(שמות ד' 25).
הדגש הוא על המילה - לי. אני, צפורה, נשאתי אותו בבטני תשעה חודשים, אני ילדתי אותו, אני אבצע את ברית המילה למי שיצא מרחמי.
בימים של הפרדת נשים באוטובוסים בירושלים ובבית שמש, צפורה היא אישה המעורה בחיי הקהילה. היא אומרת את אשר יש לה לומר בחברת גברים, והם גם מקשיבים לה. היא גם עוסקת בעיסוק שנראה רק כעיסוק גברי - היא מלה את ערלת בנה. היא מוכיחה שאין מקצוע או עיסוק, שאישה אינה יכולה לבצעו על הצד הטוב ביותר.
המפגש בין משה לצפורה ולאביה הוא מפגש מפרה. זה מפגש בין אנשים מעמים שונים ודתות שונות, אין בו היסטוריה של פחדים, הכפשות, שנאות ודעות קדומות. זה מפגש התורם לשני הצדדים. למרות כל השוני בין התקופות, לפנינו סיפור מאתגר, סיפור של תקווה, שניתן לבנות גשרים בין דתות ובין עמים. צפורה המדיינית ומשה העברי בונים גשר לחיים, ולגשר הזה אני מבקש לתת ביטוי בסדר פסח שלי.

תאריך:  13/04/2011   |   עודכן:  13/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כנגד ארבע בנות דיברה תורה (ב')
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
נראה לי שהחמצתי את ב'
אלישמע  |  13/04/11 14:42
 
- הלא זה באמת לא מעניין אותך
לאלישמע  |  14/04/11 15:37
 
- כאנטרופולוג זה מענין אותי ל"ת
אלישמע  |  27/04/11 12:16
 
- לא צריך לענות לאדיוט אלישמע ל"ת
צחי ה.  |  15/04/11 09:39
 
- בכירים ב-2016 הוא מגיב ותיק
בכירים מגיב ותיק  |  26/04/16 19:17
2
"ולכהן מדין שבע בנות.."כשמתברך
פלא יועץ  |  14/04/11 09:08
 
- המדרש שלך, פלא יועץ, מעליב .
לפלא יועץ  |  15/04/11 10:14
3
רעיון יפה ל"ת
כנגד ארבע בנות  |  14/04/11 15:28
4
ציפורה
א ש ליאור  |  19/04/11 22:25
5
תודה ל"ת
,usv  |  24/04/11 18:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
הסתדרות הרופאים מוליכה את הציבור והרופאים שולל, כאשר במקום לדרוש מערכת בריאות שוויונית היא פועלת למען הפרטת מערכת הבריאות ועלול להיגרם לה נזק בלתי הפיך    אין שום הצדקה לקדם את השירות הרפואי הפרטי בישראל משום שנכשל בעולם כולו    אם הרופאים רוצים לזכות בתמיכת הציבור, עליהם לבטל את דרישתם לקיים שר"פ בבתיה"ח ובמקום זאת לאמץ שורה של דרישות שיילחמו במגמות ההפרטה המסוכנות שמשתלטות על מערכת הבריאות
נפתלי רז
דווקא ה"אגרסיבי והמרוקאי" בין המועמדים הקיימים, עמיר פרץ, הוא גם בעל הניסיון הרב ביותר, גם בעל העמדות הערכיות ביותר, וגם בעל היושרה הרבה ביותר    לכן, הוא גם בעל הסיכויים לשקם את "העבודה"
יורם דורי
בדרך עקיפה, באמצעות הארנק, נקבל, חינם אין כסף, שיעור קצרצר בהיסטוריית ענקי-תרבות כאלתרמן ורחל    אך חובה להתייחס לעמדת סילבן שלום ואחרים, כי ההתעלמות מיוצרים יוצאי עדות המזרח לא הייתה נכונה, וזו חייבת לבוא על תיקונה    מה עם שבזי ובוזגלו?
מנחם רהט
שוב מלחיץ השמאל את נתניהו, והפעם באיומי סרק על צונאמי מדיני, שנועדו לסחוט ויתורים נוספים תמורת לא כלום    ארנס, סנדקו הפוליטי של נתניהו: "מדינות מעולם לא הוקמו על-ידי האו"ם ואין סיבה שזה יקרה"
יוסי ברנע
מחקר נוקב שערכה לינא סאבא (בהנחיית מרדכי קרמינצר) על אירועי אוקטובר 2000 מגלה מסקנות קשות המעלות את השאלה - האם באמת כובד עיקרון השוויון בפני החוק?    המכון הישראלי לדמוקרטיה, מחקר מדיניות מס' 86, ינואר 2011
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il