X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל שלא אמר שלושה דברים הללו - פסח, מצה ומרור - לא יצא ידי חובתו בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים "דיאטה" רוחנית של הזדככות והיטהרות האדם אם אנו עוסקים בגאולה, מדוע נאכל את לחם העוני, המרור או החרוסת בליל הסדר?
▪  ▪  ▪
לחם עוני [צילום: פלאש 90]

"שמור את חודש האביב ועשית פסח לה' אלוקיך... שבעת ימים תאכל עליו מצות... למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך" [דברים ט"ז, א'-ג']. רש"י: "למען תזכור על-ידי אכילת הפסח והמצה את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך".
חג הפסח ומצוותיו נקבעו כזכר ליציאת מצרים וידועה המצווה בליל הסדר: "כל שלא אמר שלושה דברים הללו לא יצא ידי חובתו". ומה הם שלושת הדברים? פסח, מצה ומרור. זכירה זו היא לא לשעה, לא ליום, לא לשבוע או לחודש. היא מלווה את האדם במשך כל ימי חייו.
מצינו בטור בהלכות סוכה, תרכ"ה: "תלה הכתוב מצות סוכה ביציאת מצרים, וכן הרבה מצוות, לפי שהוא דבר שבעינינו ראינו ובאזנינו שמענו ואין אדם יכול להכחישנו... כאשר עשה עמנו בהוציאו אותנו מארץ מצרים באותות ובמופתים". הב"ח על אורח חיים סימן ח' מוסיף שבישיבתו בסוכה חייב אדם לכוון שעושה כן לזכר ליציאת מצרים.
בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים. נושא יציאת מצרים נמצא בכל אדם ובכל דור, והלקחים הנלמדים מארוע זה חקוקים בלוח לבנו והיטיב לבטא זאת הרמב"ם באגרתו לבנו, שעניינו של יציאת מצרים הוא יציאת האדם ממאסר יצרו ותאוותיו ולקבל עול מלכות שמיים ועול מצוות.
אכילת חמץ בפסח עונשה חמור יותר מאכילת בשר חזיר. "כי כל האוכל מחמצת ונכרתה הנפש ההיא מישראל מיום הראשון עד יום השביעי" [שמות י"ב, ט"ו]. קיימת כאן "דיאטה" רוחנית של הזדככות והיטהרות שהקב"ה יודע את נחיצותה והשפעתה על נפש האדם.
במהותו של ליל הסדר מבחינים אנו במערכת שלמה של דרכי התנהגות וטקסים העוזרים לנו לחוות את חווית הגאולה. מתוך חמשת הסמלים המרכזיים המציינים את ליל הסדר, ארבעה מהם קשורים באכילה ובשתייה.
  • הראשון: ארבע כוסות - שתיית היין מהווה סימן לשמחת הגאולה. אין שמחה אלא בבשר ויין.
  • השני: מצה - אכילת לחם העוני כסימן למהירות ולחיפזון שיצאו אבותינו ממצרים.
  • השלישי: מרור - אכילת ירקות מרים, סימן למרורות של חיי אבותינו במצרים.
  • הרביעי: חרוסת - אכילת תערובת אוכל הנראית כטיט לזכר הטיט שבו עבדו אבותינו.
  • החמישי: הסיבה - ישיבה כדרך מלכים המשקפת את עצמאותנו.
לכאורה תמוה אוסף סמלים מוזר זה. מובנים לנו סמלי השמחה - שתיית היין וההסיבה, אך אם אנו עוסקים בגאולה, מדוע נאכל את לחם העוני, המרור או החרוסת? הרי הם קשורים לשיעבוד, ובליל הסדר חוגגים אנו את גמר השיעבוד. הרי זאת שמחת גאולתנו.
אלא אוסף סמלים זה הקשור לשיעבוד בא להזכיר לכל פרט בעם ישראל את מה שהרגישו בני ישראל עת יצאו ממצרים. לא בקלות נמחק העבר החשוך והמר שנותר מאחוריהם. העם נשא בליבו את הסבל שלא יכול היה להשתחרר ממנו כלאחר יד. נכון שאנו בני חורין, אולם גם בדמעות השמחה מעורבות דמעות של צער.
בסמל המרכזי של הפסח באכילת המצה ניתן למצוא משמעויות שונות. לחם העוני פירושו - עוני או עינוי, או "עוני" מלשון לענות, לספר, לדבר או לומר. המצה היא "לחם עוני" - שעונים עליו דברים הרבה. קריאת ההגדה היא לפני אכילת המצות. סיפור יציאת מצרים ושאר סימני הסדר נעשים בנוכחות המצות. במהלך הסדר אנו מגלים את המצות היות שהמצה היא סימן לגאולה, אכילת הבצק שטרם החמיץ באה להראות כי "בחיפזון יצאת מארץ מצרים". עם ישראל יצא בחופזה מארץ הגלות, ברח מהעבודה, מהשפלה, מחיים חסרי תוכן ורץ אל חירותו.
לחם העוני במובן עניות ועינוי קשור בטבורו לעם ישראל שהיה עני ודל בהתפתחותו הנפשית, כעם עבדים שהיה במצרים ופעל ללא מחשבה והחלטה עצמית. האדון המצרי קובע והעבד העברי מוציא לפועל.
מאות שנות עבדות השפיעו על העם שלא ידע חירות מהי. אכילת המצה היוותה סימן לגאולה ולקשייה, וציינה את שאיפת בני ישראל להיות עם משוחרר ועצמאי. החירות דורשת בגרות. דווקא בימים אלו שומה עלינו לראות את עצמנו כאילו יצאנו ממצרים, להרגיש נגאלים, כאשר ליל הסדר מהווה עבורנו ביטוי לערכי חירות וגאולה.
זאת הסיבה לכך שיציאת מצרים זכתה למקום כה נכבד ביהדות נוכח רעיונותיה הגדולים והנשגבים: עצמאות לאומית, חירות האדם, יד ה' באויבינו והיחס המיוחד בין ה' לעם ישראל. דבר שבא לידי ביטוי בחוויית היציאה ממצרים לארץ ישראל בראותו את הניסים והנפלאות ששיאם היה בהתגלותו של הקב"ה לישראל בהר סיני.
האדם יוכל לחוש את הגאולה רק בהתנהגותו כאילו הוא נגאל. רק על-ידי עשיית הסמלים בליל הסדר יראה עצמו כאילו "יצא ממצרים". יפה ביטא זאת הרמב"ם בהלכות חמץ ומצה פרק ז' הלכה ו': בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משיעבוד מצרים - ולא לראות כמצוין במקור.

תאריך:  14/04/2011   |   עודכן:  14/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
לא איכפת לי מהמלעיזים, אני אוהב את הזמר אריק איינשטיין! אריק הוא שריד אחרון מהשטויות שהעסיקו אותי בילדותי, ושנחשבו לנושאים הרי-עולם. המרכיב הראשי באהבתי אותו הוא הערגה שהשתמרה בי, לריגוש הגולמי ממוזיקה ישראלית    הלכתי לארכיון...
ד"ר סלאח עודטללה
ד"ר סלאח עודטללה, רופא ערבי-פלשתיני, סבור כי הגיע הזמן שהעם הפלשתיני ילמד מאמירתו המפורסמת של המשורר נתן אלתרמן: "מדינה אינה מוגשת על מגש של כסף"    לא די להכריז על הקמת מדינה. כדי ליצור מדינה, יש לעמול קשה
עו"ד יוסף פנדריך
פסקי הדין של ביה"ד לעבודה מתפרסמים באתרים משפטיים באינטרנט, כששמות הצדדים גלויים לעיני כל. מי שערער למשל על דחיית תביעתו או שקיבל אחוזי נכות נמוכים מדי מוצא עצמו מפורסם מבלי שביקש זאת
יחזקאל יגנה
לאחרונה אני מוצא את עצמי יותר ויותר בעמדת מגננה על מדיניות ראש הממשלה והליכוד, לא בפני יריבים פוליטיים, אלא מפני חברי הליכוד, בשר מבשרנו. הם מרגישים בלבול, מבוכה ותסכול
אורן קאשי
עמיר פרץ שובר את שיאי הבושה בפוליטיקה הישראלית    20 שנה חבש פרץ את הכיפה החברתית, עד הדובדבן של תפקיד שר הביטחון; אז התגלה פרץ במערומיו    כעת זוהי כבר חוצפה חברתית: צריך כיפת ברזל חברתית שתגן עלינו הצהיר    היא תגן עלינו ודאי, אבל מי יגן עלינו מעמיר פרץ?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il