X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחמש השנים האחרונות התברר יותר שהסתבכנו עם הגדרת ישראל כ"מדינה יהודית". זו הרשאה למעשים המנפצים את הקוד הגנטי של מהפכת הריבונות של העם היהודי, ויוצרים שיח ציבורי של אי-יושר וצביעות שמקומו רק במדינות חשוכות
▪  ▪  ▪
הגדרה היסטורית [צילום: יח"צ]
שיח על השיח הציבורי (1)
צבי כסה
הלכנו למקום היחיד בעולם שיכולנו לטעון על-פי ההיסטוריה שהוא שלנו. אין מקום בעולם שיכול היה לכנס את דמארי מתימן ואת הורי מאוקראינה ואת שוקן מגרמניה - אלא בארץ ישראל. ובארץ ישראל היו ערבים-פלסטינים מאז המאה השביעית...
לרשימה המלאה

שיח על השיח הציבורי (2)
צבי כסה
עלה הסכסוך עם הפלסטינים, ואמר ויצמן: "צדק בצדק נגע". ואמר עמוס עוז: אתה טובע בים ומוצא קרש הצלה ועליו יושבים אחרים. אם הם אומרים רק אנחנו - הם נבלים. אם הם אומרים גם אתה - הם בני אדם, נציגי הצדק
לרשימה המלאה

האו"ם החליט ב-29 בנובמבר 1947 על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, לצד מדינה ערבית. הנוסח היה Jewish State, הנוסח הנקוט בעולם בתרגום "מדינה יהודית". כשניסח בן-גוריון את מגילת העצמאות הוא נצמד להגדרה הזאת, ומנֵיה ובֵיה סתר אותה בהצהרה: "...תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות". כאן צפונה המגבלה: אם לא-יהודים הם שווי מעמד - זו לא מדינה יהודית. ויש גם יהודים של זרמים דתיים שונים. הסתבכנו.
הרצל דיבר על "מדינת יהודים", ולא על מדינה יהודית. מה ההבדל? - מדינה יכולה להיות כזאת או אחרת על-פי ההוויה המתקיימת בה או על-פי חוקיה. מדינת ישראל יכולה להיות מדינת יהודים על-פי הווייתה, היינו רוב של יהודים הממלאים את הארץ בתרבות ובערכים לפי ההוויה היהודית. אם היא מדינה יהודית לפי חוקיה, ויש בה אזרחים שאינם יהודים - היא גזענית. "יהודים" ו"עם יהודי" מגדירים בני אדם. מדינה שרובה יהודים היא בהגדרה מדינתו של עמם. לעומת זה מדינה "יהודית" זה לא בני אדם אלא מושג, ומדינה אינה בית מושגים אלא בית אנשים.
לכן, טעות נפלה מידיו של בן-גוריון שבחר "מדינה יהודית", במקום כהרצל - "מדינת יהודים". התקבלות התיבה הזאת מסבכת אותנו. הראיה - מול העולם נאלצנו, בעיקר בחמש השנים האחרונות, להגדיר "מדינה יהודית-דמוקרטית". ואם "דמוקרטית" - מה יהיה עם רוב לא יהודי במדינה (אם יתגשם חזון גוש אמונים)? האם המדינה תהיה יהודית? נפסלה ההצעה להגדרה שהיתה יכולה למנוע את הבעיה - "מדינת העם היהודי וכל אזרחיה". האם אפשרית יהודית ודמוקרטית? - 25% במדינה הם דתיים, שעבורם חוקת התורה קודמת לחוקת המדינה. מחצית האחרים, לפי הסקרים, הם לאומנים, וחלקם בולשביקים. קרוב למחצית צעירי הארץ מסכימים עם האמירה שיש לשלול זכות בחירה מאזרחי ישראל הערבים. אם תשאל, יענו כי זאת מדינה יהודית. כל אדם סביר יסיק שאם עמדות כה רחוקות מדמוקרטיה נגזרות מהגדרה זאת - הסתבכנו מאוד. ראשונים נזהרו, והעניקו אזרחות לערבים שנשארו אחרי מלחמת העצמאות.
לכל ישות יש מטרת-על כפולה: ההישרדות - והייחוד. מה ייחוד מדינת היהודים? קוד ההֶצדק להקמתה - לקבץ את פזורתם וניצוליה אל ממלכת הריבונות של היהודים, למדינת ישראל. זהו חוק השבות. חוק בעייתי מבחינה דמוקרטית, ולא מקרה שלא נחקק כחוק יסוד. לכל ייחוד יש הגבלת הטוהר הדמוקרטי. בשיח הקודם טענתי ששני שבטים - לא מדינות - נאבקו על הארץ ב-48', והתוצאה היא בבחינת בריאת העולם, ואין לערער עליה. את חוק השבות יש להעמיד למבחן ההגינות, מול התוצאה שהייתה צריכה לקום מדינה פלסטינית. אז היה חוק שבות ליהודים למדינתם, וחוק שבות לפלסטינים למדינתם. במקומה באה לשטחים ירדן. לו קמה מדינה פלסטינית וחקקה חוק שבות לבני עמה למדינתה - בא הצדק האוניברסלי (במקום הפרטיקולארי) לחוק השבות הישראלי.
המדקדקים בדמוקרטיה במוחלט ילמדו את החיים: המושלם הוא האויב של הטוב. מה שמחייב הוא ה"ללא הבדל מין, דת וגזע", ובנוסח של ימינו - "יהודית-דמוקרטית". היינו, האזרחים הערבים שותפים בחברה ובמדינה.
אלא שאם לגבי חוק השבות יש צידוק העומד במבחן דמוקרטי (עמוס עוז: טבענו בים ומצאנו קרש הצלה, ארץ ישראל), ההגדרה "מדינה יהודית" - בחברה ששיעור ניכר מחבריה מסויגים ממושג הדמוקרטיה - מקיימת ומעלה חוקים ומעשים ביטחוניים ופוליטיים המעוותים את ההוויה הישראלית החברתית והמדינית והפוליטית. אחיזה קיצונית בהגדרה "מדינה יהודית" ומעורפלת ב"דמוקרטית", היא הרשאה למעשים המנפצים את הקוד הגנטי של מהפכת הריבונות של העם היהודי, ויוצרים שיח ציבורי של אי-יושר וצביעות שמקומו רק במדינות חשוכות. פירוט הדברים יבוא במאמר האחרון בסדרה.

תאריך:  14/04/2011   |   עודכן:  14/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח על השיח הציבורי (3)
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זו מדינה יהודית עם מיעוט ערבי
יהודה דרורי  |  14/04/11 22:05
2
כבר הבנו מזמן -
חנה שרה  |  26/04/11 14:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב מיכאל ריבקין
בחמש השנים האחרונות העיתונות הישראלית ברוסית מימינה והולכת. אינני יכול להסתמך עליה, אלא על תקשורת בעברית ובשפות זרות. העיתונות בשפתי, רוסית, צריכה לעורר את דאגת כולנו במגמתיות ובחוסר המקצועיות שלה
יצחק שפי
כשנפתחה הדלת עבור אליהו, קיבלה בּוּרגונלה את התשובה הניצַחַת לשאלתה מה נשתנה: במקום אליהו נכנס יקיר ירושלים, הלא הוא המשורר האוסטרי הדגול ז. פרויד – נביא שהיה מזוּקן לא פחות
חניאל פרבר
כל שלא אמר שלושה דברים הללו - פסח, מצה ומרור - לא יצא ידי חובתו    בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים    "דיאטה" רוחנית של הזדככות והיטהרות האדם    אם אנו עוסקים בגאולה, מדוע נאכל את לחם העוני, המרור או החרוסת בליל הסדר?
נרי אבנרי
לא איכפת לי מהמלעיזים, אני אוהב את הזמר אריק איינשטיין! אריק הוא שריד אחרון מהשטויות שהעסיקו אותי בילדותי, ושנחשבו לנושאים הרי-עולם. המרכיב הראשי באהבתי אותו הוא הערגה שהשתמרה בי, לריגוש הגולמי ממוזיקה ישראלית    הלכתי לארכיון...
ד"ר סלאח עודטללה
ד"ר סלאח עודטללה, רופא ערבי-פלשתיני, סבור כי הגיע הזמן שהעם הפלשתיני ילמד מאמירתו המפורסמת של המשורר נתן אלתרמן: "מדינה אינה מוגשת על מגש של כסף"    לא די להכריז על הקמת מדינה. כדי ליצור מדינה, יש לעמול קשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il