X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכוונה שמאחורי יוזמת השלום הערבית הסעודית, כפי שהוצגה בדיון על-ידי אביה מולידה ד"ר מוחמד אל-זולפה, היא ליצור מצב בלתי הפיך, שבו תוותר ישראל על נכסיה הקרקעיים, ואחר כך ימצאו הערבים סיבות שלא לקיים את חלקם בתוכנית
▪  ▪  ▪
להחזיר לגבולות 48? [צילום: AP]
על ישראל להיות בעלת כוונות אובדניות ברורות כדי להיכנס כיום לתהליך שבו היא מאפשרת את הקמתה של עוד מדינה פלשתינית ביהודה ושומרון, אחרי שכבר יש מדינת טרור בעזה, המשביעה את ישראל מרורים בצורת טילים ומרגמות המיוצרים בעזה או מוברחים מאירן.

בתוכנית השלום הערבית יש מרכיבים חיוביים ושליליים, ויש לי הרבה מה לומר עליהם. אך כאן בחרתי להתייחס לאירוע שאירע לי, המשקף בעיני את המטרה שלשמה נועדה התוכנית.
לפני מספר שנים הופעתי בערוץ הטלוויזיה הלווייני בערבית אלחורה, המופעל על-ידי מחלקת המדינה האמריקנית, בדיון שעסק בתוכנית השלום הערבית. יחד איתי בדיון השתתף מריאד בירת סעודיה ד"ר מוחמד אל-זולפה, היועץ לעניינים מדיניים של המלך עבדאללה. לבי, ולא רק הוא, אומר לי שהוא היה גם המוח מאחורי יוזמת השלום הערבית, שהחלה את דרכה כיוזמה סעודית שהוצגה במרץ 2002 בוועידת הפיסגה של הליגה הערבית בביירות.
בדיון טענתי כי יש בתוכנית השלום הערבית מרכיבים חיוביים, כמו הכרה בישראל ושלום כלל ערבי איתה, וראוי שהליגה הערבית תנהל משא-ומתן עם ישראל על פרטי התוכנית. ד"ר אל-זולפה היה נחוש בדעתו שעל ישראל לקבל את התוכנית ככתבה וכלשונה, מבלי להשמיט אות אחת, לבצע אותה, ואחרי כן ייאותו הערבים לדבר עם ישראל. הערבים לא יישאו ויתנו עם ישראל על שום דבר, עד שזו תשלים את ביצוע התוכנית. ד"ר אל-זולפה עמד על כך שזהו תנאי בל יעבור.
להוריד את ישראל על ברכיה
בדיון הבעתי את דעתי על גישה זו בשאלה הפשוטה ביותר: האם סעודיה הייתה מסכימה לקבל ולבצע תוכנית כלשהי, על הדבר הפעוט ביותר, אם לא נטלה חלק בניסוחה ובקביעת תנאיה? האם יש מדינה ערבית אחרת שתסכים לבצע דיקטט המוכתב לה על-ידי גוף אחר? האם ייתכן שישראל תקבל מסמך הנוגע לביטחון הלאומי שלה, שנוסח על-ידי הפסגה הערבית, מבלי שתהיה לה זכות לשנות בו מילה?
גישה זו, כפי שהוצגה על-ידי האיש החשוב ביותר בעיצוב מדיניות החוץ הסעודית, מבטאת התנשאות, תחושת עליונות וכוונה ברורה להוריד את ישראל לברכיה, להפשיט אותה מכל נכסיה הביטחוניים, ולהחזירה לגבולות 1948 שהם לכל הדעות לא בני הגנה (גבולות אושוויץ, כדברי אבא אבן). הרצון הערבי לעקור את ירושלים העתיקה, בירת העם היהודי מאז 3000 שנה, נעוץ בבסיסו באי-הכרה איסלאמית בלגיטימיות של הדת היהודית, ומבטא את הגישה כי האיסלאם בא לעולם כדי להחליף את היהדות (כמו גם את הנצרות), ולא כדי לחיות לצדה.
לתחושתי, הכוונה שמאחורי יוזמת השלום הערבית, כפי שהוצגה בדיון על-ידי אביה מולידה, היא ליצור מצב בלתי הפיך, שבו תוותר ישראל על נכסיה הקרקעיים, ואחר כך ימצאו הערבים - כולם או חלקם - סיבות שלא לקיים את חלקם בתוכנית: יהיו אלו שטחים שהיו מפורזים בין ישראל ובין סוריה עד 1967, יהיה זה שטח ליד עזה שכיום קיים בו מושב נתיב העשרה, או בעיית הפליטים שאיש אינו רואה כיצד זו נפתרת על-פי רצונם של הפליטים.
אל-זולפה יודע היטב כי אין ביכולתה של הליגה הערבית לכפות דבר וחצי דבר על חברותיה, וגם החלטות שהתקבלו פה אחד בוועידת פסגה מקוימות על-ידי כל מדינה ערבית רק עד כמה שהשלטון של אותה מדינה מעוניין לקיים את ההחלטה. לכן קבלת ההחלטה לעשות שלום עם ישראל פה אחד, אינה מבטיחה כי מדינות ערב יקיימו אותה.
במצב שבו עולים קולות במצרים לבטל את הסכם השלום עם ישראל, אין לישראל הבטחה לטווח ארוך ששלום זה - קפוא וחלקי ככל שיהיה - ישרוד את תהפוכות השלטון במצרים. וגם עתידה של ירדן, והסכם השלום עמה, אינו ברור לאור גל ההפגנות השוטף את העולם הערבי.
על ישראל להיות בעלת כוונות אובדניות ברורות כדי להיכנס כיום לתהליך שבו היא מאפשרת את הקמתה של עוד מדינה פלשתינית ביהודה ושומרון, אחרי שכבר יש מדינת טרור בעזה, המשביעה את ישראל מרורים בצורת טילים ומרגמות המיוצרים בעזה או המוברחים מאירן. אין לשום מדינה בעולם יכולת להבטיח שמה שתתחייב הליגה הערבית - ובכלל זה הכרה בישראל - יכובד על-ידי השלטון הפלשתיני, ובפרט אם זה ייכבש שוב בידי חמאס בבחירות כמו בינואר 2006 או בהשתלטות צבאית כמו ביוני 2007. האם יבואו אז צבאות סעודיה, תימן ולוב לשטחי מדינת פלשתין, על-מנת לפרק את גדודי עז א-דין אל-קסאם או כדי להחרים מהטרוריסטים של הג'יהאד האיסלאמי את הטילים והמרגמות?
אם הליגה הערבית, והפסגה בראשה, מבקשת לשכנע את ישראל לקבל את יוזמת השלום, עליה להתייחס לישראל כאל שותפה למו"מ, לשבת למו"מ רציני על תנאי השלום, ולאחר שיגיעו הצדדים להסכמה על המתווה ועל שלבים שלו, ניתן יהיה לדבר על שלום. דברי אל-זולפה כפי שנאמרו אל מול פני האומה הערבית מצביעים על דבר אחד: אין לסעודיה ולפסגה הערבית שום מטרה אחרת אלא להכניע את ישראל ללא קרב, באמצעות מצג שווא שאין מאחוריו כל כוונה שאכן יגיע לידי ביצוע. במצב העגום שבו נמצא כיום העולם הערבי, כשמדינות ערביות חשובות עומדות בפני אתגרים שמעולם לא התנסו בהם, על ישראל, והעולם, להמתין בסבלנות עד שיתייצבו העניינים בעולם הערבי, ואז ניתן יהיה לדבר על מו"מ - לא פחות - שבו אולי תוותר ישראל על נכסים אסטרטגיים.

לאתר מגזין מראה
המאמר במקור פורסם בגירסתו האנגלית We need a very different Arab League approach.
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  15/04/2011   |   עודכן:  15/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוזמה משפילה וחלולה
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
נכון. החפזון מהשטן, לא כן? ל"ת
הניה  |  15/04/11 22:32
2
מדוע התנאי הסעודי?
ע. הנביא  |  16/04/11 01:37
3
עוד מאמר מצוין תודה וחג שמח  ל"ת
אריק1  |  16/04/11 07:07
4
לעולם לא ישכון שלום בין מדינות
yoni207  |  16/04/11 10:13
5
תגובה
צנחן  |  17/04/11 00:29
6
למה ישראל צריכה להתפרק מנכסיה?
אתה צודק  |  17/04/11 00:51
7
יישר כח
סער ביטון  |  20/04/11 20:42
8
פרקי היום בקוראן.
מורה נבוכים  |  22/04/11 19:12
9
בעיה במאמר
איתי ליבנה  |  23/04/11 23:44
 
- הבנת הנכתב
רצויה  |  25/04/11 11:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול מנשה
הצהרתו זו של שר החוץ המצרי כלפי אירן מעוררת דאגה בישראל, בעולם הערבי ובעולם החופשי כולו, והיא מחייבת בחינה מעמיקה
גבריאל בן-עמי
אם אכן הסיבה העיקרית להימצאותנו ביהודה, בשומרון ובגולן היא ביטחונית, ולא מפני שאזורים אלה הם חלק ממולדתנו, משמעותה שאין אנו אלא קולוניאליסטים זרים שהשתלטו על שטח לא להם ושִעבדו את הילידים לשלטונם
אברהם בן-עזרא
"על-אף תנאי הפתיחה המועדפים העומדים לזכותו של מומחה בית המשפט, אין לו לא חסות ולא חסינות, וחוות דעתו, גם עדותו תעמודנה במבחן השפיטה לפי הנסיבות"
דניאל גיגי
"מדינת ליברמן" היא לא מדינת ישראל, למרות שליברמן מנסה לקשר בין הרדיפה ההיסטורית אחרי היהודים לרדיפה אחריו ואחרי מפלגתו    בנאומו האחרון ובנאומים קודמים שלו, מנסה ליברמן לייצר סיפור דרמה שבו הוא והמפלגה שלו הם הגיבורים הראשיים שנרדפים על-ידי כולם    הגיע הזמן שנגיד לליברמן שמדינת ליברמן היא לא המדינה שלנו!
רובי סייבל
אם יכריזו הפלשתינים באורח חד-צדדי על היותם מדינה, תהיה זו הפרה של הסכם אוסלו ושל מפת הדרכים למזרח התיכון, אך עשויה להיות לכך השפעה מועילה של שינוי הדימוי הנוכחי של הסכסוך הישראלי-פלשתיני, מסכסוך של עם חסר מולדת תחת כיבוש צבאי לסכסוך גבולות מינורי בין שתי מדינות שכנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il