X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצדק לא נראה - וספק האם הוא נעשה - במצב בו מומחי הצדדים הם מהנדסים או אדריכלים ובית המשפט ממנה כמומחה מטעמו אשר מתפקידו להכריע בין מומחי הצדדים - הנדסאי
▪  ▪  ▪
להכיר את מומחיות מומחה בית המשפט [צילום: איתמר לוין]

בסוגיית ליקויי בנייה לכל צד לדיון יש מומחה מטעמו המבהיר מהבחינה המקצועית את דעתו מנקודת ראותו של מי שמינה אותו. בדרך כלל, הצדדים ממנים מהנדס או אדריכל בעוד שבית המשפט ממנה מומחה, בין בהסכמת הצדדים ובין ללא הסכמתם, שכן אין בית המשפט זקוק להסכמה זו.
ישנם שופטים אשר נמנעים מלמנות מומחה מטעם בית המשפט אלא אם הוא מומחה מוסכם. ראה בעניין זה את פסק הדין של השופט המחוזי צבי א' טל [לימים - שופט בית המשפט העליון] בת"א 469/88 זעפרני ואח' נ' רמט בע"מ [מובא בספר "עדות מומחה" מאת א' בן עזרא בהוצאת "שי" 2001 עמ' 505] - להלן ציטוט דבריו שם:
"הצעתי לבאי-כוח הצדדים כי ימונה מומחה מטעם בית המשפט במקום המומחים מכל צד. בא-כוח הנתבעת הסכים לכך. אך בא-כוח התובעים לא הסכים לכך. מכיוון שכך לא ראיתי לכפות מינוי מטעם בית המשפט, שכן מומחה כזה לא היה בא במקום המומחים של הצדדים אלא בנוסף להם. עלי איפוא להכריע בין המומחים".
ישנה דרך נוספת, והיא, לכפות מומחה על הצדדים ואחר כך "לכפות" על הצדדים להתיישר לפיו או בכל מקרה לתת פסק דין על-פי דברו של המומחה שמונה על-ידי בית המשפט "כזה ראה וקדש" - אולם בדרך זו הצדק לא נעשה.
מכיוון שהצדק צריך לא רק להיעשות אלא גם להיראות, ראוי כי כאשר מומחי הצדדים הם מהנדסים או אדריכלים - לא ימונה מומחה מטעם בית המשפט מי שהוא בעל השכלה נחותה מהם, כגון, פקח-בנייה או הנדסאי.
יש להבהיר, היקף הלימודים של מהנדס כפול בשנים ויותר מכפול באיכות המקצועית והעיונית מזה של ההנדסאי. זאת ועוד, בתום הלימודים של המהנדס/האדריכל, חובה עליו כדי לקבל רישיון מטעם רשם המהנדסים לעשות התמחות [סטאג'] ולעמוד בבחינות.
יש שופטים שלא סופרים אפילו את תקופת הוותק, כניסיון מועיל, של המומחה בטרם קיבל רישיון מרשם המהנדסים. להלן פסק דינו של השופט ע' שרון בת"א 524/82 יוסף סוקולר נ' אורי פלח [לא פורסם, מובא בספר הנ"ל בעמ' 219]:
"לעומת חוו"ד זו, העיד מטעם הנתבעים המהנדס יוסף גיא ומוסר חוו"ד [מוצג/6]. לפי חוו"ד זו קיבל בשנת 1970 תואר ראשון באוניברסיטה של ברה"מ ובשנת 1973 תואר של אינג'ינר באוניברסיטה של אודסה. לטענתו יש לו ניסיון מקצועי של כ-15 שנה בארץ ובחו"ל בתחומי הבניה השונים [ייאמר בשלב זה כי ברור שחלק מהשנים הנ"ל איננו מהווה ניסיון כמהנדס, כיוון שרק בשנת 1973, כ-6 שנים לפני מתן עדותו, הוסמך כמהנדס]".
לפיכך, מצופה כי כאשר מומחי הצדדים הם מהנדסים או אדריכלים - לא ימונה כמומחה מטעם בית המשפט הנדסאי האמור להכריע ביניהם, לפחות כדי שהצדק ייראה.
ויש לכך גם השלכה מקצועית, כפי שיובהר במקרה הבא, בו מונה מטעם בית המשפט הנדסאי בניין כמומחה כדי שיכריע בין מומחי הצדדים. מדובר בת"א 17905/07 גוטמן ואח' נ' פנורמה צפון בע"מ, המתנהל בבית המשפט, שם מונה כמומחה מטעם בית המשפט - הנדסאי בניין.
בחקירתו נשאל מהו שטח האוורור הדרוש לחלק מסוים שבדיון אשר לפני כן קבע כי האוורור של אותו חלק הוא תקין, וזו השאלה אשר נשאל:
"אני שואלת לגבי שתי הדירות, אני מפנה לחוות דעת ביטון עמוד 15, דלת המחסן, יש בדלת 69 חריצים, בכל שורה 23 חריצים ס"ה 69 חריצים, עובי כל חריץ 0.6 ס"מ אורך כל חריץ 8 ס"מ, ס"ה 380 סמ"ר. האם זה תואם את הדרישות לאוורור חדר שירות, אני חושבת שזה קטן פי 9...." [להבהיר, שטח האוורור הדרוש על-פי התקנות לחדר שירות הוא 0.3 מ"ר שהם 0.3x10000 = 3000 סמ"ר].
תשובת המומחה הייתה: "לא נראה לי סביר שהשטח הוא 3.3 סמ"ר, אם יש צורך אני מוכן לבדוק שוב..."
ועולות השאלות:
  • מה משמעות "לא נראה לי" ומה עניין זה למידות של שטח ולהמרת סמ"ר למ"ר - פעולה חשבונית הנלמדת בבית הספר היסודי?
  • מאין 3.3 סמ"ר?
  • מדוע צריך למדוד פעמיים פריט של שטח - כמובן, על חשבון הצדדים ששילמו את השכר עבור ההגעה הנוספת לדירה?
ובאותו תיק, אכן היה מומחה בית המשפט בדירה פעם נוספת, מדד באריכות ובדקדקנות, אך לא כלל תוצאות המדידה וחשבון המדידה כפי שהבטיח בחוות דעתו המשלימה בטענה [טענה חדשה] כי לא צריך שם כלל אוורור - טענה לא נכונה, אף אם בית המשפט יקבלה, וטענה שלא נטענה בחוות הדעת העיקרית שכן הוא לא צפה פני עתיד ולא ידע כי יידרש לחשב המרת סמ"ר למ"ר....

התיק הנדון במעקב, ועם סיומו – בכל מקרה – יובאו פרטים מזהים. למען הגילוי הנאות אציין כי המהנדס יואל בן עזרא [ממשרדי] שימש כמומחה התובעים בתיק זה.
תאריך:  20/04/2011   |   עודכן:  20/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנדסאי בניין כמומחה בית המשפט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האיש החתום על הכתבה
אילפא  |  21/04/11 08:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיקי פרי
אריגוני - שנרצח ברצועה, היה פעיל זכויות-אדם שנהג לפעול רבות בעזה    שמו הלך לפניו ומיעוט הפלשתינים ששאף לכינון של שלום ושל סדר בעזה של חמאס הכיר אותו היטב    אריגוני הגיע לעזה מאיטליה
יהודה קונפורטס
בשבוע הבא מייד לאחר שיסתיים חג המצות, יחגגו בבתים רבים בישראל את חגיגות המימונה. אפשר כבר מראש לדמיין את התמונה הבאה: עמיר פרץ, יצחק (בוז'י) הרצוג, שלובי זרועות טועמים מופלטה ומן הסתם גם ילבישו עליהם תרבוש מרוקאי טיפוסי. זה יהיה האקורד האחרון לפרשת "בוז'י" והמרוקאים
אלישע פורת
הייתי שוכב מכווץ, ומדמיין אותם יוצאים בלהקות לציד הלילה    ממאורות החול הלח שלהם, החפורות בקצה הפרדסים    מבין סבכי הקוצים ושיחי הפטל, מגיחים ומנסרים ביללתם את לבבינו הרכים
גורי גרוסמן
איתן הבר מזהיר: "עצרת האו"ם תכיר בספטמבר הקרוב במדינה פלשתינית, ותעשה לפלשתינים את מה שעשתה החלטת כ"ט בנובמבר 47 למדינת היהודים
עקיבה לם
בלוח הזמנים שעם ישראל יוצר לעצמו, זה השלב הראשון בחופש, בשחרור מן הכבלים הקושרים אותנו למצרים. וזוהי עצמאות אמיתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il