X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיריות ומועצות מקומיות מזרימות לעיתונות המקומית מודעות ופרסומים לא נחוצים ובזבזניים על חשבון כספי הציבור, על-מנת להאדיר שמן ופועלן ולהציגן ב"אור חיובי"
▪  ▪  ▪
משתיקים ביקורת

אין זה סוד שרמת השחיתות ברשויות המקומיות אינה נופלת ולעתים אף עולה על זו ברשויות השלטון המרכזי (משרדי ממשלה וכדומה). סוגי השחיתות במוסדות הללו דומים, אם כי שונים, בשכיחותם ובהיקפם.
במאמר זה אתמקד בסוג שחיתות נפוץ ברשויות המקומיות שכמעט לא עולה לדיון, הציבור לא מודע לו והעיתונות המקומית כמעט לא כותבת עליו ומיד תבינו למה.
כוונתי למודעות ולפרסומים שעיריות ומועצות מקומיות מזרימות, מדי שבוע, לעיתונות המקומית, בעלות אלפי שקלים, על חשבון כספי ציבור. בחלק מן המודעות והפרסומים יש מידע חשוב וחיוני לתושבים כגון: הודעה על מקום ומועד חיסון כלבים או על סגירת רחוב וכדומה. אבל חלקם הגדול אינו נחוץ לידע התושבים, בזבזניים, ובגודל ענק ללא פרופורציה לחשיבותם ותוכנם, וניתן לרכזם במודעה אחת קטנה חסכונית.
מטרתם היא אחת - להאדיר שמם ופועלם של ראשי הרשות. והרי לכם כמה דוגמאות: בעיתון מקומי באחת הערים, פורסמה לא מכבר מודעה גדולה, כמעט על עמוד שלם, שבראשה נכתב ב"אותיות קידוש לבנה": "ראש העיר מברך את עובדי העירייה שחוגגים החודש יום-הולדת ומאחל להם ולכולנו המשך עשייה ברוכה והמשך שגשוגה של העיר". במודעה שולבו תמונות של ראש העיר גוזר סרט פה, חונך מבנה שם, ורשימת שמות של כעשרים עובדי העירייה החוגגים החודש יום-הולדת. נו באמת! מה זה מעניין את התושב הממוצע מי מהעובדים חוגג יום-הולדת.
דוגמה נוספת: רשות מקומית בצפון פרסמה בעלות כמה אלפי שקלים, בעיתון מקומי על עמוד שלם, ראיון אישי, כביכול אובייקטיבי, עם ראש העיר "הפעיל והנמרץ", כולו שבחים על הישגיו ויוזמותיו לפיתוח ושגשוג העיר. בכל עיתון מקומי אתה יכול לראות מודעות מסוג זה ודומות להן.
מיליונים על חשבון חינוך, רווחה ועוד
ההערכה היא כי כלל הרשויות המקומיות מוציאות מדי שנה מיליוני שקלים על מודעות וכתבות פרסומיות בעיתונות. חלקן, כידוע, שרויות בגרעון, והכסף המועבר לפרסום מודעות בא, מן הסתם, על חשבון דברים חיוניים כמו חינוך, רווחה וכיו"ב.
קיימת מערכת יחסי תלות הדדיים בין ראשי הרשויות המקומית לבין העיתונות המקומית. אלה לא מהססים להזרים לעיתונות המקומית כספים רבים עבור מודעות, על-מנת להבטיח שזו "תתנהג יפה", ולא תבקר הרשות שבראשה הם עומדים וכמו-כן "תשתדל" להציגם ב"אור חיובי".
באחרונה פורסם כי מבקר עיריית נצרת-עילית פתח בבדיקה, על-מנת לברר אם יש בעיריית נצרת-עילית יד מכוונת המעדיפה פרסום בעיתון מסוים, על-רקע חשש שיש קשר בין הזרמת הפרסומים לעיתון מסוים, לבין הסיקור החיובי לו זוכה העירייה באותו עיתון.
יש עיתונים החוששים לבקר את הרשות המקומית, גם אם יש חומר רב מבוסס ועובדתי, מחשש שזו תפסיק לפרסם בעיתון ותפגע קשה בהכנסותיו.
בדיקת מבקר המדינה וח"כים
התוצאה: ברשויות מקומיות רבות העיתונות המקומית היא "עיתונות חצר" ה"משתדלת" לכתוב דברים טובים על הרשות, ואין צורך לציין חשיבות עיתונות לוחמת וביקורתית כ"כלב שמירה" לשם צמצום ומניעת שחיתות, וזו כידוע "חוגגת" ברשויות מקומיות לא מעטות.
יצוין כי הדברים לא מתייחסים לכל הרשויות המקומיות ולא לכל העיתונים המקומיים, אבל התופעה נפוצה ונרחבת ומקיפה רשויות מקומיות רבות.
מן הראוי שמבקר המדינה וחברי-כנסת, בשיתוף התנועה למען איכות השלטון, יבדקו את הנושא בצורה יסודית ומקיפה, ויפעלו לחקיקת חוק ותקנות מחייבות שיגבילו בצורה משמעותית היקף פרסומי הרשויות המקומיות בעיתונות, ויקבעו קריטריונים ברורים והנחיות מפורטות בנושא כגון: איזה פרסומים רשאים לפרסם ואיזה לא, גודל המודעות וכן הלאה.
הדבר יחסוך כסף ציבורי רב, יקטין תלות העיתונים המקומיים ברשות המקומית ויקל עליהם לבקר התנהלות הרשות וראשיה. בכל מקרה, המצב כיום בלתי נסבל ואף גובל בעבירה פלילית של הפרת אמונים ושוחד, וחייבים לשנותו.

תאריך:  27/04/2011   |   עודכן:  27/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוג השחיתות ברשויות המקומיות שלא מדברים עליו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
צודק כתבה נכונה לצערי הרב.. ל"ת
כרמיאלי   |  27/04/11 15:22
2
שיירות מוצלבות על חשבון התושב
עיסקות "הבארטר"  |  27/04/11 17:48
3
לדעתי "מיתוג" נועד למכור דירות
אריה גל  |  27/04/11 20:22
4
צודק ראה עיריית הרצליה ל"ת
סיני  |  28/04/11 10:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק בלומברג
בעוד שאנו מבינים מדוע ממלאת הדיפלומטיה הישראלית פיה מים נוכח הטבח שמבצעים מנהיגי העולם הערבי כנגד אזרחים תמימים, עולה וחוזרת השאלה המתריסה מדוע לא נשמעת זעקתם של חברי הכנסת הערביים נוכח מעשי הטבח היומיים בסוריה ובלוב וזאת בניגוד לארועי דמים מינוריים בהרבה דוגמת ספינת המרמרה שבה נשמעה זעקת חברי הכנסת הערביים למרחוק
אברהם בן-עזרא
תוספת ממ"ד יוצרת תרומה חשובה לעמידות הבניין ברעידות-אדמה, גם אם רק דייר אחד מוסיף את הממ"ד, וזאת ללא כל תלות האם הבניין בכללותו עומד בתקן החל בנושא רעידות-אדמה או שאינו עומד; בכל מקרה, בניית ממ"ד הצמוד לבניין מחזקת את הבניין מהותית נגד כוחות אופקיים
נורית גרינגר
המדינה היהודית היחידה נבנתה ע"י העם הנרדף ביותר שהיסטוריית העולם ידעה    שרידי השואה ידעו שהם חייבים להקים מדינה ריבונית שתגן עליהם    ישראל מעולם לא נפטרה ממנטליות הרדיפה של הגטו, ולכן תמיד מוצאת עצמה במצב של צורך להתגונן ולהסביר    ממנטליות מוטעית זאת נולד המונח "הסברה" והצורך להסביר    ישראל נכשלה קשות ב"דיפלומטיה ציבורית"    אינספור מתנדבים, תומכי ושומרי ישראל יצרו רשת פרטית של דיפלומטיה ציבורית
עו"ד אברהם פכטר
הרצח באיתמר, בו שני צעירים פלשתינים רצחו בדם קר משפחה שלמה, מעורר סלידה, גועל ורגשי נקם חייתיים. עין תחת עין - רצח תחת רצח, שהרי נקמת דם ילד קטן לא ברא השטן. ואף על-פי כן, למה לא להטיל עונש מוות? לפגוע במחבלים תוך כדי פעולה - לגיטימי, שהרי רוצחי איתמר הם בני מוות לכל הדעות. לפגוע לאחר שנתפסו - פסול, אסור על-פי החוק
גורי גרוסמן
למה על ראשינו אתה שואל?    כי כך, כידוע, גורסים "חובבי ציון" בעולם    לו, לשיטתם, היינו נכנעים לדרישותיו של אסד בעבר - אף אזרח סורי לא היה מעלה בדעתו לסלקו מהשלטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il