X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
המלך מודאג מן הקיפאון במסלול הפלשתיני הוא מעוניין בחידוש המו"מ להקמתה של מדינה פלשתינית שתבטיח את המשך קיומה של הממלכה
▪  ▪  ▪
מחכה... [צילום: AP]
בהסכם השלום עם ירדן הוחלט על שיתוף פעולה כלכלי ב-50 תחומים, ביניהם הקמתם של מפעלים כלכליים משותפים בבקעת הירדן, בניית שדה תעופה משותף בעקבה ומרינה משותפת במפרץ אילת. אך מלבד שיתוף הפעולה הביטחוני והזרמת 50 מיליון מ"ק מים בשנה מן הכינרת לירדן, בכל שאר הנושאים יש דריכה במקום.

ממשלת ישראל כמעט שאינה מתעניינת בשכנתנו ממזרח - ירדן. הסיבה לכך היא כי גבולנו הארוך עם ירדן - כ-560 ק"מ - שמור היטב על-ידי כוחות הביטחון הירדניים, ואין זה סוד שחיילים ירדניים שוכבים במארבים לאורך הגבול כשפניהם מזרחה, כדי למנוע חדירת מחבלים לשטח ישראל. כך, היעדר אירועים שיש בהם לעורר את התעניינות הממשלה או התקשורת, גורר אדישות.
אמנם ממבט ראשון נראים ניסיונותיהן של קבוצות איסלאמיות לעורר מהומות נגד השלטון בירדן כעניינים פנימיים שאינם נוגעים לישראל, אך עלינו להתחשב בחוסר שביעות רצונם של הממסד הירדני בכלל והמלך עבדאללה בפרט מעמדותיה של ישראל בשלושה תחומים עיקריים:
  • המלך מודאג מן הקיפאון במסלול הפלשתיני. הוא מעוניין בחידוש המשא-ומתן להקמתה של מדינה פלשתינית שתבטיח את המשך קיומה של הממלכה. מהלך זה יבטיח כי תהיינה שתי ישויות נפרדות: פלשתין פה וירדן שם.
  • הממסד הירדני מתוסכל ומאוכזב מן הקיפאון בהסכם השלום עם ישראל שנמשך מאז חתימתו בשנת 1994. מלבד שיתוף הפעולה הביטחוני והזרמת 50 מיליון מ"ק מים בשנה מן הכינרת לירדן, הרי שבכל שאר הנושאים יש דריכה במקום. זאת, למרות שבהסכם השלום הוחלט על שיתוף פעולה כלכלי ב-50 תחומים, ביניהם הקמת מפעלים כלכליים משותפים בבקעת הירדן, הקמת שדה תעופה משותף בעקבה, הקמת מרינה משותפת במפרץ אילת, הקמת שוק לסחר חופשי באילת ובעקבה והנחת מסילת ברזל משותפת בערבה וביצוע מפעל תעלת הימים, שאמור להציל את ים המלח מהתייבשות.
אך בשטח - דבר מכל אלה אינו קורה.
  • דמו של המלך עולה לראשו כל פעם שמגיעות לאוזניו הצהרות של דוברים מישראל המצביעות על ירדן כמדינה חלופית לפלשתינים. גם מנהיגי הליכוד נטשו תפיסה זו, בעצם הסכמתם למדינה פלשתינית ללא חמאס, שתהיה מדינה שוחרת שלום, מפורזת, מקבלת את סידורי הביטחון של ישראל ומכירה בזכותו של העם היהודי למדינה בישראל.
המלך מסרב להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו. יתר על כן, ביוני אשתקד ירדן אף החזירה את שגרירה מישראל, והיא עדיין לא מינתה שגריר חדש במקומו של אלבחית, המכהן כיום כראש ממשלה. מצב זה מחייב את ממשלת ישראל להעריך מחדש את יחסיה עם ירדן, היות שאין ספק כי שינוי מדיניותה של ישראל כלפי ירדן הוא אינטרס ישראלי מובהק.
על ישראל לחדש את המסלול המדיני עם הפלשתינים - ללא שותפות עם החמאס ובלי הקמתה של ממשלת אחדות עם ארגון טרור הקורא להשמדת ישראל - לקראת הקמתה של מדינה פלשתינית לצד ישראל. צעד זה יבטיח את שלום הממלכה ההאשמית וירחיק את סכנת הפיכתה למולדת חלופית לפלשתינים.
בנוסף, יש להביא להחייאתו של הסכם השלום בין ישראל ובין ירדן ולמימוש הסעיפים בו הדנים בשיתוף פעולה כלכלי ובהקמת מפעלים משותפים. מצבה הכלכלי הקשה של ירדן מחייב שיתוף פעולה כזה. זוהי מדינה ענייה, שחונה, שאוכלוסייתה גדלה בקצב מסחרר. עם היווסדה בשנת 1921, מנתה אוכלוסייתה 400 אלף תושבים, ואילו כיום יש בה 6.2 מיליון תושבים. הממשל האמריקני מגלה עניין במצבה הכלכלי של ירדן, ובמרוצת ארבעת החודשים שחלפו, ביקרו בירדן שלוש משלחות של הקונגרס שנועדו לסייע לירדן לצאת מן המשבר הכלכלי.
טוב יעשה ראש הממשלה אם ייזום פגישה עם מלך ירדן, יטכס עמו עצה ויכניס אותו בסוד פרטי הנאום שהוא מתעתד לשאת בפני שני בתי הקונגרס האמריקני. הדעת נותנת כי המלך יראה בכך מחווה מבורכת, וזאת בשל רגישותה של ירדן לגורל העניין הפלשתיני. צעד כזה עשוי להפיג את המתיחות השוררת בין שני המנהיגים ולהשפיע על החלטת המלך להחזיר את השגריר לישראל.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון - קול ישראל.
תאריך:  07/05/2011   |   עודכן:  07/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרירות מרתיחה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
היהודים תמיד היו טובים בלהתחנף ל"ת
למלכים שתקעו אותם  |  9/05/11 09:30
2
לא הבנתי
ע. הנביא  |  12/05/11 13:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גורן
להפיכת יום הניצחון על גרמניה הנאצית ליום משמעותי באמת בחיים הציבוריים בישראל יהיה ערך פוליטי תרבותי וחינוכי
מיכל מנין
יובל אברמוביץ הבין שכל החוכמה היא לעשות את זה בלי קשר לתוחלת החיים שלך ולמועד המוות שלך
הלל ויס
ה' ישמע צעקת הנעלבים ואינם עולבים. ה' ישמע עלבונו של אלבוים, עלבון עם ישראל ועלבון השכינה
יואב יצחק
שר הביטחון הצליח להשיג לעצמו חסינות במערכת המשפטית בזכות ההגנה שהעניק לבכירי המשטרה, ליועץ המשפטי לממשלה, לפרקליט המדינה וגם לבית המשפט העליון    ניסיון העבר מוכיח כיצד טיפל ברק בפרקליטה עדנה ארבל וכיצד זו נמנעה ממיצוי הדין עימו
משה-חי הגיגת
בקרב בין מנהיג אירן, ח'אמנהאי, לנשיא אירן, אחמדינג'אד, לאף אחד מן הצדדים אין אלוהים. עכשיו, יותר מתמיד, האפשרות למהפכה אחרת באירן, ולא של האופוזיציה הירוקה, קורמת עור וגידים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il