X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ענף שיווק הדלק בארץ מתנהג בצורה של קרטל. מדוע חברות הדלק המועטות שמשווקות בארץ את הנוזל הנכסף אינן מתחרות על הצרכנים? מדוע, כמו עלות ניהול חשבון בבנק, מחיר הדלק בתחנות במרכז הארץ זהה למחירו בצפונה ובדרומה? מדוע אף חברה משווקת לא מעיזה להוריד כמה אגורות כדי לגרוף נתח שוק גדול יותר? התשובות ברורות - אין כאן שוק!
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
ההשוואות בין שיעור המס על הדלק בארץ לבין שיעורו בעולם מבישות. ראשית, במדינות המושוות מותר ניכוי מלא במס על הוצאות הדלק. בנוסף, יש טעם להטיל מס על הדלק כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, אך בארץ לא מדובר באלטרנטיבה רצינית

מבחינת הצרכן מחיר הדלק, כמו מחיר כל מוצר אחר, מורכב מהסכום שנשאר בידי המשווק והסכום המועבר למדינה כמס. רק כך ניתן לבחון את מידת ה"הוגנות" של המחיר. הרי אי-אפשר לבוא בטענות למשווק על נטל המס, ולכאורה אי-אפשר לבוא למדינה בטענות על מחיר המוצר.
אלא שבמקרה הזה נכון להפנות אצבע מאשימה כלפי הממשלה על שני הרכיבים. ראשית בעניין מחיר המוצר, עוד קודם שמדברים על שיעור המס האימתני המוטל עליו. את הרפורמה המהותית האחרונה בתחום הנהיג בנימין נתניהו בשנת 2006, כשהוביל את פיצול בתי הזיקוק אשדוד מבתי הזיקוק בחיפה. את בית הזיקוק הדרומי רכשה חברת 'פז' ואילו בתי הזיקוק חיפה הונפקו לציבור. המדינה חדלה לנהל עסק על-ידי עסקנים ונתנה לאנשי המקצוע ולשיקולים העסקיים להכתיב את המחיר. זו הייתה רפורמה חשובה מאוד, אך אי-אפשר לעצור שם. לא די בשני בתי הזיקוק ליצור תחרות בתחום זיקוק הנפט.
אך התחום הבעייתי עוד יותר היה ונותר שיווק הנפט. בעבודה שערך האוצר הוא העריך שעלות השיווק של הדלק בארץ גבוהה בכ-10% מעלותה בעולם. אולם אין לנתון הזה משמעות, מכיוון שלא ניתן לדעת מהי העלות האמיתית של מוצר, או שירות, אלא אם הוא נמצא בתחרות של ממש.
כיצד יכולנו לדעת מהי מחירה של שיחת טלפון בתוך הארץ, או מחוצה לה, לפני שבזק הופרטה? הרי גם כשמחיר השיחה היה פי עשרה (והוא היה!) ניתן היה להוכיח שזו העלות המדויקת של השירות. עלות השירות הוזלה פלאים, רק כשנכנסו מתחרות לתחום! ענף שיווק הדלק בארץ מתנהג בצורה של קרטל. מדוע חברות הדלק המועטות שמשווקות בארץ את הנוזל הנכסף אינן מתחרות על הצרכנים? מדוע, כמו עלות ניהול חשבון בבנק, מחיר הדלק בתחנות במרכז הארץ זהה למחירו בצפונה ובדרומה? מדוע אף חברה משווקת לא מעיזה להוריד כמה אגורות כדי לגרוף נתח שוק גדול יותר? התשובות ברורות - אין כאן שוק!
זהו בדיוק המקום בו המדינה צריכה להתערב, כדי להסיר את מכשולי השוק שהיא עצמה הציבה ולהביא לתחרות. אלא שדומה שהאוצר נרתע מלגעת בעניין, כי ידיו אינן נקיות. שיעור המס על הדלק הוא בבחינת עוול שעולה על ההפקרות בתחום בו המדינה מעלימה עין מהקרטל ולמעשה משתפת איתו פעולה.
ההשוואות בין שיעור המס על הדלק בארץ לבין שיעורו בעולם מבישות. ראשית, במדינות המושוות מותר ניכוי מלא במס על הוצאות הדלק. בארץ הניכוי חלקי בלבד, גם לעצמאים, כך שבפועל המדינות המושוות אינן גורפות את כל שיעור המס. ובנוסף, יש טעם להטיל מס על הדלק כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, אך בארץ לא מדובר באלטרנטיבה רצינית. התחבורה הזו בארץ היא בגדר שערורייה בפני עצמה. רק כשתופרט הרכבת ותתחיל להוות אלטרנטיבה רצינית, כשיופעלו רכבות קלות במרכזי הערים הגדולות, כשייכנסו חברות היסעים נוספות לשוק ויסללו עוד כבישים רבים בארץ, ראוי יהיה להשוות את שיעור המס בארץ לזה הנהוג בעולם. עד אז הממשלה תמשיך למכור לנו כובע טמבל במחיר של מגבעת יוקרתית.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  08/05/2011   |   עודכן:  08/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כובע טמבל במחיר מגבעת!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין שוק
sde  |  9/05/11 19:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר ברתור
מחיר הדלק שובר שיא נוסף ואיתו גם רכיב המסים במחיר, המגיע לכמעט ארבעה שקלים לליטר. ומה עם תחרות בענף? מסתבר שמלבד הורדת המיסים השערורייתיים יש עוד הרבה מה לעשות
יואב לוי
הגיע הזמן לשנות את סדר המילים בדבריה של גולדה מאיר: אנו כועסים עליהם שגרמו לנו לאבד את טובי בנינו, על הבנים שלהם הם היו צריכים לשמור בעצמם
יעקב מדן
ביום הזיכרון אנו חייבים לשאול את עצמנו על מה מסרו חיילינו את נפשם, ומהו החזון המצדיק זאת. התשובה חייבת להיות קבלה על עצמנו מול קברם להמשיך את מפעל הערבות ההדדית היהודית. רק משנקבל זאת על עצמנו, נהיה זכאים לחוג את יום העצמאות בשמחת אמת
ליאור רזניק
השנה התחילה תופעה מגעילה - חלק מהעיריות שכרו חברות הפקה שיפיקו אירוע ביחד עם אמנים, והוחלט לקחת כסף על כך. זוהי חוצפה שלא תאמן - לאף אחד אין בעלות על היום הזה. הזיכרון שייך לכולנו. עלינו להחרים את האירועים שבתשלום ולהעביר מסר חד וחלק - הזיכרון הוא חופשי וחינמי ואף אחד לא יגזור עליו קופון
חן בן אליהו
החזון מבטא את מצבם הקשה של ישראל בגלות בבל ואת גאולתם ושיבתם לארץ ישראל בעתיד    עוד מבט על יחזקאל פרק ל"ז - לכבוד יום העצמאות ה-63 למדינת ישראל
רשימות נוספות
"בציונות הדתית מכינים אפשרות של מחנות השמדה"  /  ישי פרידמן
הנהג שנסע הפוך באיילון - לא ממש אשם  /  אדוארד אטלר
מילים שעפוּ  /  חגית ריטרמן
לכל שם יש איש  /  אבי כפירי
מעט מן האור  /  חגי סגל, פאריס
גלנט מדבר  /  אמנון לורד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il