X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קשה לי לקבל את הפסילה הגורפת של פרשת "אמור" האוסרת לשרת בקדושה בבית המקדש או לבוא אליו. הדרת בעלי מום גופני מהזכות לכהן בקודש מעוררת תהיות ושאלות. אני אסתפק באמירת תמיהה אחת לנוכח העוול שעושה הפרשה עם בעל מום. לא זאת בלבד שהוא בא לאוויר העולם עם מנות גדושות של סבל לנוכח הקשיים, אנו מדירים אותו גם אם הוא חובק בחובו מטענים אינטלקטואליים ומוסריים, שיכולים לזכותו בתפקיד
▪  ▪  ▪
לתבוע את היחס המדיר אדם על פי קריטריון פיזי בלבד

פרשת אמור מפגישה אותנו עם ביטויים של פתיחות סוציאלית ותביעה תקיפה להשתית בחברה הישראלית דפוסים חברתיים של ערבות הדדית בצד חוקים, שקשה לי להסבירם במציאות חיינו כיום.
באותה פרשה עומדת תביעה תקיפה ובלתי מתפשרת של קבלת המחויבות של החברה כלפי העני והגר החיים בתוכה (ויקרא כ"ג 22) לצד תביעה פוגענית לפסילת כוהן מתפקידו בקודש אם נמצא בו מום גופני (שם כ"א 15-23).
אודה, שקשה לי לגשר בין שני הקטבים. קוטב אחד בפרשה מעלה אותי לעבר פסגות מוסריות ערכיות - "וּבְקָצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְּכַלֶּה פְּאת שַׁדְךָ בְּקָצְרְךָ , וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְּלַקֵּט - לָעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזוֹב אוֹתָׂם ".
מול האמירה המוסרית המזדקרת בקוטב אחד הרי בקוטב השני אני נפגש עם אמירה מאוד מקוממת. ניסיון חיי הצנוע הפגיש אותי עם אנשים לא מעטים, שהטבע התאכזר כלפיהם. הם באו לאוויר העולם עם מום גופני אבל עם עוצמות מוסריות נעלות.
קשה לי לקבל את הפסילה הגורפת של פרשת "אמור" האוסרת לשרת בקדושה בבית המקדש או לבוא אליו: "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר בּוֹ מוּם, אִישׁ עִוֵּר אוֹ פִּסֵּחַ, אוֹ אִישׂ אֲשֶׁר יֵשׁ בּוֹ שֶׁבֶר רֶגֶל אוֹ שֶׁבֶר יַד, אוֹ גִּבֵּן אוֹ דַּק לֹא יָבוֹא אֶל הַמִּזְבֵּחַ לֹא יִגַּשׁ, כִּי מוּם בּו, וְלֹא יְחַלֵּל אֶת מִקְדָּשִׁי...".
קשה לי לקבל את הפרשנות המצדיקה את האיסור, כמו זו של אברבנאל הטוען, שאסור להפקיד את עבודת המקדש בידיו של מי שעלול לגרום לזלזול של הציבור בעבודה זו, ובעקיפין לזילות במעמדו של הקדוש ברוך הוא.
הדרת בעלי מום גופני מהזכות לכהן בקודש מעוררת תהיות ששאלות. אני אסתפק באמירת תמיהה אחת לנוכח העוול שעושה הפרשה עם בעל מום. לא זאת בלבד שהוא בא לאוויר העולם עם מנות גדושות של סבל לנוכח הקשיים, שעליו להתמודד איתם במישוריות הקיומית, אנו מדירים אותו גם אם הוא חובק בחובו מטענים אינטלקטואליים ומוסריים, שיכולים לזכותו בתפקיד.
המבחן לתפקיד אסור שיהיה אם המועמד גִּבֵּן או תבלול הופיע בעינו ואולי יש לו שבר ברגלו או בידו. המבחן חייב להיות תחום במישור המוסרי והערכי.

קריאת תגר על פרשת אמור

על דוכן הכנסת ה-19 עולים משני צידי המפה הפוליטית שני חברי כנסת. כל אחד מהם נושא עמו מטען מוסרי ערכי, וכל אחד על-פי דרכו נושא גם משנה רעיונית ייחודית.
שני חברי כנסת - אחד עונה לשם אילן מ"מרץ". שני עונה לשם כצ'לה מ"האיחוד הלאומי". לפנינו שני אנשים עמוסים מטענים אידיאיים. אני נוטל לעצמי רשות לציין, שהם גם נושאים מטענים מוסריים אישיים. אך כל אחד מהם , כשהוא עושה דרכו לדוכן , הוא נתמך במקל הליכה . כל אחד נושא כאב של מום גופני .
שניהם , אם היו בני משפחות כוהנים , למרבה הצער, היו מוצאים עצמם פסולים לשאת במשרת כהונה בקודש. שניהם מקוטלגים בהוראה - "אִישׁ אֲשֶר יֵשׁ בּוֹ מוּם ... עִוֵּר אוֹ פִּסֵּחַ ... אוֹ אִישׁ אֲשֶׁר יֵשׁ בּוֹ שֶׁבֶר רֶגֶל אוֹ שֶׁבֶר יַד ... אֶל הַפָּרוֹכֶת לֹא יָבוֹא ... וְלֹא יְחַלֵּל אֶת מִקְדָּשִׁי, כִּי אֲנִי ה' מְקַדְּשְׁכֶם". הוראה מפורשת וחד-משמעית , המדירה אדם בעל מום גופני משהות במקום הקדוש, מנוסחת בפרשה שלנו בפירוט רב ובלשון תובענית תקיפה , בוטה ומעליבה אנשים שנבראו בצלם , כלשון הכתוב ב"ויקרא" כ"א 16-23.
אינני בא לתבוע את עלבון המקדש. אני בא לתבוע את היחס המדיר אדם על-פי קריטריון פיזי בלבד, כשלדדי המבחן הראוי יש לתחום אותו במקרה הזה בתחום המוסרי והערכי.
עם כל חילוקי הדעות הפוליטיים, שיש לי עם כצ'לה, אין לי ספק שהוא אדם ראוי לכל תפקיד, אם כלי המדידה תחומים אך ורק במישור הערכי.
בפרשה הקודמת, פרשת "קדושים", נאמר - "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם". בפרשה שלנו כתוב - "קְדוֹשִים יִהְיוּ לֶאֱלוֹהֵיכֶם". בשתי הפרשות הצמודות הקשר בין שני הביטויים הוא רוחני. אין שום קדושה אימננטית באדם עצמו, אלא בעזרת המעשה הערכי, בעזרת התביעה לעשייה שיש בה הבטים אנושיים והומאניים.

תאריך:  09/05/2011   |   עודכן:  09/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "אמור"
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
אני יכול להגדיל את קושיתך
הדב הלבן  |  9/05/11 11:55
2
למזלם של אנשים דוגמתך
חנה שרה  |  9/05/11 12:03
 
- כל גרושה היא פסולה לכהן???
לחנה שרה  |  11/05/11 14:39
3
נכה שמצדיעה לך, איתן ל"ת
נכה שמצדיעה  |  9/05/11 12:32
4
אני מצדיע לך איתן
עוד נכה שמצדיע  |  9/05/11 12:51
5
סיפורי התנ"ך ומצוות התורה
איש עצוב  |  9/05/11 22:34
6
מגבלות פיסיות הן אתגר-לא מכשול
החלמאי  |  9/05/11 23:40
7
תורת חיים והאמת שבה
ישמח משה  |  10/05/11 15:42
8
תנ"ך לרוחי ל"ת
תנ"ך לרוחי  |  10/05/11 17:03
9
קלינסקי האלוהים החדש.
מהפך 77  |  10/05/11 18:00
10
מחדל אנושי לקוי בהבנה !
ישמח משה  |  11/05/11 00:22
11
מום=86=א-להים=הטבע=כוס=פאה
פלא יועץ   |  11/05/11 11:22
 
- מלכתחילה היו אמורים הבכורים
פלא יועץ   |  11/05/11 17:24
12
שבת שלום לך , איתן. ל"ת
שולה וידידיה  |  13/05/11 10:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי דר
במה זכו בנימין זיגל ודוד קראוס, שרבין ורפול ומוטה-גור ודדו ובר-לב ועוד רבים-רבים כמותם לא זכו לו?    מדוע לשניים - ניצב ומפכ"ל - יצרו "דף נופל" באתר ההנצחה לחללי מערכות ישראל למרות שלא "נפלו", ולשאר לא?    אפליה? לא. פרטאץ'? כן
נפתלי רז
בשם בן-ציון זילבר, יהודה קן-דרור, עודד קורצ'ין, מנחם דגני, רמי ברעלי, יוני נתניהו, גוני הרניק, אמיל גרינצווייג, צליל שלח, יצחק רבין, תום כיתאין, אוהד זך, אורי גרוסמן ושני ריבוא חבריהם, זכר כולם לברכה: הגיע זמן המהפך האמיתי - הגיע זמן שלום!
אביחי אברהם
לעמיתיי, מדריכי סיורים בירושלים, הנוהגים להדריך גם בהר הרצל, מוכרים קבריהם של שני חללי מלחמת לבנון הראשונה הנושאים שם זהה - יובל הראל, שניהם תושבי שכונת תלפיות בירושלים. ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל התקשרתי ליוסי הראל, אביו השכול של יובל, וביקשתי ממנו לספר את הסיפור הייחודי הנובע משמם הזהה של שני הנופלים, מועד נפילתם והלוויותיהם, והרי הוא לפניכם
איציק וולף
באוגוסט האחרון נורה למוות דב (ברי) הררי, מפקד גדוד 920    לפני כחודש ערך הגדוד אימון ראשון בלעדיו, ללא המג"ד הנפקד-נוכח    מילים חמות על אדם גדל מידות ורחב לב    המפקד שלי
הרב אליהו קאופמן
אין ספק שאת הדם שנשפך שוב בקבר יוסף יש לדרוש רק מהמתנחלים ומרבניהם הצבועים - המעמידים לאומנות לפני הדת, והם האשמים בהפיכת קבר הצדיק מאהוב על כל הדתות - לשנוא על-ידי ערבים ומוסלמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il