X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אי-אפשר לומר שהפלשתינים לא סובלים. כמה קשה להם כשנהרגים בני המשפחות שלהם? בדיוק כמו שקשה לנו. האובדן שלהם הוא בדיוק אותו אובדן מה שהם בסך-הכל רוצים זו אדמה לחיות עליה בכבוד. מדוע אי-אפשר לתת להם זאת? מדוע לחשוב רק על עצמנו?
▪  ▪  ▪
לא לשכוח את הצד הפלשתיני [צילום: אתר הזיכרון הפלשתיני]

יום הזיכרון. עשר וחצי. עוד מעט הצפירה הידועה. הצפירה שתמיד "עושה לי משהו" בלב. ואני רואה את פניהם של כל הנופלים שהכרתי, ואת אלה שלא הכרתי, ולבי כבד עלי. אלא שאתמול, דווקא בשעת הצפירה, כשעמדתי מול הטלוויזיה וראיתי את הטקס הממלכתי שלנו, הרגשתי בלבי צביטה מסוג אחר. הרגשתי צביטה שקראה לי לחוש את הסבל של האחר. לחוש גם את הסבל של האימהות הפלשתיניות, שגם הן איבדו בנים. לחוש את הסבל של הבנים, הבנות, האחים, האחיות, הסבים, הסבתות, שקיימים גם בצד השני. ולא משנה בכלל מי צודק כאן ומי התחיל במלחמה. תמיד יש צד שמתחיל במלחמה, והוא חושב שהוא צודק, ומאות ואלפים, ולפעמים מיליונים, משלמים את המחיר.
הנקודה היא לחוש חמלה כלפי הסבל של האחר, גם אם הוא לא צודק, וגם אם הוא גרם עוול, לי או לבני עמי. כי גם הוא סובל. אי-אפשר לומר שהפלשתינים לא סובלים. הם סובלים מאוד. לפעמים כשאני רואה סרטים על ילדים שאיבדו את אביהם במלחמה, או סרטים על ילדים במקלט, במלחמה, אני חושבת על הילדים של הפלשתינים. איך הם חיים שם בתנאי החיים האיומים שלהם (נכון, לא כולם, אבל רבים מהם). איך הם מרגישים כשמכריזים עוצר בכל פעם, ואסור להם לצאת החוצה לשחק? כמה קשה להם להיות כל הזמן בתוך הבתים, ולא לשחרר את יצר המשחק שלהם? כמה קשה להם כשנהרגים בני המשפחות שלהם? בדיוק כמו שקשה לנו. הקושי שלהם הוא בדיוק אותו קושי, והכאב שלהם הוא בדיוק אותו כאב, והאובדן שלהם הוא בדיוק אותו אובדן. הרי הבורא ברא גם אותם בצלם אלוקים. אף אחד לא יכול להכחיש את זה, ואני מסרבת לשנוא אותם. מה שהם בסך-הכל רוצים זו אדמה לחיות עליה בכבוד ויחס אנושי. מדוע אי-אפשר לתת להם זאת? מדוע לחשוב רק על עצמנו? מדוע לחשוב שאנחנו תמיד צודקים?
זה לא גורע מן ההזדהות שאני חשה כלפי המשפחות היהודיות שאיבדו בנים ובנות במלחמה. ולא רק במלחמה. כל אובדן הוא קשה. אלא שיש בלבי מחאה על הצורה שבה אנו עושים זאת, ובכך עושים עוול לילדים קטנים, שקשה להם להתמודד עם האבל, הצער, השכול והאובדן. זכורות לי העצרות הקשות והעצובות בבית הספר, גם של יום השואה וגם של יום הזיכרון לחללי מלחמות ישראל, כשהייתי ילדה. כמה קשה היה הדבר, כמה עצוב, וכמה לא היה לאן לנתב את הצער. הגיעו הדברים עד כדי כך שהייתי בורחת מן הטקסים כדי לא לחוש את הצער הנורא בלבי.
השנה ראיתי ילדים קטנים בטקס יום השואה שממש קיבלו דיכאון. מה יכול ילד בן חמש לעשות כשהוא שומע כל הזמן על אנשים שנהרגו ועל מוות ועל שכול? לאן זה מוביל אותו? וראיתי ילדים שלא רצו ללכת לחוג ג'ודו מכיוון שבגן לימדו אותם אתמול שזה ערב יום הזיכרון וצריך להיות רציניים ולחשוב על המתים. וכשהם חוזרים הביתה, ורוצים קצת להתאוורר מול הטלוויזיה, מה הם רואים? שוב משפחות עצובות, ושוב דמעות, ושוב מוות, ושוב שכול. אי-אפשר לברוח מהצער הנורא ומהמוות שמציצים אלינו מכל פינה.
מדוע לא לחשוב על החיים? הרי במותם הם ציוו לנו את החיים. גם האנשים שנספו בשואה, וגם החיילים שנהרגו בקרבות נתנו את חייהם כדי שנחיה את חיינו בשמחה, באהבה ובטוב לבב. אז מדוע לא לקיים את צוואתם? מדוע לא לעשות מה שעושה משפחת קולברג מכפר סירקין, כל שנה? בני המשפחה אינם הולכים לטקסים ממלכתיים, הם מארחים בביתם בני משפחה וחברים של בנם זיו קולברג ז"ל שנהרג במלחמת לבנון.
אתמול הוקרן בערוץ 98 בטלוויזיה, הערוץ המקומי, סרט על התמודדותה של משפחת קולברג עם האובדן. הסרט נקרא "טעם החיים", משום שהמשפחה רוצה להדגיש את החיים, ולא את המוות. להדגיש חדוות החיים של הצאצאים של החברים של זיו, של בני המשפחה האחרים, שכולם זוכרים את זיו, אבל זוכרים אותו בשמחה, באהבה וברגשות חיוביים שתומכים בקדושת החיים, ולא מנציחים את המוות.
אני קוראת לכל מי שאחראי על טקסי הזיכרון, וגם לכל האנשים שאחראים על שידורי הטלוויזיה - אנא חוסו על הילדים הקטנים, תנו להם סרטים שמחים, הדגישו את טעם החיים, את שמחת החיים, כדי שנוכל כולנו לעבוד את קדושת החיים ולא את טעם המוות.

תאריך:  09/05/2011   |   עודכן:  09/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום הזיכרון - קצת (ואולי הרבה) אחרת
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
סבל פלסטיני
אבישי בן חיים  |  9/05/11 13:15
2
הבעיה היא המנהיגות
אורנה רב-הון  |  9/05/11 14:57
 
- מה גורם למדינות האיסלאם להיות
איש עצוב  |  9/05/11 15:36
 
- למה לשקר לנו במצח נחושה?
אליטה  |  9/05/11 16:12
 
- גם האויבים שלנו הם בני אדם
אורנה רב-הון  |  10/05/11 05:04
 
- הפלשתיני הפשוט, ברחוב
תמימות הורגת  |  10/05/11 10:24
 
- אסור לעשות הכללות
אורנה רב-הון  |  10/05/11 22:33
3
האדם אבל על קרוביו וידידיו
איש עצוב  |  9/05/11 15:32
 
- טווח התודעה שלנו קטן וצר
אורנה רב-הון  |  10/05/11 05:10
4
יש עוד שסבלו
ע.ג.  |  9/05/11 15:35
 
- אסור לאבד צלם אנוש באף מצב
אורנה רב-הון  |  10/05/11 05:16
 
- בדיוק. ואת אבד צלם אנוש
ע.ג.  |  10/05/11 20:56
 
- שנאה היא הזרע לכל מלחמה
אורנה רב-הון  |  15/05/11 14:31
5
כמה הערות:
ד"ר, ת"א  |  9/05/11 16:48
 
- ראית הסבל של האחר אינה הסכמה
אורנה רב-הון  |  10/05/11 05:28
 
- לא מעונין
יולו  |  10/05/11 10:09
 
- מה שנותנים-זה מה שמקבלים
אורנה רב-הון  |  10/05/11 22:42
6
תודה לכותבת
איתן קלינסקי  |  9/05/11 18:02
7
תשובה לאורנה
אבישי בן חיים  |  9/05/11 19:11
8
למה לא תזכרי רוצחים נאצים ?
במלחמה כמו במלחמה  |  10/05/11 01:21
 
- כוחה של אהבה
אורנה רב-הון  |  10/05/11 22:49
9
לדמגוגית מחד"ש
מורה נבוכים  |  11/05/11 13:24
 
- לא רוצה לחיות בעולם נטול חמלה
אורנה רב-הון  |  15/05/11 14:22
10
טוב שאף אחד
אורנה חלבי  |  18/05/11 17:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
אלעד כהן, יוני לוי, מעיין לוי, משה מוזס, משה ראובן, יוני ברנע ושבתאי שזו - את כולם הכרתי בחיי ואת כולם איני יכול לשכוח    מיוחדים וצנועים, שנפלו על מזבח המולדת - דברים לזכרם
נורית גרינגר
כל ישראלי ויהודי יודע את מטרתם של הערבים - השמדת מדינת ישראל. אם אנחנו, כעם אחד, נאמין, באמת, בצדקתנו, שאדמות המדינה, מגדות נהר הירדן עד לחופי הים התיכון, הן שלנו מבחינה חוקית - קרוב לוודאי שהעולם יאמין בצדקתנו. כשהערבים, והעולם איתם, צועקים "לשחרר את פלשתין", המשמעות היא חיסול ישראל. תשובתנו חייבת להיות ברורה: אם לא אנחנו - מי לנו, ואם לא עכשיו - אימתי
איתן קלינסקי
קשה לי לקבל את הפסילה הגורפת של פרשת "אמור" האוסרת לשרת בקדושה בבית המקדש או לבוא אליו. הדרת בעלי מום גופני מהזכות לכהן בקודש מעוררת תהיות ושאלות. אני אסתפק באמירת תמיהה אחת לנוכח העוול שעושה הפרשה עם בעל מום. לא זאת בלבד שהוא בא לאוויר העולם עם מנות גדושות של סבל לנוכח הקשיים, אנו מדירים אותו גם אם הוא חובק בחובו מטענים אינטלקטואליים ומוסריים, שיכולים לזכותו בתפקיד
יוסי דר
במה זכו בנימין זיגל ודוד קראוס, שרבין ורפול ומוטה-גור ודדו ובר-לב ועוד רבים-רבים כמותם לא זכו לו?    מדוע לשניים - ניצב ומפכ"ל - יצרו "דף נופל" באתר ההנצחה לחללי מערכות ישראל למרות שלא "נפלו", ולשאר לא?    אפליה? לא. פרטאץ'? כן
נפתלי רז
בשם בן-ציון זילבר, יהודה קן-דרור, עודד קורצ'ין, מנחם דגני, רמי ברעלי, יוני נתניהו, גוני הרניק, אמיל גרינצווייג, צליל שלח, יצחק רבין, תום כיתאין, אוהד זך, אורי גרוסמן ושני ריבוא חבריהם, זכר כולם לברכה: הגיע זמן המהפך האמיתי - הגיע זמן שלום!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il