X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אקט בלתי צפוי הפר את שגרת טקס יום העצמאות המסורתי, טקס ממלכתי-לאומי. הבחירה של יואל שליט בחשיפה אישית-פרטית בעלת נגיעה ציבורית-לאומית, היא בחירה מחושבת היטב וחשובה. אבל הקנטרנים ומחרחרי הרייטינג למיניהם עדיין לא קולטים את משמעותה תמונת מצב: מקהלה קולנית וצורמת בכל ערוץ ותחנת שידור, בבלוגוספירה ובתגובות המקוונות לכתבות ולמאמרים ברשת - ולקח עדיין אין
▪  ▪  ▪
יואל שליט. בזמן הנכון, במקום המתאים! [צילום: פלאש 90]
   עידן יוסף
משפחת שליט, די להפריע

בחלוף יממה וחצי מאז האקט ש"קטע" את שלוות הטקס בהר הרצל, השיח הציבורי מתמלא בקצב רצחני בדברי תומכים ושוללים ובוויכוח ביניהם לגבי הבחירה של יואל. אני מציעה להלן תובנה אחת והיא: בחירתו של יואל שליט נכונה וקונסטרוקטיבית.
אלו שעדיין דשים בשאלה, האם מחאה "פרטית" הקוטעת טקס "ציבורי" מקודש היא אקט רצוי ולגיטימי? מוזמנים להמשיך לקרוא.
להלן נימוקים ונקודות למחשבה:
1) הבחירה להשתמש ב"חופש הביטוי" ולעשות זאת במקום ובמועד שבו יש סיכוי שהמסר יישמע ויקבל את מלא תשומת הלב, נעשתה מתוך שיקול-דעת ובמצב נפשי שפוי לחלוטין.
2) ישראל היא מדינת כל אזרחיה וזכותו המלאה של כל אזרח מאזרחי המדינה לגייס את משאביו הפרטיים ולהתייצב נוכח מי שלדעתו שכח שעליו לעשות מעשה דמוקרטי בסיסי – להבטיח שכל אזרח מן השורה, שעשה את המוטל עליו למען בטחון המדינה, יימצא מחוץ לטווח הסכנה. לא ייתכן שחיילים יצאו לקרב ויפלו בידי אויבינו וידה של המדינה תקצר מלהושיע.
3) סמלים מלווים את האנושות משחר ההיסטוריה. הם השלד של כל חברה אנושית. אין להם תוקף או "פג תוקף" משל עצמם. החברה תתמוך בהם ותתהדר בהם כמייצג של סך ערכיה. כל עוד אלו נכונים בעיניה, תמשיך החברה להכיר בהם כרלוונטיים.
4) המושג "אומה" הוא יצור מדומיין, כולנו יודעים זאת. שייכות ל"אומה" משקפת הזדהות עם ערכיה, מורשתה, שפתה, וכן הלאה. הפרט אינו מכיר את כל מי ששייך ל"אומה". הפרט מוקיר את הערכים, השפה והמורשת המשותפים. לכן אנחנו מרגישים שייכות ל"אומה".
5) המילה "קלישאה" המוצמדת לאירוע סמלי לאומי ובמקרה הנוכחי – לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בערב יום העצמאות 2011 – כבר אינה זרה לעין או לאוזן. הטקס הממלכתי בהר הרצל מכבד את זכרם של הנופלים במלחמות ישראל ובפעולות איבה וטרור נגד אזרחי ישראל. זהו מעמד חד-שנתי שבו כולנו זוכרים את כל אלו ש"במותם ציוו לנו את החיים", שהיו "מגש הכסף" שעליו ניתנה לנו המדינה. ככזה, האירוע אינו קלישאה בכל מובן שהוא.
6) אירוע הדלקת המשואות השנתי בערב יום העצמאות עשוי להפוך לקלישאה אם תכניו של הטקס אינם מתחדשים. עד היום מקדשים אזרחי ישראל את יום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי טרור וכך זה יימשך, וכך ימשיכו צעירים למלא חובתם ולהתחייל בצבא ההגנה לישראל, חלקם כלוחמים קרביים המוזנקים למשימות ולמבצעים המיועדים לשמור על בטחון המדינה שלנו.
7) הבחירה של יואל שליט מעלה סימני שאלה. מתברר כי טקס יום העצמאות המסורתי מייצג בעיני חלקים לא מבוטלים מאזרחי המדינה סוג של קלישאה. ההסבר מוכר וידוע לכל חוקר סמלים – אירוע שמשמעותו אינה מתחדשת, הופך בהדרגה לקלישאה. טקס יום העצמאות שבו חוזרים על אותן מנטרות ובין לבין מדליקים נבחרי המשפחות השכולות משואות, לצד החלקה הצבאית בהר הרצל שם קבורים 22,896 חללי צה"ל, הפך לקלישאה בעיני רבים. לא רק שאין חידוש בסמליו, אלא שכל בשורה חדשה לא עולה ממנו. לצערנו, בכל שנה מתייצבים באירוע נציגי משפחותיהם של חללים נוספים שנפלו בקרב, במבצע או בפעולות איבה וטרור, ונחשפים לציבור המוקיר את גבורת הנופלים הללו. פרט לכך אין בו חידוש ויש הסבורים שייעודו העיקרי הוא "להשתיק" "לטאטא מתחת לשטיח", להסתיר הסתייגויות ואכזבות כמו אלו של משפחת שליט.
8) נעם ואביבה שליט לא צריכים היו לייעץ לבנם יואל מה לעשות. יואל אדם עצמאי שפנה אלינו, אזרחי מדינת ישראל המזוהים ומזדהים עם ה"אומה" וערכיה.
9) בחירתו של יואל שליט נכונה וקונסטרוקטיבית. האקט של יואל שליט קורא בדחיפות ל"בדק-בית" של ערכינו כעם וכמדינה. נכונה גם הבחירה שלו להופיע בזירה הציבורית, ובדיוק במקום הנכון, בהר הרצל. בחירתו של יואל שליט קושרת את מצוקתו אל רקע ממלכתי-מקודש ויוצקת בו תוכן ציבורי חדש – די לקלישאות! כן למחאה פרטית בעלת נגיעה ציבורית-לאומית!
10) אולי זו המשמעות והסימבוליקה שביקש יואל שליט לצקת לטקס? כדאי בהזדמנות זו לבדוק גם בכיוון הזה ולעשות חשבון נפש ציבורי. אולי בחירותו היא תחילתו של מהלך בריא - עידכון הסימבוליקה של טקס ממלכתי לאומי זה.

למאמר במקור
תאריך:  11/05/2011   |   עודכן:  11/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבחירה של יואל שליט - האקט והסמל
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
חבל לבזבז מילים, נימאססס
משפחה דוחה ומאוסה  |  11/05/11 16:38
 
- הויכוח הנדוש לא נוגע לנושא שלי
תרצה  |  11/05/11 18:28
 
- חזן בצלם גוש שלום תמורת שליט
משפחה דוחה ומאוסה  |  12/05/11 00:07
 
- מגיב דוחה ומאוס 46.116.135.158
עידן סובול  |  12/05/11 00:17
2
ניפגש בפסטיבל רבין הבא
אליק א.  |  11/05/11 17:22
 
- בלי "שמאלנים" וחיות אחרות
תרצה  |  11/05/11 19:14
 
- משעמם בשייך מוניס שנדרש שינוי?
אליק א.  |  11/05/11 22:04
 
- כתבתי אומה מדומיינת לא דמיונית
תרצה  |  12/05/11 00:20
 
- את מתנגדת לדמוקרטיה ובחירות?
אליק א.  |  12/05/11 09:46
 
- משפחה מאוסה, מהווה נכס לחמאס
מילים כדורבנות  |  12/05/11 00:32
3
משפחה חסרת גבולות .
הניה  |  11/05/11 19:13
 
- מי צריך להתבייש?
תרצה  |  11/05/11 21:41
 
- על מה בדיוק יש להם להתבייש?
shadow  |  11/05/11 22:24
 
- לכבד את המשפחה המאוסה הזו ???
רצח כבוד המשפחה  |  12/05/11 00:37
4
1 תתבייש לך, גועל נפש!
איפה האחווה  |  11/05/11 22:30
 
- האחווה כקורבן רצח סדרתי
אליק א.  |  11/05/11 23:40
5
מחאה עדינה
עידן סובול  |  12/05/11 00:08
6
זה לא כל כך פשוט
אילנה, משולחנה...  |  12/05/11 07:43
 
- משפחה צ'וחית רודפת פרסום
משפחה צ'וחית  |  12/05/11 08:31
7
האם שליט גרם למותם של
חשדנית  |  12/05/11 20:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית פלד-אלחנן
המסקנה האחת שמתבקשת מן הטקס התרבותי של "לוחמים לשלום" לא נאמרה - שאי-אפשר למגר שלטון של כובש על-ידי ציות, שכנראה הדרך היחידה להפיל משטרים חשוכים היא סירוב לשתף פעולה עימם
גורי גרוסמן
רק מוטציה הצומחת בביצת הרקב של מכחישי השואה מסוגלת לכתוב את המשפט ההזוי הבא: "מלחמת העצמאות - מלחמת אין ברירה"    גיוס חללי צה"ל לוויכוח פוליטי, וניסיון "להוכיח" כאילו מסרו נפשם לשווא - זהו מעשה בזוי ומשוקץ!    לתשומת לבו של נפתלי רז
עו"ד אברהם פכטר
החללים הרבים על מזבח המדינה הם הם הפרחים שבגן העצמאות שלנו. אומנם אסור לקטוף את פרחי הגן, אבל אלוהים כנראה מרשה לעצמו את מה שאנו כבני אדם אוסרים על עצמנו - לקחת לגינתו את יפי הבלורית והטוהר. אין מגיעים לעצמאות מדינית, ברוב המקרים, בלי מלחמה, בלי קרבנות ובלי גיבורים לאורך הדרך. "מיתוסים" - אסור לנפץ
מנחם רהט
טוב שיש בג"ץ: המדינה, בתשובתה לבג"ץ, מבהירה שמתגיירי צה"ל והגיור הממלכתי לא יסבלו עוד מהתעמרות רבנים, שאינם מודעים למצוות 'ואהבתם את הגר'
ד"ר אביעד הכהן
משה קצב איחר קצת את הרכבת. במידה רבה, כוחם של טיעונים שיפים למהלך המשפט, תש כוחם לאחר שהוכרע דינו של הנאשם. מכאן ואילך, אין הוא נהנה עוד מחזקת החפות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il